Nike
Shox
מגוון ייחודי של נעלי ספורט קפיציות.
סוג חדש של ריפוד
בתחילת שנות ה-80, הטכנולוגיה של נייקי לקיפול האוויר החלה להמריא. לאחר שהמותג הוצג לראשונה בנעלי הריצה של סוף שנות ה-70, הוא התווסף אז למגוון רחב של דגמים ממאמני כדורסל לנעלי ספורט בסגנון חיים. עם זאת, נייקי תמיד מחדשת, ולא עבר זמן רב עד שהמעצבים שלה החלו לעבוד על צורה חדשה של ריפוד. בעוד ש-Air היה מבוסס על כריות כפים רכות מלאות בגז אינרטי, מערכת התמיכה הייתה יותר מכנית באופייה. לפיכך, היא הציגה אתגרים שונים לחלוטין לצוות העיצוב שלה. אך ברגע שפתרונות אלו נפתרו הביא הפרויקט השאפתני סוג ייחודי של נעל, שכמותה לא נראתה קודם לכן. התרחבו לאוסף של עיצובים קצביים כולם תחת המטריה של נייקי שוקס, זה שינה את סצנת נעלי הספורט וממשיך לעשות גלים בתרבות עד היום.
גילוי שריד
עשרות שנים מאוחר יותר, בשנת 2023, קבוצת אוצרים בראשות גלן אדמסון בעל השם, קיבלו גישה בלעדית לארכיון נייקי. זכות נדירה זו ניתנה לחברי הקבוצה, שהצוות יכול היה למצוא פריטים אותם ניתן להציג בתערוכה, זאת לאור פתיחת מוזיאון ויטרה לעיצוב בגרמניה בשנת 2025. במהלך החיפוש שלהם, לצד אבות טיפוס ועיצובים שלא שוחררו, הם גילו מתקן בעל מראה מוזר. הוא הורכב ממסגרת מתכתית גדולה שבמרכזה היה נעלים, עם מעיינות גדולים מעל כף הרגל ומאחורי העקב, ובמבט ראשון היה קשה לדמיין מה הייתה המשמעות שלו. למעשה, הוא חובר יחד כדי לחקור איך שימוש במעיינות ישפיע על התנועה והריפוד של הנעל. מכשיר נסיוני זה היה שריד מהרגעים המוקדמים ביותר של פרויקט Nike Shox וסיכם בצורה מושלמת את החשיבה המוכנה לשימוש שאפיינה אותו.
אתגר מורכב
נוכחותו של ציוד מיוחד כזה בארכיוני נייקי מראה כמה קשה היה לתכנן מערכת ריפוד מכאני יעילה, שזו אולי הסיבה לכך שתהליך הפיתוח ארך זמן כה רב. החל מ-1984, הוביל פרויקט Shox את המעצב ברוס קילגור, שזה עתה יצר את אחת הצלליות האיקוניות ביותר של המותג באייר פורס 1. צוות של קילגור הבחין בספרינים שרצו על מסלול הפוליאוריטן הקופצני באוניברסיטת הרווארד להשראה והמשיך לבצע מספר בדיקות ביו מכניות כדי לראות אם הם יכולים לרתום את החומר כדי לייצר את אותה יכולת התגובה בנעל. באותה תקופה, אייר מקס עדיין לא הומצאה, וקשירה של שוקס נקבעה כהמשך המדהים של נייקי אייר, אבל המעצבים נאבקו למצוא נוסחה שעבדה.
