Nike
Air Force 1
סיפור של סמל.
שם מפואר
בתחילת שנות ה-80 הייתה נייקי ידועה במומחיות הריצה שלה, אך הייתה קטנה יחסית בסצנת הכדורסל. החברה החלה לעבוד על דגם שנקרא חיל האוויר של נייקי 1 אחרי המטוס הנשיאותי המפורסם. שם נשגב זה הפך להיות בחירה מבטיחה שכן בסופו של דבר העיצוב הפך להיות מוכר ברחבי העולם בתור הנושא שעל שמו נקרא.
ריפוד אוויר בנעל כדורסל
בחיל האוויר 1 רצתה חברת נייקי לייצר נעל מסוג אחר, אחת בנויה לקפיצות נרחבות ותנועות מהירות אשר גם להן היו בעיות לריכוך הנחיתות הכבדות. בסוף העשור הקודם, הוכנסה לראשונה טכנולוגיית הסוליות של אייר, וחברת נייקי ידעה שאם ניתן יהיה לשנות את החדשנות פורצת הדרך לנעל כדורסל, תהיה לכך השפעה עמוקה על איכות העיצוב. לא רק שהוא היה מסוגל לספק בסיס יציב ותומך ששחקני כדורסל היו צריכים, הוא גם היה סמל מוכר של היצירתיות והמסירות של נייקי להפקת הנעליים הטובות ביותר.
מעצב בעל חזון
המעבר היחיד של ה-Air לאימון כדורסל יזדקק להרבה תחכום, והוכח שזהו אתגר לא פשוט. שנתיים לאחר תחילת המיזם, צוות העיצוב עדיין לא הצליח לייצר נעל כדורסל. בתקופה זו החליטה חברת נייקי למנות את ברוס קילגור, מעצב החזון, לקחת על עצמו את תפקיד ההובלה. לאחר שכבר ביסס עצמו כמעצב מוצר כולו אמריקאי עם קריירה מכובדת, הוא היה האדם האידיאלי לעבוד על חיל האוויר של נייקי 1.
ייעוץ מומחה
כדי לעצב נעל כדורסל באיכות גבוהה, קילגור ידע שהוא יצטרך לשים פונקציה לפני הצורה כדי לעמוד בדרישות הביצועים הספציפיות של השחקנים. לנייקי יש היסטוריה של הבאת מומחים מתחומים שונים על מנת להשיג חדשנות פונקציונלית כזו, והפעם לא הייתה שונה. קילגור התייעץ עם פודיאטורים ומומחים אחרים על מנת לסייע בפרויקט, ובסופו של דבר הם הגיעו ליחידה חדשה לגמרי, ריפוד אוויר, שהתאימה במיוחד ל-AF1.
עיצוב ביצועים
עם הקמת היחידה החשובה במקום, הצוות שינה את המיקוד שלה להיבטים שימושיים אחרים של העיצוב. קילגור שאב השראה מגישת נייקי (Nike Approach), מגף רגלי חסון שהעקב התחתון שלו מתעקל כלפי מעלה לכיוון גיד אכילס. תכונה זו הועברה לחיל האוויר הראשון על מנת לספק גמישות מבלי להתפשר על חוזק, בעוד שרצועה קניינית חיזקה את ההגנה על הקרסול. צורכי המתיחה של השחקנים גם נתקלו באמצעות סדרה של מבנים מעגליים מיוחדים על מחצת הגומי שאיפשרו להם לשנות כיוון במהירות ללא תחרות.
מקור השראה בלתי צפוי
העיצוב של קילגור קיבל השראה גם מהארכיטקטורה. התוכנית המשגעת של קתדרלת נוטרדאם בפריז נתנה הרגשה מרותקת של התא העמיד - דבר שנראה לעיתים רחוקות בנעלי הכדורסל של אותה תקופה - שאיזן את הגובה הנותר שניתן על ידי ריפוד האוויר בסוליה. ההשפעות המגוונים האלה גובו באלמנטים מחוכמים מתוחכמים כמו מערכת חתכים ברוחב משתנה שמשכה את הצמוד העליון לתוך הרגל להתאמה ושליטה טובה. בסך הכל, המוצר המוגמר של ברוס מיזג את האתוס העיצובי המינימליסטי שלו עם העוצמה הטכנולוגית של נייקי כדי לייצר נעל חדשנית ומסוגננת שהכניסה את נייקי אייר לספורט הכדורסל בפעם הראשונה כאשר הוא שוחרר בשנת 1982.
