SPORTSHOWROOM

Jordan

1

נעל הכדורסל שהשיקה מותג.

Jordan 1
© Jordan

תחילתה של קריירה יוצאת דופן

ב-1984, מייקל ג'ורדן נכנס לדראפט ה-NBA כילד בן 21. מיד עם סיום קריירת המכללות המצליחה שלו, זכה במספר שבחים ופרסים, נבחר ג'ורדן על ידי שיקגו בולס כבחירה השלישית בדראפט. עם זאת, איש לא ידע עד כמה הקריירה שלו הייתה מצליחה מבחינה אסטרונומית. זאת אומרת, אף אחד חוץ מכמה עובדים טובים בנייקי. בין המשתתפים הבולטים היה אחראי השיווק הספורטיבי סוני ואקרו. אמונתו האיתנה ביכולותיו של ג'ורדן דחפה את המותג לשים הכל על מנת להבטיח עסקת חסות עם הצעיר המוכשר. הנחישות הזו הובילה לשיתוף פעולה מדהים שהפך למותג משלה - כזה שעדיין מושך המוני מעריצים עד היום. השותפות ההיסטורית החלה עם נעל מיוחדת אחת: אייר ג'ורדן 1.

© Jordan

תוכנית נועזת

התוכנית להקמת אייר ג'ורדן הראשונה לא הייתה פשוטה כלל. לקראת עונת 1984/1985, כאשר קבוצת הכדורסל הבכירה של המדינה (NBA) החליטה להחתים את ג'ורדן. היה ברור כי הוא הולך להיות שחקן יוצא דופן, ונייקי התמודדה עם תחרות קשה מצד חברות יריבות בשם Converse, אשר נעלי הספורט שלה ג'ורדן לבשו במהלך הקריירה שלו במכללה, ואדידס, אשר הייתה מותג אופנתי בעולם הכדורסל באותה תקופה. עם זאת, צוות מחלקת הכדורסל החולה של נייקי עבד ללא לאות כדי לשכנע את ג'ורדן ללכת איתם, אפילו ליצור קשר עם הורי השחקן על מנת להבטיח פגישה איתו במשרדי המותג באורגון. בסופו של דבר, לאחר ששמע את התוכנית הנועזת של נייקי לבנות מותג שלם סביב הכוכב העתידי, ועם הבטחה של תמלוגים מכל מכירה על 500,000 $ לשנה שהוא היה אמור לקבל עבור השותפות - שני דברים שאף חברה אחרת לא הציעה לו - ירדן חתמה על הקו המקווקו.

© Jordan

לוגו מושך את העין ועיצוב מרדני

העסקה סוכמה, נייקי תוכל להתחיל לעבוד ולמקד את האב טיפוס שהופגן לג'ורדן במהלך פגישתם. הוא רצה משהו שונה ומרגש עם התאמה חשובה אחת - סוליה דקה יותר. פיטר ס. מור, מנהל קריאטיבי של הפרויקט, היה שמח להיענות. בהשראת עיצובים קודמים של נייקי כמו Dunk, Air Force 1, הונדאל וספינת האוויר, הוא יצר נעל על-זמנית. הייתה לו סוליית גומי קשה אך דקה, בוהן דקה ומחוררת וקרסול זורם, מה שהפך אותו ליציב, מוגן ונוח באותה עת. בנוסף, היה לו לוגו אסתטי שובה לב ייחודי משלו, שגם תוכנן על ידי מור. אז הסיפור מספר, המעצב האקסצנטרי היה בטיסה חזרה אחרי פגישה עם הסוכן של ג'ורדן, דייויד פאלק, כאשר הוא ראה דייל נותן סיכת ילד. היו לו זוג כנפיים שתפסו את עינו. במהלך הטיסה, הוא שרטט סמל על מפית ועליו ציור של זוג כנפיים דומות שצצות מכל צד של הכדורסל. זה היה הלוגו המושלם, שימש כמטפורה לספורט של ג'ורדן, כמו גם את היכולת המופלאה שלו לתלות באוויר, תוך כדי ייצוג הטכנולוגיה של נייקי לריפוד אוויר. לצד הלוגו הייחודי הזה, מור נתן לנעל חסימת צבעים נועזת שבאמת גרמה לה להתבלט. השילוב האדום והשחור נראה מעולה, אבל הוא גם היה שונה לגמרי מכל נעל כדורסל אחרת שנראתה ממגרשי ה-NBA של אותם ימים. הייתה לכך סיבה טובה - הוא הפר את כלל 51% בליגה. התנאי היה שהשחקנים יוכלו לנעול נעליים שהם לפחות 51% לבנים, מה שאמר שמרבית הנענדים ב-NBA יהיו בגוון פשוט זה ובצבע אחר.

