SPORTSHOWROOM

adidas

Samba

נעל ספורט בעלת השפעה תרבותית המבוססת על המצאה מחדש מתמדת.

adidas Samba
© adidas

מגף כדורגל חדשני

בשנת 1949, סנדלר בשם אדולף דאסלר החל לבצע את הליטושים האחרונים על מגף כדורגל חדש ופורץ דרך. הוא בנה את האקסולה שלו כדי להציע מתיחה בתנאים של קרח - משהו שאף נעל אחרת באותה תקופה לא הייתה מסוגלת לעשות - והחל לבחון אותה בגרמניה מולדתו. העיצוב הצליח והוכנס לייצור. שמה היה סמבה אדידס. במהלך שבעת העשורים הבאים, הנעל ההמצאתית הזו הפכה לתופעה תרבותית שלבשה על ידי ידוענים, כוכבי ספורט וכמעט כל אחד אחר על פני כדור הארץ.

© אדידס

מעצב אמנותי

אדולף דסלר היה יותר מסנדלר פשוט; הוא היה ממציא. עבורו, עיצוב נעליים הוא יותר תחביב מאשר עבודה, ובמהלך שנות ה-20 וה-30 הוא פיתח את כישוריו על ידי התנסות בחומרים שונים ושיטות להכנת נעליים פונקציונליות. הוא היה מיומן במיוחד ביצירת נעלי ספורט, כפי שהוכח על ידי אלו שביצע עבור ג'סי אוונס בגלל הופעותיו הרבות באולימפיאדת ברלין (1936). עם קוצים בעבודת יד של דאסלר ברגלו, זכה אוונס בארבע מדליות זהב, מה שהפך את שמו גם לעצמו וגם למעצב הנעליים שלו.

הקמת מותג

מעט יותר מעשר שנים לאחר מכן, ב-1949, דסלר הקים את אדידס לאחר פיצול מחברת הנעליים שהוא ניהל עם אחיו רודולף מאז 1924. אדולף החל לעבוד לבדו על פרויקטים שיכלו להבחין בין העיצובים שלו לבין אלו של אחיו, שהקים גם חברת נעליים משלו. אחד מאלה היה מגף פוטבול עם עליון מעור קנגורו שחור, סוליית מסטיק והלוגו החדש של המותג, שכלל שלושה פסים אלכסוניים עם קצוות משוננים. הוא עוצב למטרה אחת ספציפית: לעטוף משטחים קשים ומכוסי קרח. שלוש כוסות יניקה ששולבו לתוך הסוליות היו מה שאיפשר לה להחזיק על הקרקע החלקלקה טוב יותר מכל נעל אחרת של התקופה, ובמהרה התגלה כי עיצוב יעיל כאשר להעמיד אותו במבחן על ידי ASV Herzogenaurach - קבוצת כדורגל מקומית הקשורה עם המותג אדידס.

© אדידס

מחפש שם

עד 1950 שיפרה דסלר את מצנפת הניר אך עדיין לא מצאה לה שם. לאחר מכן, אחרי משחק שבו המאחז המיוחד נכנס באמת לתוך שלו על ידי סיוע לשחקנים לשמור על האחיזה והיציבות למרות התנאים הקרים, הוא נפעם ברעיון לקרוא לו סמבה. לא רק שעורר בכך את התנועה הדינמית ואת המיומנות שהייתה קשורה לצורת הריקוד הברזילאית התוססת, אלא שהוא גם התאים למקום אליו הגיע גביע העולם בכדורגל באותה שנה; הקבוצה הראשונה שהתקיימה בארץ. מזג האוויר הנוח יחסית הצפוי לטורניר, אשר נע בין 20° צלזיוס ומעלה, לא איפשר את אימונו. אף על פי כן, שמה של הנעל קישר אותה למעשה לתחרות העולמית, והיא הפכה פופולרית בקרב שחקני כדורגל בשנים שלאחר מכן, במיוחד בבריטניה ובאירופה.