החיפוש אחר החזר אנרגיה
במהלך העשור הבא, הניסויים של הצוות המשיכו כשהם ניסו לבנות מערכת ריפוד שיכולה לתת החזר אנרגיה נהדר - משהו שאף מותג נעליים לא השיג באותה העת. למעשה, בשנות ה-80 המאוחרות, דיווח הניו יורק טיימס שהרעיון של החזר אנרגיה היה "מורכב באופן יוצא דופן" ו"לא מובן היטב", ופקפק בטענות של חברות הנעליים העולמיות שזה אפילו אפשרי. למרות זאת, המעצבים של נייקי המשיכו בעבודתם ויישמו כל מיני טכניקות בחיפושם אחר נעל מחזרת אנרגיה. הם אפילו ניסו להוסיף מעיינות עלי פלדה, אשר באופן מסורתי היו בשימוש ברכב תלוי, אל המידסול, אבל מוצר שמיש המשיך להתחמק מהם, ועדיין עברו שנים רבות ללא פתרון. בינתיים, אייר מקס הפכה להצלחה עולמית, וחברת נייקי פיתחה את מערכת ריפוד האוויר המגיבה והחזרת האנרגיה, Zoom. בסופו של דבר, עם תרומות של מעצבים מובילים כמו סרג'יו לוזאנו - המוח מאחורי ה-Air Max 95 - והודות לטכניקות בנות זמננו להפקת קצף, הצוות הצליח ליצור אב טיפוס עובד. השנה הייתה 1997.
עמודי השוקס
לאחר שהשלימו לבסוף את היחידה של שוקס, למעצבי נייקי לקח שלוש שנים נוספות כדי להגיע לצללית הראשונה שתכיל אותה. דגם מהפכני זה, שוחרר בשנת 2000, ונקרא נייקי שוקס R4; שם שנתן תובנה על עיצוב הנעל. ה-R מייצג את גישת הריצה, שהייתה מתאימה בהתחשב בכך שנייקי הייתה כבר שנים בחזית הטכנולוגיה של נעלי ספורט, בעוד ה-4 ייצג את הבניה של עיצוב נעלי הספורט החדש, אשר כלל ארבעה טורים הידועים בשם שוקס פילדס או "דסקיות" (Pucks). כאשר הוא ממוקם מתחת לעקב, כל עמוד היה צינור חלול עשוי מסוג מיוחד של קצף פוליאוריטן שתכונותיו האלסטיות אפשרו לו לספוג את הפגיעה של הרגל שפוגעת ברצפה על ידי דחיסת תחתיה בטרם הוא חוזר חזרה והחזרת האנרגיה ללובש בעת שהוא הרים שוב. ארבעת העמודים התקיימו במקום בין זוג לוחות TPU הממוקמים מתחת לעקב, אחד מעליהם והשני מתחת, עם כניסות קטנות במרכז כדי להבטיח שכל עמוד יילחץ פנימה ולא החוצה וכך ישיג את החזר האנרגיה דמוי הקפיץ שהם תוכננו לספק. זה עזר לייצב את כל המבנה של השוקס, בעוד קצף פילון מסורתי מילא את שאר המידסול על מנת לספק תמיכה נוחה כל הדרך עד הבוהן.
השוקס BB4
זמן לא רב לאחר שחרורו של ה-R4, נייקי השיקה את הנעל המכוונת השנייה שלה בצורה של ה-Shox BB4. הוא עוצב על ידי אריק אבאר, שעלה עם כמה מאמני הכדורסל המצליחים ביותר של נייקי בשנות ה -90, ממודלים קלאסיים של חתימות כמו אייר מקס פני ל אייר פומפוזיט 1 החדשני. אוואר שאף להעניק לכל אחד מעיצוביו "ביטוי אייקוני ונועז", והצהיר כי ניתן "להתחמק עם שניים". בשוקס BB4, הוא היה זקוק רק לאחד מהם כאשר הוא ביקש להפוך את שוקס למרשל את מוקד המודל על ידי עיצוב העמודים בצבעים חיים כמו לפיס ואוניברסיטת רד.
