Nike
Alphafly
יצירת מופת של נעליים אתלטיות.

כמעט החטאה
ב-6 במאי 2017, שלושה רצים אפריקנים עמדו בתור על המסלול של ה- Autodromo Nazionale di Monza באיטליה. זירת הפורמולה 1 נבחרה בקפידה כמיקום לפרויקט Breaking2 השאפתני של נייקי בשל תנאי הריצה החיוביים, אשר המותג קיווה לאפשר לאחד הספורטאים לעשות משהו חסר תקדים: להשלים מרתון בפחות משעתיים. האדם שהגיע הכי קרוב באותו יום היה אליוד קיפצ'וגה קנייתי אמיץ. הוא כבר זכה במספר רב של תארים עולמיים במרתון, ועיצב את עצמו כאחד הרצים הגדולים ביותר בריצות למרחקים ארוכים של כל הזמנים. למרות שחסר לו יעד בן שעתיים בשניות, הוא ונייקי עדיין האמינו שזו מטרה בת-השגה; הם רק היו צריכים לשפר את התוכנית שלהם. בחודשים שלאחר מכן, השניים עבדו בשיתוף פעולה הדוק כדי ליצור נעל ריצה מובחרת שתוכל לקחת אתלטים מתחת לקו ריצת השעתיים. חתיכת ההנעלה החדשנית הזו היתה ה"נייקי אלפא-פליי".
החיפוש אחר מהירות
פיתוחה של נייקי של נעל ריצה למרחקים החל באמצע שנות ה-2010, כאשר שילוב רב עוצמה של צלחת מסיבי פחמן וקצף ZoomX התגלה. מהנדסי ההנעלה של המותג מצאו כי סנדלית המכילה את שני האלמנטים הללו בסידור נכון יכולה לדחוף ספורטאים קדימה במהירות רבה, והחדשנות ייצרה את Nike Zoom Vaporfly 4%, שנקרא על שם היכולת לכאורה שלה לשפר את יעילות הריצה על ידי 4%. היה זה אב-טיפוס של נעל זו שקיפצ'וגה והשחקנים האחרים לבשו באותו יום במונזה, עם שחרור כללי בעקבותיה חודשים ספורים לאחר מכן.
שובר שיאים
במהלך השנתיים הבאות, סדרת Vaporfly הייתה אחראית למספר הופעות זוכות במדליות במרתונים של גברים ונשים, כמו גם על שיאו העולמי של קיפצ'וגה ב-2018, אותו קבע במרתון ברלין ב-2018, ועל שיאה העולמי של בריג'יד קוסגיי, שהתקיים באירוע בשיקגו בשנת 2019. קיפצ'וגה קיצצה יותר מדקה את השיא של בן ארצו דניס קימטו ב-2014, והסתיים ב-2:01:39, בעוד שקוסגאי עשתה אותו הדבר למאזן בן ה-16 של פולה רדקליף ממרתון לונדון ב-2003, כאשר חצתה את הקו ב-2:14:04. גם הוא מקניה, היה קוסגיי השראה חלקית על ידי קיפצ'וגה. היא המשיכה במירוץ בשיקגו, וזכתה להגביר את המוטיבציה הודות למעללים החדשים שלו, שאירעו רק יום אחד קודם לכן באירוע בשם Ineos 1:59 Challenge.
משימה קשה ביותר
לפני המצאת ה-Nike Vaporfly, השאלה האם אצן כלשהו אי פעם ירד מתחת לקו השעתיים הייתה נתונה במחלוקת. אתלט אתיופי זוכה מדליה נוספת, היילה גבריסלאסי, שפעם החזיק בשיא העולם בריצת מרתון במשך ארבע שנים, הציע ב-2011 שזה יהיה אפשרי בתוך 20 עד 25 השנים הבאות, בעוד שאחרים כמו רץ למרחקים ארוכים מקניה סמואל ואנג'ירו, אשר שיא המרתון האולימפי שלו היה 2:06:32 עמד במשך כמעט 16 שנים, האמין כי אף אחד לא יהיה מסוגל ללכת הרבה מתחת לשעתיים ושתי דקות. אפילו חוקרים שהשתמשו במידע מדעי המבוסס על מגמות של שיא עולמי שיערו שאיש לא ירוץ פחות משעתיים עד היכן שהוא בין 2028 ל-2040. בכל מקרה, הקונצנזוס טען שמדובר במשימה קשה ביותר, אם לא בלתי אפשרית. אף אחד מאלה לא בא בחשבון, אליוד קיפצ'וגה, והוא הופיע לאתגר של אינאוס 1:59 ב 12 לאוקטובר, 2019, עם דבר אחד בראש: להיות האדם הראשון שרץ מרתון בפחות משעתיים.
מיקום נוח
אתגר 1:59 של אינאוס הוכרז ב-6 במאי 2019, בדיוק 65 שנים מאז רץ למרחקים בינוניים אנגלי רוג'ר בניסטר השיג את המייל הראשון מתוך פחות מארבע הדקות. חודשים אחדים לאחר מכן השתמש קיפצ'וגה בנקודת ציון זו ואחרים כמניע בניסיונו לבנות היסטוריה בפראטר פארק בווינה; קורס נוסף שבחר להיטיב עם תנאי הריצה שלו. באותה תקופה של השנה היה מזג האוויר קר באופן כללי, והפארק שטוח ברובו, כשהמסלול עבר רק 2.4 מטרים של שיפוע, כלומר שום אנרגיה לא תאבד בשל השינויים בגובה. העיר, הממוקמת באגן טבעי, הציעה לקיפצ'וגה אוויר מחומצן שיעביר את תנועתו, בעוד שאזור הזמן שלה התאים לאלו של בסיס האימונים שלו בקפטגאט, קניה, שם הוא הריץ 140-124 מייל בשבוע על מנת להפחית את ההפרעות שינה ואכילה במהלך האירוע. לבסוף, המסלולים בפראטר פארק היו מכוסים בעצים, ומספקים מגן טבעי כנגד הרוח, כך שקיפצ'וגה לא יצטרך להילחם נגדו במהלך הריצה.