יצירת תמונה איקונית
כדי למשוך תשומת לב רבה יותר לעיצוב החדש, נייקי גייסה מספר שחקנים מובילים ב-NBA כדי ליצור תמונה איקונית. בסרט, מופיעים דמויותיהם של מוזס מלון, מייקל תומפסון, מייקל קופר, קלווין נאט, ג'מאל וילקס ובובי ג'ונס על המסלול מול צללית מטוס על רקע כתום עשיר של השמש הזורחת. כולם לבשו חליפות טיסה לבנות של נייקי, וכמובן, את חיל האוויר של נייקי 1 בצבעו הלבן המקורי עם פרטים אפורים על הסייח ועל הבוהן. תוך זמן קצר, שחקני NBA אחרים החלו לענוד את אייר פורס 1. ב-1983 AF1 Low שהיה אופציה משופרת למי שהעדיף להשתמש בקרסול נמוך.
החזרי הנעל פורצת הדרך
בנוסף לנעל כדורסל משופרת, חיל האוויר של נייקי 1 הקים מספר תופעות חשובות בתרבות הסניקרס. הוא עשה היסטוריה והפך את קולקציית נייקי הראשונה שהוצגה מחדש כעיצוב רטרו - דבר נפוץ כיום בקרב מותגי נעלי ספורט מודרניים. תהליך זה נוצר בשל הפופולריות של ה-AF1, שהשתלט על אזורים מסוימים בארצות הברית בשנתיים הראשונות לשחרורו. ב-1984, כאשר הייתה אפשרות ממשית שחיל האוויר מספר 1 יבוטל, קראו אוהדי החוף המזרחי (East Coast Fans), בעיקר אלו שבבולטימור, פילדלפיה וניו יורק, שבצעירותם כינו אותם "ערים גדולות", לשחרר יותר. היה זה הנוהג הסטנדרטי באותה עת להיפטר מנעליים על מנת ליצור דגמים חדשים יותר, אך בשנת 1983 נקבע ל-AF1 הקאמבק יוצא הדופן שלו, כאשר שלוש חנויות בבולטימור הציגו לחברת נייקי רעיון יצירתי. הם הציעו כי גרסאות ייחודיות תימכר מהחנויות שלהם בלבד, מה שמוביל לשימוש ראשון נוסף של נעלי ספורט - שיתופי פעולה וגרסאות מוגבלות של ריצה. נייקי אהבה את הרעיון, ויוזמת “צבע החודש של המועדון” נולדה. הקונספט משך מעריצים מכל רחבי החוף המזרחי, שהתנופפו לצ'ארלי רודו, לחדר ההלבשה של העיר ונעלי סינדרלה כדי להניח את ידיהם על העיצובים החד-מיניים. התשוקה שלהם היתה חיונית בלבנות מחדש את ההתלהבות של נייקי לדגם, כשהשבות המוקדמות היו חלוצות בחנויות האלו והרבה פעמים מוכרות מייד. בשנת 1986, כמעט שנתיים לאחר שהוצא מהמדפים, חיל האוויר של נייקי 1 ביצע את מלוא תקופת ההחזרה.
אהוב על היפ הופ
בעקבות ההחזרה שלו, חיל האוויר ה-1 הפך מחיל האוויר הצנוע לאחד מחוזקו, ובהדרגה הפך לאחד מנעלי הספורט הנערצים ביותר בעולם. בנוסף למוניטין שלה כנעל כדורסל נוחה, העבודה הנלהבת של סצנת בולטימור הפכה אותה לפריט אופנה נחשק, ובמהלך שנות ה-90, ה-AF1 החל להתפשט ברחבי אזורים שונים של התרבות האמריקאית. צמיחה זו נעזרה בהצגתה של נייק של מהדורות מיוחדות וגרסאות פרימיום בריצות מוגבלות שהפכו אותן למושלמות עבור אספנים. נתיב הצבע הלבן לגמרי, ששוחרר במהלך העשור, הפך פופולרי במיוחד במראהו החיצוני הבתולי ובקווי תפר המורכבים. כוכבי היפ הופ ותוויות החלו לאמץ את המודל באמצעות אמנים כמו ג'יי זי, ששר על "All-White Air Force Ones" בגרסה 1998. מגמה זו נמשכה גם בתחילת שנות ה-2000, כאשר חברת ההיפ הופ רוק-א-פלה רקורדס קיבלה מהדורה לבנה-על-לבן משלה עם לוגו הרקום שלה לעקב בצד. בשנת 2002 אמן הראפ נלי אף הקדיש שיר שלם לנעלי הספורט המהוללים, כולל וידאו שבו הוא נראה מאוגף על ידי קופסאות הנעליים של נייקי כשהוא שר על ה-AF1. מאוחר יותר, לקראת סוף שנות הנוטיז, הציג האמן ASAP רוקי את כוחו של הסלבריטי ושל סצנת ההיפ הופ בפופולריות של נעלי נייקי, כאשר העלה את הפרופיל של AF1 Mid - צללית אשר נאבקה כדי להשיג את אותה ההצלחה של עמיתיה - על ידי לבישה בזמן הופעותיו.
