SPORTSHOWROOM

adidas

Gazelle

הקלאסיקה הנצחית והמשפיעה של אדידס.

adidas Gazelle
© adidas

צללית משמעותית

בשנותיה הראשונות התמקדה אדידס ביצירת הנעלה פונקציונלית לספורטאים חובבים ומקצועיים, אך רבים מעיצובי הספורט שלה הפכו בסופו של דבר למודלים פופולריים של סגנון חיים. אחת מהן הייתה Adidas Gazelle - נעל ביצוע עם אסתטיקה נקייה ולא מסובכת, אשר במשך מספר עשורים הפכה לאחת הצלליות החשובות ביותר בקטלוג הגב העצום של המותג.

© אדידס

תוצר של היסטוריה

הסיפור של הצבי התחיל שנים לפני שנוצר, עם מספר עיצובים שונים שניתן לראות כקודמו. רומא זכתה בשלוש מדליות זהב באולימפיאדת רומא (1960), ובאולימפיאדת טוקיו (1964), שהייתה מועדפת על ידי נבחרת סבב משחקי המוקדמות הגרמנית. שתיהן היו נעליים עתירות ביצועים שסללו את הדרך לצבי, שהגדילו אלמנטים כמו העקב והסוליה של הגאזל.

© אדידס

שני צבעים נועזים

עד 1965 יוצר אב הטיפוס הראשון של הגאזל. בפעם הראשונה, אדידס השתמשה בזמש כחומר העיקרי בחלק העליון של המשחק, מה שהבדיל אותו מנעלי אימון אחרות באותה תקופה, שהיו עשויות להעדיף עור מסורתי. בדיוק כמו עמיד אבל קל יותר, הבד קטיפתי הזה נתן ללובש מגע יותר מהיר והיה לו את היתרון הנוסף של להיות מסוגל לקחת על צבעים חיים במהלך תהליך הגסיסה. גרסה מוקדמת זו הייתה עשירה בגוון אדום, וגרסה כחולה הצטרפה אליה כשהגאזל שוחרר באופן רשמי בשנת 1966. בזמנו, ההבדל בצבע לא היה רק עניין של אסתטיקה, הוא גם ציין שונות קלה בעיצוב. בעוד ששניהם כללו זמש של קנגורו עליון עם לוגו שלושה פסים של אדידס בצד, טאב עקב של קרן נעל ותמיכה בקשת מיוחדת, היחידה היחידה הייתה אינדיבידואלית לצבע הספציפי ולכן הותאמה לשימוש המיועד. לגרסאות האדומות היה סוליה שקופה עם דוגמה לדרוך בצורת herringbone, שסיפקה מתיחה מצוינת ומנעה כל החלקה על משטחים בתוך הבית. הנעל נועדה בעיקר לשימוש בכדוריד, כדי להבטיח שהיא תהיה נעל יעילה לספורט, ונבדקה על ידי כמה מהשחקנים הטובים בעולם, רבים מהם מגרמניה; אחת המדינות המובילות בכדוריד באותה תקופה. לעומת זאת, הגרסה הכחולה הייתה מיועדת לאתלטים שבסיסם היה בעיקר בחוץ. סולית הגומי שלה תוכננה לאימונים כלליים, עם עיצוב רב תאי שמספק אחיזה נוספת על מגוון משטחי משחק.

