SPORTSHOWROOM

Nike

"The Ten"

עשרה אייקונים הומצאו מחדש על ידי מעצב מפואר.

The Ten
© Nike

פגישה מבשרת טובות

בדצמבר 2016, המעצב והמייסד של אוף-וויט וירג'יל אבו נכח בפגישה במפקדה של נייקי בביברטון, אורגון. היה לו כבוד רב למותג, אשר נבנה על הערצתו בילדותו למייקל ג'ורדן ולאייר ג'ורדן 1. הוא אפילו שלח סקיצות של עיצובים בהשראת AJ1 לנייקי כילד, ועכשיו, כאן הוא עמד במרכז פעילות החברה. יכול היה לסלוח לאבו על כך שהוא נפגע מהמצב, אבל אם יש דבר אחד שהגדיר את החזון הזה כיצרני, זו היתה האמונה האיתנה שלו בכישוריו שלו. מיד עם כניסתו לתהליך האמנות הייחודי שלו, השתמש בסכין X-Acto כדי לחתוך את הצללית הנחשבת ביותר של נייקי, Air Force 1 Low, על מנת להצית רעיונות לשיתוף פעולה. "נייקי" לא הצליחה להתרשם, והחל פרויקט חדש - העשרה: אייקונים ששוחזרו על ידי וירג'יל אבלוה.

© Nike 

טיפוח מגוון יצירתי

שיתוף הפעולה כלל עבודה מחדש של עשר נעלי ספורט בעלות משמעות תרבותית, תשע מאת נייק ואחד של חברת Converse. דרך גישת הידיים של עאבלוה, הם פורקו בעזרת כלים פשוטים, כמו הסכין שלו ועט סימון, עם אלמנטים שמשנים, זזים ומוסרים כדי להציג את התכונות והתפקודים החיוניים של כל נעל, וכל זאת תוך שמירה על מראה הליבה שלה. הוא עבד במהירות מרשימה, והאוסף הוכרז רשמית באוגוסט 2017, פחות משנה לאחר הפגישה הראשונה. במהלך החודשים שחלפו, עבד אלוה שיתף פעולה עם סגן נשיא חברת נייקי לעיצוב נעליים, אנדי קיין, כדי לפתח את הרעיון שמאחורי התפאורה. קיין הלך בעקבות האמונה של נייקי בטיפוח גיוון יצירתי כשעבד יחד עם אבלוס כדי לבנות שיתוף פעולה שהביא לתוצאה גדולה יותר מסכום חלקיה הבודדים.

עשר נעלי ספורט אייקוניות; שני נושאים

בהודעתה ב-21 באוגוסט 2011, תיארה נייקי את פרויקט The Ten כ"מחקר שיתופי של 10 צלליות של נעלי נייק" ופרסה את המושגים עבור העיצובים. הנעליים הופרדו לשתי מערכות של חמישה, כאשר לכל אחת מהן היה נושא משלה. הראשון נקרא "מגלה" וכלל גרסאות בעלות מראה חדש של ג'ורדן 1, ה-Air Max 90, ה-Air Presto, ה-Air VaporMax וה-Blazer Mid. לכל אחד מהם היה מראה משוחזר עם אלמנטים עיצוביים בקוד פתוח שנגזרו ביד ויצרו אותם כחלק מהאוסף הייחודי הזה. חמשת סניקרס הנעליים החדשות נוצרו תחת הנושא "GHOSTING" שהתבטא בשימוש במפיצים שקופים למחצה. תכונה זו ביקשה לבנות על נושא ההתגלות ושימשה להאצת הסט מתחת למטריה של חומר שקוף למחצה יחיד, ובכך לאחד את ההיסטוריה בת 94 השנים של חמש הנעליים שהוא היה מורכב מ: צ'אק טיילור ההפוך, נייקי זום לעוף SP, נייקי חיל האוויר 1, נייקי להגיב Hyperdunk 2017 ואת נייקי אוויר מקס 97.

