SPORTSHOWROOM

New Balance

990

נעל הריצה הפרמיה שהפכה לנעלה הנחשקת של סגנון חיים.

New Balance 990
© New Balance

מותג מחודש

חברת הנעליים מבוססת בוסטון, New Balance, נוסדה לפני יותר מ-100 שנה, אבל רק ב-1972 נרכשה החברה על ידי היזם הצעיר ג'ים דייוויס, החלה החברה להתרומם. הבעלים הקודמים של החברה החלו לייצר נעלי ריצה מאז תחילת שנות ה-60, ובעוד שדייוויס הרחיב את התחום של המותג כדי לכלול גם בגדי פנאי, הוא המשיך לייצר הנעלה אתלטית, וניצל את השיגעון שעטף את ארצות הברית במהלך שנות ה-70 וה-80. באותו הזמן, הבסיס של ניו באלאנס היה בבוסטון, מה שבמקרה היה במרכז הטרנד החדש הזה. הדבר איפשר לדייוויס להגדיל את החברה ולהרחיב את כוח העבודה שלה משישה עובדים שרכש. בסוף שנות ה-70, הוא הרכיב צוות של חוקרים מיומנים, מפתחים ומעצבי נעליים. עם קבוצה זו של מומחים חדשניים, המותג החדש שלו היה מוכן לייצר את אחת הצלליות האייקוניות ביותר בהיסטוריה של נעלי ספורט: ניו באלאנס 990.

© יתרה חדשה

תוכנית נועזת

באביב 1978 פנו חברי מחלקת המחקר והפיתוח של הניו באלאנס לדייוויס עם תוכניתם ליצור נעל ריצה יוצאת מן הכלל. כדי להבטיח שהם יוכלו להשיג מטרה זו, הם הגישו בקשה נועזת - לקבל את החופש לעבוד ללא הגבלות על זמן או כסף. בהיותו אדם שאפתן בעצמו, דייוויס אימץ מיד את הפרויקט, והצוות הצליח לפתח את הצללית פורצת הדרך שהפכה את המותג לעידן חדש של הצלחה.

איזון מושלם

לאחר כמעט ארבע שנים של השתלה, צוות העיצוב של ניו באלאנס החזיק אב טיפוס מוכן, וההכנות נקבעו לשחרור ב-1982. הנעל שהציגו לדייוויס הייתה גדושה בטכנולוגיה וסיפקה את השילוב המושלם של תמיכה וגמישות - משהו מיוחד לאותה תקופה. לפי פרסום מוקדם של קטלוג של ה-990, בעוד שמעצבי נעליים בדרך כלל חשבו על שתי התכונות האלה, הם בדרך כלל לא הצליחו לאזן נכון, כשהם מגיעים לבסוף עם נעליים שיש להן אחת או אחרת, אבל לא את שתיהן. לעומת זאת, ה-990 הציע "גמישות יוצאת דופן ללא צורך בהקרבה קלה של תמיכה". 

© יתרה חדשה

עיצוב מתקדם מבחינה טכנולוגית

מספר תכונות איפשרו לנעל להגיע לתערובת המבוקשת הזו, לא פחות ממכשיר בקרת ההנעה הפטנטי של המותג, אשר היה "עשוי מפוליאוריתן חזק אך גמיש", כך שהוא עירסל את העקב מבלי להגביל אותו מדי בתנועה. הרכיב התומך הזה היה כל כך מוצלח שניו באלאנס עדיין משתמש בו היום. כאשר העקב היה מטופל, שאר החלק העליון היה "בנוי כמו נעל", מה שנתן ל-990 גמישות ללא תחרות. ללא דאגות בנוגע לזמן או כסף, הצוות גם היה מסוגל להשקיע בשיטה התובענית מבחינה טכנית שמחזיקה מעמד זמן להחליק, בייצור נעל נוחה מאוד, שכפי שהקטלוג הצהיר, "מתאימה יותר, מרגישה טוב יותר ומעניקה לך גמישות רבה יותר". מתחת לרגליים, Superflex outsole התנגדו בלאי "כמעט 30% טוב יותר מאשר חומרים soling קונבנציונליים", ו "משטח העקב פחמן גומי החדשני שלה" שיפור עמידות באזור זה לשימוש גבוה. בינתיים, המידול היה "עשוי משלוש שכבות שונות של EVA" לספיגת זעזועים מקסימלית ונוחות. לבסוף, New Balance המשיכה להתמקד בסימן המסחרי שלה על "רוחב ושינוי גודל", שהיה בלעדי למותג באותו הזמן, מה שהפך את ה-990 לזמין "במגוון רוחב, להתאמה מושלמת יותר".