עיצוב מתקדם מבחינה טכנולוגית
יחד עם העמודים הצבעוניים, Avar ארזה את Shox BB4 עם תכונות היי טק כדי לייעל אותו לספורט כדורסל בעצימות גבוהה. גיליון עיצוב מפורט מהתקופה חשף כמה מאלה, כולל outrigers הקדמי שלה, אשר מנע גלגול של כף הרגל, עליון עור סינתטי יצוק שלה, אשר היה "מבנה יציבות אנטי אינוורסיה בצד ביניים הפנמה", ו outsole עצם הרינגבון שלה, אשר היה עשוי גומי עמיד וסיפק מתיחה מקסימלית. באופן מעניין, הוא תיאר את הריפוד החדש כ"יחידת אוויר-סול חשופה עקב שלב", אולי רצה לקשר אותו עם טכנולוגית האוויר שהפכה את המותג כל כך מוצלח, אחרי הכל, לכל אחת מהצינורות היה אוויר במרכז החלש שלה. כדי ללוות את יחידת העקב, ל-BB4 הייתה יחידת זום אוויר מפורשת באפק, כלומר היא כללה שתי טכנולוגיות מידסול מהירות ביותר שסביבן. זה אפשר נייקי להצהיר באותה היצירה כי זה היה "העתיד של ביצועים גבוהים, חוד החנית, נעלי כדורסל חדשניות" והיה "מתוכנן לדחוף את הטוב ביותר של המשחק לרמה הגבוהה ביותר של נצלנות, נסיעה, ו מהירות."
אסתטיקה עתידנית
ה-R4 וה-BB4 משכו תשומת לב רבה כאשר הם יצאו לראשונה, ולא מעט בגלל אסתטיזם העתידני, שמשך את רגשות התקופה. מילניום חדש רק החל, והיה רצון עז למוצרים שנראה כאילו היו מהעתיד. עמודי השוֹקס (Shox) ללא ספק החזיקו במראה הזה, אבל החלק העליון המעוצב של ה-R4 וגם החלק העליון של ה-BB4 התחבר למגמה זו. הדבר לא קרה, משום שהמעצבים שמאחורי כל נעל השתמשו בחליפות חלל ובציוד אחר מתקופת החלל לצורך השראה. לצד הלוגו שעוצב במיוחד עבור חברת נייקי שוקס, גם ה-R4 וגם ה-BB4 נשאו עימם את הלוגו חמש הנקודות של חברת Nike's visionary Alpha Project אשר הושק בתחילת 1999 ונועד לסייע לספורטאים לשפר את ביצועיהם באמצעות עיצוב קפדני. זה העניק לנעל עצמה תחושה של מדע בדיוני, כמו גם החומרים הסינתטיים המבריקים והגוונים המתכתיים, הקווים הזורמים והחיקויים, המבטאים החזרת האור והיסודות של זוהר עדין. בנוסף לזה, לעמודי העקב היה את המראה של מנועי חלל, אז כל העיצוב נראה כמו פיסת טכנולוגיה שהוחזרה מהעתיד.
רגע ספורטיבי מדהים
שילוב זה של טכנולוגיית ביצועים חדשנית ומראה ייחודי ראה את נעלי השוקס הראשונות שמפתחות תוצאות ראשוניות חזקות. עם זאת, היה זה הBB4 שבאמת המריא הודות לרגע ספורטיבי שהוא כמו מדהים לראות היום כפי שהיה אז. זה התרחש באולימפיאדת 2000 בסידני, כאשר נבחרת הכדורסל של ארצות הברית זכתה במדליית הזהב ה -12 שלהם בהיסטוריה של האירוע. לאחר שניצחו את סין, איטליה, ליטא וניו זילנד, הגיעה ארצות הברית למשחק הגמר של בית הלורדים בסידני ב-25 בספטמבר, על מנת לשחק את משחקם האחרון מול צרפת. המשחק נערך במחצית השנייה של המשחק, וארצות הברית כבר צברה יתרון של 15 נקודות, כאשר קפטן הקבוצה גארי פייטון דחף לכיוון קו החישוק רק כדי לראות את הזריקה שלו נופלת. ככל שהכדור גדל, והקבוצה הצרפתית הביטה לצאת נקי ממנו, וינס קרטר נאלץ לקפוץ משום מקום כדי להתחיל את המשחק. קרטר זכה להכרה בשתי העונות הקודמות, כשזכה בפרס רוקי השנה ב-1999 ובאחת מההופעות האגדיות ביותר בהיסטוריה של תחרות הטריקה דאנק ב-2000, בה זכה בסגנון יוצא דופן לאחר סדרה של הטולים. מה שהוא עשה לאחר מכן, עלה על כל אחד מההישגים הקודמים האלה. הוא נע לאורך קו השלוש בדרכו לכיוון קו החישוק ונתקל רק בגבר הגבוה ביותר במגרש, הצרפתי פרדריק וייס (Frédéric Weis), אשר היה אז בעל 2.5 מטרים מטפסים. בלי לעצור, הוא המשיך הלאה, כשהוא משתמש במאמני השוקס החדשים שלו כדי לקפוץ גבוה מעל ראשו של המגן הענק ולהטיח את הכדור לתוך הרשת.
