SPORTSHOWROOM

Nike

Field General

מורשת סגנון הפוטבול האמריקאי עושה קלאסי מודרני.

Nike Field General
© Nike

ספורט מקורות

במהלך השנים המעצבות של נייקי, המותג התרחב מההתמקדות שלו בנעלי ריצה ליצירת הנעלה למגוון ענפי ספורט. כבר באמצע שנות ה-70, המעצב האגדי ביל באוורמן ייצר סוליות פוטבול אמריקאיות, ובתחילת שנות ה-80, הוא וצוותו אצרו צלליות שונות שיתאימו למשטחים שונים ולעמדות משחק. בין הקולקציה הרחבה הזו הייתה נעל צנועה המכונה נייקי פילד ג׳נרל. למרות שהיה פופולרי בזמנו, הוא נעקף על ידי סוליות מתקדמות יותר ככל שהשנים עברו, אבל משהו בו תקוע במוחם של מנהלי נייקי, וארבעה עשורים מאוחר יותר, הוא עמד לעשות חזרה מדהימה למיינסטרים.

© נייקי

תקופה מעניינת

נייקי נכנסה לעולם של הלבשת הפוטבול האמריקאי בתקופה מעניינת לספורט. בשנת 1970, שתי ליגות הכדורגל העיקריות בארצות הברית, ליגת הפוטבול הלאומית וליגת הפוטבול האמריקאית, איחדו כוחות ויצרו את ה- NFL החדש, שיהפוך לארגון הספורט הפופולרי ביותר במדינה. לצד זאת, משטחי משחק מלאכותיים הפכו נפוצים יותר, במיוחד לאחר הצגת AstroTurf באמצע שנות ה -60 וה- Poly-Turf הספציפי לפוטבול האמריקני בשנת 1970. למרות שחלק מהשחקנים העדיפו דשא טבעי מכיוון שהוא היה סלחני יותר ופחות סביר שיגרום לפציעה, משטחים מלאכותיים היו עמידים יותר וקלים יותר לתחזוקה, ואצטדיונים רבים עברו אליהם לאורך סוף שנות ה-60 ותחילת שנות ה-70. בשנים 1971 ו-1972 הושמעו הסופרבולים V ו-VI במגרש הפולי, אם כי זמן קצר לאחר מכן יצא החומר מייצור, שכן הוא לא תפקד היטב במזג אוויר חם. AstroTurf היה הרבה יותר יעיל, עם זאת, ובשנת 1974, אצטדיון רייס ביוסטון, טקסס הפך את המגרש הראשון מסוג זה לארח סופרבול.

© נייקי

שינוי עיצובים

בערך באותו זמן, נייקי הציגה את אחד ממגפי הפוטבול האמריקאים הראשונים שלה: האסטרוגרבר של ביל באוורמן. כפי שהשם מרמז, הוא תוכנן עבור משטחי משחק מלאכותיים, מה שהפך אותו נעל גדולה עבור הזמן. הפופולריות שלו סללה את הדרך לעיצובים חדשים, כולל אפשרויות מסודרות כמו הכריש והפיראנה, כמו גם אחרים שנעשו עם סוליות גומי שטוחות המתאימות לדשא מלאכותי, כמו הנץ והמקו. במהלך שנות ה-70 גילו מדעני ספורט כי ניתן להפחית את שכיחות פציעות הרגליים בפוטבול האמריקני על ידי ביצוע שינויים מסוימים בנעלי השחקנים, שרבים מהם הביאו אותם בקנה אחד עם נעלי כדורגל. לגורמים אלה הייתה השפעה משמעותית על העיצוב, ובשנות ה-80, רוב נעלי הפוטבול האמריקאיות היו נעליים בפרופיל נמוך, דמויות כדורגל. על רקע הנוף הספורטיבי הדינמי והמשתנה הזה, נייקי השיקה את השדה הכללי.