© אדידס

ניסויים ואיטראציות

עם סוליות עליונות ושונות של הזמש, הצבי בלט מהקהל, והפך לנעל אימונים פופולרית ששימשה אתלטים מקצועיים רבים והופיעה במגזיני הספורט של אותה תקופה. זה היה גם מודל נהדר עבור מעצבי המותג להתנסות, וזה סיפק את ההשראה לצלליות חדשות כמו יגואר, אשר מאוחר יותר הפך אדידס Athen. הגאזל עצמו שונה מספר פעמים במהלך תקופה זו, כאשר מספר שינויים, כגון לשונית העקב שצורתה החדשה, הפרופיל היחיד המעודכן ולשון ההולם את צורותיו, הופכים להיות קבועים, ואחרים, כגון הרוכסן המוצע, נדחים בסופו של דבר. אחד השינויים המשמעותיים ביותר שהנעל עברה אירע ב-1971, כאשר דפוס האחיזה של חלת הדבש הוצג על האקסל של שני הצבעים. עיצוב מחדש זה שילב שורות של מיקרו-תאים משושים שהגדילו מאוד את המתיחה, מה שהפך את הצבי אפילו יותר יעיל כנעל ביצועים והעניק לו את היתרון על פני בני זמנה של הנעלה אתלטית. למעשה, תא המשושה היה כה טוב שהוא עדיין בשימוש בצבאים מודרניים רבים.

© אדידס

תמיכה רבת עוצמה

בעוד שעדכונים פיזיים עזרו לשפר את הפופולריות של הצבי, העבודה החלוצית של הורסט דאסלר עם אתלטים הביאה אותו לקהל בינלאומי. הורסט, בנו של מייסד אדידס עדי דסלר, הצטרף לחברה בשנת 1960 והיה נחוש לרתום את כוחם של הסלבריטאים כדי לשווק את הנעליים שלה. בשנת 1972 הוא נתן לשחיין האמריקאי מארק ספיץ זוג צבאים וביקש ממנו לענוד אותם באולימפיאדה. עד כמה שזה נראה בלתי שגרתי לגרום לשחיין לשווק נעל שהוכנה לספורט יבשתי, התוכנית השתלמה, שכן לא רק ששפיץ ענד אותה במהלך טקס הענקת המדליות לאחד משבעת הזכיות שזכה באותה שנה, הוא גם הוריד את הצבאים שלו והחזיק אותם באוויר כדי להשוויץ בהם באמת לקהל. הצעד הנועז, עליו דווח עדי, סיכל את שפיץ עם הוועד האולימפי הבינלאומי והצית שיחות בדבר מיקום המוצר בספורט. בינתיים, לאחר שהורסט התרשם מספיץ ומהאולימפיאדה שובר השיאים שלו, הוא הקים חברת בגדי ים משלו בשם ארנה והרחיב את עבודתו פורצת הדרך עם ספורטאים כדי לכלול חוזי הלבשה בלעדיים עם פדרציות ספורט ואפילו עם הוועד האולימפי, ובסופו של דבר הפך לאחד מאנשי העסקים החשובים ביותר בספורט המסחרי ברחבי העולם.

© אדידס

סניקרס בסגנון חיים מוקדם

כמו עיצובים רבים של אדידס, הגאזל נוצר במקור כנעל אימונים אך בסופו של דבר הפך גם לנעל סגנון חיים. בין השאר תודות לעליונה הצבעונית, שהבדילה אותה מנעליים אתלטיות אחרות של אותה תקופה, הגאזל עשה את המעבר הזה בשלב מוקדם למדי, והופיע במהדורת 1976 של מגזין האופנה היפני Popeye ונלבש על ידי ידוענים כמו מיק ג'אגר. למרות זאת, אדידס המשיכה להתמקד ביכולותיה הספורטיביות ועדיין בהקפידה על סגנון חיים שובה לב עבור הלובשת מידי יום. בסוף שנות ה-70 של המאה ה-20 התעדכן שוב הגאזל, הפעם עם לוגו טרפויל המפורסם שעיצב את תצורות האחיזה של outsole. בנוסף, המבנה הכללי של הנעל שופר וקצה הרגליים עובד מחדש כדי לייעל אותו עבור כדוריד.