© Nike 

מעצב מגדיר-עידן

לצד חשיפת פרטי המודלים לשיתוף הפעולה, התעמק נייקי בהיסטוריה של וירג'יל אבלוח ובמה שהוביל אותו ליצור את העשרה. הוא דיבר על מגוון מקורות ההשראה שלו, שמיזגו רקע חינוכי באדריכלות, הנדסה ועיצוב הבאוהאוס עם עניין בנעליים אתלטיות, עטיפת אלבומים של אמני רוק והיפ הופ, וגרפיטי. גישתו הלא קונבנציונלית ונטייתו לפלוט את עיצוביו ברכיבים בעבודת יד התבררה בפגישה הראשונה בין אבלוך לנייקי, כאשר המיקוד האוטומטי שיצר שם הוביל לגרסאות עבודת יד רבות יותר, שחלקן ננעלו על ידי אנשי צוות מחוץ ללבן ביריד העיצוב של מיאמי באותו חודש. המשתתפים לא ידעו שהם קיבלו הצצה לאחד מאוספי הסניקרס הכי מרתקים בכל הזמנים.

© Nike 

תפנית מהירה

לאחר הפגישה הראשונה של אבו, מאט קילגור, בנו של המעצב המקורי של ה-AF1, ברוס, עיצב עוד 12 מטוסים של חיל האוויר בסגנון המשוחזר שהקים אבלוס, ובכך עיצב את הטון ל-10. סגנון העבודה של Abloh ומוסר העבודה החזק שלו הובילו לאחד משיתופי הפעולה הרבים של נייקי, שהושלמו תוך 10 חודשים בלבד. אבו עבו הסביר כי "רוב ההחלטות היצירתיות נעשו בשלוש השעות הראשונות, בעוד התכנון והאיטרציה בפועל לקח יומיים עד שלושה." תהליך זה כלל אף סשן אחד שבו הושלמה משימת הירדן 1 מתחילתו ועד סופו. כל זאת נעזר בחזונו המכריע של עאבלוה וביכולתו לעבוד ב"מצב דמוי חלום" אשר איפשר לו לראות באופן חזותי את מבוקשו וליצור אותו מיד לאחר מכן.

כבוד לאמנות

ככבוד להיסטוריית העיצוב של נייקי, במהלך תהליך העיצוב היה ברור כשהתייחס לעשר הצלליות עליהן עבד, "באותה רמה של פיסול של דייוויד או של המונה ליזה", והסביר כי לכל הצלליות היו "מחסומים שבורים בביצועים ובסגנון". עם זאת, הוא לא חשש בפירוק של כל אחד מהם. הוא שיחק עם המיקומים של swoosh, נוסף ניתזים של צבע, גילה את הקצף בלשון ואפילו הוסיף לשון בלחי טקסט Helvetica החתימה של Off-White גופן, כגון המילה "אוויר" על AM97, VaporMax, AF1, פרסטו ו AJ1, "Vulcanized" על הפוך ו "קצף" על Hyperdunk ו Vaporfly. עוד יותר הומוריסטי היה השימוש במילה "שרוכים" על השרוכים ו "Zip Tie" על חיבורי zip שהיו מחוברים אליהם - מאפיין חתימה של נעלי הספורט של Off-White עצמו.

© Nike 

השראה לנעורים

תהליך זה כולו התחייב לגלם את מנטליות Just Do It של המותג נייקי וליצור עיצובים אשר נתנו תובנה על תהליך היצירה, משהו Abloh נחשב הרבה יותר מעניין מאשר רק לראות את המוצר המוגמר. הוא קיווה שיצירותיו יעוררו השראה אצל מעצבים צעירים בכך שיצגו אותם שעם כלים פשוטים כמו עט סימון וסכין, הם יוכלו לעצב את נעלי הספורט האישיות שלהם, ובכך יסייעו להם לפתח הבנה של עיצוב.