מיטוב התנאים
כמו במקרה של מונצה, נייקי גם כן ביצעה אופטימיזציה לתנאים בדרכים אחרות, בכך גייסה צוות של 41 קוצבי לב (35 רצים עיקריים ו-6 שמורות) כדי לסייע לריצת הכוכב שלה. אלה היו אמורים להיות מונחים על ידי לייזרים ירוקים מוקרנים על הקרקע לפניהם כך שהם ילכו באופן עקבי בקצב המדויק הנדרש כדי שקיפצ'וגה יצליח. צוות עילית זה כלל את הספורטאים הטובים ביותר מכל רחבי הקשת האוגנדית, החל בתהלוכת מדליית הזהב האירופאית הנריק אינגבריגטסן (Henrik Ingebrigtsen) שהתקיימה בריצת 1500 מטרים קודם, ושני אחיו, שהיו מוכשרים לא פחות, למומחה לריצת הרים אוגנדי בשם ג'ואל אייקו (Joel Ayeko) ומספר אתלטים שהשתתפו באירוע Breaking2, כמו הספורטאי האולימפי בן חמש השנים ברנרד לאגת (Lagat). קוצבי הלב הללו אורגנו במשולש ישר לפני קיפצ'וגה, הספורטאים של Ineos Challenge רצו בצורת V והיו מורכבים משבעה רצים, כאשר הוא בבסיס ושניים נוספים היו ממוקמים בגבו, כל קבוצה יצאה לסיבוב אחרי כל הקפה של 9.6 קילומטרים כדי לפנות מקום לצוות חדש עם רגליים טריות. מול מבנה מובנה זה בדיוק עמדה מכונית המציגה את הזמן המוקרן ומקרינה את הלייזרים המתקבלים על הרצפה. הוא גם פעל כמחסום, ובכך שיפר את ההשפעות עמידות הרוח של כל הצוות. בינתיים, משקאות המוכנים בקפידה, המכילים רמות גבוהות של פחמימות, יועברו על ידי צוות התמיכה על אופניים, כדי לא להפריע למרוץ. אלה היו חלק מאסטרטגיה תזונתית שמטרתה לספק לקיפצ'וגה את הכמות האופטימלית של דלק על מנת לספק כוח לשריריו מהתחלה ועד הסוף.
הזן את האלפבית
ביום הריצה, אלפי צופים נכחו בשורה, מה שנתן אווירה שונה לחלוטין להרגשה מאופקת למדי במונזה, שם רק חברי צוות התמיכה היו נוכחים. קיפצ'וגה עצמו ביקש את השינוי הזה, מתוך אמונה כי הביצועים שלו יהיו טובים יותר בסביבה דמויית מרוץ, כאשר אוהדים מעודדים אותו לרדת מהשוליים. הוא תכנן לצאת לדרך בשעה 8:15 בבוקר, שנחשבה גם הזמן הטוב ביותר לקבלת קהל גדול בעוד הטמפרטורה והלחות עדיין היו ברמה המתאימה לריצה. קיפצ'וגה היה בטוח בעצמו לחלוטין, ואמר שאין לו "ספקות" לגבי הכאת סימן השעתיים של המילה "מתי" הוא יעשה זאת, לא "אם". החוסן הנפשי המדהים הזה היווה חלק משמעותי מהסיבה לכך שקיפצ'וגה הצליח בקריירה כל כך, אך בעוד שזו הייתה אחת מנקודות החוזק האישיות הגדולות שלו, הוא נעזר גם בנעליים עוצמתיות. באותו יום בווינה, הוא רץ באב טיפוס מסתורי עבור צללית חדשה לגמרי: Nike Alphafly.
חדשנות מפתח
באותה תקופה היה ידוע מעט על האלפבית. תמונות שלו כבר הופיעו במדיה החברתית שנה לפני כן, אבל התמונות היו מגורענות ולא היה ברור איך בדיוק העיצוב שלו שונה מזה של הVaporfly. אך בבוא יום המירוץ, החידוש החשוב ביותר באלפאפלי היה ברור כשמש חלונות בסוליה המרכזית חשפו את נוכחותו של זום אייר המכווצת על כף הרגל. Zoom Air היה האלמנט השלישי האידיאלי במה ש'נייקי' מכנה כעת 'מערכת המהירות' שלו, ומתנהג כמשטח קפיצי כדי לדחוף את הרץ קדימה עם כל שלב. שני החלקים האחרים של מערכת זו היו קצף זום-X ופלטת סיבי פחמן, אשר שניהם שימשו כדי להפוך את Vaporfly נעל ריצה יוצאת דופן. עם זאת, בדיקות מקיפות הראו שזום אייר מפיקה את המיטב מחוזרי האנרגיה, ולכן המותג בנה את האלף-בית סביב ריפוד חדשני זה.
