ASICS
Gel-1130
שילוב קלאסי של ריפוד, יציבות ועיצוב Y2K.
נעלי ריצה קלאסיות
במהלך שנות ה-2000, ASICS הייתה ידועה בייצור הנעלה אתלטית יוצאת מן הכלל לכל אחד, מאנשי המקצוע הטובים ביותר ועד לחובבנים מזדמנים. נעלי הריצה של המותג היו מוצלחות במיוחד משום שהן דחפו את הגבולות של חדשנות עם טכנולוגיות משפרות ביצועים כמו מערכת הדרכה אימפקט ומידסול סוליית סולייט. אלו עזרו לאוניית הדגל, ג'ל-קייאנו, ולדור הבא של מוצרי ג'ל-קינסי, להפוך לפריטים פופולריים בתחום בגדי הספורט, כאשר ASICS הקימה את סדרת ג'ל-1000. סדרת נעלי היציבות, שתוכננה לספק לרצים ברמה התחלתית גבוהה בכל הרמות וסגנונות, הגיעה בשנת 2008 לשלב התשיעי במספר גרסאות: הג'ל 1130. עם המאפיינים התומכים שלה ועם האסתטיקה הקלאסית של עידן ה-Y2K, היא הפכה להיות צללית ריצה פופולרית, אך בעלת עניין מועט מחוץ לשימוש הספורטיבי שלה. באותו זמן, לASICS לא היתה השפעה בשוק סגנון החיים, אבל יותר מעשור לאחר מכן, הדברים היו שונים מאוד, ולג'ל 1130 היה בדיוק את המראה הנכון לעשות קאמבק מדהים.
שינוי מגמות
בשלהי שנות ה-2010, מגמת האופנה הנורמלית, אשר חסידיה נתנו עדיפות לתפקוד על פני סגנון, ממש תפסה אחיזה, ומה שנקרא "נעלי אבא" היו באופנה. סוליות גושי ומכסחות נושמים הועדפו על ידי עיצובי המטוסים המלוכלכים שהיו פופולריים בתחילת העשור, כאשר נעלי ריצה משנות ה-90 וה-2000 היו מבוקשות במיוחד. צלליות ASICS רבות מתקופה זו נלבשו כנעלי ספורט לאורח חיים ולא לכוח האתלטי שלהן, והמותג נטה לשינוי זה בסגנונות, מייעד מחדש או מחזיר מודלים של מורשת, בפרט אלה מטווח ג'ל-קאיאנו האהוב. חברות נעליים יריבות השתמשו לעיתים קרובות בשיתופי פעולה על מנת ליצור הייפ סביב גרסאות חדשות, ולכן בשנת 2017, ASICS פנתה למעצב האופנה הבולגרי קיקו קוסטדינוב על מנת לסייע בהגברת השיגורים שלה.
מעצב מבטיח
קוסטדינוב סיים את לימודיו ב-2016 באוניברסיטת סנט מרטינס, אחת מהאומנויות של לונדון, ולאחר מכן החל להיות מוכר בתעשייה בזכות עבודתו עם בית האופנה האמריקאי שטוסי. בעזרת מימון ממועצת האופנה הבריטית, שחרר ברוס בינואר 2017 את הקולקציה הראשונה שלו, של לבוש משובח, ולפני שהסתיימה העונה, התמנה למנהל קריאטיבי של חברת עיצוב מעיל הגשם Mackintosh 001. ההתמקדות של קוסטדינוב בבגדים מסוגננים אך פונקציונליים תפסה את תשומת הלב של המנהלים של ASICS, שביקשו ממנו להיות המעצב שיתופי הראשון של המותג. הזוג הכה זהב עם יציאת הבכורה שלהם, Gel-Burz 1, האסתטיקה המינימליסטית שלו ותכונות תומכות מה שהפך אותו אופציה נהדרת הן מבחינת סגנון והן מבחינת נוחות.