© נייקי

מגף פוטבול אמריקאי מעוצב היטב

שוחרר בשנת 1982, נייקי שדה כללי היה מגף כדורגל באיכות גבוהה עם אסתטיקה מלוטשת. שמו היה בהשראת מונח סלנג לקוורטרבק כפי שהם ידועים לסידור ההתקפה בזמן על המגרש. ואכן, נייקי חשבה על עמדה זו בעת תכנון הנעל, והעניקה לה את סוליית הוופל המפורסמת של באוורמן עם זיזים עמוקים כדי לספק יציבות יוצאת דופן ואחיזה בכל כיוון על מגרשים מלאכותיים. היה לו גם סוליית ביניים מרופדת קצף נוחה וחלק עליון יעיל עשוי מניילון ועור קלים שהקלו על מהירות והאצה טובים, כפי שצוין במודעה מוקדמת שאמרה: "וכשהדשא מלאכותי, נייקי היא טבעית. עם גנרל השדה למשקל מינימלי ומהירות מקסימלית." כתוצאה מכך, הוא איפשר לקוורטרבקים לשחק בביטחון ובזריזות, ועזר להם לתמרן בקלות בכיס, לברוח בזריזות מסכנה ואפילו לבצע מהלכים מהירים נועזים כשהזמן היה נכון.

© נייקי

סטאר פאוור

הפילד ג׳נרל היה אופציה פופולרית עבור קוורטרבקים רבים ב-NFL, ונייקי רתמה את כוח הכוכב שלהם כדי לפרסם את הנעל. אחד התומכים המשמעותיים ביותר שלה היה דן פוטס מסן דייגו צ׳רג׳רס, שיצא לדרך נהדרת בתחילת שנות השמונים, הוביל את קבוצתו לשלושה תארים בליגה המערבית של ה- AFC ברציפות וזכה בארבעה פרסים רצופים עבור מנהיג ה- NFL. בתחילת 1982, הוא שיחק תפקיד מפתח במה שמכונה "אפי במיאמי" - שנחשב לאחד המשחקים הגדולים בתולדות ה- NFL - במהלכו שבר מספר שיאי זיכיון ופלייאוף העונה על ידי זריקת 433 יארד בניצחון בהארכה עבור הצ׳רג׳רס. חברו לקבוצה קלן ווינסלו רשם גם הוא משחק יוצא מן הכלל, וקבע שיא פלייאוף חדש של 13 קבלות פנים ל-166 יארד וטאצ׳דאון אחד. בערך בתקופה זו, ווינסלו הופיע לצד Fouts ומקלט רחב מיומן ג׳ון ג׳פרסון בפוסטר "פצצות משם" בהשראה צבאית שהראה את הרבגוניות של נעלי הפוטבול האמריקאיות של נייקי. פוטס היה הקוורטרבק האידיאלי שייצג את פילדג׳ר ג׳נרל כאשר הישגיו זיכו אותו בפרס שחקן ההתקפה של השנה ב-NFL ב-1982. בינתיים, הוא ווינסלו שניהם עשו את הפרו בול של אותה שנה, נקראו כל אחד לנבחרת ה- All-Pro ובהמשך יהפכו להיכל התהילה.

© נייקי

גנרלים של שדות

פוטס הופיע גם בכרזה הבלתי נשכחת במיוחד של "Field Generals", שהציגה לא פחות משמונה מהקוורטרבקים המובילים בליגה במגוון מדי צבא מתקופות שונות בהיסטוריה האמריקאית. ממש ליד פוטס היו שני שחקנים זוכי סופרבול מאוקלנד ריידרס: מארק וילסון וג׳ים פלנקט. שניהם התמודדו על המיקום של הקוורטרבק הפותח במהלך הזמן שלהם עם הריידרס, עם פלאנקט המנוסה יותר שהוביל את הקבוצה לסופרבול XV בשנת 1980, שם הוא נבחר ל-MVP על 261 המגרשים המהלכים שלו ושלושה טאצ׳דאונים בניצחון 27-10 על פילדלפיה איגלס - הופעה שגם ראתה אותו זוכה בתואר שחקן הקאמבק של השנה ב-NFL. לצד וילסון ופלנקט היה הקוורטרבק העולה של דטרויט ליונס, אריק היפל, עם ארצ׳י מאנינג המכובד לידו. מאנינג שיחק 11 עונות במדי ניו אורלינס סיינטס, שם הוא פיתח מוניטין של שחקן ברמה גבוהה למרות שקיבל הגנה מועטה מההגנה שלו. בעונת 1980, למשל, הוא רשם את הנתונים הסטטיסטיים הטובים ביותר בקריירה שלו, וזרק ל-3,716 יארד מרשימים ו-23 טאצ׳דאונים במטרה בעיקר מפסידה כאשר הסיינטס ניצחו רק אחד מששת עשר המשחקים שלהם. שלושה שחקנים נוספים היוו את שאר הפילד ג׳נרל, עם וינס אוונס מהשיקגו ברס לצד ג׳ים זורן מהסיאטל סיהוקס, שהיה ידוע ביכולתו להיחלץ מסכנה - משהו שהפילד ג׳נרל עזר לו לעשות - וכישרון מסירה יוצא דופן ברט ג׳ונס, שראה את המשחקים האחרונים בקריירה שלו בלוס אנג׳לס ראמס אחרי תשע עונות מוצלחות בבולטימור קולטס.