לה דאנק דה לה מורט
תמונה מפורסמת שצילמה את ההטבעה הלא יאומן של קרטר מתארת את השחקן תלוי באוויר מעל הוויס ההמום, זוג BB4s שוקס בצבע לבן וחשוך על רגליו והכדור מוחזק ביד אחת כשהוא מניף אותו לכיוון הרשת. ברקע ניתן לראות את חבריו לקבוצה גארי פייטון וקווין גארנט מביטים ביראה, כאשר האחרון פותח את פיו בתדהמה. ארצות הברית המשיכה וניצחה את צרפת שוב שבוע מאוחר יותר, על מנת לזכות במדליית הזהב, אבל ההטבעה המדהימה של קרטר הייתה אולי הרגע הבלתי נשכח ביותר בטורניר, שהעניקה חשיפה גדולה ל-BB4. בין אמצעי התקשורת הצרפתיים, הירייה נודעה כ- "le dunk de la mort" או "dunk de la mort", ובחזרה בארצות הברית היא ירדה בהיסטוריה כאחת הדוגמאות האיקוניות ביותר של "פוסטריזציה" - מעשה של שחקן שעושה משהו כל כך יוצא דופן שהוא יכול להופיע על פוסטר.
תחילתה של שותפות משגשגת
עבור וייס, The Dunk of Death היה רגע מצער, אבל הוא לקח את זה היטב, וכאשר הוא רואיין על ידי ESPN ביום השנה ה -15 של האירוע, הוא היה אצילי, ואמר כי קרטר "ראוי לעשות היסטוריה". הוא גם ציין כי ה -25 בספטמבר, 2000, היה היום הוא "אנשים למדו יכולים לעוף". בינתיים, עבור קרטר, זה היה רגע מכריע בקריירה שסימל את תחילתה של שותפות ארוכת טווח עם נייקי ואחד שהיה חשוב לו מאוד אחרי שהוא חזר בו מהחוזה שלו ל-10 שנים עם פומה בתחילת אותה שנה. מנעליו של שוקס הפכו לעיתים קרובות לנעלי המפתח שלו, והוא הופיע יחד עם עמיתו לקבוצה גארי פייטון בסדרה של פרסומות מאולפות על הלחי, שהעידו על קפיצת מערכת התמיכה של שוקס. תוך ניצול ההטבעה האולימפית המדהימה של קרטר, שהיא בעצמה הייתה הפרסומת המושלמת לטכנולוגיה, נייקי יצרה קמפיין שיווקי המבוסס בעיקר סביב רעש אחד: ה"קריעה" של עמודי השוקס. הרעש יכול היה להשמע בכל פרסומת הטלוויזיה, אשר הראתה את קרטר קופץ מעל אנשים לעשות הטבעת סלאם, והמילה הופיעה כטקסט היחיד על כרזות אשר קידמו את השוקס.
שוקס VC 1
ב-2001, אחרי הקמפיין קליט הזה, הנעל הראשונה של קרטר, Shox VC 1, שוחררה. אהרון קופר, שעבד באותה עת כמנהל העיצוב של אוניברסיטת נייקי בכדורסל, ביסס את מעמדו כקול יצירתי חזק במסגרת הדיביזיה לאחר שהצטרף כמעצב בכיר ב-1994, היה אמור לכלול ריפוד שוקס באורך מלא, אולם המהנדסים לא הצליחו לבנות מוצר מעשי בזמן עבור המהדורה המיועדת של המועדון. כתוצאה מכך, היו לו ארבעה עמודי שוקס בעקב, בדיוק כמו ב-BB4, בעוד העליון החדשני שלו הכיל סיבי רשת צפופים הסגורים בשכבה של פומפוזיט. שילוב זה של מטוס עמיד ואווירודינמי, פנימי דמוי גרב ויחידה קפיצית אפשרו לקרטר לנוע במהירות רבה יותר, לעוף ולקפוץ יותר מאי פעם. בינתיים, העיצוב החיצוני המינימלי הוכנס לשימוש הן עם הלוגו של נייקי שוקס והן עם חמשת המקומות של פרויקט אלפא, והוא היה מאובטח באמצעות מערכת חדשה של מנעול תחרה שפותחה על ידי קופר, ואשר הוצגה לאחר מכן תחת פטנט של נייקי.