© אדידס

תרבות איילה ופוטבול

השימוש המתמיד הזה שמר על רלוונטיות המודל עד שנות ה-80, אפילו כשיצאו צלליות מודרניות יותר. במהלך העשור, המשיכה הצבי את מסעה מאימון נעליים לאופנה, על ידי חדירה לתתי-תרבויות שונות ברחבי העולם. בבריטניה, הסרט היה מוצלח במיוחד, שם נלבש על ידי אוהדי כדורגל נלהבים הידועים כקזואלים. אנשי התנועה הזו החזירו פריטים של בגדים שנרכשו תוך תמיכה בצוותים שלהם בחו"ל בתחרויות אירופיות, והפיצו את אדידס ומותגים זרים אחרים לחלקים בצפון אנגליה ובמקומות אחרים. בעוד שכמה דגמים של אדידס היו בחירה פופולרית, עבור קזואלים רבים, הצבי היה האפשרות הטובה ביותר כי, למרות שזה היה עדיין זול יותר מאשר סניקרס ממותגים אחרים של אותה תקופה, זה היה קצת יותר יקר מצלליות כמו מונקו או מדיירה, מה שנתן לה את ההרגשה הזאת פרימיום.

© אדידס

אהוב על היפ הופ

כשהגאזל השתלט על טרסות הכדורגל של בריטניה, הוא אומץ גם על ידי תת-תרבות אחרת, די שונה: היפ הופ. ז'אנר המוזיקה המתפתח התפשט ברחבי ארצות הברית בשנות ה-70 וה-80 המוקדמות, והחל לצבור תאוצה בארצות הברית עם קבוצות כמו ראן-DMC, שחבריה היו ידועים בתלבושת של אדידס סופרסטאר. מאחר שדגם זה ומספר תחרויות ההיפ הופ האמריקאיות לא היו זמינות כל כך ברחבי האוקיינוס האטלנטי, אוהדים בריטים העדיפו לעיתים קרובות להשתמש בצבי הנגיש יותר. ב-1986 הלהקה הוציאה שיר בשם My Adidas, שבו הם שרו על נעלי הספורט האהובות עליהם. זה קרה בד בבד עם חידוש נוסף של הצבי שכלל מגוון של צבעוניות חדשות שנועדו לצרכן הרגיל מחפש סניקרס אופנתית ללבוש יומיומי. עד לנקודה זו, הצללית הייתה באמת תופעה עולמית, ואדידס החלה לשחרר גרסאות חדשות כמו גאזל סופר תוך כדי מיתוג מחדש של הנעל (ביפן זה הפך את אדידס 300) כדי להתאים לשווקים זרים.

© אדידס

כניסה לארה"ב

בתחילת שנות ה-90 החלה מגמה של נעלי ספורט קלאסיות, שרבים חזרו אל ספורט אדידס גאזל פעם נוספת. פיטר מור ורוב שטראסר, שעברו מניקה ב-1987, עודדו את אדידס לנצל זאת על ידי מחיקת צלליות המורשת שלה, וב-1991 יצאה לאור גרסה חדשה של הגאזל. זמן קצר לאחר מכן, שחקני הסקייטבורד המשפיעים אריק קוסטון ונטאס קאופאס החלו ללבוש את זה בזמן שהם התחרו באירופה, לפני שחזרו לארצות הברית והפכו אותה לנעל מחליקה שם ברחבי המדינה. באותו זמן, כוכב הסדרה מייק די, שהיה ידוע בנעלי אדידס, השקיע בסטרט-אפ בלוס אנג'לס בשם X-Large - חנות בגדים ומותגים שמכרה נעלי סניקרס ישנות לצד פריטי לבוש משלה. כתוצאה מגורמים שונים אלה, הצבי המשיך למצוא אוהדים חדשים בארצות הברית והיה פופולרי ברחבי הארץ.