ריצה יוצאת דופן
בעזרת הטכנולוגיות החזקות הללו, אליוד קיפצ'וגה רץ מרתון מדהים בפארק פראטר. במונזה, הוא התחיל מהר וסיים לאט, ובמהלך מרתון שיאי העולם שלו, הוא התחיל לאט וסיים מהר מאוד, אבל בווינה, הוא התחיל בחריפות ומעולם לא הרפה, רץ כל קטע של 5 קילומטרים בקצב עקבי של קצת יותר מ 14 דקות, לפני שהתמתח בשני הקילומטרים האחרונים כשהוא דחף ללכת תחת המטרה שלו. בהגיעו ל-500 המטרים האחרונים, קיפצ'וגה החל להאיץ וצוות התמיכה זז הצידה כדי שהוא יוכל לסיים בריצה קלה ומהירה. הפרשנים תיארו את הרצתו כ"מתנה לעולם", ואמרו עד כמה הם "שמחו" מלראות את האיש הגדול משיג את מטרתו. הם אפילו השוו את הרגע לנחיתה על הירח של ניל ארמסטרונג, המייל בן ארבע הדקות של רוג'ר באניסטר והכיבוש של אדמונד הילרי של האוורסט כשהקהל דחק בקיפצ'וגה דרך 300 המטרים האחרונים עם תמיכה מחרישת אוזניים. לפני שחצה את קו הקפיצה, חבט את חזהו בחגיגות כאילו היה לו את הכוח להיכנס ישר לתוך מרתון אחר, לפני שסיים בזמן של 1:59:40.2. אשתו, גרייס, לא ראתה אותו מעולם לרוץ באופן אישי, עודדה אותו הפרשנים לשבח, ותיארה את המרוץ כ"יצירת מופת שלא תישכח לעולם". צוות קוצבי הלב הגיע לברך אותו, הרם את הרץ הגדול מעל ראשיהם וריע בחגיגה. כאשר התראיין קיפצ'וגה מיד לאחר המירוץ, דיבר על רצונו לעורר השראה אצל אנשים על ידי הצגתם כי "אף אדם אינו מוגבל" ועל ציפיותיו כי אנשים נוספים ירוצו תחת שעתיים. הוא גם ציין לשבח את קוצבי הלב, שהיו חלק חיוני במאזן, ואמר כי הם היו "בין הספורטאים הטובים ביותר בעולם".
שמועות וספקולציות
בעקבות אתגר 1:59 של אינאוס, ספורטאים וצופים מסביב לעולם היו יראת כבוד מההישג של קיפצ'וגה, למרות שהטבע המלאכותי של התנאים אמר שלא ניתן היה להחשיב את זמנו כשיא עולמי רשמי. עם זאת, הוא התקבל על ידי חברת גינס, שכינתה אותו "מרחק המרתון המהיר ביותר (גברים)" וגם "ריצת המרתון הראשונה בפחות משעתיים". הסיפור עורר תשומת לב, ואנשים רבים החלו להסתקרן לגבי הנעל שלבש כדי לעשותה. במהרה נפוצו שמועות אודות עיצובו באתרי מדיה חברתית ובעמודי חדשות ספורטיביים, שחלקם טענו כי לא מדובר בצלחת אלא בשלושה סיבי פחמן ושני זוגות של תאי אוויר מסוג זום המסודרים זה על זה. התפיסה המוטעית הזו נולדה מתוך סכמאטיקה שעברה שיתוף באינטרנט בעקבות האירוע בו נראו אחד מני רבים הפטנטים שנייקי ביקשה מהם במהלך תכנון אלפאפלי. עם זאת, לא הייתה זו נעל אותה ענד באותו יום, כפי שאושר על ידי סגן נשיא חברת נייקי לחדשנות בתחום הנעליים, טוני ביגנל, שמאז הצהיר כי יש לה רק לוחית רישוי אחת; מספר זהה למספר הגרסה שיצאה לאור ב-2020.
שינוי הכללים
טענותיו של ביגנל היו חשובות בתזמונו, כאשר הגיע זמן קצר לאחר פסיקת התאחדות האתלטיקה העולמית (World Athletic Rule), שאסרה על השימוש בתחרות רשמית של כל נעל ריצה עם יותר מפלטת סיבי פחמן אחת. פסק הדין גם הגביל את גובה הסוליה ל-40 מ"מ כדרך לשלוט בכוחה של "נעל-העל" המודרנית ולהבטיח תחרות הוגנת במירוצים עתידיים. למרבה המזל עבור המותג, האלף-בית התאימה בדיוק לגבולות האלו, ומאחר והחוקים המעודכנים היו מגבילים רק אבות טיפוס מאפריל 2020, אתלטים היו יכולים ללבוש את זה במבחני המרתון של אולימפיאדת ארצות הברית ב29 בפברואר. בצעד מפתיע, נייקי החליטה להציע זוג נעלי אלפא חינם לכל ספורטאי המרוצה בתחרות, ולא רק לאלו שמומנו על ידי המותג. הרצים לא היו מחויבים לנעול את הנעל, אבל העובדה שנייק איפשרה זאת לכולם משמעה שאף אחד לא יוכל לטעון לחוסר הוגנות בגלל גישה מוגבלת, כפי שעשו עם ה-Vaporfly. בדצמבר של אותה שנה ביצעה וורלד אתלטיקס שינויים נוספים בתקנון שלה סביב אבי טיפוס, לאחר שכמה חברות התלוננו כי לא היו מסוגלות לבצע בדיקות נאותות של דגמים חדשים. זה איפשר את השימוש במה שנקרא "נעלי פיתוח", אם כי רק "על ידי אתלטים ספציפיים בתחרויות מסוימות" בתוך תקופה של 12 חודשים.