© יתרה חדשה

תג מחיר שובר שיאים

ייצור נעלי ריצה כאלו היה עסק יקר, במיוחד משום ש-New Balance הייתה ידועה בייצור מוצריה בארצות הברית, ולא כיתרון שוק העבודה הזול שהיה זמין מחוץ לארצות הברית כמו כמה מותגי הנעלה אחרים באותה תקופה. לפיכך, פירוש הדבר היה שהיה צריך למכור את ה-990 במחיר גבוה יותר, ו-New Balance שברה את ניו באלאנס בכך שהפכה אותו לנעל הראשונה בשווי 100 דולר. קביעת המחיר הגבוה הייתה מסוכנת במקצת, היות שאף מותג אחר לא גבה הרבה, ורבים הטילו ספק אם מישהו יהיה מוכן לשלם כל כך הרבה עבור נעלי ריצה. בסופו של דבר, המהלך בעצם עבד לטובת החברה. צוות השיווק, שכבר הגה סיסמה חכמה: "בסולם של 1000, הנעל הזו היא 990", נשען על המחיר, והצהיר בפירסם ש"כשאתה משלם כל כך הרבה על נעל ריצה כמו עלויות 990, יש לך זכות לצפות שהיא תלבש היטב". בזכות העבודה הקשה של צוות העיצוב של הניו באלאנס, זה עבד, מה שאומר שלהקת הרצים הגדלה של המדינה הייתה יותר ממוכנה לשלם את התוספת הקטנה הזו עבור האיכות הגבוהה שלה. בנתיים, מחוץ לעולם הספורט, הנעל הייתה פופולרית בקרב נעלי ספורט מזדמנים כגזרתם המעולה והרגשתם הנוחה, אבל היא נראתה גם כסמל סטטוס; אחרי הכל, האפשרות להרשות לעצמה זוג נעלי ספורט של 100 דולר הראתה מידה מסוימת של עושר.

© יתרה חדשה

הצלחה בלתי צפויה

כשהושק ב-1982, בלט ה-New Balance 990 בנעלי הריצה הצבעוניות האופייניות של אותו היום עם ערכת הצבעים האורבנית שלו והלוגו הגדול של N שעל הדפנות שלו, ששניהם הפכו למאפיינים מיוחדים של גרסאות עתידיות. דייוויס תכנן כי החברה תמכור בסביבות 5000 זוגות, אבל בפועל התוצאות עלו בהרבה על הציפיות שלו. הוא הפך להצלחה מיידית, כאשר יותר מפי 10 מספר החזוי נרכש בשנת 2011, מה שהוביל את המותג לגבהים חדשים. המגזין דיווח בזמן אמת על נעלי ריצה אלו כעל "הנעל המתקדמת ביותר מבחינה טכנולוגית בשוק". אותו מאמר המליץ ל-990 "עבור רצים מסורים המחפשים שילוב אופטימלי של גמישות ובקרת תנועה", והכריז כי "השילוב המתוחכם של הגנה, נוחות ושליטה בתנועה" בא "ללא העיכוב הקל שבקלים של טווח התנועה הטבעי של כף הרגל".

© יתרה חדשה

התנסות בטכנולוגיה

תכונות אלה המשיכו לעשות את ה-990 לבחירה פופולרית בשנים הבאות ודייוויס בנה על הצלחה זו על ידי פיתוח סדרה של מודלים דומים, שיצאו לאור במהלך תקופה של עשר שנים בין 1986 ל-1996 וממוספרים מ-995 עד 999. כל אחד נתן למתכנני New Balance הזדמנות להתנסות בטכנולוגיות חדשות שבסופו של דבר יעשו את דרכן לתוך ה-990 עצמו. אולם לאורך כל הזמן הזה, המקור מ-1982 נשאר אותו הדבר, ורק ב-1998 דיוויס בחרה סוף סוף לתת לנעלי האהוב את העדכון הטכנולוגי הראשון שלה.

