adidas
Handball Spezial
נעל הכדוריד הפונקציונלית שהפכה לסמל של בגדי רחוב.
ספורט
כדוריד היה פופולרי בגרמניה מאז שהוא שיחק שם לראשונה בתחילת המאה ה-20. גם בשנים שהמדינה חולקה למזרח ולמערב, הספורט המשיך להתקיים כתחרות חזק על שני הצדדים של הגבול, ולאחר אליפות העולם בכדוריד ב-1978, שתי הקבוצות היו מועמדות להתחרות. בסופו של דבר, גברה גרמניה המערבית לאחר שגברה על ברית המועצות בנקודה אחת בגמר, בעוד עמיתיהם המזרח גרמנים גברו על דנמרק והגיע למקום השלישי. ההצלחה משכה עוד יותר אנשים למגרשי הכדורגל, ועם גרמניה המערבית, בשל אירוח התחרות ב-1982, כדוריד הגיעה לשיאים חדשים, מה שהפך אותה לזמן המושלם עבור מותג בגדי הספורט הגרמני אדידס לבנות נעל במיוחד עבור הספורט. מה שהם יצרו היה פיסה מלוטשת של נעלי ביצועים שידועות כאדידס כדוריד ספציאל.
בנוי עבור זריזות ומהירות
כדוריד נע בקצב מהיר, כשהשחקנים נדרשים לבצע פרצי מהירות פתאומיים, לבצע קיצוצים חדים לקפוץ דרך האוויר כדי לתקוף את השער. כיוון שהמשחק המרכזי משוחק במגרש מקורה ולא בדומה לכדורסל, כל נעל שמיוצרת עבורו חייבת להיות בעלת אחיזה הדרושה כדי לתמוך בתנועה מהירה ומדויקת ולהגן מפני החלקה ופציעה. מעצבי הנעליים של אדידס מסוף שנות ה-70 היו מודעים לכך ובנו את הנעל כדי לעמוד בדרישות המחמירות של נבחרות הכדוריד המובילות באירופה. על שמו, הם לקחו את המילה Spezial מהארכיון הנרחב ממילא של המותג, ששימש במודלים הספורטיביים שלו כבר בשנות ה-60.
סוליה גריפי
הבסיס של ספציאל כדוריד היה הגומי מסטיק. בנוסף לדרוך שניתן לתפיסה בצורה מצוינת, הוא היה דק ונמוך לאדמה לקבלת תחושה טובה של בית המשפט, בעוד ריפוד רך סייע להגן על כף הרגל מפני ההשפעה של קפיצות וצעדים מוצקים. המבנה הדק שלו שמר על המשקל נמוך, והעליונה הנוספת העליונה נבנתה לאורך כל הדרך באמצעות זמש קטיפה בצד לשונית עקב מחוזקת העשויה מעור לבן. עד לפיצ’ר האחרון, יישמה אדידס את לוגו ה-Trefoil החדש, שהיה בשימוש רק בנעלי המותג מאז 1976, כשהלוגו המבוסס על שלושה פסים תפס את מקומו הרגיל בכל אגף.
צמיחה אירופית
על אף שהשיטה נראית פשוטה מבחינה טכנולוגית על פי הסטנדרטים המודרניים, כאשר הוצגה לראשונה ב-1979, ספורט הכדוריד היה נעל ספורט מקורה בעלת ביצועים גבוהים, ועד מהרה הוא הפך לנפוץ מאוד בבתי משפט ברחבי אירופה, במיוחד במדינות שבהן הכדוריד היה הפופולרי ביותר, כגון דנמרק, שוודיה וגרמניה. עם זאת, לא עבר זמן רב עד שהספזיאל מצא את מקומו בנוף ספורטיבי אחר, אם כי הפעם הוא היה נעלי סגנון חיים.
אוהד כדורגל של אהוב
בשנות ה-70 וה-80 של המאה ה-20 נסעו אוהדי הכדורגל ברחבי אירופה כדי לצפות במשחקי הבית של האוהדים בגביע אופ"א. בזמן שהותם ביבשת הם קנו פרטי לבוש של מותגים אירופאים שעדיין לא היו זמינים בבריטניה ואיפשרו להם להתבלט כשהם חזרו הביתה. אחת הפופולריות ביותר הייתה אדידס, שנעלה הפכה לחלק חשוב תת-התרבות של שנות ה-80. לעיתים קרובות נבחר כדוריד לצד קלאסיקות אחרות כמו הסמבה והצבי, כל אלו הגיעו בצבעים פשוטים שניתן היה להשתמש בהם כדי להראות תמיכה עבור הקבוצה שלך כאשר הצלילים התאימו.