קצף בעל אנרגיה חוזרת
הסוד להצלחה של ה-Vaporfly היה השילוב המתוחכם של מאפייני הביצוע, וה-Alphafly לא היה שונה מכך. למעשה, היא נשאה רבות מאותן טכנולוגיות ריצה מתקדמות כמו קודמה. המיצד שלו היה עשוי מקצף ZoomX, אשר היה אחראי על חלק גדול של ספורטאים אנרגיה לחזור קיבל כפי שהם רצו בו. נייקי ייצרה לראשונה קצף בעל צפיפות נמוכה מיוחד בשנות ה-90 של המאה ה-20, ושמה אותו בחריצים ועיצובים אחרים כמו נעלי הריצה Shox R4 של שנות ה-2000. עם הזמן, הנוסח הספציפי של הקצף הותאם כך שיתאים לסוגים שונים של נעל, ובAlphafly, הוא מותאם להיות מגיב מאוד. למעשה, מחקר שנערך ב-2018 גילה את תכונות החזרת האנרגיה המדהימות שלו, כשגילה ש-EVA מציעה החזר של כ-66% ו-TPU 76%, קצף זום מעניק 87% מהאנרגיה של הרץ חזרה אליהם בכל שלב. בנוסף להיותו קפיצי באופן חזק, קצף ה-ZoomX של Alphafly היה גם רך, תומך, וקל משקל, מה שאיפשר למעצבים של נייקי ליצור סוליה עליונה גבוהה ומגושמת שיכולה גם לאחסן וגם להחזיר הרבה יותר אנרגיה מיריביה מבלי להוסיף משקל עודף.
צלחת ייצוב
הפוליאורם מוקצף של ה-ZoomX היווה גורם מרכזי בפונקציה של ה-Nike Alphafly, אך הוא היה הרבה פחות יעיל אלמלא הסיב הכהה הסיב-סיבי-פחמן באורך מלא אשר רץ במרכזו. הייתה זו המתחרה של נייקי, אדידס, שגילתה לראשונה את כוחן של לוחיות רישוי בעת עבודתה עם חוקרים במעבדת הביצועים האנושיים של אוניברסיטת קלגרי בסוף שנות ה-90. אחד מהחוקרים העביר את מה שהוא למד מהפרויקט לתלמיד בשם ג'נג לו, שבסופו של דבר הביא את הרעיון לנייקי כשהמותג שכר אותו בתחילת שנות ה-2010, מה שהוביל לפלטת סיבי הפחמן המהפכנית של Vaporfly. עם זאת, זה לא היה פשוט כמו פשוט לשים את הצלחת הזו בתוך המידסול; התכונה היתה צריכה להיות מהונדסת בזהירות כדי להבטיח שהיא עזרה ולא הפריעה לרץ. עם זמן ובדיקה, מומחי הנעליים של נייקי פיסלו את צלחת סיבי הפחמן לצורה דמוית כפית שהדריכה את הרגל באופן טבעי דרך כל חלק של השלב תוך העברת הכוחות הפועלים עליו לכיוון כף הרגל כדי לדחוף את הרץ קדימה. בנוסף, לקרקעית הייתה השפעה קשה שמנטרלת את חוסר היציבות והתיאום של הקצף הרך של ZoomX, ובכך הכניסה את האלפבית עם שני המאפיינים החיוניים הללו. כשהחלו לייצר את לוחות סיבי הפחמן, חשבו שזהו המרכיב העיקרי מאחורי קפיצת הענק של נעל-העל, שהיא חלק מהסיבה לכך שהיא הייתה מוגבלת בסופו של דבר על ידי התאחדות האתלטיקה העולמית. אולם התברר כי האפקט שלו הוא מייצב, כלומר הוא שולט ומכוון את החזר האנרגיה המופק על ידי המשחה ZoomX כך שהוא סופק לרץ בדיוק ברגע הנכון: כאשר הוא נע החוצה מהקרקעית. בשלב זה נכנס החלק השלישי של מערכת המהירות של נייקי - זום אייר - אל תוך עצמו.
ריפוד מסתגל
כמו ה-ZoomX קצף, Zoom Air היה קיים משנות ה-90 של המאה ה-20, כאשר נייקי שינתה את עיצובה כך שתתאים את אפקטי ריפוד הנעל לכל נעל. בשביל האלפאפלי, משמעות הדבר הייתה להניח שתי תרמילים מעגליים משני צדי כף הרגל, שם הם יכלו לספק את סוג העמידות וההיענות הנדרשת כדי להניע רצים למרחקים גדולים. במהלך ריצה, החלק הקדמי של כף הרגל נושא הרבה מהעומס שכן הוא המיקום שממנו הספורטאי משגר את עצמו לשלב הבא. על ידי ריפוד זום האוויר במקום המדויק הזה, נייקי הגנה על הרץ מפני השפעות הכביש וסיפקה להם תוספת אנרגיה בזמנו, כשזה היה הכי נחוץ. למעשה, נמצא שזום אוויר, עם הסיבים המתיחה הקפריזיים שלו, מציע יותר מ 90% אנרגיה חזרה לעונד, ומכאן התחושה הפרופוליסטית להפליא של האלף-בית.