מודלים חדשים לגמרי

חלק מנעלי הספורט שבהם עבד עבדו, אף לא שוחררו באופן רשמי על ידי נייקי, כאשר הפרויקט החל. אלו כללו את ה-Nike Zoom Fly SP, את ה-React Hyperdunk 2017 ואת ה-Air VaporMax. בעוד שלשני הראשונים היו קודמיהם דומים ששימשו את עאבלוה להשראה, כדוגמת ה-Nike Zoom Vaporfly Elite של שובר2, ה-VaporMax היה חידוש חדש לגמרי. דבר זה העניק לעבד את ההזדמנות ליצור משהו ייחודי לגמרי.

© Nike 

חיבור מיוחד

בסופו של דבר, מה שהתבהר כששיתוף הפעולה התפתח היה הקשר המדהים בין המותג לבין ורג'יל אבלוה, כמו גם ההערצה שהיו לצמד זה לזה. זה יכול להתבטא הן בנכונותה של נייקי לאפשר חופש יצירתי Abloh במהלך הפרויקט ובמילותיו של Abloh עצמו כאשר הוא אמר כי הוא “רוצה להדגיש איך מערכת העיצוב וייצור של נייקי הם כל כך מושלמים”. בעבודתו המחודשת עם הנעליים, היה לו רצון עז לבנות חיבור דומה, על ידי הדגשת ההיבט הערוך בעבודת יד של הנעליים, כדי להעצים את "האלמנט האנושי" ולהרחיב את "החיבור הרגשי של 10 הסמלים האלה".

© Nike 

נייקי מחוץ לקמפוס

בהודעתה של אוגוסט, כתבה נייקי גם על אירועי שחרור האלבום החגיגי שיתקיימו בניו יורק ובלונדון במהלך ספטמבר. נקרא "נייקי מחוץ לקמפוס", המותג תיאר את זה בתור "יעד לקידום הספורט, עיצוב וחדשנות". כל אירוע הציג את עשרת הסרטים ושיחות של אבלו וקיין, כמו גם אמנים ומעצבים אחרים. עבו ראה בכך הזדמנות נוספת לעורר השראה בקרב בני הנוער ולחנך אותם אודות ההיסטוריה של נייקי, וציין כי הוא "רצה לתת לאנשים את המידע האמיתי, לאפשר להם לראות מאיזו שנה הנעליים האלה, ואיך הם ממקמים בהיסטוריה הכללית של המותג". הרצון הזה לחנך יכול להיות הסיבה שהוא הדפיס כל נעל עם המילים “Off-White for Nike” לצד שם של הנעל, המיקום של HQ של נייקי ואת השנה של ההשקה הראשונה של המודל המקורי.

לצד כל המידע הזה, הודפסו תאריכי ההשקה של כל העיצובים - סט החשיפה היה זמין בחנויות ניקלב בניו יורק, לונדון, מילאנו ופריז במהלך ספטמבר, בעוד שהאוסף המלא יהיה זמין במספר מצומצם של חנויות ברחבי העולם החל מנובמבר. מתחת למבנה זה, שובצו תמונות של כל דגם יחד עם וירג'יל אבלוה, ועוד שניים הראו אותו עובד על העיצוב עם הסמנים שלו ביד.

© Nike 

ההשקה של "העשרה"

עם יציאתו, האלבום זכה להצלחה רבה, והוא נמכר כמעט מיד. בהתחשב במוניטין העצום של עאבלוה כמעצב, זה אולי לא יפתיע אתכם. ואכן, היה צורך להפריז מעט לפני שהאוסף יצא לאור, כאשר הרבה מהעבודה שנעשתה על ידי אבלוה עצמו נועל נעליים לאירועים כמו הגאלה של המטרופוליטן במאי 2017, שם הוא הקניט את העיצוב שלו עבור אייר ג'ורדן 1. הוא חילק גם מודלים מוקדמים לידוענים ממגוון רחב של דיסציפלינות, כולל רוג'ר פדרר, בלה חדיד, נעמי קמפבל, דרייק, טראוויס סקוט ונימאר, אשר הביאו לתשומת לב רבה יותר אליהם, במיוחד כאשר חלק הוצגו כשהם לובשים אותם בדימויים ברשתות החברתיות. מייקל ג'ורדן, שתמך אישית ב-The Ten's Air Jordan 1, השיג זוג נוסף, בעוד ששחקן הכדורסל בן התקופה, דריימונד גרין, לבש את הייפראדאנק 2017 של נייקי, כאשר שיחק במשחק פתיחת העונה עבור קבוצתו, גולדן סטייט ווריורס, באוקטובר 2017. גרסה מוקדמת של צ'אק טיילור ניתנה גם לקים ג'ונס, אף על פי ששחרורה נדחה עד מאי של השנה הבאה. הסיבה לעיכוב הזה היא עדיין בגדר תעלומה, אבל Converse הצהיר שהם פשוט עשו שינויים קטנים בעיצוב תוך כדי ניסיון לשמור על החזון היצירתי של Abloh לנעל. כך או כך, זה נתן למעריצים של העשרה משהו נוסף לצפות פעם אחת את תשעת האחרים יצאו.