מתפשטת בתרבות
רבים מאלה הלובשים מותגים זרים היו מן הדור הצעיר, אשר תרמו אותם בהקשרים תרבותיים אחרים. כתוצאה מכך, כדוריד התפתחה לאזורים כגון סצנת המוזיקה התת-קרקעית של החומצה והתרבות הגוברת של הבי-בוי, שהובאה לאחרונה מארצות הברית. במהלך שנות ה-80 של המאה ה-20 התגלה הספזיאל על ידי אנשים רבים בהיכלי ריקודים, דוכני כדורגל וברחובות עירוניים. כתוצאה מכך, אף שהצללית דעכה לרקע בשנים שלאחר מכן, כאשר היא חזרה לחיים כמה עשורים מאוחר יותר, אלה שהיו שם בהתחלה זכרו אותה בחיבה.
גארי אספדן
אדם אחד שהיה מעריץ גדול של נעלי אדידס בתקופה זו היה גארי אספדן. מכיוון שגדל בעיר השוק הקטנה של לנקשייר, דרוון, צפונית למנצ'סטר, הוא נחשף לנעליים כמו מועדון הכדוריד, דרך הכדורגל והמוזיקה. בסופו של דבר עניין זה הוביל לעבודה, שכן אספדן הועסק על ידי אדידס בשנת 1999. בעבודתו בחטיבת שיווק הבידור של המותג, הוא עשה לעצמו שם כמשתף פעולה נהדר, ומאמציו עזרו לחבר את אדידס עם מספר שותפים ידוענים. לאחר כמעט עשור הקים אספדן חברה משלו והמשיך לעבוד עם אדידס כיועץ למותג. בתפקיד זה, הוא עזר לבנות את הפרופיל של האוסף של Original וגם היה מעורב בארגון סדרה של אירועים מיוחדים שסביב אולימפיאדת לונדון 2012, שהוכח כהצלחה גדולה. הוא השיק פרויקט חדש בשנת 2013 אשר היה אמור להחיות את השם Spezial, מה שהוביל להחזרה עתידית לחשיפה של נעלי הכדוריד משנות ה-70 ואילך.
קולקציה רחבה ורעיון מסקרן
תוך כדי עבודה עבור אדידס, אספדן הבחין איך נעלי המותג חרגו מראשיתן הספורטיבית והשתמשו בהבטים אחרים של התרבות. הוא החל לאסוף נעלי אדידס, ובנה מבחר מרשים של צבעים נפוצים ונדירים גם יחד. עם הזמן, הוא הפך לידוע באוסף שלו ולפעמים התבקש להשאיל זוגות מסוימים לאירועים בתרבות של נעלי ספורט. אולם, בזמן שהיה מעניין, ההופעות האלו היו רחבות מדי מכדי לספר את הסיפור המלא מאחורי העיצובים. בהשראת הרעיון הזה, אספדן החליט לאצור תערוכת נעלי ספורט משלו עם דגש על מותג אחד בפרט: אדידס. הוא יצר קשר עם אחד מיועצי אדידס, מייק צ'טקוטי, כדי לראות מה הוא חשב ובברכתו של צ'טקוטי החל לתכנן את האירוע השאפתני. כדי לעזור לסדר את העניינים, אספדן גייס צלם מוכשר לי סטנלי ומעצב גרפי גארי ווטסון, שבעצמו גילה את אדידס כשנסע לאירופה כאוהד כדורגל צעיר. ביחד, הם סיפרו את סיפור ספציאל הכדוריד והסניקרס הקלאסיות האחרות של המותג.
סלבריטאים קשרים
התמקדות באדידס תאפשר לאספדן לחקור לעומק את ההיסטוריה של החברה הגרמנית, וייתן לאנשים תובנה אמיתית להשפעה היצירתית שלה על ספורט ומגמות סגנון חיים, במיוחד בצפון-מערב אנגליה. לאחר שלכד מאות זוגות מהאוסף שלו, אספדן פנה לכמה מחובבי נעלי הספורט איתם יצר מערכות יחסים במהלך הקריירה שלו, בהם זמר הסטון רוזס האגדי איאן בראון וכוכב הבריטפופ נואל גלאגר, וביקש מהם את הצבעוניים והדגמים הייחודיים ביותר שלהם, שרבים מהם הפכו לחלק מרכזי בתערוכה.
תערוכה בעלת תובנה
כשהתערוכה נפתחה בגלריית Hoxton בלונדון ביולי 2013, אספדן הציגה את "אדידס SPEZIAL: היסטוריה לא שלמה מנקודת מבטו של אוהד", שהכילה מעל 600 זוגות של נעלי ספורט לצד פריטי אספנות נדירים ומזכרות מותג אחרות. בשנות ה-60 כללה החנות דגמים נוספים של דמויות מוכרות עם צלליות, דגמים חד-מיניים ומהדורות חתומות על ידי מעריצי ידוענים כגון נעמי קמפבל, אמינם ודריל מקדניאלס מאוניברסיטת DMC, שסייעו להפיץ את סניקרס אדידס בקרב קהילת ההיפ הופ בשנות ה-80. באופן מכריע, כל הנעליים בתערוכה היו של האוהדים, כאשר אף אחד לא נתרם על ידי אדידס. זה הפך את זה לחגיגה אמיתית של חובבי נעלי ספורט והתשוקה שלהם לצלליות מורשת. אספני אדידס מפורסמים מעולם האופנה כמו ג'רמי סקוט ויוג'י יממוטו גם הלוו אנקדוטות אישיות לאירוע, וסיפקו לאלה שהתמזל מזלם להשתתף בחוויה עשירה במיוחד. באמצעות תכנון נעליים כמו של כדוריד, ניתן היה להבחין שחיברה אדידס אנשים מרקעים שונים דרך אהבה משותפת לספורט, מוזיקה ואופנה.