© אדידס

דוגמניות וכוכבי בריטפופ

בחזרה באירופה, הגאזל היה מראה נפוץ בסצנת המוזיקה של בריטפופ, שהפכה במהירות לתופעה תרבותית בבריטניה. להקת מנצ'סטר הפופולרית אואזיס, שסגנונה צמח במידה מסוימת מהתרבות של טרסות הכדורגל בשנות ה-80 של המאה ה-20, הובילה את התנועה, ולעיתים קרובות הגיעה להופעות לואי העיתונות. עד אמצע שנות ה-90, להקות בריטפופ אחרות כמו בלר וזאדה עבדו על האלבום, ומתוך רצון לחקות את המראה החיצוני, המעריצים שלהם עשו את אותו הדבר. במקום אחר, הוא הופיע על הרגליים של ג'מירוקוואי ג'יי קיי בוידאו של להקת הפאנק הבריטית לטירוף וירטואלי, ששודר שוב ושוב ב-MTV ב-1996. אבל ייתכן שהמודלים העל של התקופה עשו את הצבי לנעל יקרה כל כך בתקופת הבריטניה הקרה של המדינה. תמונה אחת מ-1993 של קייט מוס, שהציגה עצמה בתוך צבי חום-צביים, הייתה איקונית במיוחד; עד כדי כך שלמעשה, אדידס בחרה להמציא אותה מחדש כחלק מקמפיין פרסום ב-2016 עבור גרסה חדשה של הצבי. תמונה נוספת הייתה של הדוגמנית הדנית הלנה כריסטנסן, שדיגמנה עבור המגזין Elle בשנת 1994 כשהיא עונדת רק זוג שחור, מה שהפך את הצללית בת עשרות השנים לפריט אופנה נחשק, עם התקרב המילניום החדש.

© אדידס

שיתוף פעולה מוגבל

ב-2001 השיקה אדידס את סדרת המקור הפופולרית שלה, והגאזל הוחזר שוב לעשור הבא. הגרסה הזו התבססה על הדגם משנות ה-60, ושימש את הקנבס לאחד משיתופי הפעולה המוקדמים ביותר כאשר מותג אופנת הרחוב היפני Neighborhood (שכונתי) עיצב שתי צורות הפצה מוגבלות. הם הושקו כדי לעמוד בגמר מונדיאל 2006 בברלין, שעוטרו בפרטים המנציחים את האירוע, עם גרסה שחורה בשם "Home", שהייתה זמינה רק בעיר הולדתו של המותג טוקיו, ו-"Away" לבן שנמכר באתרי אדידס ביפן ובברלין.

נעל המתאימה לג'יימס בונד

למרות שיתוף הפעולה הקלסי, שנות ה-2000 ותחילת שנות ה-2010 סימנו תקופה שקטה יחסית עבור הצבי, בעיקר בארצות הברית. אף על פי כן, המשיכה אדידס לחפות על הנעל, ושחררה גרסאות חדשות כמו גאזל הבולקיה 2 ואפילו דגם שמותאם לסקייטבורדרים. המטמון התרבותי של הסרט אוזכר מחדש ב-2012 כאשר ג'יימס בונד, בגילומו של השחקן דניאל קרייג, לבש קולווי כחול כהה מדולדל של הסרט גאזל 2, בסצנות האימונים של סרט בונד השלישי שלו - סקייפול. אישורי ההחלקה על הקרח באו לידי ביטוי גם ב-2015 בשיתוף פעולה עם הסקייטבורד של לונדון, מותג הבגדים שעבד עם אדידס על מנת ליצור שתי מהדורות ידידותיות יותר למחליקה: ה-Palace Pro, שעשה שימוש ב-adidas Primeknit כדי להפוך אותו לנוח וקל עוד יותר מבלי להתפשר על עמידות, וה-Palace Pro Trainer, שבחר לבנות זמש מסורתית יותר.