© Jordan

שבירת הכללים

אף על פי שהעיצוב של ג'ורדן לא נמכר כאשר ראה אותו לראשונה, הנעל עלתה עליו, והוא התחמם לדמות. אולם, כשהתחיל לשחק בשיקגו בולס, ניתן לו זוג אחר ללבוש, משום שהאייר ג'ורדן החדש שלו עדיין לא היה מוכן. הנעל השנייה הייתה של ספינת אויר נייקי, אשר, והכי חשוב, כללה את אותם צבעים כמו של Jordan 1 הנכנס. במהלך משחק טרום עונה נגד הניקס ב-18 באוקטובר 1984, ג'ורדן גרם למהומה כאשר לקח לבית המשפט בשתי ספינות אויר שוברות חוקים. מנהלי NBA לא היו שמחים שיש הכללים שלהם מוברחים, אז הם שלחו מכתב לסגן הנשיא של נייקי אז, רוב שטראסר, במיוחד האוסר על השימוש בנעליים שחורות ואדומות שהיו לו באותו יום. ישנה שמועה כי הליגה איימה עליו בקנס של 5,000$ לקרב כל עוד הוא המשיך ללבוש אותם, אך לא ברור כמה מהשחקנים הללו הוא אי פעם שילם.

© Jordan

הצבע האסור

אף על פי שג'ורדן נראה לובש אותם פעם נוספת במהלך תחרות ההטבעה של 1985, נייקי התמזג מאוחר יותר עם עיצוב כדי להמשיך ולהשתמש בנעל ללא הפרעות. עם זאת, צוות השיווק המתוחכם של המותג ראה הזדמנות גדולה באיסור והתחיל להרכיב פרסומת עכשיו טלוויזיה אגדית. בתוכו, מייקל ג'ורדן פשוט עמד שם מנתר כדורסל למעלה ולמטה בעוד המצלמה נעה מטה לכיוון רגליו. קריינות הסבירה שנעל הכדורסל החדשה והמהפכנית של נייקי הושלכה בידי ה-NBA. הוא המשיך והדגיש את העובדה שהם לא יכלו למנוע מאנשים לקנות את המאמן, ובכך לפנות לגישה המרדנית של אוהדי הכדורסל ברחבי המדינה, שרבים מהם החלו לקרוא לו Banned Colorway. למרות שהנעל שג'ורדן לבשה לא הייתה אפילו "אייר ג'ורדן 1", אף אחד לא יכול היה להבחין בהבדל במסכי הטלוויזיה המעיקים של שנות ה-80. כשהפרסומת יצאה לאור לבסוף ב-1985, יחד עם העונה המהממת הראשונה של ג'ורדן, בה זכה לפופולריות עצומה ונבחר ל-NBA Rookie of the Year, מכר את הנעל כמעט מיד.

© Jordan

עולה על הציפיות

גרסת Jordan 1 הייתה כל כך פופולרית כאשר התברר כי המחזיקים בצמד מסוים הצליחו למכור אותו ברווח. בזמנו, מכירה חוזרת כזו היתה הראשונה בתרבות ערמומיים, אבל כיום היא נחשבת למנהג נפוץ. זה מראה את ההצלחה המדהימה של נעלי הספורט הראשונות בירדן, וכך גם המספר העצום שקשור לשנת המכירות הראשונה שלה. בעוד שנייקי הציבה יעד של 3-4 מיליון דולר בשלוש השנים הראשונות לשיתוף הפעולה כדי להמשיך, הם לא היו צריכים לטרוח כשהנעל עלתה בהרבה על הסכום הזה בשנת הבכורה שלה, מה שעשה 163 מיליון דולר אדירים. ההצלחה המונומנטלית והעסקה הייחודית של ג'ורדן התחילו מגמה בעולם הכדורסל. מאותו יום ואילך, השחקנים האיקוניים ביותר בספורט יזכו להסכמים משתלמים יותר עם המותגים שתמכו בהם, כששחקנים מודרניים מרוויחים עשרות מיליונים.  

© Jordan

התפשטות של צבעוניות

בעקבות התחלה נהדרת זו, נייקי ייצרה סדרה של קולורווייס AJ1. יותר מתריסר יצאו בשנה הראשונה, כאשר העיצוב של Chicago, Shadow, Royal ו Carolina Blue (הידוע כיום כ-UNC) נוספו לצד העיצוב Bred (שחור ואדום) המרדני. למרות השחרור של מאות גוונים נוספים בשנים שחלף מאז, רבים מהציורים המקוריים עדיין מאוד מבוקשים. אז, לעומת זאת, ה AJ1 נחלש לתוך הרקע למשך זמן כאשר נייקי הוציאה מודלים מעודכנים בכל שנה. באותו זמן, הם לא היו ממוספרים, עם כל חזרה חדשה שפשוט נקראה אייר ג'ורדן. עם זאת, מאחר שנייקי החליטה להתחיל להחזיר לעצמה את המודלים רטרו, נוספו מספרים על מנת להבחין בין הצללית הספציפית לכל צללית.