הרחבת סדרת שוקס
באותה שנה בה הוקרן הון סיכון 1 יצא לשווקים, גם הפיתוח של נייקי התחדש עם שוקס כאשר קודם היה מבוסס על ה-R4+, שהיה בעל רשת שינוי עליונה ומערכת הצמדה עם רוכסן, ולאחר מכן באמצעות מודל בשם Shox NZ. הומצאה גם נעל אימונים יעודית של שוקס הידועה בתור ה-XT, שהוסיפה עוד שלושה עמודי שוקס בשורה מתחת לאמצע כף הרגל לעוד שבעה עמודים תומכים. ב-2002 נכנסה טכנולוגיית שוקס לנעל בייסבול, כאשר הוחלה על חוט השערה על ידי שחקן האולסטאר קן גריפי, שהנעליים הקודמות שלו כללו את ריפוד אייר מקס. עם זאת, הצלליות החדשניות ביותר היו שוב אלה שנוצרו על ידי נייקי כדורסל, שמעצביה הצליחו סוף סוף להרחיב את ריפוד שוקס לאורך כל אורך הסוליות על שוקס VC 2. המראה האלגנטי והנפלא של VC 2 התבסס על הדגם של בנטלי, ועיצוב האוונגרד שלו השפיע על אנדי קיין להצטרף למותג. מאוחר יותר הוא ציין שהנעל הייתה "מורכבת ופשוטה בעת ובעונה אחת" והפך לסמנכ"ל של חברת נייקי בתחום עיצוב הנעליים.
אביב בצעדיו
כדי להשוויץ בהחזרה המרשימה של הנעל הראשונה של קרטר, נייקי יצרה פרסומת קלילה נוספת בכיכובו של שחקן טורונטו ראפטורס. בצעד זה הוא רוקד לאורך רחוב עם קפיץ, קופץ באופן אנרגטי לעץ כדי להציל את החתול של אישה לפני שהוא נתפס גנב, רוקד עם אישה בדרך ומבצע סדרה של צעדים אקרובטיים. בסיום, הוא עובר דרך דלת מסומנת כ"ראפטורס כדורסל", ואז קורע את החליפה הסגולה שלו, ומגלה שהוא לובש את ערכת הכדורסל שלו מתחת לרצפה, ורץ אל הפרקט כדי לשחק. בדומה לפרסומות הקודמות, עובדה זו הדגישה את יכולות הביצועים של מאמני שוקס של נייקי, אשר כעת היו נלבשים על ידי מספר שחקנים מה-NBA, כולל ג'ייסון קיד, שכיכב לצד קרטר באולימפיאדת 2000.
שוקס סטונר
אבל זה לא היה רק המודלים של קרנות הון סיכון שהיו פופולריים: עיצוב אחר של קופר שנולד ונודע בתור שוקס סטונר נחשב לאחד מנעלי הכדורסל הטובות של שוקס. מאמן מתקדם זה הגיע לאחר שקופר בחר לכבד את עמיתו המנוח דייוויד בונד (דייוויד בונד) בנעל מיוחדת שהוקדשה להשפעה היצירתית שהייתה לו על אוניברסיטת נייקי במהלך עשר שנות עבודתו במחלקה. כדי ליצור אותו, הם יצרו אוסף של תכונות בעלות ביצועים גבוהים מכמה מהצלליות המשפיעות ביותר של המותג משנות ה -90 המאוחרות ותחילת שנות ה -2000, כגון פני IV אוויר נייקי, Flightposite אוויר, Kukini אוויר ו- Presto האוויר. במקום לתת לסטונר יחידה אווירית, כמו שאר התכנונים, קופר ואוור החליטו להבדיל אותו עם ריפוד שוקס, וכך הוכיחו עד כמה הטכנולוגיה הייתה נערצת באותו זמן.