© נייקי

שימוש מזדמן

עם ספורטאי עילית המייצגים את השדה הכללי על המגרש, מחוץ לו, הנעל הפכה פופולרית בקרב שחקנים חובבים ואוהדים נלהבים שהתרשמו כיצד היא שיפרה את הניידות והמהירות של הקוורטרבקים האהובים עליהם. עד מהרה הוא הפך לדגם אהוב בסוויטה של נייקי של נעלי כדורגל אמריקאיות, שהמותג תיאר כ״מהירות, חזקות וחסרות רחמים "בפרסומות הקובעות, "אין דרך טובה יותר ללכת לתהילה". למרות שצללית ספורטיבית בעיקרה, חלק מהקמעונאים שיווקו גם את השדה הכללי כאפשרות טובה ל״סצנה מזדמנת", עם "סוליית 150 ההרבעה" שלה המספקת "מראה של מקצוענים עם תחושת ביצועים גבוהה" כשהיא המשיכה להופיע הן על המגרש והן מחוצה לו.

© נייקי

מגמות משתנות

במהלך שנות ה-80, הפילד ג׳נרל חווה ריצה נהדרת, תמך בשחקנים מקצוענים במשך מספר שנים עד שהוחלף בעיצובים מתקדמים יותר מבחינה טכנולוגית, כמו נייקי פרמייר באמצע שנות ה-90. לאחר מכן, הוא נעלם לחלוטין, וחזר בשם רק על נעליים כמו אייר מקס שדה כללי בשנת 1998 ואת זום שדה כללי בשנת 2014, אשר שניהם היו קשורים לחלוטין לדגם המקורי. ואז, בתחילת שנות ה-2020, צמחה מגמת אופנה חדשה לעיצובי ספורט מורשת, שעודדה כמה מותגים להחזיר צלליות איקוניות מהעבר. אדידס סמבה, שההיסטוריה שלה נעוצה בתרבות הכדורגל האירופית, הצליחה במיוחד בתקופה זו, אך בשנת 2023 החלו להתרוצץ שמועות על תוכניותיה של נייקי לבקר מחדש בנעלי ספורט אמריקאיות מסוימות. מגזיני נעלי ספורט טענו כי האסטרוגרבר אמור להיות מושק מחדש באמצעות שותפות עם מותג בגדי היוקרה בודה, וזמן קצר לאחר מכן הם דיווחו כי השדה הכללי יעשה תשואה בשיתוף עם חנות בגדים יוקרתית יוניון לוס אנג׳לס.

© נייקי

תצפית מוקדמת

בדצמבר 2023, שחקן הסופרסטאר טימותי שאלאמה צולם על הקווים במשחק כדורסל בין ניו יורק ניקס ללוס אנג׳לס קליפרס כשהוא לובש נעלי ספורט לא מזוהות עם עליונית לבנה קלאסית, עזים אדומות וסוליה שחורה עשירה. זה היה אחד התצפיות המוקדמות ביותר של גנרל השדה החדש '82, הופעתו עוררה התרגשות עצומה והכשירה את הבמה לקאמבק רב עוצמה.

© נייקי

שיגור מתוזמן היטב

הפילד ג׳נרל '82 הושק בסופו של דבר רק לאחר הסיום לעונת ה-NFL 2023/24, שראתה את קנזס סיטי צ׳יפס של פטריק מהומס מנצחת את סן פרנסיסקו 49' בשלוש נקודות בלבד בניצחון צמוד בהארכה בסופרבול LVIII. רבים מהשחקנים על המגרש באותו יום לבשו נעלי נייקי, והדגימו את המורשת המתמשכת של צלליות הפוטבול האמריקאיות של המותג. תוך ניצול הבאזז שלאחר הסופרבול, נייקי שחררה את גנרל השדה הראשון '82 בסוף פברואר 2024, החל 'לבן & אדום בנבחרת׳ המושך את העין ששאלאמה נצפתה בו רק כמה חודשים קודם לכן. הוא כלל עיצוב כמעט זהה לגרסת 1982, עם אותו חלק עליון עמיד העשוי מטקסטיל ארוג וציפוי עור על גבי ספסול גומי תפור המכיל ריפוד קצף רך ונתמך על ידי סוליית וופל למתיחה קלאסית. סווש עור מסורתי עיטר את האגפים, אותיות נייקי מהוונות קישטו את כרטיסיית העקב, מיתוג בסגנון רטרו נתפר לתוך תיקון הלשון וטקסט שינוי גודל הודפס על החלק הפנימי של הצווארון ב זריקה חכמה לנעל המקורית.

