SPORTSHOWROOM

Nike

Blazer

סניקרס מורשת בסגנון שנות ה-70.

Blazer
© Nike

אתגר רציני

בתחילת שנות ה-70, המייסדים של נייקי, פיל נייט וביל בוורמן, עבדו קשה בניסיון להגדיל את המותג החדש שלהם. לאחר שנפרדו זה עתה משותפות של שבע שנים עם החברה היפנית אוניצוקה טייגר, הם היו די מבוססים בתוך הקהילה המנהלת, אבל יחסית לא ידועים בענפי ספורט אחרים. בוורמן לקח את ההובלה על עיצוב, יצירת נעלי אימון חדשניות שהורידו את נייקי להתחלה גדולה. אך זמן קצר לאחר מכן הוא החליט שדרוש לו אתגר חדש, ולכן הציב לעצמו את המשימה לייצר הנעלה עבור שחקני כדורסל. באופנה אמיתית של בוורמן, הוא ענד לרגל, ויצר את אחת מנעלי הספורט האיקוניות ביותר של המותג: בלייזר נייק.

© נייקי

מחפש שם

נעלי הכדורסל של שנות ה -70 נוצרו על ידי שני מותגים. צ'ורוס שלטה בנוף מאז יציאתו של המגזין All Star בשנת 1917, ואדידס, בעוד שהיא שחקנית חדשה יחסית, החלה להתמודד על התפקיד ב-1969. בוורמן ידע שעליו לעצב חלק נעליים מוצק להתחרות עם דגמים פופולריים אלו, והמאמץ הראשון שלו היה מאמן כדורסל הגון שנודע בשם ברואין (Bruin), אשר שוחרר בתחילת 1972. קבוצת הכדורסל המקומית של נייקי, פורטלנד טרייל בלייזרס, החלה ללבוש אבי טיפוס של הברואין, והראתה כי מדובר באפשרות מעשית עבור שחקנים מקצוענים. קבוצת פורטלנד עדיין הייתה חדשה לליגת ה-NBA, כאשר בעונת 1970/1971 היא הצטרפה לאחת מחמש קבוצות שיסיימו את העונה הסדירה, ולפיכך היה זה מקום טוב עבור בוורמן לנסות את נעליו. בסוף 1972, כאשר יצר את מאמן הכדורסל השני שלו, הוא כיבד את הבלייזרס כשקרא לקבוצה על שם הקבוצה המתפתחת. במקום לאמץ את השם המלא, הוא בחר שם קצר יותר, קליט יותר וקרוב יותר לשם שבו השתמשו לעיתים קרובות המעריצים, וקרא לו בלייזר נייק.

מאמן כדורסל מעוצב היטב

הבלייזר הראשון הגיע לחצר כבר בדצמבר 1972, תקופה בה הבלייזרס טסו כדי להשפיע על הליגה. עם זאת, הודות לטכנולוגיה החדישה והאסתטיקה הנקיה שלה, הנעל החלה לעשות פריצת דרך נגד יריביה. השימוש של הבלייזר בחידושים טכנולוגיים נבע מרצונו של בוורמן לתת לאתלטים את ציוד הביצוע שהם דרשו כדי לשחק ברמה הגבוהה ביותר. זו הייתה הסיבה לשלושת המרכיבים העיקריים שלו: עליון עמיד מעור, לשון ניילון רכה ונגיעת גומי. שום דבר מזה לא נשמע מאוד מתוחכם היום, וגם לא היה פורץ דרך במיוחד בזמנו, אחרי הכל, הסוליה הוולקנית היתה מאפיין מרכזי של האול סטאר, שהיתה קיימת במשך שנים. אף על פי כן, הייתה זו האפשרות הטובה ביותר שהייתה זמינה באותו הזמן, והבלייזר עשה שימוש טוב בכל שלושת האלמנטים על מנת לספק לשחקנים עמידות, גמישות ותמיכה, יחד עם הזריזות שנדרשה כדי לעמוד בקצב המשחק המהיר של הכדורסל. בנוסף לכך, הוסיף בוורמן כמה נגיעות עיצוביות אשר שיפרו את תכונות הנחמה של הבלייזר. מודעה מוקדמת לנעל תיארה אותה כ"בנויה לפעולה ועמידות", תוך שהיא מתווה תכונות כמו "לשון פוליקצף, צווארון מרופד לקרסול ותמיכה בקשת ספוג", "וסוליה חיצונית פופולרית של הקליפה", שכולן אפשרו לבלייזר להתחרות עם בני תקופתו.