עליון קל משקל
כל אחד ממרכיבי ההיי-טק האלה היה קריטי למהירות פורצת הדרך של ה-Nike Alphafly, אך יחד הם הפכו לחזקים באמת. הקצף של ה-ZoomX ריכך את החתירה, אסף ואחסן אנרגיה מהרץ כדי לחזור חזרה כאשר הם עברו לשלב הבא, צלחת סיבי הפחמן ייצב את כל התהליך הזה על ידי הנחיית הרגל קדימה למצב שבו היא יכלה להשיג כוח ומהירות מקסימליים, והתרמילים של Zoom Air סיפקו פרץ אנרגיה סופי כדי להניע את הרץ קדימה. המבנה המשוכלל הזה לא היה הסיבה היחידה שה-Alphfly היה מהיר כל כך - הוא גם היה בעל עליונות מתקדמת שעשויה מגרסה של החומר הקשוח אך הקל של נייקי שנקרא AtomSerg. אפילו גרסה קלה יותר מגרסה מוקדמת יותר, AtomKnit היה בעל יכולת נשימה גבוהה וספוג מעט מאוד מים, בעוד טבעו הגמיש הציע מסגרת אחידה והכלה גדולה סביב כף הרגל. מרכיב נתינת הנוחות הסופי, חיסכון במשקל, הפך את האלף-בית לנעל הריצה המלאה, ובמהלך השנים הבאות היא שלטה בנוף התחרותי.
נתונים בעלי תובנה
אליוד קיפצ'וגה נותר חלק עצום בדומיננטיות של האלפאפלי, והוכיח את יכולותיו היוצאות מן הכלל שוב ושוב בתחילת שנות ה-2020. מעבר לכך, לוח הזמנים הקפדני של קיפצ'וגה ואתלטיות העילית סייעו לנייקי לחדד את עיצוב נעלי הריצה הראשונות שלה לאורך זמן, שבתורם היו טובות עבור המרתון הקנייתי, שמאוחר יותר הצהיר שהוא רוצה שהאלף-בית תהיה חלק מהמורשת שהוא ישאיר לרצים עתידיים. מבסיס האימונים שלו בקפטגאט, הוא שמר על קשר הדוק עם המותג, בספקו מידע על הריצות היומיות שלו ועל כתיבת הערות אישיות שלו כדי להשלים את המחקר שלהם. השניים נפגשו יחד מספר פעמים בשנה, הן בשיחות וידיאו והן פנים אל פנים, כאשר קיפצ'וגה הפך לחלק אינטגרלי מצוות הפיתוח. בנוסף לקבלת המידע שהתקבל מכישרונו, נייקי גם הרוויחה ביכולתה לנתח את גזעיו התחרותיים, טובים ורעים כאחד. ב-2020 נרשם קיפצ'וגה במקום השמיני ברשימת המרתון הכי גרועה שלו בלונדון. כמו כל הספורטאים האחרים באותה תקופה, הוא עוכב על ידי המגפה העולמית של נגיף הקורונה, אבל זמנים טובים יותר קדימה כאשר רץ ותיק הגן על תוארו האולימפי במשחקי טוקיו המדוכאים בשנת 2021, וזכה בהפרש ענק של 80 שניות - הגדול ביותר מזה כמעט חצי מאה - מה שהופך אותו לאחד הגברים הוותיקים ביותר לזכות באירוע.
ביצוע שיפורים
בעזרת המידע הרב שנצבר מקיפצ'וגה, כמו גם עם שאר חברי קבוצת המירוצים שלו ומאות אצנים אחרים, נייקי הצליח לשפר את אלפבית עבור גרסת הניסיון השנייה שלו. הכוונה הייתה לתת למודל ערעור רחב עוד יותר על ידי הגדלת היעילות יוצאת הדופן שלה כבר דרך איזון מדויק של ריפוד, הנעה ומשקל, אשר יעזור לכל הרצים לשפר את הביצועים שלהם. מאחר שהעיצוב המקורי היה כה יעיל, הדבר כלל רק שינויים קטנים: הבסיס הורחב ליציבות גדולה יותר והמוחלט הודלל כדי לפנות מקום לקצף דק של ZoomX תחת הקשתים של Zoom Air. זה הביא למעבר חלק יותר דרך כף הרגל והחזרת אנרגיה מוגברת, בעוד טיפות העקב הגדולות של 8 מ"מ בניגוד ל4 מ"מ הקודמות עודדו את הרץ לרכון קדימה ולעשות את השימוש הטוב ביותר של ריפוד אוויר זום בכף הרגל. נוספו עוד כמה ריפוד סביב העקב ועל החלק העליון של כף הרגל. החלק העליון המעודכן של AtomSerg 2.0 נותן יכולת נשימה טובה יותר יחד עם התאמה נוחה יותר. הצירוף החזק של קצף זום-אקס, לוח מסיבי פחמן בצורת כף הרגל ומיכלי אוויר זום היו ללא שינוי, מה שנתן ל-Alphafly 2 את אותה תחושה אולטרה-תגובתית כמו קודמו.
שיא עולם חדש
למרות השינויים הקטנים, ההתאמות האלו הביאו לתוצאות משמעותיות, וקיפצ'וגה הצטיינה ב-Nike Alphafly 2. הוא החל ב-2022 בהכרזה על מטרה נועזת: לזכות בכל ששת מרוצי המרתון העולמיים. לאחר שסילק את לונדון, ברלין ושיקגו מהרשימה הוא הפנה את תשומת לבו לטוקיו, שם קבע שיא מסלול חדש של 2:02:40 בדרכו לניצחון מזהיר. אחד הרגעים הבולטים בקריירה של קיפצ'וגה הגיע רק כמה חודשים מאוחר יותר, כאשר הוא ניסה לזכות במרתון ברלין בפעם הרביעית. בהגיעו למקום, אשר ידוע כפינת ציד מצוינת עבור אלו המבקשים לשבור שיאי עולם המרתון, ניתן היה לראות את קיפצ'וגה לובשת צבעוניות כתומה בהירה של ה-Next% 2 של נייקי (נייקי הסירה את הכינוי הספציפי של 4% בשלב זה, שכן ההנחה הייתה כי ניתן להגדיל את היעילות על ידי אפילו יותר רצים מסוימים). התנאים היו כמעט מושלמים לריצת מרתון, וקיפצ'וגה קבע קצב מדהים במהלך המחצית הראשונה של המרוץ. הוא רץ את המרוץ כל כך מהר, עד כדי כך שהוא השקיע שלוש שניות במרתון Ineos Challenge, מה שגרם לצופים לשער שהוא עשוי לעשות את אותו הדבר במרוץ אמיתי. עם זאת, הפיצול שלו ירד אז, וזה התברר שזה לא היה הרגע. למרות זאת, הוא עדיין נראה כמו להקדים את השיא העולמי שלו, ובציון 30 קילומטר, הוא רץ לבד עם השעון רק כדי לנצח. למרות ההאטה במחצית השנייה של המרוץ, הייתה לו את האנרגיה לרוץ בריצת 500 מטר הגמר, ובא ב-2:01:09, בדיוק 30 שניות מתחת לשיא העולמי הקודם שלו.