נעל רבת השפעה
עם השקתו, הפעלולן הפך לפופולרי להפליא, כאשר הוא נלבש על ידי כוכבי NBA ידועים כמו טים הארדוויי וברון דייוויס, סו בירד מה-WNBA, יחד עם ההרכב כולו של Maryland Terrapins. התכנון האינטליגנטי של קופר הגיע גם עם צמיד גומי שהפך למבוקש מאוד בזכות עצמו ובסופו של דבר השפיע על סרט זרוע Livestrong Foundation, שבעצמו התחיל שיגעון עולמי לסוג כזה של אביזר.
עלייתה ונפילתה של ריפוד שוקס
מאמני ה-Shox של נייקי המשיכו להיות פופולריים עד לאמצע שנות ה-2000, כאשר הסדרה הורחבה עם דגמים נוספים של וינס קרטר. זה הגיע לשיאו ב 2006 Shox VC 5, בעוד עיצובים חדשים אחרים כללו את Shox TL, ששמו היה מבוסס על "סך" כיסוי Shox שסופק על ידי שנים עשר עמודות לאורך אורך הבלעדית שלה. עולם הטניס זכה גם לעיצוב שוקס כאשר סרינה ויליאמס לבשה את שוקס גלאמור בפלאשינג מדוז ב-2004, בעוד שמפציצי שוקס המגושמים שוחררו ב-2005 כדגם כדורסל נוסף, מושא זה ספורטיבי על ידי כוכבת אינדיאנה פייסרס, ג'רמיין אוניל. בינתיים, נעלי שוקס הופיעו בתרבות הפופולרית, כאשר יו לורי לעיתים קרובות לבש אותם תוך כדי משחק את הגאון הציני ד"ר גרגורי האוס בסדרת הטלוויזיה המדורגת גבוה של הדמות. ב-2006 הייתה הטכנולוגיה מעורבת במחלוקת כאשר נייקי טענה שחברת נעליים יריבה, אדידס, העתיקה מספר רכיבים מסוליה Shox כדי ליצור ריפוד A3 משלה. תביעה על הפרת פטנט הוגשה נגד אדידס, כשהעניין בסופו של דבר יושב מחוץ לבית המשפט ב-2007. בכל אופן, בשלב זה הוויכוח היה שלילי משום ששוקס איכשהו איבד את האטרקציה שלו, והטכנולוגיה איבדה מהזרם המרכזי.
בעקבות תת קרקעי
אחרי 2006, נעלי שוקס לא היו אפילו פופולריות כמו שהיו קודם לכן, והמעצבים של נייקי הפסיקו להשתמש בריפוד המכני על עיצובים חדשים של נעלי ספורט. היו שטענו כי הדבר נבע ממראהו הלא שגרתי, בעוד שאחרים טענו כי ריפוד המוצרים איננו כה קפיצי או נוח כפי שמותג רומז. תהיה הסיבה אשר תהיה, שוקס הוריד את הרדאר לזמן רב, אך בגלל מספר תתי-תרבויות באירופה, שוקס שיחק במספר קבוצות של אוהדי כדורגל. בינתיים, בבריטניה היא הפכה לחלק חשוב של סצנת ההאדרה המחתרתית, שבה המראה הנועז והייחודי של עמודי השוקס הפך הצהרת אופנה חזקה ואיפשר לחברים בתת-התרבות לבנות זהות שקישרה אותם אחד לשני. כתוצאה מכך, נקשר רחוב מסוים לדוגמניות כמו ה-Shox R4, אשר סיפקו חלופה מרדנית למגמות האופנה הרגילות, אף על פי שרוב חובבי נעלי הספורט שכחו אותו.