© נייקי

לוגו אסתטי פשוט ומושך את העין

בעוד בוורמן ואביר ידעו כי העיצוב המוצק של בלייזר יכול להתחרות באיכות של אדידס ו Converse, הם גם היו מודעים כי זה בכוחות עצמו לא יהיה מספיק כדי לנצח על אוהדי זמן רב של המתחרים שלהם. כדי להלחם בזה, הם התמקדו ביצירת מראה ייחודי על ידי מתן צבע מקורי צלול לבן עליון, לשון קצף חשופה עם תג ממותג, והכי חשוב, לוגואים בשחור-לבן שעפים באופן דינמי במורד כל אגף. באותו הזמן, הסמליל של נייקי היה עדיין די חדש, אבל זה כבר הפך להיות משמעותי לזיהוי מיידי של מוצרי המותג. הניגוד העוצמתי בין הלוגו הגדול שמושך את העין לעליונו הלבן של הבלייזר גרם לכך שלא ניתן היה לפספס אותו על המגרש, גם כאשר צופים בו מן השורות האחוריות של האצטדיון או על מסך טלוויזיה מגורען. וריאציה נועזת זו בגוונים הפכה לסימן היכר של הבלייזר כאשר נייקי הצטרפה במהרה למודל OG הלבן והשחור עם עיצובים שעיצובם בגוונים בהירים של זמש וושים לבנים, לקבלת ניגוד בולט באותה מידה. גוונים פשוטים אלה, אשר כללו אדום, כחול וירוק, בשילוב עם פתיחה מוקדמת של חולצת הרקע הלבנה והשחורה, נתנו לשחקנים מספר אפשרויות לבחירה, מה שאפשר להם לבחור את הצבעים המתאימים ביותר לאלה של קבוצתם והסגנון שהם העדיפו לשחק בו. פעם נוספת, נייט השתתף בכתיבת סיסמה אטרקטיבית, ותיאר את גרסאות הזמש כבעלות "צבעים שעוצבו למנצחים".

© נייקי

צומחת תשומת לב

עד 1977 הבלייזר כבר עשה לעצמו שם כמאמן כדורסל בנוי היטב עם נוחות ותמיכה טובות. הקשר שלה עם פורטלנד טרייל בלייזרס לבש אותה שחקני NBA כמו ג'ף פיטרי, וקמפיינים פרסומיים חכמים של פיל נייט, שבהם הוא התייחס לנעל בתור "הבחירה של אלופים", קידם אותה מספיק טוב כדי שתוכל לשבת לצד יריביו די נוח. נייקי גם החלה להגדיל את מגוון הצבעים הלבנים על ידי הוספת וושים בגוונים שונים לגבוה, כולל סגול, אפור ועוד. על המגרש, הבלייזרס תוגברו על ידי החתמתו של מוריס 'האינפורסר' לוקאס ועל ידי הגעתו של ג'ק רמזי המכובד כמאמן ראשי, והם זכו בליגה לראשונה ועד כה רק בשנת 1977. זה עזר להביא את תשומת הלב המחודשת למאמן הכדורסל של נייקי כמו הגארד לארי סטיל שיחק בזוג ברואינס עם שם משפחתו על העקב, אבל הבלייזר היה עומד לקבל דחיפה גדולה עוד יותר בפופולריות בזכות עוד אחד מנותני החסות לשחקן המוקדם של המותג. זה בא באדיבות האיש הכי מגניב בליגה: ג'ורג' גרווין.

