adidas
SL 72
רץ מסוגנן עם עיצוב מלוטש ומינימליסטי.
נעלי ריצה חדשות
חזרה בתחילת שנות ה -70, בעוד ספורטאים מכל רחבי העולם היו עסוקים בהכנה למינכן OIympics, אדידס הייתה קשה בעבודה לפתח נעל ריצה שמטרתה להפוך אותם מהר יותר וקל יותר על רגליהם. המכונה SL 72, הפך במהרה לאהוב בקרב הרצים, ועכשיו, מעל 50 שנה מאוחר יותר, הוא בולט כאחת הצלליות האייקוניות ביותר של אדידס.
סופר אור 72
ה-adidas SL 72 תוכנן תוך מחשבה על מהירות, בשילוב חכם של חומרים שעשה אותו קל להפליא, מצוין לריצה יומיומית. המאפיין העיקרי של הסגסוגת היה זוג נעלי ניילון עליון, שבניגוד לנטייה שהייתה מקובלת באותה תקופה לבנות נעלי ריצה מעור. בעוד עמיד, העור הוא גם כבד למדי, ולכן כאשר אדידס החליף אותו עם שכבה של ניילון רך וגמיש, זה ירד את המשקל של הנעל באופן משמעותי. נוסף על כך, היחידה הבלעדית מנעה כל צורך בתפזורת כפי שהורכבה מ-EVA midsole דק ודק עוד יותר גומי עם סוליה שניתן להשתמש בו גם בריפוד רך וגם באחיזה מצוינת. למעשה, זה מה שהוליד את השם SL 72, המספר המייצג את השנה האולימפית של שחרור הנעל ואת האותיות עומדות "אור סופר". יחד עם מבנה המשקל הנוצה הזה, ל-SL 72 היו גם יתרונות נוספים, כולל נשימה דרך החלק העליון של הניילון, שלמות מבנית שהציעו הכיסויים של זמש הקטיפה, והגנה בפני שחיקה באמצעות הבוהן הגומי.
נעלי הבמה
עם רשימה בולטת כזו של תכונות, אדידס SL 72 הפכה לנעל פופולרית בקרב ספורטאים אולימפיים, אם כי לא בהכרח למירוצים. בסופו של דבר הפך המכשיר לאהוד יותר בתור נעל ספורט, כאשר ספורטאים נוהגים ללבוש אותו בנחת בכפר האולימפי או השתתפו בטקסי הענקת מדליות, מה שהוביל אחרים קראו לו נעלי הבמה.
תחביב חדש ופופולרי
בזכות הופעתה בתחרות האולימפית, זכה ה-SL 72 להצלחה גדולה בתחילת שנות ה-70. אנשים רבים התחילו לרוץ כתחביב, וכולם היו צריכים נעלי ריצה, אז כשהם ראו את זה על מסך הטלוויזיה, זה היה אחד שהם בחרו. הדבר הביא תועלת מיוחדת ל-SL 72 בארצות הברית, בה ריצה מזדמנים וריצה למרחק החלו לזנק אחרי מדליית הזהב של פרנק שורטר במרתון דרמטי לגברים במינכן. בראווה כמעט שלא תאומן, אזרח גרמני רץ אל המסלול לחלק האחרון של המירוץ, מה שגרם לפרשנים לקרוא, "זה לא פרנק, זה לא פרנק... זה מתחזה, להוציא אותו מהמסלול!" כאשר לוסר הבחין ברץ שלפניו, הוא נראה מבולבל וחשש שהוא לא ינצח במרוץ, מה שגרם לפרשן לקרוא לשווא, "פרנק, זה זיוף!" הרגע המדהים הזה הביא תשומת לב חסרת תקדים לספורט, וה SL 72 לקח את מלוא היתרונות, והפך פופולרי כנעל ריצה יומית.
סטארסקי והאץ'
בעוד בום הריצה הביא לעיר אוהדים רבים של ספורט ואתלטיקה במחצית הראשונה של שנות ה-70, הופעתה בתוכנית הטלוויזיה Starsky & Hutch העניקה לאירוע אמינות מיוחדת כפריט לבוש פנאי. בסדרת פעולות הכת, בלשי המשטרה דייויד סטארסקי וקנת' האצ'ינסון מגדילים את קליפורניה בפורד גראן טורינו אדום ולבן מלוטש, נלחמים בפשע, עם הבלגן של סטארסקי והגישה הנשקלת יותר של האץ' משלימים אחד את השני באופן מושלם. הסטארסקי, בגילומו של השחקן פול מייקל גלייזר, היה זה שלבש את ה-SL 72, ומעביר את הפופולריות שלו לנעל כאשר כיכב בה במשך ארבע השנים מ-1975 עד 1979. כאשר הצמד חזר להופיע בסרט משנת 2004 בכיכובם של אוון וילסון כהאטץ' ובן סטילר כסטארסקי, ניתן היה לראות את סטילר בדיוק באותו צבע כחול, אדום ולבן שגלזר לבש בסדרה המקורית, ובכך ביטא את מקומו במלתחה של הדמות והבאת מראה הרטרו הקר שלה לקהל חדש.