© Nike 

מראה חינוכי

בדף האינסטגרם שלו, פרסם אבו מאזן רק פוסט אחד בין ההשקה הראשונית של האוסף החושפני בספטמבר לבין שחרורו של האוסף המלא בנובמבר. ב-27 באוקטובר, הוא הציג תמונה יחידה שלו עומד מעל מזוודה פתוחה, עובר על נעלי נייק שונות, חלקן היו פריטים מתוך העשרה. לא היתה תגובה, אבל התגית הראתה "בית הספר לעיצוב של הרווארד". למעשה, התמונה הזו היתה מהרצאה בשם "הכנס כותרת מורכבת כאן", שהמעצב הגאון מסר לתלמידים בבית הספר בערך באותו זמן. הוא עודד אותם למצוא את הקולות היצירתיים שלהם, והציג מספר מודלים של העשרה, כדי לספק השראה ולהראות להם מה ניתן להשיג. בתמונה הוא עצמו לובש זוג מטוסי חיל האוויר 1 מהאוסף.

עשר הולך גלובלי

כמה שבועות מאוחר יותר, ב-14 בנובמבר, כדי לחפוף לשחרור עולמי של כל האוסף, הוא פרסם שתי תמונות. אחד מהם הראה בחור שמחזיק תמונה גדולה של אבו בעבודה עם קבוצה של דוגמניות נייקי חצי גמורות על השולחן לפניו. הוא כתב על אחת הנעליים, ובכך הפגין את גישת העיצוב שלו. התמונה השנייה הייתה צילום מקרוב של התמונה עם כיתוב מעל לראשו. כן היה רשום תחת השם "שוק דובר סטריט". זה התייחס לחנות אופנה רב תווית שמוכרת חתיכות על ידי כמה מן המותגים המבוקשים ביותר, כגון קום דה Garcons. היה זה טיזר נוסף, כיוון שלא נכתב טקסט, אבל אלו שיודעים היו מבינים שזהו אחד המקומות בהם ניתן לקנות את הנעליים, כאשר התג סומן זאת כחנות בסינגפור. נערכה הגרלה באתר החנות לאנשים המחפשים לרכוש דגמים מהאוסף. למעשה, רוב הנעליים פורסמו ב- raffles, עם רק כמה נבחרים מקבל לרכוש זוג ואחרים בתקווה להשיג את ידיהם על אלה אשר יצא לאור כללי באינטרנט.

© Nike 

אייר ג'ורדן 1

לאחר מכן, האוסף זכה להצלחה מיידית, כאשר אייר ג'ורדן 1 זכה בפרס נעל השנה של 2017 עבור הישג חדשותי בתחום הנעליים. מודל AJ1 היה כנראה הרצוי ביותר של העשרה, עם קיין המשבח את אבו על העומק שהוא הביא לנעל ומתאר את זה כ"חדש לחלוטין אבל מוכר לחלוטין". פופולריות זו מופיעה גם היום במחירי נעלי ההליכה באתרי המכירה. בעוד שרוב הדגמים הולכים על יותר מ 1,000 £ לזוג, ירדן מביא כמה אלפים כבר לראות באינטרנט במשך יותר מעשר פעמים את המחיר המקורי. אבל זה אולי מעולם לא קרה אלמלא שינוי עיצובי של הרגע האחרון.