© נייקי

איש הקרח

ג'ורג' גרווין היה קלע ששיחק בסן אנטוניו ספרס. ברור שהיה שחקן מוכשר, אך עדיין לא הצליח לממש את מלוא הפוטנציאל הגלום בו, גרווין כבר זכה למוניטין בזכות אופי שקט, חרוץ ובצורה רגועה יחסית בסביבת ממלכתו, מה שהקנה לו את הכינוי "אייסמן", על שם רולנד "שומן" טיילור, שחבר לשעבר לקבוצה מימיו עם וירג'יניה סקוויירס, שהחל לקרוא לו אייס. תוך שהוא נשען על אישיותו, גרווין השתפר והפך לקלע, ועשה את דרכו לעסקיו ברוגע ובהתמדה. ב-1977 הוא נבחר לקבוצת האולסטאר של ה-NBA בפעם הראשונה, אף על פי שהיה שחקן מחליף, וסיים את העונה במקום השישי הגבוה בליגה, עם 1895 נקודות. בהתבסס על כך, בעונת 1977/1978, הוא הפך מלך השערים של הליגה בפעם הראשונה בקריירה שלו הודות למשחק 63 נקודות מדהים נגד ניו אורלינס ג'אז ביום האחרון של העונה הרגילה. יכולתו המרשימה הובילה אותו ל-2232 נקודות בממוצע למשחק ב-27.2, מה שהפך אותו לאלוף הקולע בהפרש זעיר של 0.1 נקודות למשחק.

© נייקי

פרס ה-MVP של נייקי

גרווין, שהחל להופיע במשחקים מול קבוצות משוחחות אחרות כמו חברו לקבוצה מהסקווירס יוליוס ארווינג, היה שמח לקבל את כוכב טוטנהאם שייצג את המותג של טוטנהאם, במיוחד לאחר שערק מיריבתם הגדולה השנייה. לפני שלבשנו את הבלייזר, גרווין בדרך כלל לבש נעלי כדורסל של אדידס, אבל שוכנע להחליף באופן חלקי בגלל הכסף שנייקי הציעה, אבל גם בגלל המחשבה "מחוץ לקופסה" של בוורמן שייצרה "נעל באיכות טובה יותר". גרווין המשיך ללבוש את נעלי הכדורסל של נייקי לאורך כל הקריירה שלו, והוא היה הפנים של הבלייזר בתקופת השיא שלו. לאחר עונת 77-78 הפותחת שלו, אייסמן חזר לאלוף בנקודות שוב בשנה שלאחר מכן, ואחרי זה הוא קלע 2585 נקודות ומסר 2585 נקודות שזכה שוב בתואר מצביע, הפעם עם יותר מ-400 נקודות יותר מאשר המועמד הקרוב ביותר אליו, מוזס מלון הדגול. גרווין צנח למקום השלישי בדירוג הכללי בעונת 80-81 אחרי שפספס כמה משחקים עקב פציעה, לפני שגבר על מלון בפעם השנייה בקריירה ב-1982 עם ציון מרשים נוסף של 2,551 נקודות. הוא גם היווה את עמוד התווך של נבחרת האולסטאר בכל שנה עד 1985, אז הפך לשחקן ה-MVP של העונה הסדירה ב-1980 לאחר שזכה ב-34 נקודות ו-10 ריבאונדים.

© נייקי

קידום הבלייזר

יכולתו הנפלאה של גרווין ביכולת הבקיעה לקחה את הסן אנטוניו ספרס מליגת אמצע הליגה לאחת שבדרך כלל שיפרה את השיא של הליגה שלה ועלתה בקביעות למשחקי הפלייאוף. הוא אף הוביל את קבוצתו עד לגמר המערב בשנים 1982 ו-1983, אך בשתי הפעמים הן הודחו על ידי הלייקרס של מג'יק ג'ונסון, שואוטיים וכרים עבדול-ג'אבר הבלתי ניתן לעצירה. אף על פי כן, מעלליו של גרווין העלו את בלייזר של נייקי לגבהים גבוהים יותר, שכן למרות שמעולם לא זכה בתואר, הוא היה מישהו שהאוהדים פשוט אהבו לצפות בו. הם ידעו שהוא יציג, כפי שציין אחד הפרשנים שהתייחס אליו כ"סליל של שיא אנושי" במהלך משחק נגד לוס אנג'לס לייקרס. מוניטין זה סייע לקדם את הבלייזר של נייקי, ועדיין ניתן למצוא תמונות מפורסמות שלו כשהוא לובש את הדגם הלבן והשחור בעודו משחק באלגנטיות את זריקת האצבע המתגלגלת שלו, שמגלמת בצורה מושלמת את המיומנות, השליטה והבהירות שהוא הביא למשחק. התהילה של גרווין הייתה כה טובה עבור הבלייזר עד כי נייט ובוורמן החליטו להפוך את השחקן לזוג מיוחד משלו. לצד ברוין של סטיל, הייתה זו אחת הדוגמאות המוקדמות ביותר של שחקן אקסקלוסיבי, ונודעה בשם Iceman Blazer על כך ששמו הבלתי נשכח של גרווין הודפס על העקב באותיות שחורות נועזות. על המגרש, המודל הייחודי הזה הביא אפילו יותר תשומת לב אל הבלייזר, בעודו כבוי, גרווין סייע לפופולריזציה של הנעל באמצעות מסעות הפרסום של נייקי. תמונה אחת סמלית במיוחד מתארת אותו יושב על כסא קרח כאשר הבלייזר וו נמצא על רגליו וחיוך קריר על פניו.