המדע מאחורי הנעל
הודות לביצועיה שוברי שיאים של קיפצ'וגה, ה-Nike Alphafly 2 היה פופולרי מאוד ב-2022. הביצועים שלו ריתקו את המדענים, והובילו כמה מחקרים כדי לגלות למה הוא כל כך יעיל. מחקר שנערך באוניברסיטת סנט אדוארד שבאוסטין, טקסס, מצא כי ל-Alphafly יש את הכלכלה העובדת הטובה ביותר בממוצע בהשוואה למתחרים הקרובים ביותר שלה, ואפילו יותר מ-Vaporfly, שהגיעה כמעט שנייה. המחקר גילה כי כאשר לובשים את האלף-בית, המשתתפים מגיעים לאורך הצעד הארוך ביותר ויש להם את הצעד החזק, המהיר, הקופצני, עם אלה שמכניסים את המקסימום לתוכה. למעשה, נמצא כי חלק מהרצים יכלו להגיע לשיפור יעילות של כ-6%, אם כי הכמות המדויקת הייתה תלויה בדברים כמו צורת הקשת, רוחב הרגל והליכה. למרות זאת, אפקט סינרגיסטי זה הפך את האלפבית 2 לנעל תחרותית, כמו גם יכולתו להפחית את הלחץ על הרגליים והמפרקים, דבר שאפשר לרצים להמשיך לדחוף במהלך השלבים האחרונים של המירוץ. המרוץ גם צמצם את זמן ההחלמה בין מרוצים, ומאפשר לרצים להתאים יותר אירועים לשנת המירוץ. בינתיים, ואוטר הוגקמר באוניברסיטת קולורדו ערך מבחנים על צלחת סיבי הפחמן, והראה שהקשיחות שלה הגבירה את העבודה של כף הרגל. הוא גם הדגים כיצד הצורה והגאומטריה של הלוח הרשום כפטנט של נייקי עבדה יחד עם קצף זוםX כדי ליצור כוח, יציבות ומהירות.
את הנייק אייר זום Alphafly הבא% 3
ב-2023 החלה נייקי לעבוד על עיצוב האלף-בית הבא שלה. בשל התחרות הגוברת מצד מותגים כדוגמת אדידס, שהפיקו את הנעל שלבשו טיגסט אספה כשהיא שברה את שיא העולם במרתון הנשים של בריג'יד קוסגיי ביותר משתי דקות במרתון ברלין, היה על הNike Alphafly 3 להיות טוב בצורה רצינית, והתברר שזהו בדיוק הדבר. הודות לסדרה של התאמות שנעשו בהתבסס על נתונים נרחבים שנלקחו מכל סוגי הספורטאים, כולל המאגר הגדול ביותר אי פעם של נשים שנבדקו לנעל מירוץ של נייקי, Alphfly 3 לקח את הביצועים לרוץ לגבהים חדשים. היחידה הבלעדית הגדולה של ZoomX הקצף מגדילה את מגבלת הגובה ל-40 מ"מ וחיברה לראשונה את הריפוד בכף הרגל ובאמצע הרגל, תוך יצירת קטע תחתון רציף שהעצים את חווית הריצה על ידי שיפור המעבר עקב לבוהן עבור אלו הסובלים מדפוסי עקיפת רגליים שונים. יחידות האוויר של זום נשארו במקומן, וכך גם ה-Flyplate מסיבי פחמן באורך מלא, אם כי הוא היה מעט רחב יותר מבעבר, ולכן אפילו יציב יותר. בנוסף, הוא היה קל משקל יותר וגדול באותה מידה כמו ה-Fast Shot Outsole, ועליון שלו נעשה באמצעות רשת ה-AtomSerg 3.0 העדכנית ביותר כדי להגביר את הנעילה, את יכולת הנשימה ואת התמיכה של אמצע כף הרגל. מערכת הנקה משולבת עם ריפוד נוסף הפחיתה את לחץ התחרה, ותרמילים מתנפחים על העקב ריקעו את גב כף הרגל בזמן שהגנו על אכילס מפציעה. הנעל יוצרה גם באמצעות צורה אחרונה שונה, אשר סיפקה נוחות טובה יותר דרך קשת כף הרגל ושפשוף מופחת, עם מכסה המנוע תומך בקשת פרופיל נמוך זו.