© Jordan

ג'ורדן

ה-AJ1 הונפק מחדש לראשונה ב-1994, זמן לא נוח לעשות זאת מכיוון שעל שמו הוחלף מגרש הכדורסל במגרש הכדורסל במגרש הכדורסל. התוצאה של הפקת האלבום הייתה הצלחה מוגבלת, אך השקתו יצרה תקדים עבור גרסאות רטרו עתידיות, שיצאו שוב ושוב במהלך השנים. ג'ורדן חזר לשחק כדורסל ב-1995, פרש שוב ב-1999 וחזר לשחק רק ב-2001. כדי לצדד בכך, לגרסת ה-Jordan 1 הייתה תחייה משל עצמו. במהלך השנים הבאות שיחררה נייקי דרכים ישנות וחדשות לחגוג את העלייה של השחקן מגמלאות. בנוסף לסגנון הגבוה המקורי, אלה כללו Low נמוכות ו-Mid, כמו גם גרסה בצבע לבן כרום שהייתה הראשונה לקבל לוגו Jumpman הניתן לזיהוי מיידי במקום הלוגו של נייקי.

© Jordan

התעוררות הדרגתית

באפריל 2007 הוציאה את הלהקה Old Love, New Love Pack. הוא כלל גרסת רטרו של קולווי הבוהן Black Toe המקורי לצד דגם שחור וצהוב חדש לגמרי, שבעקבותיו החל תחייה הדרגתית של אייר ג'ורדן 1. זה התחיל לאט, עם סדרה של צבעוניות מקורית שיצאה, כמה מהם התקבלו היטב, אחרים לא, לפני שהדברים באמת התחילו לבלוט באמצע שנות ה2010 עם כמה שיתופי פעולה ראויים לציון. אחד מהם היה עם המחליק לאנס מאונטיין, חבר פופולרי בחטיבת הסקייטבורד של נייקי אשר, כמו מחליקים רבים שהגיעו בסוף שנות ה -80, אימצו את ג'ורדן 1. ריפוד העור העמיד והעמיד שלו הפך אותו לאפשרות נהדרת עבור תומכי הספורט, ולסרט ההחלקה The Search for Animal Chin שיצא לאקרנים בשנת 1987 נצפה מאונטיין כשהוא לובש זוג לא מתאים.

© Jordan

משיתופי פעולה איקוניים למסך הגדול

בעוד שתרומותיה של נייקי SB היו אהובות על ידי רבים, זה היה שיתוף הפעולה עם הירושי Fujiwara של קטע עיצוב שבאמת לקח את אייר ג'ורדן 1 לגבהים חדשים. בסוף שנת 2014, מודל הצבע השחור, הלבן והכחול המלכותי היה שלב של נסיגה לאחור לקראת סוף תקופת הזוהר של הצבעים המקוריים. הוא נמכר בכמויות מוגבלות במהירות, בדיוק כמו שהיה ל-AJ1 הראשון. יותר ויותר צבעים ושיתופי פעולה מהממים באו בהמשך, כולל עיצובים להנצחה כמו Shattered Backboard ושותפויות עם במאי הסרט ספייק לי, מעצב החזון וירג'יל אבלוה ומותג האופנה שלו Off-White™, אמן המוזיקה הפופולרית ושותף Nike Travis Scott, ואפילו Dior בית אופנה יוקרתי. עם עלייה דינמית זו, אייר ג'ורדן 1 הפכה לאיקונית כל כך, עד שהיא שולבה בסרט Spider-Man של שנת 2018, שבו הדמות הראשית לבשה זוג מטוסי AJ1 של שיקגו, לפני שהסיפור המדהים של הנעל הובא למסך הגדול בשנת 2023 בסרט שנקרא פשוט "אוויר". בסרט מככבים מאט דיימון ובן אפלק, וחשף את ההיסטוריה של התופעה יותר מ-35 שנה לאחר יציאת הסרט המקורי, תוך מתן דגש נוסף לפופולריות שלה.

© Jordan

נעל ששינתה את תרבות נעלי הספורט

כשהחתימה את מייקל ג'ורדן על הנשיאות, הקריירה שלו הייתה עדיין בחיתוליה, נייקי הפגינה חזון יוצא דופן. מעשה אמיץ זה יצר שיתוף פעולה שמאז הפך לאחד הגדולים והמאוד ביותר בתולדות הספורט. ככל שהשחקן הרחיב ושיפר את המשחק של הכדורסל עם המסירות האגדית שלו, כישרון חסר תקדים וזמן תיגר על כוח הכבידה, ג'ורדן 1 שינה את הדרך שבה הספורט התנהל עם תרבות ואופנה. זה גם גרם לכמה שינויים גדולים בתרבות הסניקרס כשהעיצוב נחגג לא רק בגלל ההערצה של האוהדים לשחקן, אלא גם בגלל שהוא היה נעל גדולה. כך הוא השיג את הקפיצה ממאמן כדורסל צנוע לאייקון של התרבות הפופולרית לפריט אופנה מבוקש. בנוסף, נעליים אלה נחשבות לרלוונטיות מבחינה תרבותית ואהובות כפי שהיו אי פעם. בדיוק כמו ג'ורדן האיש, אייר ג'ורדן 1 תהיה לעד אחת מהגדולות והמשפיעות ביותר בכל הזמנים.

Read more

ב-SPORTSHOWROOM נעשה שימוש בקובצי cookie. מידע על המדיניות שלנו בנושא קובצי cookie.

המשך

עליך לבחור את מיקום המדינה שלך

אירופה

אמריקה

אסיה-פסיפיק

אפריקה

המזרח התיכון