© אדידס

רכישת ידע

סמבה של אדידס עזרה להצמיח את הפרופיל של החברה בשנותיה הראשונות, אך הייתה זו התקופה בה התארח אדולף דסלר בנבחרת גרמניה המערבית בכדורגל, שמשכה את תשומת הלב הרבה ביותר למותג. לאחר שהתגרה במאמן הספורט יוזף הרברגר, הוא החל לטייל עם הקבוצה במהלך משחקים, תוך שהוא לומד על צורכי השחקנים, על מנת שיוכלו לספק להם את הנעליים הטובות ביותר עבור הספורט. הוא צפה במשחקים לצד הרברגר, והשחקנים שבאו להתייעץ איתו בצד כשהם נתקלים בבעיות עם הנעליים שלהם כך שהוא יכול להתאים אותם לשם ולאחר מכן. במהלך כל הזמן הזה, דאסלר צבר ידע שלא יסולא בפז, שהודיע על עדכון מודל הכדורגל עם חתיכים שניתן להחליפם בהתאם לתנאים של כל התאמה ספציפית. 

© אדידס

הנס של ברן

בשנת 1954 סייע דסלר לנבחרת המערב-גרמנית לנצח מפורסם במונדיאל שנודע בשם הנס של ברן. מאחר שלא הייתה זכאית לשחק בטורניר של 1950, הייתה הנבחרת המערב-גרמנית נחושה בדעתה לעשות חשבון טוב עבור עצמה בספרה הבא, שנערך בשווייץ. לאחר שעברו את שלב הבתים, הם ניצחו את יוגוסלביה ברבע הגמר ושלחו את אוסטריה בתוצאה 1-6 בחצי הגמר כדי לקבוע טורניר עם הונגריה. הנבחרת ההונגרית האימתנית לא הפסידה ב-32 משחקים והתגברה בקלות על משחקה של גרמניה המערבית בתוצאה 3-8 בסיבוב הראשון של התחרות. ביום הגמר החל לרדת גשם שוטף, והפך את המגרש לבוצי ורטוב. לא רק שאלו היו התנאים המושלמים לסגנון המשחק של הקפטן פריץ וולטר, הם היו אידיאליים גם לתלבושות מתחלפות של דסלר, שסיפקו לנבחרת הגרמנית יתרון משמעותי על ידי כך שאיפשרו לה להסתגל לתנאים הקשים. על אף שהיו מורכבים מחובבים ולא היו להם תקוות לנצח, ניצחה גרמניה המערבית את ההונגרים 2-3 ועברה את אחד ההפסדים הגדולים בתולדות המונדיאל וזכתה בגביע ז'יל רימה הראשון.

עדכונים פונקציונליים

החברה של אדולף דסלר משכה תשומת לב רבה בשנים שלאחר מכן, כשכדורגלנים מקצועיים יותר החלו לנעול את נעליו. זה עזר לסמבה להישאר פופולרית בעשורים הבאים כשדסלר ממשיך לחזור למודל, שהוא עיצב מחדש שוב ושוב, ליטש את יכולות הביצוע שלו בכל פעם שעשה זאת ולקח אותו למסע מופלא. בתחילת שנות ה-60, הנעל קיבלה פרופיל נמוך יותר, והפסים של לוגו ה-sidewall התרחבו, מה שהפך את סמל המותג ליותר בולט. הצווארון הנמוך עובד שוב ב-1972, כאשר הוא נוצר עקומה בולטת יותר שנעה עם צורת הקרסול. צורת הלשון המוארכת, שקוצרה כדי להפוך אותה לדחוסה יותר, הריפוד התחתון, שנתן תמיכה גדולה יותר לאורך כף הרגל, וה-outsole, שהחלוקה שלו לשלושה אזורים נפרדים סיפקה ללובש אחיזה רב כיוונית, ובכך איפשרה לו כושר תמרון רב יותר במהלך המשחק. למעשה, היה זה מחד החלקות של הגרסה הזו ומבנה קל יותר שהפך את הסמבה למושלם לספורט חדש שידוע כקטרגל שטאטא את אירופה הקונטיננטלית באותו הזמן.