אבו שאף בתחילה לאחד את כל עשר הנעליים באמצעות צבע לבן כחיבור לתווית הלבנה שלו. עם זאת, ימים ספורים לפני תחילתו של תהליך הייצור, אבו ראה אדם נועל זוג נעלי ספורט שמזכיר את AJ1 שלו. הבעיה היחידה היתה שהוא לא היה יכול להבין אם הם היו דאנקס או AJ1s. ברגע של נורת חשמל, הוא הבין שהדבר האיקוני ביותר לגבי זוג נעליים הוא בדרך כלל הצבעוניות, מה שהיה נכון במיוחד עבור אייר ג'ורדן 1 הראשון, שעיצובו השחור והאדום נטל את העולם בסערה בשנות ה-80. הוא ביקש מקיין להוסיף אדום ושחור לעיצוב, שינוי שנייקי הצליחה להשיג. מאוחר יותר, עבדאללה ציין כי הוא תהה מה היה קורה אילו הרעיון המקורי היה ממשיך, מתוך אמונה שהנעל הייתה "מפספסת את הסימן".

למרבה המזל, לעולם לא נדע, ויותר מחמש שנים אחרי שהוא שוחרר לראשונה, Sotheby’s רשמה זוג עבור $14,000 באתר האינטרנט שלה. בהינתן שמכירה פומבית של כל האוסף באפריל 2022 הוערכה ב-30-40 אלף דולר, זהו הישג יוצא דופן עבור מודל יחיד. מכרז סות'בי בו נמכרו כל עשר הנעליים היה תחת הכותרת "פריטים אספנים מודרניים" והתרברב כי הסט היה אולי השלם היחיד הזמין. למעשה, בהתחשב כמה קשה זה היה להשיג את כל זוג אחד על שחרור, זה כמעט לא יאומן כי כל העשרה היו במבצע יחד. מפתיע עוד יותר הייתה העובדה שכולם היו בשימוש בתיבות המקוריות שלהם.

© Nike 

העברת עט לנייר

בעקבות ההצלחה של שיתוף הפעולה הראשון שלהם, וירגיל אבלוה וחברת נייקי המשיכו לעבוד יחד, ויצרו דגמים חדשים בהשראת העשרה כמו גם דגמים רבים אחרים של נייקי. המורשת של האוסף שהתחיל את הכל מעולם לא נעלמה. שנים לאחר יציאתו לאור, הספר היה עדיין כה משמעותי מבחינה תרבותית, עד שעבלוה החליט לכתוב עליו ספר. ב-11 בינואר 2021 הקניט את צאת הספר בעמוד האינסטגרם שלו, באמצעות תמונה של הכרך המכוסה בירוק בקופסה עליה שמו של המוציא לאור, טשן. ההערה תיארה את הספר כ"סרט תיעודי מודפס של פרויקט @Nike @Off___White", בהצהירה כי הוא מספק תובנה על ההפקה של אלה שכבר נוצרו, כמו גם מציע "חלון אל כל אלה שיבואו". המעצב גם הסביר כי רוב התמונות לא היו זמינות במקום אחר, נותן לספר תחושה של בלעדיות, לפני שהוא ממשיך להראות את תמיכתו בחנויות ספרים מקומיות אינדי, אותם תיאר כ "חיוני" ו "מרכזים של הקהילה והתרבות". כתוצאה מכך, הוא אמר כי נייקי והצוות בחברת האדריכלות ו-think tank, Architecture, אשר נוסדה על ידי עבדול ועזרה בהוצאת הספר, יספקו חנויות ספרים נבחרות עם עותקים חינם עבור הספר. חנויות אלו, שהיו רשומות מתחת להערתו, היו אמורים להיות המקומות היחידים בהם יכלו אוהדי הסדרה לקנות את הספר החל מה-12 בינואר ועד ליציאתו לאקרנים ברחבי העולם ב-22 בינואר.