גירסה שנייה

המאזן החדש 990v2 היה שונה מבחינה ויזואלית וטכנולוגית ל-990 המקורי, אבל השימוש הבסיסי שלו ברשת הנשימה וזמש רך מתפתל בחלק העליון סימן אותו כהתפתחות של הקלאסיקה 1982. אף על פי כן, הסידור והצורה הכוללים של הכיסויים שונו כדי להפוך אותם לקצת יותר ישנים ולהראות מגע יותר של הרשת. כיסוי נוסף ניתן היה לראות המסגור את כף הרגל הקדמית ובכך להביא עומק נוסף לאסתטיקה, בעוד אלמנטים מחזירי אור הוחלו על חלקים של הבוהן, צדדיות ועקב. החידוש הגדול ביותר שהוצג בגרסה השנייה של ה-990 היה מיידל סול ה-ABZORB סופג זעזועים, שתמהיל קצפים באיכות גבוהה סיפק אף פחות רגלית מקופלת. בנוסף לשיפור הביצועים שלה, היחידה הבלעדית של ABZORB נתנה ל-990v2 אופי חזותי שונה לחלוטין, עם פרופיל עקול יותר ובועה אטומה של ריפוד הבולט מהעקב שממש שם את הטכנולוגיה על המופע. בנוסף, נעשה שימוש בגומי עמיד בפני החלקה על דפוסי המדרך המורכבים של ה-outsole הגמיש, הלשון הייתה מרופדת עבה יותר כדי להפחית את לחץ התחרה, וחלק מהאפקטים של המיתוג היו רקומים על מנת ליצור מראה אפילו יותר עדין.

© יתרה חדשה

עוד המתנה ארוכה

אף על פי שהטכנולוגיה המשופרת של גרסה 990v2 עשתה אותו לסרט המשך פופולרי, אוהדים של החברה נאלצו להמתין מספר שנים לפני שהמשחק חוזר על עצמו, כאשר 991, 992 ו-993 נוספו לסדרה הרחבה יותר. בשנת 2012 הוציאה ניו באלאנס את המהדורה השלישית של סדרת ה-990. שנה סמלית זו ציינה את יום השנה ה-30 לצללית, ובנקודה זו היא פיתחה את מה שהניו יורק טיימס תיאר כ"פולחן שאחרי". הצלחתה נבעה בחלקה מן הרבגוניות של העיר, אשר ראתה אותה פופולרית בקמפוסים, וזכתה לכינוי "סיירת הרבעה". הפופולריות של הסדרה גם העדיפה בקרב אנשים מבוגרים מעט יותר, שנהנו מרמות הנוחות שספק לה, וידוענים רבים היו מעריצים של המבנה הפונקציונלי שלה ושל הסגנון הסבוך, כולל סטיב ג'ובס, אשר אהב את הדגמים המפורסמים של סדרת ה-990.

דגם חדש עם טכנולוגיה חדשה

האדם שעמד מאחורי הניו באלאנס 990v3 היה המעצב הבכיר של מיצג המספר אנדרו נייסן. מכיוון שהיה בחברה פחות מעשור, הוא הביא נקודת מבט רעננה ל-990, תוך שהוא מפתח את המראה שלו ומחליף את האיפור הטכנולוגי שלו פעם נוספת. הייתה לו שכבה עליונה יותר ישנה מזו שקדמה לה, עם שכבה נוספת של רשת ניתנת לנשימה שנחשפה על ידי הצורה המעוגלת של כיסויי הזמש. הטכנולוגיה היחידה עברה שינויים נוספים, כשסוליית ENCAP תפסה את מקומה של הטבעת ABZORB מהרכב 990v2. המערכת האלטרנטיבית הזו, המורכבת ממסגרת פוליאוריטן עם לוח קל משקל של קצף EVA רך בתוכה, סיפקה יציבות רבה יותר לכף הרגל תוך שהיא מספקת רמות מצוינות של נוחות. בינתיים הוכנס מתחת לקשת סיב פחמן לתמיכה נוספת, וגומי עמיד הופיע ב-Outsole, אשר עוצב מחדש כדי לספק מתיחה טובה יותר מבעבר. מבחינה אסתטית, המיתוג שונה שוב כשהסמל N בכל אגף היה מעט גדול יותר עם קו מתאר חזק מאוד שהפך אותו למוחצן ושובה עין. גם הלשון נצפתה, ופני השטח המחוספסים שלה הציגו טקסט מדהים של ‘New Balance USA’. כל אלו נתנו לסגנון 990v3 נוסף, בעוד שהתמיכה החזקה של 990v3 משמעה שהוא היה עדיין יעיל בתור נעל ריצה, אולי בגלל זה הוא הפך לאחד הדגמים המוצלחים ביותר של כל 990 הדגמים.