© אדידס

המגף הגמיש האידיאלי

מקורו של הפוטסל הוא באורוגוואי בשנות ה-30 של המאה ה-20, שם הוא פותח על ידי מורה בשם חואן קרלוס סריאני. הוא רצה לעשות את הכדורגל נגיש יותר, במיוחד לחברי ימקא המקומית שלו, אז הוא בא עם גרסה פנימית שמבוססת בעיקר על החוקים של המשחק המסורתי, אבל גם שילבה את אלה מכדורסל, פולו מים וכדוריד שיתאימו למשחקים קצרים יותר וקבוצות של חמישה בצד. בזמן שבמקור האצטדיון תוכנן להיות ממוקם במגרש כדורסל, חללים פנימיים רבים אחרים הוכיחו את עצמם כמתאימים לספורט, מה שמקל על ההתארגנות מאחר שמשחקים יכולים להתקיים במגוון רחב יותר של מקומות, ללא קשר לתנאי מזג האוויר. הפופולריות של הענף גדלה במהירות במדינות אוהבי הכדורגל של דרום אמריקה, ובסופו של דבר עשו את דרכם אל מערב אירופה באמצעות מהגרים שהתיישבו בספרד ופורטוגל במהלך שנות ה-70 של המאה ה-20. כשקטרגל עבר למדינות אירופאיות אחרות, ההיסטוריה שלו נעשתה שזורה עם זו של אדידס סמבה, שהתחושה המאיימת שלה התאמתה באופן אידיאלי לקצב המהיר של המשחק. בוהן העור בפרופיל נמוך, עכשיו עם הכיסוי המיוחד שלה בצורת T, גם העניק לעונד את היכולת להשיג רמות גבוהות של שליטה קרובה בכדור, מה שאפשר לו לכדרר ולתמרן דרך מרחבים צמודים ולתגמל את הכישורים הטכניים של השחקן. באותה תקופה, אף נעל לא תמכה בשחקני קטרגל במגוון משטחים בתוך מבנים, ולפיכך זו הייתה הבחירה הראשונה לרבים עד שנות ה-90, כאשר מותגים אחרים החלו לייצר הנעלה במיוחד בשביל הספורט.

© אדידס

להיות ערמומי סגנון חיים

בערך באותו הזמן שהסמבה עשה לעצמו שם על מגרשי הכדורגל המתקדמים באירופה, הוא החל את המעבר המדהים שלו ממנעל כדורגל פונקציונלית לנעל סגנון חיים אופנתית. שינוי איטי זה החל במה שכונה "קזואלים", שנראו באופן קבוע בטרסות של מועדוני כדורגל אנגליים בשנות ה-70 וה-80 המאוחרות. לפני ההשתתפות במשחקים, חברי תת-תרבות זו יעדיפו בגדים ייחודיים ממותגים אירופאים כמו אדידס, לקוסט ופילה שאותם אספו תוך כדי מעקב אחר הקבוצות במהלך מסעות ההתחרויות בגביע אירופה ובגביע אופ"א. הרעיון היה להראות טוב יותר מקבוצות של תומכים יריבים על ידי בחירת בגדים ייחודיים, ונעלי אדידס היו בחירה פופולרית. כאשר הסגנון התפזר והתפשט לחברה רחבה יותר, הסמבה הייתה יכולה להיראות ברחובות ערים כמו ליברפול ולונדון, שהיו קבוצות מהמצליחות באירופה של אותה תקופה. 