שותפות פרודוקטיבית
בעקבות הצלחה ראשונית זו, ASICS יצרה שיתוף פעולה עם קיקו קוסטדינוב ועם צוות הצמיחה שלו, שכלל את התאומות המעצבות בעלות השם, יחד עם עמיתותיהם בוגרי מרכז סנט מרטינס, לורה ודיאנה פנינג. במהלך השנים הבאות, עבדו השניים על מגוון של צלליות מורשת ומקוריות, כגון הג'ל-קוריקה הבלעדי של הנשים, ג'ל-סוקט, סטריפי ג'ל-דלבה 1 וג'ל-בוז 2. באוקטובר 2020 הפך קוסטדינוב ליועץ קבוע של חטיבת ASICS SportStyle. במסגרת תפקידו, הוא עבד צמוד יותר עם המותג, תוך שהוא מייעץ למעצבי הנעליים שלו על אפשרויות יצירתיות רחבות יותר ואיצור אזורים שלמים.
בסיס איתן
הצללית הראשונה שיצאה ממאמץ יצירתי ונועז זה הייתה UB1-S ג'ל-קאיאנו 14. הסטודיו לעיצוב של קוסטדינוב יצר שלושה קולוורדס על בסיס נעל הריצה היוקרתית מ-2008, אשר ASICS הוציאו כמהדורה רטרו כללית בסוף 2020. המראה שובה הלב של UB1-S משך כמות עצומה של תשומת לב, נותן גם את זה ואת המודל הקלאסי התחלה חזקה שבסופו של דבר סללה את הדרך לעשרות נעלי ספורט חדשות. היה זה על היסודות החזקים של הג'ל-1130 שהוחזר ב-2021 עם עיצוב מעודכן אשר למרות זאת כיבד את האסתטיקה של המכשיר המקורי.
מגוון של תכונות פונקציונליות
הג'ל 1130 הושפעה מג'ל-קאיאנו 14, עשוי מחומרים מודרניים כגון זמש ועור סינתטי, אשר שימשו ליצירת כיסויים עמידים על פני החלק העליון של רשת הנשימה. בלוח התאים סידור של מחוץ לקיטר שחושל על ידי הכיסוי המעוקל באגפו הצדי שהסתובב מצד אחורי הנעל לאדמת הרגל, ושכבת העקב המעוותת שמתחתיו. טקסט הג'ל החד צדדי עיטר את גב כף הרגל, בעוד שהמיתוג של ASICS Gel-1130 עיטר את הלשון. הלוגו המוכר של ASICS הופיע על כל קיר צדדי, עם הסמל הסגלגל של המותג בתחתית העין. ריפוד ג'ל קטיפתי במרכז הסוליה מספק תמיכה מצוינת מתחת לרגליים, לצד ריפוד הג'ל הסופג זעזועים בעקב. ה-1130 המקורי נבנה כנעל יציבות, וזה השתקף בגירסת 2021 באמצעות מערכת אאסיקס טרסטית. זה כלל שנק קשיח מתחת לקשת הרגל שעזר ללובש לשמור על יציבות ואיזון מעולים על ידי הפחתת פיתול דרך מרכז הרגל. גומי עמיד שימש את הסוליות, שפני השטח שלו סומנו בדפוסים מורכבים של מדרגות וחריצים גמישים עמוקים למתיחה מצוינת וחופש תנועה.
רמיקס מסוגנן
כל זה הפך את ג ' ל-1130 נעל כל יום נהדר עם רב-תכליתיות כדי לתמוך תרגיל אור גם כן. תוואי נוף כמו זה יוצרו בשיטות ידידותיות לסביבה שהשתמשו בפחות מים ויצרו פחות פליטות פחמן, מה שהפך אותו גם לאפשרות בת-קיימא. בנוסף לכך, מראה הרטרו של הנעל משך תשומת לב רחבה והתחדשות מחודשת של "נעל האב" בתקופתו, אך היה זה הדגם UB2-S של קיקו קוסטדינוב שהשיק את ההצלחה של ASICS Gel-1130. בהשראת התקפת ג'ל-טרייל 7, שבעצמו הייתה בת יותר מעשור באותה תקופה, ה-UB2-S היה אמור להיות "רמיקס עבור פונקציונליות יומיומית". כיסוי החלק העליון היה צמוד לסריגה עם סמלי הקיר הצדדי, מכסה הבוהן המגן, כיסוי העקב והשהיית העיניים, ושאר כיסויי המגבעת שהוסתרו מתחתיו, הקנו לנעל מראה אסתטי ומרתק. מבחינה טכנולוגית, הוא התאים את השחרור הכללי, כך שהוא סיפק נוחות באותה מידה שהוא עשה סגנון. לבסוף, כתם הלשון שלו התרחב ללשונית משיכה לולאה - מאפיין ייחודי המשותף לרבים מהעיצובים של קוסטדינוב.