פרסומות
לאורך כל הזמן פורסם ה-SL-72 בפרסומים שונים, שאת חלקם עדיין ניתן לראות כיום. מגזין וינטאג' אחד משנת 1975 השווה את היצע נעלי אדידס לאלו של מותגי הנעליים הגדולים האחרים, וחשף כיצד ה-72 נבחר "פי שניים מהמתחרה הקרובה ביותר בין נעלי האימון" ודירג אותו "ראשון באיכות הכללית". הוא המשיך לשבח את "העקב גבוה, מעוגל, נתמך היטב" כ"חדשנות אדידס גדולה" לפני שהעיר על ההתאמה המחוררת בבוהן, הריפוד סביב קצה עליון והגנה אכילס גבוהה. שנתיים מאוחר יותר, מודעה שפרסמה אדידס הראתה שהיא "נבחרה לאחד מ-25 המוצרים המעוצבים ביותר" הזמינים באותו הזמן על ידי מגזין העסקים האמריקאי Fortune, וקבעה כי "לא הוצגה נעל ספורט אחרת" ברשימה. מתחת לטקסט מודגש זה הייתה תמונה של הצבעונית הכחולה הקלאסית עם לשון Ecotex מרקם שלה, לוגו שלושה פסים עור לבן ו עקב טאב, SL זהב 72 מיתוג על הצד פס אדום בהיר סביב החלק העליון של המידול. בניגוד לגרסאות עדכניות של נעלי ספורט, זה היה העיצוב היחיד שהיה קיים בכל שנות ה-70. חלק בולט נוסף של התמונה הזו היה לוגו טרפויל על הלשון והעקב. סמל המותג היה בשימוש על בגדי אדידס מאז 1972 אבל לא הופיע על נעליו עד 1976, מה שהפך את SL 72 לאחד הצלליות הראשונות שיוצגו בכל מקום.
ה- SL 72 חוזר
ככל שהשנים עברו, סדרת ה-SL גדלה, מה שהוביל לגרסאות מעודכנות כמו ה-SL 76 וה-SL 80, ושימשה השראה למודלים מאוחרים יותר כמו ה-SL Loop Runner של שנת 2014. במקום אחר, הקלאסיקות הספורטיביות האחרות של אדידס נכנסו לתרבות הטרסות של הכדורגל ולסצנת מוזיקת ההיפ הופ, אבל ה-SL 72 דעך במידת מה ברקע. עד 2019, כשהמותג החליט להחזיר את המוצר לשוק לצד גרסה מעודכנת של דגם ה-SL 80, בה נכללו שינויים ביחידה אחת בלבד. ה-72 הוכיח את עצמו פעם נוספת כהצלחה, כאשר האוהדים נהנו הן מהנוסטלגיה של המהדורה הכחולה המקורית והן מהחידוש של קולווי 2019 החדש: עיצוב בצבע ירוק-זית עם לוגואים של קיר לבן ופס כתום חי במורד המידסול.
משתפי הפעולה עם ווילס בונר
בתחילת שנות ה-2020, הפופולריות של סדרת Originals של אדידס, שמחזירה את נעלי הספורט הכי רטרו האיקוניות של המותג כסניקרס לייף סטייל, גדלה בצורה מסיבית, וה-SL 72 החל לעשות את דרכו חזרה לזרם המרכזי. פעולה זו נעזרה בשיתוף פעולה מונומנטלי עם ווילס בונר, שהביא מותג מיוחד משלו של יוקרה וסגנון לקו המקור. לצד צמד של סמבס, אוסף ווילס בונר x אדידס הופיע לראשונה עם שני SL 72 colorways שלקח השראה מהמורשת הבריטית-קאריבית של גרייס וויילס בונר. למעשה, הייתה זו גרייס שבחרה את ה-SL-72 לאחר שהסתכלה בבגדי הוינטג' של אביה. הקשר ההדוק שלה לצללית היה ברור כשיצרה עיצובי רטרו מרתקים שנשבעו מחווה לדור הווינדרוש, שלעטו בגדי הספורט של אדידס בזמן ששהו באולמות הריקודים של לונדון של שנות ה-70. שיתוף הפעולה בין 2020 ל-Wales Bonner היה רגע מכונן עבור ה-SL 72, והחזירו אותו לעין הציבור והפכו אותו לנעלי ספורט מבוקשים ביותר פעם נוספת. השותפות נמשכה מאז, עם עוד שתי מהדורות של SL 72 ששוחררו ב-2023, הפעם בהשתתפות במכיני רשת סרוגים, רקמה מורכבת וגוונים עשירים בהשראת הסגנונות של שנות ה-70. העיצובים הקלאסיים הללו שיקפו במידה רבה את דמיונם של האוהדים, ו-72 הצלליות נותרו פעם נוספת במעמדם.