© נייקי

חסימת צבעים מסוגננת

למרות שהוא שילב חומרים מודרניים למבנה יציב ומרגיע, השדה הכללי '82 כבר לא היה מתאים למגרש הכדורגל, במקום זאת הציע נוחות יומיומית ומראה מרתק של בית הספר הישן. עם החיצוניות המינימליסטית והמופשטת שלה, הנעל השאילה את עצמה לחסימת צבעים מנוגדת, ונייקי שחררה במהירות סדרה של צבעים נוספים, חלקם בהשראת עיצובים רטרו כמו 'White & Black', אחרים עם גוונים עכשוויים יותר. רובם היו קלים לסגנון, והצללית הייתה אהובה על המראה הנינוח והפרופיל הנמוך שלה. עם זאת, בשלב מוקדם זה, זה בעיקר הלך מתחת לרדאר, השגת הצלחה מתונה.

© נייקי

שיתוף הפעולה של האיחוד בלוס אנג׳לס

בעקבות ההשקה המוצלחת אך המאופקת הזו, נייקי המשיכה בתוכניתה לשחרר נעלי ספורט שיתופיות עם יוניון לוס אנג׳לס. בסופו של דבר, יצאו שלושה צבעים שונים במהלך קיץ 2024, שבכל אחד מהם סדרה של שינויים מדהימים ומרדניים במקצת על דגם הליבה, כמו שכבות נוספות, תפרי זיגזג צבעוניים ומיתוג כפול מסוגנן. השלמת האסתטיקה הכובשת של שיתוף הפעולה כולו הייתה קופסה צהובה שנועדה להיראות כמו ארונית בית ספר משנות השמונים בהנהון לנרטיב 'איחוד נגד כולם׳ של שיתוף הפעולה. זה סיפר את סיפורו של שחקן כדורגל תיכון מצליח מהתקופה שנאמר כי הוא הולך ליוניון פ המפטון היי - "התיכון הטרי ביותר באזור" - מתגאה בעמדתו בקבוצה ומייצג אותה על ידי לבישת נעלי הספורט של יוניון לה וחולצה תואמת במידת האפשר. הסיפור חיזק את המשיכה של שיתוף הפעולה באמצעות תמונות בלתי נשכחות של תיכוניסטים בשנות ה -80 לובשים את הנעליים, ואת 'שימר׳ צבע המשיך להיות מבוקש במיוחד.

© נייקי

הצבע של קום דה גרסון 'שוק שחור וורוד׳

מאוחר יותר בשנת 2024, נייקי התחברה עם חברת האופנה היפנית קום דה גרסון כדי ליצור גרסה נועזת עוד יותר של הפילד ג׳נרל. שחרור מוגבל, זה היה זמין רק ב CDG "שוק שחור וורוד" חנות פופ-אפ, אשר רץ רק שבועיים בתחילת נובמבר ב Harajuku, טוקיו. המילה "שוק" הודפסה שוב ושוב על פני החיצוני השחור שלה בטקסט לבן גדול למראה מדהים ייחודי שמשך עוד יותר תשומת לב לצללית החוזרת.

© נייקי

קמפיין שחרור מקסים

בינתיים, מעל בבריטניה, נייקי דחף צבעי שחרור כלליים יותר, השקת מהדורת "לונדון" המפוארת על יישום SNKRS באמצעות קמפיין מקסים שמציעות סיפורים ייחודיים מסוכנות מותג יצירתי Ultra וסאם לה רוי, שהיה העורך של מגזין הנעלה ופלטפורמת מדיה Hartcopy. עם Ultra, הם הפיקו סרטון שליו המתאר אמנים המתחברים דרך הטבע ומסרגה חיצונית, בעוד לה רוי התעמק בתשוקתו לנעלי ספורט ובמטרה הרחבה יותר של הנעלה מודרנית, והתייחס לשדה הכללי כ״נעל יומיומית לכל מטרה "שניתן לעצב עם כל מיני תלבושות. הסרטים הללו הצליחו לתפוס את נקודות המבט השונות של תרבות הסניקרס המודרנית, והראו כי לצלליות כמו השדה הכללי יש משיכה רחבה מעבר למקורותיהן הספורטיביים.