חמישה צבעים מרהיבים
בסך הכל, יצאו לאור שלושה מהדורות של שני גברים ושתי נשים של ה-Kiko Kostadinov x UB2-S Gel-1130. של הראשון, אחד עוטר בגוון עשיר של בורגונדי המכונה מאדים עמוק עם דגשים אפור גרפיט, אחר בא בגוון פחם מלוטש שנקרא אספלט עם הדגשים כסף טהור מרשים על הלוגו ועל לוח העקב, והשלישי מאופיין אפור מעושןMetropolisMetropolisUpper לצד אמצע רוק כחלחל כחלחל כחול. בינתיים, עיצובי הנשים היו בדרך כלל בהירים יותר בגוונים, הראשון היה ואסאבי וצבעי מים הממזגים גוונים שונים של ירוק טורקיז וטורקיז עם רמזים עדינים של ורוד, והשני מצופה בז' חולי שנקרא צמר כבש עם הבזקים של כסף טהור על התפרים שלו.
קמפיין השקה מעורר השראה
לצד עיצוביו של קוסטדינוב, ASICS שחררה את הקלאסי Gel-1130 במגוון קולורווייס אלגנטיים אשר הוצגו בקמפיין שחרור בהשתתפות שתי ישויות יצירתיות נוספות: מגזין תרבות מבוסס טוקיו, Sabukaru, וצוות רב-תחומי של היוצרים הדיגיטליים Thuan Tran, Onlunchbreak. מסע הפרסום הוכיח כיצד כל קבוצה רתם את האפקט המאחד של חוויות משותפות כדי להתחבר עם אנשים ולגדול את הקהילות שלהם, אשר כינס את האתוס של הג'ל-1130. עבור כל ארגון הופק סרט קצר, בו מתוארת הפסקת הצהריים בכיתת לימוד הומוריסטית, כאשר סאבוקרו מראה את כותביה מנווטים את העיר השוקקת טוקיו בצבעוניות "הלבנה והאדומה", כשהם חושפים את הסיפורים האינטימיים של תושביה. הסרטונים מעוררי ההשראה האלו הדגישו את הכוח של הקהילה ואיך אנשים יכולים להתאחד סביב תשוקות משותפות כמו עניין באופנה, עם ASICS שמתאר את המתגנב כ”קלאסיקה ארוכת שנים” ש”מפגישה אנשים יחד ומרוממת עמיתים וקהילות.” בסופו של דבר, המסר היה חיובי, והוא משך אוהדים רבים אל ASICS Gel-1130 כשזה יצא לראשונה.
שותפויות מרתקות
כתוצאה מקמפיין ההשקה ההמצאתי והחדשנות העיצובית הכריזמטית של סטודיו קיקו קוסטדינוב, עבר זמן קצר עד שחברות אופנה אחרות התעניינו ב-Gel-1130. באביב 2022, ASICS שיתפה פעולה עם בית קריאייטיב רב-פנים ומשתפי פעולה סדרתיים HAL Studios כדי לעצב את הראשון מבין מספר הצבעוניות עם גוונים כפריים ומרקמים בהשראת הטבע. לקראת סוף הקיץ, גרסה תוססת עוצבה עם מותג P.E Nation של נשים במהדורה אלגנטית שנוצרה על ידי בוטיק נעלי הנשים NAKED קופנהגן. הדגם האחרון כלל לבן ומרווה ירוק חיצוני עשוי מחומרים ממוחזרים וטבעוניים ידידותיים עבור נעל בת קיימא, אתית ששיקפה את הרעיון של "חיים מרוממים עם ASICS". קיקו קוסטדינוב חזר עם גרסה חדשה של ה-1130 המכונה UB4-S, הפעם עם תכריכים מחודדים מעל סמלי הקיר הצדדי, הוספת שכבת-על דינמית מקדימה ותן לפינת גימור חלקה ומבריקה. שלושה צבעי נעל הספורט עתידנית זו שוחררו, שניים בגוונים עמוקים של חום עם גוונים עשירים של סגול וצהוב בהתאמה, והשני מכוסה ברשת לבנה עם גוון כחול שמים למטה וגוונים כסופים מעל.