חידוש קלאסיקה

רק שנה מאוחר יותר, ה-adidas Gazelle עשה את הקאמבק הגדול ביותר שלו עד כה. באותו זמן, אנשים עדיין קנו את הנעל, אבל זו היתה ההחלטה של המותג להחזיר את המודל הפופולרי 1991 שראה אותו משיג התעוררות כל כך חזקה. לגירסה המסויימת הזו הייתה השפעה תרבותית משמעותית במהלך שנות ה-90, והשפעתה על מעצבי הנעליים המודרניים של אדידס כמו ז'אן חליפה, שגדלו בצפון-מזרח צרפת, שם הצבי היה נעלי ספורט פופולריות, גרמה לכך שהם התייחסו אליו בכבוד ובהערצה עם שובו. אף אחת מתבניות העיצוב המקוריות לא הייתה קיימת בזמן הקדמת הבמה, כך חליפה וצוותו היו צריכים לבנות מחדש את הגאזל כדי ליצור העתק נאמן של הגאזל שהם היו שמחים לחשוף לציבור. הם דאגו במיוחד לשחזר אלמנטים מרכזיים כמו היחידה היחידה היחידה היחידה, המרקם הייחודי של סרט הריקוע והלשון המושלת, על מנת להבטיח שהריפוד יהיה מבוסס על המקור.

© אדידס

איסוף שיתופי פעולה

ההישנות של 2016 הייתה הצלחה גדולה כיוון שלמבנה של 91' היה האיזון המושלם בין נוסטלגיה, סגנון וינטג' וסטיילינג רב-תכליתי. זה הפך את זה לפופולרי בין דורות מבוגרים שיכלו לזכור את הנעל מילדותם וצעירים יותר שרצו נעל סניקרס מקרית עם אסתטיקה נצחית. בשנים שלאחר מכן, הגאזל הפך לחביב על משתפי פעולה יצירתיים, שכללו את מותג בגדי הרחוב האיטלקי סלאם ג'אם, מותג נעלי הספורט הבוטיק בלוס אנג'לס ומותג הבגדים של ברנדון בבנציין, NOAH, שהפיק שני מעברי צבע עם ברדלס שובה עין ומכשירי ההדפס של הסוואה. נוסף על אלה, היו שיתופי פעולה יותר לא שגרתיים כמו זה עם טרנספורט ללונדון, שהעיצוב הסגול המלכותי שלה חגג את בניית קו אליזבת של הרכבת התחתית בלונדון, לצד אוסף של עמיתו הפרוגרסיבי של אדידס, יוז'י ימאמוטו, שעיצב מספר צבעוניות מעודנת לשותפות החדשנית Y-3.

© אדידס

צבי גוצ'י ופטפון הלוויין

עם רשימה כה מגוונת של שותפים, הגאזל הפך למושך למגוון רחב של אנשים מכל רחבי העולם. ואז, ב-2022, היא הפכה לתופעה גלובלית עוד יותר עם שיתוף הפעולה הכי יוקרתי שלה עד היום. GQ הבריטי ביטא את השותפות בתחילת 2022 כאשר כוכב הכדורגל מו סלאח הופיע על השער של מהדורת פברואר של מגזין האופנה בזוג צבאים ירוקים עמוקים ומעיל גוצ'י גדול. חיבור שני המותגים האלה היה די מדויק, מאוחר יותר באותה שנה, הם התאחדו כדי ליצור כמה מן העיצובים המבוקשים ביותר של צבי. הראשונה מביניהן יצאה בקיץ 2022 והיו עשויות מחומרים מעודנים במיתוג גוצ'י ייחודי שהעניק להם אסתטיקה ברמה גבוהה ובלעדית. במהלך השנתיים הבאות, סיפק גוצ'י עשרות מסגנונות צבעוניים במגוון סגנונות אקסצנטריים וגוונים עזים, שכולם נעשו באיטליה כדי להבטיח איכות גבוהה ככל האפשר. קולקציית ה-Gazelle x Gucci, שלבשה על ידי ידוענים מהוליווד כמו אוליביה ויילד ובראד פיט, לקחה את הצללית העתיקה לרמות חדשות של פופולריות, אפילו חוותה רגע משלה של מדיה חברתית, באדיבות הארי סטיילס חובב ידוע של אדידס. במהלך מופעי הזמר של 2023, הוא צולם שותה מהצבאים של גוצ'י בעודו על הבמה באוסטרליה, ולאחר שהווידאו הגיע לאתרי מדיה חברתית, הוא שותף מיד ברחבי העולם על ידי מעריציו, מה שגרם לעליה במכירות הצבאים. אהדה של סטיילס לצללית היא איקונית כל כך, שלאתר האוסטרלי של המותג יש התייחסות לכינוי של האוהדים שלו ל"גאזל" - Satellite Stompers - שמקורו בריקוד הסטומפי שהוא מבצע במהלך ביצוע השיר "Satellite". גם עכשיו, חיפוש אחר סטמפרס לוויני באתר אדידס יעלה את עמוד גאזל כמותג שמכבד את החיבור של מוזיקאי סופרסטאר לנעלי ספורט.