פוסט אחר פורסם כמה חודשים מאוחר יותר, ב-23 באפריל, 2021. הפעם, הוא הציג שלוש תמונות - אחת מהספר, אחת מהנעליים שבאוסף ושליש ממספר עותקים של הספר נפתחו כדי להראות מה יש בפנים. ההערה הסבירה כי הספר עסק בלוגיקה ו"מעולם לא נראה לפני כן תהליך" של שיתוף הפעולה. הוא זכה ליותר מ-65,000 לייקים עד היום, והראה את הפופולריות של העשרה עד כדי כך הרבה שנים לאחר השקתו.

©  Virgil Abloh 

תיעוד תהליך עיצוב ייחודי

הספר נקרא "אייקונים" והמילים "משהו לא בסדר" הודפסו על הכריכה הקדמית לצד ספוש של נייקי וציטוט מעבלוה: "כל מה שאני עושה זה בשביל הגרסה בת ה-17 של עצמי". זה חושף את רצונו לעזור ולעורר השראה בקרב מעצבים צעירים, אשר, כמוהו, נזקקו לעזרה והשראה כדי לפתח את כשרונותיהם. אייקונים היה חלק גדול מזה, על פי אתר טשן, זה נכנס לפרטי פרטים על “כושר ההמצאה ההנדסי” של הפרויקט ועל “תהליך העיצוב החוקר” של אבלוה. 

הספר כולל כריכה שווייצרית עם עמוד שדרה פתוח המדמה את הפילוסופיה החושפת של העשרה, ומתאר גם כיצד הוא משתמש ב"לטרינג, תוויות אירוניות, קולאז' וטכניקות פיסול" כדי לרענן את עשרת העיצובים וגם לתת להם משמעות חדשה. היא חולקה לשני חלקים, קטלוג וארגז כלים קונספטואלי, שבהם שותפו תמונות אינטימיות, כגון אב טיפוס של האוסף והודעות טקסט מקוריות שנשלחו בין המעצבים, יחד עם מבט רחב יותר על נעלי ספורט ותרבות סניקרס. בנוסף לטקסט של ורג'יל עצמו, הוא כלל גם קטעים מאת ניקולס שונברגר מנייקי וכותבים אורחים אחרים, בעוד שמשתף פעולה נוסף של נייקי, הירושי פוג'יווארה, הפיק את ההקדמה.

© Nike 

מורשת ארוכת טווח

בווירג'יל אבלוה, נייקי מצאה מעצב עם שילוב מושלם של תכונות: כישרון גולמי, חזון מהמם, טבע חסר פחד ורוח יצירתית חזקה. תכונות אלה אפשרו לו להגדיר מחדש את כללי האופנה והעיצוב כשהוא מבטא פרויקט שמייצג, במילותיו, את "הדמוקרטיה של איך עיצוב חוקר את העולם". מאמציו הגיעו לשיאם בעשר נעליים עם השפעה מתמשכת על תרבות הנעל וממשיכות להשפיע על מעצבים צעירים עד היום. מצידה, ייתכן שנייקי התגוננה לעיצובים שהגבילו את עבודתו של אבלוה, אבל המותג היה מאוהב כל כך עד שניתן לו החופש "למצוא חלל חדש" באמצעות השותפות. כל אלו הפכו את העשרה לקבוצת נעלי ספורט אייקוניות ולאחד משיתופי הפעולה הכי היסטוריים שהתקיימו אי פעם. Abloh אמר פעם, “אתה לא יכול לצאת כדי ליצור סמל. תרבות מחזירה לך אותה.” ייתכן שלא רצה ליצור אייקון, אבל התרבות בהחלט החזירה לו רבים מהם, ובכך הבטיחה שהפרויקט יימשך כמחווה למורשת המתמשכת של המעצב הגדול.

Read more

ב-SPORTSHOWROOM נעשה שימוש בקובצי cookie. מידע על המדיניות שלנו בנושא קובצי cookie.

המשך

עליך לבחור את מיקום המדינה שלך

אירופה

אמריקה

אסיה-פסיפיק

אפריקה

המזרח התיכון