SPORTSHOWROOM

Nike

Dunk

סניקר אהוב מבוקש על ידי מיליונים.

Dunk
© Nike

התחלות צנועות

באמצע שנות ה-80, יחד עם עבודתו על אייר ג'ורדן 1, המעצב פיטר מור הועבר לפרויקט בשם "תיכון צבע מכללה". זה היה חלק מתכנית צבעי מכללה של נייקי, שדרכו הם חברו באופן רשמי עם קבוצות בליגה הראשונה של ליגות הכדורסל של איגוד האתלטיקה הקולגיאלי הלאומי כדי לספק את השחקנים עם נעליים להתאמן ולהתחרות. ברצונה להתחבר לסצנת הכדורסל המתפתחת של אותה תקופה, נייקי היה להוט לעשות רושם, אז מור והצוות שלו התחילו ליצור מאמן שישפר את ביצועי השחקן וגם ימשוך את בסיס המעריצים הגדל של הספורט. כך החל סיפורו של דאנק הנייקי; סיפור יוצא דופן שממשיך עד היום.

© Nike

להיות נאמן לבית הספר שלך

ההטבעה יצאה לא הרבה אחרי אייר ג'ורדן 1 ב-1985, ונקראה על שם זריקת הטנק המפורסמת, אשר התפרסמה 40 שנה קודם לכן על ידי זוכה מדליית הזהב האולימפית בוב קורלנד. בשנות ה-80 הטריק הפך לחלק אינטגרלי של הספורט, מה שהפך את דאנק לשם הנעל. נייקי בחרה להשיק אותו בגמר ארבע המכללות - אירוע שיצר רגש והתרגשות מדהימים. למעשה, התשוקה של השחקנים המעורבים בטורניר הזה היוותה חלק מההשראה לעיצוב של דאנק. בתקופה ההיא, רוב נעלי הכדורסל הגיעו בגושי צבע מוצקים, בדרך כלל בצבע לבן לגמרי, אבל נייקי החליטה להתפלג מהשיטה הנפוצה הזאת על ידי יצירת שבעה צבעים שונים של שני גוונים שפורסמו בצבעים של כל צוות. זה היה מהלך חכם. לא רק שהציעה למעריצים נעל ספורט עם אסתטיקה מושכת, היא גם אפשרה להם להפגין את המסירות שלהם למכללה מסוימת ולצוות הקשור אליה. בידיעה שהם עלו על משהו טוב, נייקי הלכה על כל הרעיון, שחרור דאנק גבוה תחת הסיסמה בלתי נשכחת “להיות נאמן לבית הספר שלך”.

© Nike

עיצוב נעל כדורסל

מבחינת עיצוב, דאנק הנייקי חיבר יחד שלוש צלליות של נייק הקודמות: Jordan 1, the Terminator and the Legend. בעוד הצורה הכללית של נעלי הספורט היתה מבוססת על האגדה, שתי הנעליים האחרות היוו השראה למראה של החלק העליון, עם כיסויי העור התפורים ותיבת הבוהן המחוררת. מתחת, הוא כלל קסדת יתד עם קסדת מסטיק קונצנטרית שהציעה יציבות לשחקנים בזמן שהצביעו על המגרש. המראה הושלם עם קרסול מרופד ולשון לצד עמדות בלתי קונבנציונליות של השרוכים. אלו היו החידושים האחרונים בטכנולוגיית הביצועים באותה תקופה, שהביאו ערך מעשי לאסתטיקה האופנתית של הצורה החיצונית החסומה מצבע. אולם, למרות שהיה פופולרי בזמנו כנעל כדורסל, כשהשנים חלפו על, דגמי נייק המתקדמים יותר מבחינה טכנולוגית הגיעו, ובסופו של דבר הורידו את ההטבעה מהמגרש.

© Nike

מכדורסל ועד החלקה

בסוף שנות ה-80 ותחילת שנות ה-90, עם ירידת הפופולריות של הנעליים, הנעל הפכה לנגישה יותר, נשארה ברקע אבל מעולם לא נפלה לגמרי. במהלך תקופה זו שינתה נייקי מעט את צורת ההטבעה, והעניקה לה לשון ניילון קלת משקל וצווארון תחתון. העדכונים האלה, יחד עם סוליה דקה, שטוחה וחסרת תפיסה, תמיכת קרסול ובניית עור קשה, הפכו את זה למתאים עבור תת-תרבות ההחלקה המתהווה. ככל שההטבעה הפכה להיות פחות נפוצה באמצע שנות ה-90-00 המאוחרות, יותר מחליקים אימצו את הנעל שהייתה פופולרית בעבר, ומצאו אותה כאופציה מעשית וזולה.