אלוף מרתון חדש
עוד לפני שהאלבום Alphafly 3 יצא לציבור בינואר 2024, הוא כבר הגיע לכותרות בעולם ריצות המרחק. נייקי ניסתה מודל מבחן בשם Dev 163 במהלך השלבים בחלון הפיתוח הרשמי אשר הותר על ידי וורלד אתלטיקס, כאשר קיפצ'וגה השיגה שיא נוסף במרתון ברלין בתוצאה 2:02:42 למרות שהייתה כמעט בת 39. עם זאת, זה היה מעלליו של רץ קנייתי אחר, קלווין קיפטום, אשר באמת גרם לנעל לבלוט. קיפטום הראה את יכולתו לרוץ מרתון, בהופעת הבכורה שלו במרתון ולנסיה בשנת 2022, כאשר המם את כולם בכך ששבר את שיאו הרביעי במהירות בהיסטוריה ושבר את שיא המסלול ביותר מדקה. בשלב זה של הקריירה שלו, קיפטום העדיף את ה-Nike Vaporfly 2, שלבש כאשר לקח עוד ניצחון בולט במרתון לונדון 2023. כאן, הוא התקדם מהר יותר מספרד, יותר מדקה אחת אחרי שהשיג את שיאו של קיפצ'וגה וסיים בתוצאה של 2:01:25 - 16 שניות בלבד מאחורי שיא העולם של ארצו.
נעל שוברת שיאים
לאחר שתי ההופעות הלא יאומנו, קיפטום הגיע למרתון שיקגו באוקטובר 2023 עם הנייקי אייר זום אלפא-פליי הבא ב-3 נעלי פיתוח על רגליו וציפיות גבוהות על כתפיו. בתנאים נוחים, הוא התחיל בקצב טוב, והשאיר את רוב הרצים האחרים מאחור בקילומטר ה-15. הוא עבר חצי דרך הרבה יותר מהר ממה שהוא עבר בלונדון, אבל עדיין היה נמוך מהקצב הנדרש כדי לשבור את שיא העולם. למרות זאת, בקריירה הקצרה שלו, יצא לקיפטום מוניטין של מי שמהר יותר לקראת שלביו האחרונים של כל מרוץ, והוא עשה זאת שוב, כשהוא מתרחק לאחר 30 קילומטרים ומצטיין בפיצול שלילי מהיר להפליא במשך 5 הקילומטרים הבאים. ככל שהתקרב לקו הסיום, היה ברור יותר שהוא הולך לעשות את זה, והוא בסופו של דבר ניצח בזמן של 2:00:35. זה היה המרתון הראשון בו כל אחד ירד מתחת לשעתיים ודקה אחת, והוא היה במרחק שניות מממוצע של 21 קמ"ש לאורך כל המירוץ. לאחר ניצחונו הצהיר קיפטום שהוא היה חופשי מכאבים לכל אורכו, בדיוק כמו במרתונים האחרים שלו עד לאותו רגע, וכך הפגין את התמיכה המדהימה שהוא קיבל מנעלי-העל של נייקי. בינתיים, במירוץ הנשים, האצנית ההולנדית סיפאן חסן הראתה שAlphafly היה נעל ריצה גדולה גם כן, וזכה ב שיא זמן שיא מסלול של 2:13:44, שהיה מרתון הנשים השני המהיר ביותר עד לנקודה זו.
אולימפיאדת פריז
בינואר 2024 הושק ה-Alphafly 3 של נייקי לקהל הרחב, כשאתלטים חובבים ומקצוענים להוטים להניח את ידיהם על הנעל כדי לראות אם יוכלו לעזור להם לנצח את עצמם. במשך כל השנה היא הצטיינה ברמה הגבוהה ביותר וקיבלה שבחים רבים כנעל המרתון המהירה ביותר במשחקים האולימפיים בפריז. בעוד שעלייתה של הנעל ראו שיאי עולם שבורים גם במאורעות לגברים וגם לנשים מספר פעמים מאז מאמציה של קיפצ'וגה בשנת 2018, דברים נשארו יציבים יותר באולימפיאדה. שיא הנשים היה במקום במשך 12 שנים והגברים 16, עם כל שיא שנקבע בנעלי ריצה נייקי שקדמו לתקופה של צלחת סיבי הפחמן. בסופו של דבר, כל זה השתנה בשנת 2024, כאשר שתי הרשומות נפלו. בעוד שהמרוץ לגברים זכה בנוחות בתחרות הריצה האתיופית ובספורטאית אדידס טאמירת טולה לאחר שקיפצ'וגה נאלצה לנשור, המירוץ לנשים היה דרמה בלתי צפויה שעסקה בשתיים מרצות המרחק הנשיות הטובות ביותר ושתיים מנעלי הריצה הטובות ביותר באותה תקופה.
שני ספורטאים יוצאי דופן
במובנים מסוימים, מרתון הנשים בפריז ייצג את הקרב העכשווי בין נעלי-העל של מותגי הנעלה מתחרים. בעוד שזה ברור כי הספורטאי הוא הגורם החשוב ביותר בכל ניצחון, עבור נייקי, זה היה קריטי כי Alphafly להפגין את כוחה על ידי יציאה על גבי, במיוחד מאז רץ אדידס זכה במרוץ הגברים. נציגת הנשים המובילה של נייקי הייתה סיפן חסן - אצנית הולנדית ורסטילית שכבר החזיקה בשיאי עולם בריצת שעה אחת, ריצת מייל אחת, ולמשך תקופה קצרה מאוד של יומיים, ריצת 10,000 מטר. היא הרשימה גם את המשחקים האולימפיים הקודמים, וזכתה במדליית זהב בריצת 5,000 מטר ו-10,000 מטר, כמו גם ברונזה ב-1,500 מטר; משהו שמעולם לא נעשה לפני כן על ידי כל אתלט אולימפי. היא גם הייתה בכושר טוב, לאחר שהשתתפה במרתון לונדון ושיקגו ב-2023. מוקדם יותר בטורניר, היא השיגה מדליית ארד בריצת 5,000 מטר ו-10,000 מטר, אבל העדיפות הראשונה שלה הייתה מרתון, שהתקיים ביום האחרון של התחרות. האתגר הגדול ביותר שלה היה תוצאה של מחזיק שיאי העולם, טיגסט אספה. גם בצורה נהדרת, רץ אתיופי למרחק עלה על השיא העולמי של Kosgei 2019 בשתי דקות ואחת עשרה שניות במרתון ברלין 2023, וסיים ב 2:11:53. יש לציין, שזה היה כמעט שתי דקות מהר יותר מהטופ האישי של חסן של 2:13:44, אולי נותן לאספה את היתרון המנטלי.