© נייקי

הייפ של מדיה חברתית

כל זה נתן לפילד ג׳נרל 82 תקופת צמיחה יציבה בשנה הראשונה שלו, ועד תחילת 2025 הוא זכה לתשומת לב רחבה יותר באינטרנט. משפיעני המדיה החברתית החלו לשלב אותו בתלבושות היומיומיות שלהם, והציגו את המראה הרב-תכליתי והנוסטלגי שלו בסרטוני "תתכונן איתי". הוא תאם בצורה מושלמת את מגמות האופנה של אותה תקופה ועד מהרה הוכתרה כאחת מנעלי הקז׳ואל המובילות לקיץ הקרוב שכן הפופולריות שלו המשיכה לעלות.

© נייקי

שחקנים משפיעים וסיפור עמוק

בערך באותה תקופה, עונת הפוטבול האמריקאית 2024/25 הייתה לקראת שיאה, ונייקי בחרה להדגיש את הפילד ג׳נרל פעם נוספת. הפעם, המותג עשה זאת בקמפיין שתוכנן על ידי משרד הבידור לתרבות הנוער, Dazed Studio. דזד, הידועה ביצירת קמפיינים משפיעים למותגים תוך שימוש בסיפורים נועזים ובדחיפת גבולות ליצירתיות, רתמה את הסגנון החדשני שלהם כדי להדגיש את השילוב של ביצועי מורשת ואסתטיקה של אורח חיים מודרני בבעלות השדה הכללי, ובכך לחגוג את המורשת הספורטיבית שלה ולרומם את הצגתה מחדש. המעורבים בקמפיין היו הקוורטרבק שהפך לפעיל זכויות האזרח קולין קאפרניק, כוכבת הפוטבול ג׳נסייה וילסון ושחקן הרכב הניו יורק ג׳איינטס קייבון תיבודו, שכל אחד מהם מציג את הרבגוניות היומיומית של הפילד ג׳נרל בתמונות בהשראת תמונות ישנות הלוכדות ספורטאים ברמה הגבוהה ביותר ברגעים כנים מהמגרש. קפרניק ותיבודו צולמו שניהם נחים בתלבושות קז׳ואל מעודנות עם צבע לבן, שחור וחניכיים אלגנטי על רגליהם, בעוד וילסון הופיע בסווטשרט ספורטיבי ומכנסיים קצרים משולבים בעיצוב דומה, אך עם סוליה שחורה במקום גוון המסטיק הקלאסי. תמונה רביעית מציגה את קפרניק ותיבודו יושבים על ספה ומשחקים במשחקי וידאו, ומדגישה כיצד כל ספורטאי משלב את זה בסגנון האישי שלו. הקמפיין המתוחכם הזה, שתוזמן לקשור עם הסופרבול בפברואר 2025, הציג את האיכות הנצחית של המגרש הכללי תוך כיבוד ההשפעה העמוקה של הכדורגל האמריקאי והשחקנים האיקוניים שלו על אופנה ותרבות.

© נייקי

נעלי ספורט נצחיות

מתמיכה בכוכבי הפוטבול האמריקאים של שנות השמונים ועד הפיכתו לאייקון אופנה של שנות העשרים, נייקי פילד ג׳נרל היה במסע מדהים. התכונות ממוקדות הספורט שלה עשו את זה מיומן פונקציונלי כאשר הוא יצא לראשונה והציע נוחות אמינה לצד מראה רטרו קלאסי כפי שהוא עשה קאמבק חזק מעל ארבעים שנה מאוחר יותר. כיום, העיצוב הנצחי שלו הופך אותו לנעל סגנון חיים מסוגנן, ולוקח אותו הרבה מעבר לשורשיו הספורטיביים למחוזות שבקושי ניתן היה להעלות על הדעת עבור הצללית המקורית.

Read more

ב-SPORTSHOWROOM נעשה שימוש בקובצי cookie. מידע על המדיניות שלנו בנושא קובצי cookie.

המשך

עליך לבחור את מיקום המדינה שלך

אירופה

אמריקה

אסיה-פסיפיק

אפריקה

המזרח התיכון