© אדידס

צללית בעלת השפעה

השילוב המרתק של הארי סטיילס, גוצ'י, ואיידס גאזל, ייצג נקודת שיא ברשימה שלמה של רגעים יוצאים מן הכלל מההיסטוריה הארוכה שלו. מאז, מותג הנעליים המשיך להגדיל את מגוון הצבעים של גאזל תוך כדי עבודה עם שותפים חדשים בשיתוף פעולה, כולל מתלהב מתגנב ומומחה ללבוש רחוב שון Wotherspoon, סקייטבורדר בריטי ואמן Blondey McCoy, מותג אורח החיים של אדיסון צ'ן בהונג קונג CLOT וראפר פורטוריקני Bad באני, שהפיק שני עיצובים מסוגננים עם פרטים מותאמים אישית ואפקטים מיתוג ייחודיים. הצללית הפכה גם לבחירה מקובלת של סטייל עבור משפיעים של אופנה כדוגמת ג'יג'י חדיד, אשר הפכו לראשים לאחר שבחרו בה על פני הסמבה הפופולרית, אדידס, במהלך טיול קניות ב-2024, ושחקניות כמו אמה ווטסון וג'ניפר לורנס.

© אדידס

מגוון עיצובים וסגנונות

כיום, ניתן למצוא את הגאזל של אדידס במגוון רחב של צבעים שיתאימו כמעט לכל סגנון, עם מגוון רחב של דגמים כולל הנעל סקייטבורד ADV, Bold, עם סוליית הפלטפורמה המשולשת הנערמת שלה, Indoor, שהעיצוב שלה הביא את מגמת הצבאים של תחילת שנות ה -2020 ואשר התבססה על שיתוף הפעולה של גוצ'י, וה -85, אשר מחקה את גרסת אמצע שנות ה -80. בינתיים, המודל הסטנדרטי נשאר מבנה ה-91, ועיצובו מתמצת את האיכויות הנצחיות של קו המקור של אדידס.

© אדידס

חצי מאה וממשיכים לספור

אחרי יותר מחצי מאה, הצבי של אדידס עדיין רלוונטי כתמיד, עדות ליכולתו להסתגל שפע של מגמות אופנה שבאו והלכו לאורך ההיסטוריה שלה. אך מעבר לכך, הגאזל השפיע על המגמות הללו והגדיר את הסגנונות של תת-תרבות כדורגל, סצנות מוזיקה ואומניות מדיה חברתית בולטות. עם מגוון כה רחב של אוהדים, עיצוב מורשת זה הגיע לשיא כוחה ולא מראה כל סימן של יורד בקרוב.

Read more

ב-SPORTSHOWROOM נעשה שימוש בקובצי cookie. מידע על המדיניות שלנו בנושא קובצי cookie.

המשך

עליך לבחור את מיקום המדינה שלך

אירופה

אמריקה

אסיה-פסיפיק

אפריקה

המזרח התיכון