תקופה שקטה
במהלך שנות ה-2010, ניצוצות קטנים של השוקס הופיעו עם כמה קולוורדס של ניו זילנד שיצאו סביב 2014 ו-2015 לצד השחור והזהב של שוקס TLX Mid, אך הם לא הצליחו להשיג תאוצה רבה. המותג אפילו התנסה עם עיצובים רדיקליים יותר, כולל אלה שלא שוחררו בסופו של דבר, אשר נקנו על ידי עובד נייקי לשעבר במכירה פומבית באינטרנט. ב-2018 עשתה נייקי מאמץ מתואם יותר כדי לשפץ את הטכנולוגיה דרך מודל חדש בשם כוח המשיכה שוקס. האסתטיקה המעודכנת שלו הכילה טורים גליליים חלקים במסגרת שמתחת לעקב, והמראה של השוקס הזכיר אב טיפוס מ-1991 של שלב הפיתוח של קילגור. טכנולוגיה זו שולבה אז עם חוד החנית של טכנולוגיית נייק כגון Flyknit ו-Flywire כדי להפוך את הנעל לעמידה ונוחה יותר.
חוזרים לאור הזרקורים
הכבידה השיגה הצלחה מסוימת, אבל זה היה שיתוף הפעולה המדהים של 2019 עם קום דה גרסון שממש דחף את שוקס בחזרה אל אור הזרקורים. תוך ניצול המגמה של רצי Y2K מגושמים שהתרחשו בסוף שנות ה -10, CDG חבר עם נייקי כדי ליצור שתי גרסאות סופר גושי של 2003 Shox TL. לאלה היה מראה אקסצנטרי אפילו יותר מזה המקורי, עם מספר כלי חרס מגוצרים בערך, פירוט מרדני ושרשראות קום דה גרסון מסנוורות שעטפו את כף הרגל האמצעית. העיצוב מושך העין הזה תאם בצורה מושלמת את המראה החיצוני של הרגל התחתונה של שוקס באורך מלא והיה דרך נהדרת להכניס מחדש את טכנולוגיית המורשת לתרבות של נעלי ספורט.
לכבד את הסצינה הזועמת
לצד נעלי הסניקרס CdG x Shox, נייקי בחרה לכבד את הקשר ההיסטורי בין שוקס לסצנת הדמה בבריטניה על ידי עבודה עם הראפר והמפיק הניגרי הבריטי Skepta. Skepta הוא מודל TL מאז שהוא "נהג לראות את כל הילדים מנענעים שוקס", כאשר הוא נסע לצפון-מערב אנגליה ורצה לחגוג את מה שהוא היה "נעל רחוב אמיתית". העיצוב שלו כלל אלמנטים שנשבעו אמונים למורשתו הניגרית, כולל הדפסת אריה חזקה על המפרצון. המוטיב המרשים הזה עוצב בהשראת בגדיהם של אנשי איסיאגו בניגריה, אשר מסמלים כוח, סמכות וגאווה. Skepta מונה לצ'יף ניגרי באפריל 2018, אז Shox TL שלו נעשתה כדי לכבד את העובדה הזאת, כמו גם השורשים של משפחתו תוך כדי חיבור המדינה לשאר העולם באמצעות כוחה של התרבות.
הקאמבק מתחיל
שני שיתופי פעולה בלתי נשכחים אלו יצרו בסיס חדש עליו יכלה חברת נייקי לבנות קולקציה של נעלי שוקס עבור הדור הבא. ה-R4, ה-BB4 וה-TL הוצגו, יחד עם החרגות נשיות כמו האניגמה וה-NOVA. הצלחת המשחק עודדה את וינס קרטר, ששיחק במשך שתי העונות האחרונות של הקריירה המפוארת שלו ב-NBA עם אטלנטה הוקס, להופיע שוב במדי הקבוצה. בשנת 2019 נייקי אף הפיקה שלוש מהדורות של TL ביחד עם הכדורגלן הברזילאי ניימאר, בעוד הראפר הקנדי דרייק נצפה גם לובש זוג של R4s במהלך סיבוב ההופעות שלו ב-2019, כאשר הקאמבק של שוקס התחיל לצבור מהירות.