© נייקי

הטכנולוגיה ממשיכה הלאה

במהלך שנות ה-70 המאוחרות ותחילת ה-80 של המאה ה-20, ג'ורג' גרווין ביסס את עצמו כאחד משחקני ה-NBA הגדולים בכל הזמנים, תוך שהוא עוזר לבלייזר להפוך למאמן כדורסל פופולרי, הן בליגה והן בקרב שחקנים מזדמנים. אך כעבור זמן קצר, שניהם חלפו על פני שיא והוחלפו לאט במודלים חדשים יותר. גרווין היה כבר בשנות השלושים לחייו, ולא הייתה לו את אותה המהירות כמו שהיה רגיל, ולאחר עונה בשיקגו בולס, הוא פרש מה-NBA לפני שיצא לשחק מחוץ לליגה האיטלקית, בספרד ובאיטליה. בינתיים, הבלייזר של נייקי הוחלף בנעלי כדורסל מתקדמות יותר מבחינה טכנולוגית כמו חיל האוויר 1 של 1982 וקו החתימה של ג'ורדן, שהצלחתו המדהימה הפכה את נייקי למותג המוביל במשחק בעשורים שלאחר מכן. זה לא היה הסוף של הבלייזר האהוב של גרווין, אם כי, כתת-תרבות לא צפויה למדי הגיעה להצלתה.

מציאת בית חדש

אף על פי שנייקי תכננה את הבלייזר עבור כדורסל, כמו רבות מהצלליות הספורטיביות האחרות, בסופו של דבר מצאה נייק בית במקום אחר. עבור הבלייזר, הבית הזה היה עולם הסקייטבורד. הספורט היה קיים כמה עשורים עד שבלייזר יצא מהארון, אבל עדיין היה בפיתוח ועדיין לא הגיע לרמות משמעותיות של פופולריות. עם זאת, עם יצירת גלגל הסקייטבורד הפוליאוריטני הראשון בשנת 1972, זה השתנה, ואנשים רבים נוספים החלו לתפוס את הספורט. האוהדים החדשים הללו דרשו סוגים מסוימים של נעליים להחליק ביעילות, וזה פשוט כל כך קרה כי בלייזר היה הנעל המושלמת לעבודה. בסוף שנות ה-70, מחליקים החלו להבין את זה, וכמה מקצוענים בחרו ללבוש את זה בשביל תמיכה בקרסול, משיכה ותחושת קרסול שהם קיבלו מאגוזי הגומי הוולקניים. זו הייתה גם נעל מאוד חזקה, עם מגן בוץ עבה ועור עמיד או עליון זמש המסוגל לעמוד בתנאים הקשים של החלקה יומיומית.

© נייקי

כניסה למילניום חדש

במהלך שנות ה-80 וה-90, נעלי הספורט של נייקי הגיעו לעיתים קרובות לרגלי מחליקים. דאנק ואייר ג'ורדן 1 הפכו לנעלי עקב, והבלייזר נשאר גם הוא בתרבות, ובכך העניק לו זהות חדשה ונשא את שמו למילניום הבא, אם בעיקר בקרב תת-תרבות הסקייטבורדינג. עם זאת, אין להמעיט בערך חיבור ההחלקה של הבלייזר מאחר שזה מה שהוביל לבסוף את הנעל חזרה אל הזרם המרכזי.