© אדידס

פריט מועדף של Britpop

בעוד שהתת-תרבות המזדמן הייתה אחראית באופן חלקי לעלייתה של אדידס בבריטניה במהלך שנות ה-80, הייתה זו השפעה מוזיקלית ששמרה על רלוונטיות במהלך העשור הבא, כשבריטפופ סחף את האדמה. תנועה תרבותית בריטית מובהקת, הצורה הבהירה והקטצ'ית הזו של מוזיקה שלטה בממלכה באמצע שנות ה-90, עם להקות מתחרות בשם אואזיס (Oasis) ובלאק (Blur) שהובילו את הדרך. לאחר שהאחים גלאגר הגיעו מאותה שכבת רקע של מעמד הפועלים כקזואלים, החלו להופיע על הבמה נעלי ספורט של אדידס כמו הסמבה, והדגם הפך במהרה למזוהה עם הבריטפופ, מה שהפך אותו לאהוב במיוחד בקרב חובבי הז'אנר. 

© אדידס

היפ הופ וקהילת ההחלקה

בינתיים, בארצות הברית, הסמבה עלתה לפופולריות באמצעות סוג אחר של מוזיקה: היפ הופ. עד אמצע שנות ה-80, Run-DMC נחשבו לאחת המערכות הטובות ביותר בארצות הברית, ולעיתים קרובות הופיעו בהופעות עם נעלי ספורט של אדידס על רגליהן. למרות שהאהוב עליהם במיוחד היה הסופרסטאר, השיר של הלהקה משנת 1986 My Adidas חשף את המותג לקהל בינלאומי יותר, במיוחד משום שהוא הוביל לעסקת הסבה בין השניים. באמצעות שותפות זו, הסמבה בסופו של דבר מצאה את דרכה לעולם הסקייטבורד כאשר תרבות ההיפ הופ נכנסה לשזירה עם הספורט המרדני בשנות ה-80 וה-90. בדיוק כמו שחקני כדורגל, מחליקים צריכים משיכה מצוינת ותחושה תגובתית מתחת לרגליים כך שהם יכולים לשלוט על הלוח ביעילות, מה שהופך את הסמבה לנעל מחליקה מצוינת. הם גם רצו סוג של סגנון שיתאים לסגנון החיים של ההחלקה, והגיבוי של Run-DMC נתן להם את זה. אף על פי שגרסת ההחלקה על הסמבה לא שוחררה עד שנת 2017, כאשר יצא הסמבה, יצרה אדידס מודל שהיה ידוע בשם בוזיניץ ב-2006 ושכוון במיוחד לסקייטרים. שמו ניתן לו על שם הדקר האמריקאי דניס בוזיניץ, שהיה דמות בולטת בספורט בשלהי שנות ה-90 ומעבר לה, בניגוד למגמה של הזמן עבור נעלי גלישה וולקניות, כפי שזה היה מבוסס על הסמבה, שהייתה בעלת כיס עמיד יותר אשר סיפק תמיכה לאלו שרצו להחליק ולבצע טריקים עם השפעות כבדות יותר, כגון ריסוס של גרמי מדרגות גדולים או שחיקה של מסילות לצד טיפות גדולות. 