שיתופי פעולה אופנתיים
ב-2020 הייתה פריחה של Shox colorways, ולאחר שנת 2021 שקטה, התרחשה התפוצצות נוספת של שיתופי פעולה ב-2022, כאשר ב-2022 התפרצה החברה לעיצוב של Nike Supreme ושתי גרסאות של צללית Shox מוקדמת. נעלי הסניקרס הלבנות והאדומות האלו גילמו את המראה הרטרו של הרנר Y2K עם השילוב של רשת וקווי העור הזורמים שלהם על גבי מיידסול גושי, וכמו רוב שיתופי הפעולה של Supreme x Nike, הם התגלו כמאוד פופולריים. באותה תקופה, המעצבת הבריטית מרטין רוז הציגה את הגרסה הייחודית שלה לשיר כחלק מקולקציית אביב 2023 במהלך שבוע האופנה בלונדון ביוני 2022. כשהיא משחקת על סגנון נעלי הפרד שלה, היא פתחה את עקב עיצובה, הידוע בשם Shox Mule MR4, והעלתה את גובה עמודי השוֹקס כדי לתת לו תחושה של פלטפורמה. בינתיים, רקמה אלגנטית ומיתוג עדין עיטרו את העליון למראה מתוחכם שהביא את העיצוב לשבחים רבים בעולם האופנה והוביל לשחרורם של שלושה צבעים תוססים נוספים בשנת 2023.
עידן חדש בטכנולוגיית Shox
מאחר שלא הצליחו למשוך את תשומת הלב של אוהדי ספורט או של לבישים מזדמנים במשך רוב שנות ה-2010, נעלי שוקס לבסוף חזרו לבולטות בתחילת שנות ה-2020, דבר שהביא לעידן חדש של שגשוג עבור הטכנולוגיה הקפדנית בת עשרות השנים. בעקבות שיתופי הפעולה הפופולריים בשנים 2022 ו-2023, התמקדה נייקי מחדש במאמציה בעיצוב Shox הקלאסי, עם גרסה רטרו של OG R4 שפורסמה בשנת 2024 יחד עם מגוון של דרכים חדשות (צבעוניות) ועם זאת יותר SHOX TL, אשר היה מרכיב עיקרי בקו Shox שעבר שיפוץ מאז 2019. בנוסף לכך, שוקס רייד 2 הוחזרה בפעם הראשונה כתוכנית כללית לאחר הצלחתה כמתגנבת שיתופית שנתיים לפני כן. עם כל ההייפ של השנים הקודמות, שחרורים אלה היו הצלחה גדולה, ונעלי הספורט הקיצוניים חלחלו לתרבות, והופיעו על רגליהם של ידוענים כמו כוכב ההיפ הופ קנדריק לאמאר, שהפתיע את כולם כשהופיע בפני The Pop-Out: Ken and Friends concert ב-Comet Red colorway המקורי של ה-R4. הופעתן של פעילות מדיה חברתית עצומה כשמעריציו עלו לרשת כדי לדון בבחירה הלא שגרתית של הנעלים של המוזיקאים, ופתאום כולם דיברו על השוקס שוב.
טכנולוגיה לפני זמנה
אירועים כאלה מדגימים עד כמה חידתי מערכת ריפוד השוקס של נייקי ותמיד היה, יותר מעשרים שנה אחרי שהיא יצאה לראשונה, היא ממשיכה לשבות חובבי נעלי ספורט ברחבי העולם. אף על פי שהטכנולוגיה נתפסה בתחילה כאלטרנטיבה ואולי כממשיכת דרכה של נייקי אייר, היא האסתטיקה הייחודית של עמודי השוקס הייחודיים ששרטטו אותה להכי הרבה מעריצים. זה גם מה שמחזיק את שוקס רלוונטי, אפילו בנוכחות של קצפים מחזירי אנרגיה קלים יותר כמו נייקי ריאקט. על אף קיומן של מערכות ריפוד כה מתקדמות, צלליות שוקס מצאו להן מקום בתרבות נעלי הספורט המודרנית, הן בקרב אלה שזוכרים אותן בחיבה מתקופת וינס קרטר והן בקרב קהילת האוהדים החדשה שמעריצים את העיצובים האמיצים שלהן. אפילו בתחילת המילניום, הנעליים האלה הקדימו את זמנן, אבל הן עדיין מצליחות לעורר את אותה תחושה היום עם סגנונן העתידני ועם סוליותיהן הקפוצות.