© נייקי

שיתופי פעולה מוקדמים

כמו ברבים מדגמי המורשת של נייקי, הסוד לקאמבק של הבלייזר היה שיתופי פעולה. אחד מהדגמים הראשונים שלה היה הסטרטוור הפופולרי Stussy. אהוד במיוחד בקרב קהילת ההחלקה על הקרח, סטוסי כבר עבד עם נייקי על גרסה של Dunk, וב-2002 הוא בחר את הבלייזר לשיתוף הפעולה הבא שלו. יחד, הם יצרו שני חולצות מכופתרות מעור: אחד בצבע כחול כהה עם צלב ורוד תוסס, השני בצבע אפור פחם עם לוגו ירוק חי, ובכך שמרו על הצבעים הפשוטים של בלייזר הקלאסי. שנה לאחר מכן, חלוצה ביצירת גרפיטי, Futura יצרה גרסה מצופה זמש קטיפתי עם שכבת בסיס כחולה כהה, שכבות חוליי בז' וגוונים ירוקים בעלי עלים. הגוונים המושתקים האלה הקנו לו מראה נאה יותר, מה שהפך אותו לעיצוב פופולרי, אבל השחרור המוגבל של 1000 זוגות בלבד משמעו שרק כמה אנשים יכולים להשיג את נעלי הספורט השיתופיות.

© נייקי

נעל סקייט רשמית

למרות שתי השותפויות האלו הביאו את הבלייזר של נייקי לתשומת לבם של חובבי נעלי ספורט, זה עדיין היה מודל נישה בתחילת שנות ה-2000. עם זאת, סנדי בודקר זכתה בהצלחה רבה במשימת ההחלקה על הקרח, בכך שערבה סקייטרים וחנויות של מחליקים עם הקמת נייק SB ב-2002, הבמה נקבעה לקאמבק חזק אף יותר. זה הגיע ב 2005, כשסקייטבורד ידוע וחובב הבלייזר לאנס מאונטיין התחברו עם מחלקת ההחלקה החדשה של נייקי כדי לתת לצללית בנייה מחודשת ספציפית להחליק. מאחר שזו כבר הייתה אופציה טובה עבור מחליקים, העדכון נראה היה באיחור רב, ולא היה צורך בשינוי כדי להביא אותו בקנה אחד עם נעלי האיכות האחרות של הספורט. מאונטיין פשוט הוסיף ריפוד נוסף, במיוחד על הלשון, והניח את ריפוד זום האוויר באמצע הסוליה לנוחות מקסימלית, מה שהפך את הבלייזר לנעל מחליקה רשמית. כיום, הוא עמוד התווך של הליינאפ של נייקי SB, ו-Mountain, אשר הוחתם רשמית לצוות הסקייטבורד של המותג ב-2007, היה אחראי למספר שיתופי פעולה פופולריים יותר על ה-SB בלייזר.

© נייקי

בלייזר X העליון

בהסתמך על ההצלחה הגוברת של בלייזר SB, מותג אורח החיים סקייטבורדינג החליט להסתבך עם המודל לשלישייה של נעלי ספורט שיתופיות ב -2006. עם מעילים מרופדים דמוי מעיל, ווששים דמוי סנקסקין מלאכותי ופרטים זהובים, הסט המפואר הזה של עיצובים הביא מראה high-end ורטרו שיק לתחום בלייזר, המאפשר לו להתחרות עם דאנק SB הפופולרי להפליא.