© אדידס

חוזר לזרם המרכזי

עד שנות ה-2000, הסמבה של אדידס כבר היה במסע אפי דרך מספר עצום של תרבויות וספורט, ואפילו עשה את דרכו אל המסך הגדול כשיואן מקגרגור עטה על עצמו את שרביט הסמבה בורגונדי בסרט Trainspotting של 1996, אבל הסיפור שלו לא נגמר שם. ב-2010, לאחר מספר שנים שקטות, צללית הגביע חזרה לשורשיה המלבלבים עם חבילת הקרב על סמבה, אשר שוחררה בשנת 2014 כדי לחגוג את החזרה של גביע העולם לברזיל לראשונה מאז 1950. באותה שנה, המותג כיבד את הצללית על ידי שימוש בה כבסיס למגף הראשון אי פעם סרוג: Samba Primekrid. ידוענים כגון קייט מוס החלו ללבוש אותו כפריט אופנה פעם נוספת, והוא הפך להיות חבר פופולרי במותג של אדידס Originals range, אשר מכבד את צלליות המורשת של המותג. אפילו אחרי כל כך הרבה שנים, האסתטיקה המינימליסטית של הסמבה עדיין הפכה אותה לנעל רבגונית שיכולה לעבוד עם כל מספר של סגנונות, בעוד ההיסטוריה העמוקה שלה ששבתה את אלו עם עניין בתרבות הסניקרס. קשת הצבעים החלה להתרחב, ועוד ידוענים נצפו בה, ביניהם A$AP רוקי, פרנק אושן וג'ונה היל. בינתיים, יצרה אדידס שותפות עם ספורטינג, אופנת רחוב ומותגים כדוגמת Oyster Holdings ופיורוצ'י כדי ליצור גרסאות חדשניות של הנעל הקלאסית.

© אדידס

שותפות רבת השפעה

אלו היו שיתופי פעולה שראו את הסמבה זכו לאדידס דריסת רגל חזקה בעולם האופנה בתחילת שנות ה-2020, ובמהרה צמחה לתופעה עולמית של ממש. הזרז לעלייתה המטאורית היה קולקציה שנוצרה עם מעצבת האופנה האנגלית גרייס וויילס בונר ועם מותג היוקרה שלה, שמו. סניקרס אדידס המסוגננות של בונר הושפעו מהמורשת הבריטית-ג'מייקנית שלה ושילבו בהצלחה את האסתטיקה הספורטיבית-רטרו של הסמבה עם אלמנטים של אופנה גבוהה באמצעות שילוב של תפירה מורכבת ותכונות קלאסיות, כמו לשון מתקפלת, שהופיעה בגרסאות קודמות של הנעל. שיתוף הפעולה המדהים של וויילס בונר נמשך כבר כמה שנים, וכל צבע חדש נראה מבוקש יותר מאשר אלה שקדמו לו, מה שמבטיח שהסמבה תישאר בחירת אופנה פופולרית בקרב הדורות הצעירים. 

© אדידס

מגוון רחב של עיצובים

בעקבות הראשון ויילס בונר Sambas, כולם מחליק ג'ייסון דיל למפיק שיא פארל WIlliams, סטודיו לעיצוב קנדי JJJJJound, מפיק וינטאג 'מפוארSportyClub & Richואפילו Ajax כדורגל המועדון רצה על הצללית, האחרון של אלה עובדים עם בוב מארלי של לשלם מחווה אגדת הרגאיי. באותו הזמן, אדידס גיוון את טווח הסמבה אפילו יותר עם מבחר דגמים חלופיים. בנוסף לסמבה OG, אשר שמרה על המראה הזעיר המועדף, ולמודל ההחלקה ADV, הייתה גם את ה-Velosamba, אשר הותאם לרכיבה על אופניים, וה-Classic, אשר הלשון הארוכה והארוכה שלו, משקל המבנה וסוליות EVA-הזריקו לו, הפכו אותו ליותר מותאם לטרקטורון. סמבה סופר הבולגרית והמוכנה יותר לרחוב נשארה חלק מהקולקציה והצטרפה לסמבה RM, שהיחידה שלה הכילה טכנולוגיית BOOST של אדידס שתהפוך אותה לרכה ומגיבה יותר, ולנשים הכללות כמו הסמברוז, שהגיעו עם סוליית פלטפורמה.