© יתרה חדשה

כריס דיוויס ומגמת נעלי האב

זמן קצר לאחר שחרור ה-990v3, New Balance החל לעבור שינוי במוקד. כבעלים, ג'ים דייוויס תמיד התנגד לרעיון של אריזה מחדש של דגמי הספורט כנעלי סגנון חיים, כאשר שאיפתו העיקרית הייתה להתמקד בביצועים טכניים ולא באופנה. בנו, כריס, שהצטרף ללהקה ב-2008, העלה רעיונות שונים. ככל שטיפס גבוה יותר בעסקים, לכריס החלה להיות יותר השפעה, ובהדרגה הוא שינה את הגישה של אביו, לקח את המותג, ואת 990, בכיוון חדש. כתוצאה מכך, כאשר יצאה הגרסה הרביעית של הצללית ב-2016, חשבו על "נעל האב". סגנון נוסטלגי זה היה מזוהה עם אלו של שנות ה-80 וה-90, כאשר הנעליים נטו להחזיק סוליות עבות יותר, ודגש רב יותר על הנוחות היומיומית. באותה תקופה, האסתטיקה של הנורמליק, שתומכיה העדיפו הנעלה פונקציונלית במראה נצחי, עלתה גם היא, מה ששיפר עוד יותר את התזמון של ההחלטה של כריס. 

ה-990v4

מאחר שהמודל של 990 שמר על אסתטיקה קלאסית של שנות ה-80, לא הייתה דרושה עבודה רבה על מנת שדגם v4 יתאים למגמות האופנה של אמצע שנות ה-10 המאוחרות. כתוצאה מכך, הוא נראה די דומה לקודמו, עם כמה התאמות קלות את הצורה של זמש ואת רשת ציפוי של העליון, את ההשפעות המיתוג ואת דפוס לדרוך של outsole, אשר בהשתתפות עוד יותר גומי Ndurance. היא שמרה על סוליית ENCAP עמידה אבל תומכת, וסיבי הפחמן שלה הוחלפו בסיבי פחמן חד-פעמיים, מפלסטיק תומך וגמיש יותר. התכונות הנוחות והמעשיות האלו הפכו את ה-990v4 לבחירה מצוינת עבור בגדים יומיומיים, בעוד שהאסתטיקה של נעלי האב פנתה לקהל רחב, החל מאוהדי נעלי ספורט מזדמנים ועד לכל מי שמחפש פיסת נעליים אופנתית ואמינה.

© יתרה חדשה

זמן משגשג

ההצלחה של ה-990v4 חפפה לתקופה כללית יותר של שגשוג לניו באלאנס שהובילה לשורה של שיתופי פעולה מהממים. כמה מן הבולטים ביותר היו 990v2 קלאסי שתוכנן על ידי מותג אורח החיים האמריקאי Kith, dapper 990v3 נוצר עם סטודיו לעיצוב משותף JJJJound ואלגנטי 990v4 שנעשה בשותפות עם בית האופנה האגדי Stüssy. 

© יתרה חדשה

בונים על הצלחה

שיתופי הפעולה האלו הביאו את ה-990 ליותר ויותר מעריצים, וזמן לא רב לאחר שגרסה חמישית נוספה לאוסף כשהמותג בנה על הצמיחה המחודשת הזו. החידוש העיקרי ב-990v5 הגיע ב-2019 היה רצועת כוח של יחידת ה-TPU אשר סיפקה תמיכה יוצאת דופן בקרסול, תוך שמירה על הגמישות הכללית שהסדרה ידועה כל כך בזכותה. סוליית ENCAP, הנוחות שניתנה על ידי ה-ENCAP, שופרה עוד יותר על ידי סוליית Ortholite ספוגית, והמותר החיצוני נוצר מגומי מפוצץ כך שהוא היה קל יותר וגמיש יותר. כדי לפצות על העובדה שהחומר הזה היה פחות עמיד מגומי רגיל, רבות מגני המתיחה שעוצבו מחדש כללו גומי עמיד (Ndurance), שעכשיו הפך למוצר עיקרי בסדרת 990. מבחינה אסתטית, ה-v5 נראה כמו שילוב של ארבע האיטרציות הקודמות עם מיתוג מעודכן הכולל סמל דגל מחזיר אור על הלשון ולוגו N דק יותר על הדפנות.