מירוץ דרמטי
כאשר שתי רצות המרתון המהירות ביותר באותו הזמן עמדו זו מול זו ב-11 באוגוסט 2024, שתיהן היו בשיא כוחן ושדרו בביטחון. המסלול לפניהם היה אחד המאתגרים בהיסטוריה של האולימפיאדה: מעל 400 מטר גובה וירידה, והתקיים בקיץ הלוהט והלח של הבירה הצרפתית. לאחר מחצית הדרך, אסף היה בקדמת חבילת העופרת, בעוד חסן פיגר מאחור. ככל שהם התקדמו יותר ויותר רצים קפצו והשאירו חמישה רצים כשהם חולפים על פני קו הרוחב 38 קילומטר. אחרי מספר מאות מטרים, חסן ואספה נשארו יחדיו בחזית, ושניהם החלו לרוץ בריצה לקו החזית. ברגע של כסיסת ציפורניים, הצמד המשיך כתף אל כתף, אבל חסן בסופו של דבר ניצח בקרב, כשהוא מתרחק וניצח בשלוש שניות בלבד. היא קבעה שיא אולימפי חדש של 2:22:55 ועשתה היסטוריה אפילו יותר, בכך שהפכה לאישה היחידה שהשיגה זהב אולימפי בריצת 5,000 מטר, 10,000 מטר וריצת מרתון.
רות צ'פלין
בנקודת זמן זו, אתלטים של נייקי ערכו את שיא העולם במרתון הגברים ובמרתון האולימפי לנשים, בעוד שרצי אדידס היו ברשותם של אלה עבור מרוץ הנשים ואולימפיאדת הגברים. למרות זאת דגם ה-Nike Alphafly 3 לא הושלם בשלב זה. במרתון שיקגו בשנת 2024 התנאים היו אידיאליים למרוץ מהיר והספורטאית הקנייתית רות צ'פינג הייתה נחושה בדעתה להכניס ביצועים חזקים, במיוחד מכיוון שהיא לא הייתה חלק מהנבחרת האולימפית הקנייתית מוקדם יותר באותה שנה. לאחר ניצחונה בתחרות ב-2021 ו-2022, חיפשה לחזור בה אחרי המרוץ ב-2023 שבו הפסידה את התואר לסיפן חסן ולאלפאפלי 3 שלה.
עוד ניצחון מדהים
לפני תחילת מרתון שיקגו, התקיים רגע של שקט עבור קלווין קיפטום, שנפטר בעצב מוקדם יותר באותה שנה, מה שאומר שהוא לעולם לא יוכל לאתגר את מרתון התת-שעתיים של קיפצ'וגה. בהשראת הזיכרון שלו, ג'ון קוריר רץ את הפעם השנייה הכי מהירה אי פעם באירוע בשיקגו כדי לנצח את המירוץ לגברים, לארגן דברים בצורה יפה למרוץ הנשים. בהתחלה, Chepng'etich יצא מהר מאוד, vying להוביל עם האתיופי Sutume Asefa Kebede, מי הצהיר על כוונתה לקבוע קצב חזק בשלב מוקדם. קבדה תכנן לעבור חצי דרך ב 1:05:30 וסופו של דבר עושה כל כך דקה מלאה מהר יותר, אבל Chepng'etich כבר היה 14 שניות לפניה. הקנייתית המשיכה להתקדם רק עד המחצית השנייה של המירוץ, והמשיכה להתקדם עוד ועוד לפני קבדה ושאר הרצים. למרות שהיא האטה לקראת הסוף, רות צ'פלין הפכה לאישה הראשונה שעברה את המאזן של 2:11 ו-2:10 במרתון, ושברה את השיא של אסאפה ב-2023 בכמעט שתי דקות, בזמן מדהים של 2:09:56, והוכיחה את הכוח האדיר של זבוב האותיות 3 של נייקי.
נעל עושה היסטוריה
כיום, נעלי הNike Alphafly מתבלטות כאחת מנעלי הריצה הגדולות בהיסטוריה של המרתון. היא יצרה שותפויות מדהימות עם כמה מהספורטאים המהירים ביותר בעולם והייתה אחראית לכותרים בריצה למרחקים מרובים ולשיאים עולמיים. עם זאת, היא לא רק נעל עבור אמנים מובחרים; היא גם הביאה מהירות וסגנון לרצים בכל הרמות, שהצליחו לאתגר את הזמנים הטובים ביותר האישיים שלהם ולהגדיר מטרות שאפתניות יותר ממה שהם אי פעם חשבו אפשרי. עם הדחיפה המתמשכת של נייקי למצוינות אתלטית המניעה כל הזמן חדשנות וספורטאים כמו אליוד קיפצ'וגה השראה לרצים ללכת מעבר לגבולות שלהם, Alphfly הבא עדיין יכול לעלות על ההישגים של אבותיו ולעשות עוד יותר היסטוריה ספורטיבית.