חוגגים סמל
כאשר חיל האוויר 1 הגיע ליום השנה ה-25 שלו ב-2007, הוא הפך לסנסציה עולמית. לכבודו של המסלול המדהים שלו, נייקי תכננה תוכניות גדולות עבור האירוע, משיגה יחד שמות מפורסמים הן מעולם הכדורסל והן מעולם המוזיקה. כמחווה לכרזה המקורית של הכדורסל, עוצבה תמונה דומה, הפעם בהשתתפות עשרה שחקני כוכב, כולל שני משקולות של התקופה בלברון ג'יימס וקובי בראיינט. שוב, השחקנים אורגנו על פס של מסלול המראה, הפעם מואר על ידי אורות בוהקים אשר זרח על גבם. וכמובן, כולם לבשו את חליפות חיל האוויר של נייקי יחד עם בגדי מותג לבנים. מתחת, המילים "הביאה השנייה" סיכמו את הסצנה.
במקביל, עבדה נייקי לצד המפיקים המונומנטליים ריק רובין ו-DJ Premier כדי לארגן חגיגות מוזיקליות עבור AF1. הם פיקחו על הפקת הרצועה “Classic (Better Than I’ve Ever Been)”, אשר בוצעה על ידי אמני סופרסטאר קניה וסט, KRS-One ו-Nas באירוע יום השנה של חיל האוויר של נייקי ב-MTV2. הראפר המשפיע ראקים צורף ללהקה עטורי הכוכבים עבור רצועת הרמיקס של הסינגל, מה שהקנה להם מועמדות לשיתוף הפעולה הטוב ביותר לראפ בטקס פרסי הגראמי לשנת 2008.
שיתופי פעולה ייחודיים
חגיגות יום ההולדת המפותחות האלה העידו על מחויבותה של נייקי לחיל האוויר מספר 1. עשר שנים מאוחר יותר, ביום השנה ה-35 להקמתו, המשיכה המסירות של המותג להיות חזקה מתמיד. הפעם, המיקוד שלה היה בשיתופי פעולה ברמה גבוהה עם מעצבי אופנה ונגנים בולטים בתעשיית המוזיקה, מה שמצביע על המעבר של ה-AF1 לרמות הגבוהות יותר של תעשיית האופנה. נייקי חבר למעצב בגדי הרחוב דון סי, הראפר ומפיק התקליטים טראוויס סקוט, מעצב האופנה היזמי וירג'יל אבלוה, מנהל חברת התקליטים ומייסד שותף של Roc-A-Fella Records קארים “Biggs” בורק, והמעצב מעורר ההשראה ארולסון יו, אשר כל אחד פיתח גרסה משלו של הדגם. הדגם נקרא AF100 Pack 1 של חיל האוויר של נייקי, וכלל את AF1 Highs, AF1 Lows ואפילו את הגרסה של כוח הירח 1 על מנת להציג מראית עין של דגמים קודמים של חיל האוויר 1. כל אחד מהם כלל פרטים סגנוניים ייחודיים, והחבילה הייתה פופולרית מאוד. עבור חלק מהלהקה, השותפויות אותן הקימה הובילו לשיתופי פעולה איקוניים נוספים, כמו אלו שכללו את מותג האופנה היוקרתי של וירג'יל אבלוה, Off-White™, וכן שלל דגמים מבוקשים של טראוויס סקוט, שהמותג שלו הפך לסימן היכר של עיצובי נייקי.
ציון דרך מדהים
גם בזמן האחרון, חיל האוויר של נייקי 1 הגיע ליום השנה ה-40 שלו. הפעם, המותג ציין ארבעה קולקטיבים מתקדמים מכל רחבי העולם עם ההשקה של חבילת הכוחות המשולבים. הקבוצות המגוונות הללו נבחרו בשל סגנון הביטוי שלהן, יחד עם עבודתן כדי להעצים קהילות מקומיות. הם כללו קולקטיב שכולו נשים שבסיסו בלוס אנג'לס, צוות ריקוד יפני, אקדמיה לריקוד ביוהנסבורג וקבוצת ריקוד קהילתית בממפיס. בעוד שהחגיגה כיבדה את ההיבטים העיצוביים הייחודיים שגרמו ל-AF1 להיות כה פופולרי בעבר, עם יותר מ-1,700 גרסאות שונות לשמו, ההתמקדות העיקרית הייתה בעתיד המודל ובדורות שיקדמו אותו.
נעל היסטורית
לאורך כל שנות חייו, חיל האוויר 1 כלל את החומרים והטכנולוגיות הגדולים ביותר של חברת נייקי, ובסופו של דבר ביסס את עצמו כעמוד התווך העיקרי של תרבות הרחוב. המותג השתמש בכוח של שותפויות ושיתופי פעולה כדי לקחת את נעלי הספורט לרמה אסטרונומית אפילו יותר של פופולריות, אשר היא עדיין שומרת עד היום. עם היסטוריה כל כך מכובדת, חיל האוויר של נייקי 1 הפך למפורסם בצדק כאחת מהנעליים האייקוניות ביותר בכל הזמנים.