פרויקט SPZL
אף על פי שלא אורגנה במיוחד עבור נעל הספורט כדוריד, התערוכה הביאה תשומת לב מחודשת לשמה, אשר עבור אספדן מתמצת את הטוב ביותר של מותג אדידס. בעקבות תערוכת Hoxton Gallery, המילה Spezial חזרה לראש השפה של אדידס כמו Aspden קיבל תשלום על פרויקט חדש בשם אדידס SPZL. במהלך 10 השנים הבאות הופקו עשרות נעלי ספורט תחת שם המותג SPZL, כל אחת מהן לקוחה מקטלוג הגב הנרחב של המותג. תוך שימוש בידע המקצועי שלו, אספדן שלף מודלי מורשת מנקודות שונות בהיסטוריה וסיפק אותם לדור חדש של מעריצי נעלי ספורט בחגיגה משכנעת של המורשת של אדידס.
הרגע המושלם
עם השם שלה שוב בזרם המרכזי, אדידס החליטה להחזיר את צללית כדוריד ספציאל, ושחררה שורה של הצבעוניות החדשות ב-2018 וב-2019. כחלק מקו המקור הפופולרי לאין שיעור, הוא זכה להצלחה מסוימת, אבל רק בשנות ה-2020 הוא באמת המריא. בתחילת העשור, שיתופי פעולה אפיים ורגעים ויראליים הפכו את הסמבה והגאזל למראה נפוץ ברחובות הערים ברחבי העולם, ועד שנת 2023, חובבי נעלי ספורט היו מוכנים לצללית נוספת, שהציגה את הרגע האידיאלי עבור אדידס כדוריד ספיציאל. ב-2023, השחקנית גל גדות מצולמת בצמד חיל הים האפל ברחובותיה של ניו יורק, והנעל החלה להתפשט ברחבי ערים אחרות מודעות לאופנה כמו פריז. ואז, באביב 2024, הוא הופיע ברשתות החברתיות של פאשניסטיות בעלות השפעה כמו מולי-מיי הייג, אשר, ביום אחד בלונדון, לבשה זוג חום מקסים שנמכר במהרה בחנויות רבות ביום שלמחרת. בינתיים, גארי אספדן היה עסוק בהפצת השם הספזיאלי (Spezial name) למרחקים כשהקים תערוכה נוספת בשם DECADE (עשור) שחגגה עשור לפרויקט ה-SPZL.
שיתופי פעולה אופנתיים
בזכות רגעים תרבותיים משמעותיים כמו אלה, הכדור בכדוריד חזר היטב בין הצלליות האהובות ביותר של אדידס, והוא נבחר כתבנית לשיתופי פעולה עם תוויות אופנה מסוגננות כמו הספורטיבי הידידותי לסביבה & ריץ' ו- Ronnie Fieg של מותג סגנון החיים, קיט. המהדורה החיצונית המגוונת והמינימליסטית של הנעל סיפקה בד מעולה לאומני הסגנון האלה, בעוד מהדורת קיט הוגדרה על ידי עליונית העור החכמה שלה, ספורטיבי ועשיר ייצרה סט של ארבע נעלי ספורט מצופות זמש מסורתי עם גוני רטרו קלאסיים ולוגואים של שלושה פסים לבנים על הצלעות. הגרסאות השיתופיות הקלאסיות האלו של ספציאל כדוריד לוו בעשרות גוונים של שחרור כללי עם תכונות מגבירות נוחות כמו ספוגי Ortholite sockliner, והפופולריות של הצללית הגיעה לגבהים גדולים שוב.
סמל של ספורט ואופנה
לאחר יותר מ-40 שנות היסטוריה, כדוריד ספציאל הפך לאחד הסניקרס הפופולריים ביותר בכל מותג. כמו רבים מעמיתיה, הצלחתה הראשונית של הנעל התבססה על יכולת ספורטיבית מעשית, בעוד ששגשוגה מאוחר יותר התבסס על אסתטיקה נצחית, שאפשרה לה לחזור כפריט אופנה מתוחכם למאה ה-21. כיום, הספזיאל נותרה אופציה נוחה לספורט מקורה יומי, אבל סגנון וינטג' מושך הוא מה שהפך אותו לסמל יוצא דופן של תרבות אופנת רחוב מודרנית.