חוגגים את ה-SL 72
מאחורי זה, אדידס השיקה גרסה חדשה לגמרי של SL 72 המכונה RS, אשר שוחרר לצד הכותרת החדשה SL 72 OG בחגיגה של ההיסטוריה בת עשרות השנים של המודל, ההווה המרגש שלה והעתיד המבטיח שלה. ההבדל העיקרי בין שני המודלים היה שבעוד שהמודל OG השווה את המודל המקורי משנת 1972, למודל RS, ששמו "מעוצב מחדש", הייתה יחידה בודדת מגובשת שסיפקה מעט יותר רוויה, ריפוד וכן אסתטיקה ססגונית. כדי לפרסם את המהדורה הכפולה, גייסה אדידס אמן מוכשר ומספר סיפורים קני ז'רמה ומעצב האופנה סיסי ליו כדי ליצור סדרה של תמונות מרשימות המציגות הן את צבע ה-RS הכחול של הגברים והן את ה-OG הירוק של הנשים. הוצג על ידי מגוון של סלבריטאים, מכוכבי ספורט כמו הכדורגלן ז'ול Koundé לדוגמנית סברינה Lan, ראפר A$AP Nast ומשפיע האופנה ג'יג'י חדיד, התמונות של ג'רמה הראו את המשיכה הרחבה של הצללית, אשר הקמפיין תיאר כ "אור סופר. סופר צבעוני. סופר נוח.”
כיבוד אגדה
מאוחר יותר בשנת 2024, עבדה אדידס עם אחוזת מארלי כדי לכבד את מורשתו של המוזיקאי הג'מייקני האגדי בוב מארלי באמצעות גרסה מיוחדת של SL 72 הכוללת פרטים כגון תמונה קלאסית של כוכב הרגאיי על הלשון והשם שלו הודפס על גבי מדרשה. לאחר שמארלי סיפר את הסיפור על חייו של מארלי, הנעל עמדה לצד סרט בו הוא חיבב נעלי אדידס כמו ה-SL 72 (אם כי SL 72).
קאמבק יוצא דופן
ההתמקדות החזקה של אדידס ב SL 72 ביססה אותה בתרבות פעם נוספת, וגרסאות ה RS וה OG התחילו לצוץ ברשתות החברתיות של משפיעני אופנה ידועים כמו אמילי רטאג'קובסקי. בתחילת 2024, בזמן שהיא צולמה בזוג ירוק קלאסי, הדוגמנית והזמרת סוקי ווטרהאוס גיבשה קולווי צהוב עם דגשים כחולים בנדוד ברחבי קואצ'לה לאחר שהופיעה בפסטיבל המוזיקה של קליפורניה. בזכות התמיכה הסלבריטאים ושיחרור עיצובים שיתופי יותר כמו אלה בקולקציה 2024 Sporty & Rich, ה-SL 72 הפך לאחד מנעלי הלייף-סטייל הפופולריות ביותר של השנה, המציע אלטרנטיבה למגמות האופנה האחרות של התקופה באמצעות השילוב הייחודי של מורשת ספורטיבית ונוחות קלאסית. כתוצאה מכך, דור חדש של חובבי נעלי ספורט זכה לחוות את הפרופיל המלוטש, בצבע שחור, של הצללית, ובכך להשלים את הקאמבק המדהים שלה.
סניקר אייקוני
ה-adidas SL 72 החלה את דרכה כנעל ריצה סופר קלילה, אבל, כמו רבים ממעצבי המורשת של המותג, היא התעלתה על עולם הספורט והפכה לאייקון אופנה. המסלול המדהים הזה יכול להיות מועתק למראה הנצחי שנוצר על ידי המבנה המלוטש והרב גוני שלו, אסתטיקה מינימלית ושימוש תוסס בצבע, כמו גם את הנוחות שמספק ניילון רך וקפדני ונושם עליון. מעבר לכך, ההיסטוריה העשירה של ה-SL-72 אחראית לאטרקטיביות הנוסטלגית שלה ולסיפור המרתק העומד מאחורי ההצלחה הממושכת שלה.