© יתרה חדשה

נענד על ידי דוגמניות ואבות

כדי ללוות את שחרורו של 990v5, ניו באלאנס השיקה קמפיין פרסום ממולח עם taglines כגון “עשה עבור אלה עם סטנדרטים גבוהים” ו “הסוד השמור הטוב ביותר בנעלי ספורט”. הסלוגן הזכור ביותר שיחק על העובדה כי 990 עכשיו יכול להיראות על הרגליים של כולם מן אופנה מודע סלבריטאים נחמה מחפש אבות, וקבע כי זה היה "נלבש על ידי דוגמניות בלונדון אבות באוהיו". לא רק שהמשפט הזה המשיך לעשות רווחים ממגמת נעלי האב, שעדיין הייתה בזרימה מלאה בשלהי שנות ה2010, הוא גם הפנה לחיבורי הסלבריטאים של ה990. מעצבי אופנה עכשוויים, כמו הדוגמנית קאיה גרבר, החלו ללבוש את ה-v5 בפומבי, ובתחילת שנות ה-2020, השיר הופיע בכל רחבי המדיה החברתית הודות למעריצים ידועים כמו טימותי שאלאמה וז'ה קרביץ.

© יתרה חדשה

שותפים יצירתיים חדשים

בהסתמך על שיתופי הפעולה של שנות ה-2010 המאוחרות, ניו באלאנס ביקשה משותפים יצירתיים חדשים כדי ליצור קולורווייס v5 ייחודי. המעצב החדשני של Comme des Garcons ג'וניה ווטאנבה היה הראשון, וחשף שתי גרסאות אופנתיות בתחילת 2019. לאחר מכן נוצרו שותפויות בולטות עם הכדורסלן המקצועי קוואי לאונרד ומעצב הבגדים של ניו יורק, Made Clothes. אחד משיתופי הפעולה החשובים ביותר, לעומת זאת, היה עם חברת סגנון החיים של טדי סנטיס, איימה לאון דור, כשזה סלל את הדרך למערכת יחסים עמוקה ופורייה עוד יותר.

© יתרה חדשה

גיוס טדי סנטיס

במהלך 2019 ו-2020, פעל דור על שלושה פרויקטים שונים עם ניו באלאנס כשסנטיס הביא את השפעות הניו יורקיות של המותג שלו לצלליות 997, 990v2 ו-990v5. באמצעותם פיתחו השניים מערכת יחסים חזקה, שהגיעה לשיאה בסנטיס הוכרז כמנהל הקריאטיבי של ניו באלאנס Made in USA line באפריל 2021. שנה לאחר מכן, מעצב האופנה היווני-אמריקאי פרסם את הקולקציה הראשונה בתפקידו החדש. הוא העמיק לתוך מורשת רכס 990, תיאר מחדש מודלים 1 עד 3 והעניק להם את הסגנון הנוסטלגי המפורסם שלו. עבודתו עזרה להציג את מיטב המותג לעולם, ו-Santis’ Made בארה”ב הפך לחלק מכריע בהצלחה של New Balance בתחילת שנות ה-2020. בשנת 2023, הוא המשיך להרחיב את האוסף עם שלו לקחת על v4 לפני שהפך את תשומת לבו חבר החדש של הסדרה: 990v6.