פריט אופנה מבוקש
לצד נעלי ההתעמלות השיתופיות הללו, ASICS יצרה מגוון רחב של קולוורדס שיחרורו באופן מסוגנן, וב-2023, את הג'ל 1130 ניתן היה לראות על רגליהם של מעצבי אופנה מלונדון לניו יורק. בתחילת השנה, מותג הלבוש הדני Cecilie Bahnsen הציג את הנעל על המסלול בפריז כחלק מהקולקציה FW23, והקנה לו מראה יוקרתי. הצללית זכתה לשבחים רבים יותר ברשתות החברתיות, שם היה שיתוף הפעולה עם NAKED Copenhagen אהוד במיוחד. אחר כך, בסתיו, הדוגמנית האמריקאית קאיה גרבר נצפתה לובשת גלימה לבנה קלאסית בעוד היא בלוס אנג'לס, המראה כי ASICS Gel-1130 החלה לצבור תאוצה בין ידוענים. במהלך הזמן הזה, עוד שיתופי פעולה שוחררו, כולל "Vintage Tech Pack' של קיט, שכלל גם ג'ל-קייאנו 14. מחלקת ההלבשה של ארטסי לוס אנג'לס (Artsy Los Angeles clothing label Gallery) הפיקה עיצוב בלעדי הכולל פרטים בעבודת יד, ואטמוס בוטיק בגדי רחוב יפניים חברו יחד עם מותג האופנה הדרום קוריאני OJOS כדי ליצור נעל סניקרס אוורירית.
שיתופי פעולה ייחודיים
הפופולריות של מכשיר ה-ASICS Gel-1130 המשיכה להתקדם בשנת 2024, והחברה הוציאה לאור את סדרת ה-NS. ה-NS, שנבנה באמצעות בדים קשיחים ומחוזקים באלמנטים ללא תפירה במקום ברשת, הציע אפשרות חזקה יותר עם מראה של עידן החלל שנוצר על ידי חסימת הצבע החיצונית והנועזת והחלקה שלו. בינתיים, קיט חזר לשיתוף פעולה נוסף, הפעם עם מארוול כדי ליצור קולווי בהשראת מגנטו, דמות האקס-מן המפורסמת, בחגיגה של 85 שנות הקומיקס של מארוול. קבוצת ASICS גם העניקה לעיר את שני הצבעים של קבוצת הכדורגל של קובה בגוונים של הבית וערכות החוץ שלה. למרות זאת, אחד השיתופי פעולה הייחודיים ביותר עם הג'ל 1130 הגיע באדיבות המותג הקנדי BENTGABLENITS. דגם BGN-1130, אשר ידוע בעיצובו של פריטי אופנה של אחד-אחד-אחד, על ידי שכירת חומרים ישנים, רתם את הארכיון הנרחב שלו של פרינקי ג'ק וינטג', שהופיעו בחבילות של אוכל החטיפים האמריקאים במהלך המאה ה-20, כדי ליצור גרסאות מותאמות אישית של הג'ל-1130. מה שנקרא "הפתעות צעצוע" נתלו על שרשרת או חוט סביב הצווארון של כל אחד מ-200 הזוגות שיוצרו, מה שהפך כל נעל יחידה למינה. אלה המכילים את הפריטים הנדירים והאספנים ביותר הגיעו בקופסא מיוחדת שנוצרה על ידי סטודיו אדית די מונדה לייצור אביזרים במילאנו, ובכך הוסיפו אותנטיות נוספת לאווירת הרטרו החזקה של אוסף "A Prize In Every Box".
צללית איקונית
נעלי הספורט ASICS Gel-1130 יצאו כנעלי ריצה, אך כעשור לאחר מכן הן פורסמו לראשונה, קאמבק בהשראת קיקו קוסטדינוב אשר ראה בהן את אחת מנעלי הספורט המבוקשות ביותר. במהלך המהדורה המחודשת של 2021, המכונה "קלאסיקה" אשר "יושבת בצומת של עיצוב נצחי, הרעיון של אחדות הצוות, וסיפור סיפורים דרך חוויות משותפות". זה חושף את מטרת ASICS ליצור צללית איקונית שיכולה לצייר קהילות יחד, וזה מה שרבים רואים את ג'ל-1130 להיות. מאז, הסגנון הרטרופוטוריסטי המעולה שלו, יכולות מגוונות ונרטיב עיצובי עצמתי הפכו אותו לפופולרי להפליא מסביב לעולם.