© נייקי

שורה של שותפים שיתופיים

שיתופי הפעולה של הבלייזר מאמצע שנות ה-2000 מיצבו את הצללית כאחת הקלאסיקות של נייקי, והבלייזר סיפק מגוון שלם של קולוורציות חדשות בשנות ה-2010. המוניטין שלה התרחב מעבר לרק נעל מחליק מכובדת, ואנשים החלו ללבוש אותה כנעלי ספורט יומיומיות שנותנות את הנוחות והאסתטיקה הפשוטה שלה. יותר ויותר משתפי פעולה רצו לעבוד על הבלייזר, מה שהוביל לשותפויות מרתקות עם מותג האופנה היפני Comme des Garçons, עיצוב קטע של הירושי פוג'יווארה, סלאם ג'אם בוטיק בגדי רחוב, תווית החשיבה קדימה של Chitose אבה sacai ואפילו סדרת טלוויזיה מדע בדיוני דברים זרים. יחד עם זה, הבלייזר נשאר חלק גדול מסצנת הגלישה, ונייקי שילבה עם מותגי החלקה כמו Polar Skate Co של שוודיה, ציידי הזחלים של אליסה סטימר וההחלקה על סקייטבורד שבסיסה במדריד, כמו גם מחליקים מקצוענים כמו קווין בראדלי, מייסון סילבה וגרנט טיילור. אחד השיתופי פעולה המבוקשים ביותר של בלייזר, עם זאת, הוא נעל הספורט של 2017 שנוצר עם תווית האופנה Off-White™ של וירג'יל אבלוה. העיצוב המנותק באמנות הגיע כחלק מקולקציית העשרה החדשנית של אבלוה, עם צמרמורת מוגדלת, מיתוג Off-White ייחודי ותכונות מודגשות המדגישות את האלמנטים הפנימיים של הבלייזר. ב-2018, אבו עיצב עוד שני קולוורדס, הפעם עם שיר הנושא של ליל כל הקדושים, לפני שעבד על מודל מיוחד עם כוכבת הטניס סרינה ויליאמס.

© נייקי

סמל אופנה

עד לשנות ה-2020, הבלייזר כבר היה חלק עצום בתרבות הפופ המודרנית, וחברת נייקי המשיכה להרחיב את האוסף עם צבעוניות חדשה, עיצובים מעודכנים ושיתופי פעולה נוספים. הוא אומץ על ידי ידוענים מויז ח'ליפה, שלבשו את חולצת החולצה הלבנה והשחורה הקלאסית בראיון שנערך ב-2022 על ג'ימי קימל לייב, ואן האת'וויי, שנחטפה לבושה בלייזר עם חלוק הדפס מנומר, לטיה מואורי, שהעלתה תמונה של עצמה לבושה בלייזר מדגם Nike Blazer Mid '77 Next Nature במדיה החברתית ב-2023. למעשה, למדיה החברתית היתה השפעה גדולה על מסלול הבלייזר במהלך הזמן הזה, עם משפיענים פופולריים כמו ויטוריה סרטי ובלה חדיד שתורמים את נעלי הספורט ומביאים אותם עם אמינות רבה יותר כפריט של אופנה גבוהה.

© נייקי

קלאסי נצחי האולטימטיבי

זה יותר מחמישה עשורים מאז בלייזר נייקי הופיע לראשונה על מגרשי הכדורסל של ה- NBA, ובכל זאת הוא נשאר חלק מרכזי של תרבות נעלי ספורט ברחבי העולם, למרות שזה נעל כדורסל ענייה על פי הסטנדרטים של היום. כמו צלליות רבות אחרות של נייקי, היא עשתה את המעבר מספורט לאופנה דרך כמה תת-תרבויות לא צפויות, אבל בניגוד לרוב הנעליים האלו, העיצוב שלה כמעט ולא השתנה במהלך הזמן הזה. כיום, הדגם הסטנדרטי נראה כמעט בדיוק כמו שהיה בשנות ה-70, עם אסתטיקה נקייה שהופכת אותו קל לעיצוב, מבנה קשיח ששומר עליו עמיד ויחידה נוחה שתומכת בלאי יומיומי. בלייזר עדיפה במקור על ביצועים ספורטיביים ועכשיו מאוד נחשב לאסתטיקה האופנתית רטרו, הבלייזר של נייקי הוא התגלמות הקלאסיקה הנצחית.

Read more

ב-SPORTSHOWROOM נעשה שימוש בקובצי cookie. מידע על המדיניות שלנו בנושא קובצי cookie.

המשך

עליך לבחור את מיקום המדינה שלך

אירופה

אמריקה

אסיה-פסיפיק

אפריקה

המזרח התיכון