© יתרה חדשה

שיפור ביצועים ב-990v6

הניו באלאנס 990v6 יצא לראשונה בסוף 2022, כשהמותג ביקש לתת לצללית האיקונית ביותר שלו עוד רענון טכנולוגי. עם הגעתם לאותם גוונים עירוניים כמו כל דגמי ההשקה הקודמים, הנעים בין לבן אלגנטי דרך גוונים שונים של אפור לשחור עמוק, v6 נוסד על העקרונות התמידיים של קו NB 990 - כדי ליצור את המוצר הטוב ביותר האפשרי. ככזה, החידושים העדכניים ביותר נוספו לצללית המלוטשת, כאשר היחידה היחידה באופן מיוחד קיבלה עדכון לשיפור הנוחות. קצף חדש בעל ביצועים גבוהים הידוע כ-FuelCell נוסף למרכז הסולייה לצד ריפוד ENCAP אמין. במקור הוצג נעלי הריצה העילית של New Balance בשנת 2019, קצף קצבי עם יכולת תגובה גבוהה המשלב TPU החנקן עם EVA כדי להציע רמות יוצאות דופן של אנרגיה לחזור ונוחות בחבילה קלת ועמידה. בחלקו העליון של החלק העליון נחשף יותר רשתות מאי פעם, שכן כיסויי הזמש צומצמו דרך מרכז כף הרגל, מה שגרם לנשימה נוספת לאורך האגפים. שינוי זה גם הפך את ה-v6 לאסתטי במיוחד לאור העובדה שסמליל ה-N החדש היה הפעם הראשונה בהיסטוריה של ה-990. Underfoot, outsole נשאר כמו grippy ועמיד כמו אי פעם הודות לדגם ולציפוי הגומי Ndurance שעוצב בקפידה.

© יתרה חדשה

שיתופי פעולה מרגשים

עם הכיסויים המעוקלים שלו, העיצוב היעיל והתכונות התומכות שלו, ה-990v6 ייצג את המאזן החדש הטוב ביותר כאשר הוא הושק, מה שהפך אותו לפופולרי מאוד בשנים הבאות. טדי סנטיס הטביע חותם ייחודי על ה-v6 על ידי עיצוב סדרה של קולוורדס מסוגננים, והצללית משכה שותפויות חדשות ומלהיבות עם מותגי אופנה עילית כגון Carhartt WIP, WTAPS ו-Kith, כמו גם שותפו הידוע של New Balance Joe Freshgoods. כמה מגרסאות שיתוף הפעולה המבוקשות ביותר של ה-990v6 נוצרו עם הראפר האקסצנטרי אקשן ברונסון, שעיצב שני קולוורדס בלתי נשכחים ב-2023, וחברת האופנה היוקרתית האיטלקית לורו פיאנה, אשר ההצעה האלגנטית שלה הוגבלה ל-1000 זוגות בלבד, מה שהופך אותה לנחשקת ביותר.

© יתרה חדשה

מתוצרת מקומית, הערצה גלובלית

כשהיתרה החדשה 990 יצאה לראשונה בשנת 1982, היא דחפה את הגבולות של נעלי ריצה עם ביצועים, ואתגרה את התעשייה לייצר הנעלה יותר טכנולוגית מתקדמת לכל סוגי הרצים. הדבר סייע לייסד זהות חזקה של חברת ניו באלאנס בתקופה שבה החברה הדגימה ערכים ברורים באמצעות התחייבות לייצור מקומי על פני ניצול כוח עבודה זר זול. דבר זה הראה מחויבות גבוהה יותר לאיכות שהמותג עדיין מוכר כיום. ה-990 תמיד נקשר לרמה הזו של מצוינות, והמעצבים שלו תמיד היו זהירים באיך הם מעדכנים את נעלי הספורט, ומבטיחים לשמור על הסטנדרטים הגבוהים ביותר בכל עת. כאשר נשאל על ה-990 המקורית ב-2018, כריס דייוויס תיאר את זה כדוגמה המושלמת לאתוס ה"עצמאי ללא מורא" של הניו באלאנס, אשר איפשר למותג לאמץ את המוזרויות שלו ולהראות את הזהות המובחנת שלו. בעקבות האתוס הזה, דייוויס העניק 990 נופך רחב להדהים, וכיום הוא פופולרי בקרב כל סוגי האנשים ברחבי העולם, עם רבים רואים בו את אחת מנעלי הספורט הכי איקוניות בהיסטוריה.

Read more

ב-SPORTSHOWROOM נעשה שימוש בקובצי cookie. מידע על המדיניות שלנו בנושא קובצי cookie.

המשך

עליך לבחור את מיקום המדינה שלך

אירופה

אמריקה

אסיה-פסיפיק

אפריקה

המזרח התיכון