© אדידס

מגמות מודרניות

לפתע, הסמבה הייתה נעלי הספורט של הרגע. אייקונים של אופנה כמו בלה חדיד, קנדל ג'נר וקיה גרבר הפכו את זה לחלק מהטרנד ההולך וגדל של "אסתטיקת הנקי", שמצולם כשהוא לובש את הנעל כשהוא בציבור ומופיע בחשבונות המדיה החברתית שלהם. זה הפך את הסמבה לחובה עבור חסידיהם וצעירים רבים אחרים, בעוד המורשת הספורטיבית שלה הביאה את הנעל אפילו יותר דחיפה למדיה החברתית, שם זה היה חלק חיוני של סגנון הבלוקקור. בתחילת דרכו של הבלוקקור למונדיאל 2022, הוא החל לצבור ניסיון לתת-תרבות מזדמנת ולשהות בהיסטוריית הכדורגל של אדידס, זאת בעקבות שילוב הסמבה עם חולצות כדורגל מקוריות משוכפלות וחולצות כדורגל של לוי. בניגוד לתנועות הכדורגל הקודמות, עם זאת, זו היתה גלובלית, מה שהפך את הסמבה למראה נפוץ בערים בכל רחבי העולם. מודל הסתננות פלטפורמות מדיה חברתית מכל הזויות, 2023 הייתה השנה הגדולה ביותר שלה עד כה, במיוחד לאחר שוויילס בונר הכריז על מהדורת קוקו חדשה בנובמבר, אשר הוכיחה את ההשפעה המשמעותית שיש לשיתוף הפעולה על השגשוג של הסמבה.

© אדידס

הצלחה מתמשכת

העלייה המדהימה של אדידס סמבה לא הראתה כל סימנים של האטה ב 2024, גם אחרי ראש ממשלת בריטניה, רישי סונאק, איים לפגוע באמינות שלה על ידי לבישת אותו במהלך ראיון ידוע לשמצה. סניקרס המשיכו להופיע בכל רחבי אתרי המדיה החברתית, כשבעלי השפעה ומותגי אופנה כותבים מאמרים שלמים על איך לעצב את הצללית האיקונית. אדידס כיבדה את מגוון רחב של גרסאות הסמבה על ידי החזרת הסמבה מילניום של שנת 2009 בעקבות שיתוף פעולה עם חברת ביגוד אמריקאית איכותית Adsum בסוף שנת 2023, תוך הרחבת שותפויות ההחלקה שלה על ידי עבודה עם גולש סקייטבורדר חדש בשם קאדר סילא. המותג הגדיל את המשיכה לאופנה כאשר הצטרף לקמעונאי המותג דובר סטריט מרקט והקים את קשריו המושכים על ידי יצירת סדרת קולוורדס עם שגריר המותג ליונל מסי.

© אדידס

אמן השינוי

למרות גילו, הצליחה אדידס סמבה לשמור על הצלחתה במהלך יותר מ-70 שנות היסטוריה, כאשר היא מגיעה לעידן המודרני כאחת מנעלי הספורט הפופולריות ביותר של שנות ה-2020. הסיפור המדהים שלו לקח אותו מהמגרשים הקפואים של החורף האירופי לחצרות הפרוע של שנות ה-70 ולטרסות הכדורגל של שנות ה-80, דרך סצינות ההחלקה ובריטפופ של שנות ה-90, כל הדרך לתרבות הסלבריטאים של שנות ה-10 ולמגמות האופנה המשתנות של שנות ה-20. האסתטיקה הנקייה של הסמבה, הסגנון המגוון ומושך הספורט הבציר ממשיכים למשוך אוהדים חדשים, אך זו היכולת המדהימה של הצללית להשתנות עם הזמנים שהם התכונה החזקה ביותר שלה וזה שיבטיח את הצלחתה לא משנה לאיזה כיוון נוף האופנה נכנס.

Read more

ב-SPORTSHOWROOM נעשה שימוש בקובצי cookie. מידע על המדיניות שלנו בנושא קובצי cookie.

המשך

עליך לבחור את מיקום המדינה שלך

אירופה

אמריקה

אסיה-פסיפיק

אפריקה

המזרח התיכון