© Nike

הקאמבק מתחיל

נייקי כבר ניסתה למשוך את עולם ההחלקה, והשיגה הצלחה מוגבלת, אבל כשהתברר שההטבעה הייתה בחירה נפוצה בקהילה, המותג החזיר את ההטבעה המקורית ב-1998, 10 שנים לאחר שהופלה מפס הייצור. עד מהרה החל דאנק לעשות קאמבקים בחלקים שונים של העולם. ב-1999 הגיע ה-Dunk Low Pro B לקליפורניה וה-Dunk Low CO.JP ביפן. המהדורות הנמוכות האלו אימצו את הרצון של הסצנה לביטוי עצמי באמצעות התאמות אישיות ייחודיות, עם צבעים ניסיוניות, דפוסים תופסים תשומת לב ומרקמים חדשים לצד ריפוד נוסף להגנה. גם שיתופי פעולה החלו לצוץ - השותפות של 2001 עם Stussy התקבלה יפה במיוחד. כחובבי ספורט הדביקו את המגמה, כמה אפילו הרחיקו לכת עד כדי כך שנסעו ליפן כדי לאסוף את CO.JP הנמוך.

© Nike

עיצוב חדש

ב-2002 הקימה נייק תת-מחלקה ייעודית לסקייטבורדינג, Nike SB, יחד עם סנדי בודקר (שממונה למנהל המערכת). כשהוא מודע היטב לקצב ההתפשטות של הטנק בסצנת הגלישה, בודקר יצא לעצב דאנק ספציפי להחלקה שבאמת ישרת את הקהילה. מתוך למידה מהניסיונות הקודמים של המותג לייצר נעל החלקה, הוא החליט להתייעץ עם אנשים בתקווה שיבחרו ללבוש את העיצוב שלו: המחליקים עצמם. הוא יצר דגימה המבוססת על Dunk Low Pro B והציג אותה למחליקים ולבעלי חנויות גלישה, תוך הקשבה למשוב שלהם כך שנעלי הספורט יוכלו להיות מותאמות למשהו שהם ירצו ללבוש.

© Nike

בונים אמון

עבודתה הקשה של בודקר הגיעה לשיאה בהצגת Nike SB Dunk ב-2002. העיצוב המוכוון יותר לסקייטרים כלל לשון בולגרית, ריפוד נוסף וטכנולוגיית Zoom Air של נייקי בסוליה, במטרה לספק ריפוד באיכות גבוהה. כדי לוודא כי נעלי הספורט ערערו על קהילת המחליקים, נייקי יחד עם ארבעה מחליקים - דני סופה, ג'ינו Ianucci, ריצ'רד מאלדר וריס פורבס. לכל קבוצה ניתן צבע משלה, והסט נקרא "צביעה על ידי". הם חולקו ל-12 חנויות החלקה מקומיות שנבחרו בקפידה במספרים מוגבלים, מהלך שעזר לחנויות לפרוח, ובכך הפגין את מחויבותה של נייקי למקום וזכה לאמון הקהילה מלוכדת זו.

© Nike

שותפויות חזקות

בינתיים, נייקי גם החלה לרתום את הכוח של שיתופי הפעולה כדי ליצור הייפ לעיצוב החדש. בעוד שותפות עם מחליקים פופולריים יצרה פלאים, זו הייתה העבודה של המותג עם הסקייטשופ של ניו יורק שהניעה את הבואשים קדימה. ההפצה הבלעדית הוכחה כהצלחה גדולה והובילה לשיתופי פעולה נוספים עם החנות במשך שנות ה-2000. אחד מאלה היה SB Dunk Low Pro x Staple Pigeon - נעל שהיתה כל כך מבוקשת כשיצאה בשנת 2005 שקהלים ענקיים התקבצו מחוץ לבוטיק Reed Space של היוצר ג'ף סטייפל במנהטן כדי להשיג זוג. זה משך מספיק תשומת לב כדי להפוך את חדשות הערב, נותן חמקן המפורסם אפילו יותר הייפ.

© Nike
© Nike

סניקר נלהב

בעוד שהפופולריות של ההטבעה לא השתנתה בשנים שחלפו מאז, היא מעולם לא נעלמה. יותר מ 35 שנים אחרי שהוא כיבד את החצרות של ליגות כדורסל במכללה, המודל הנצחי הזה עדיין הולך חזק בזכות גרסאות מחדש כגון צבעוניות פנדה האייקוניות ועמיתים כמו אלה עם Off-White™ וטראביס סקוט. לכל עיצוב של נייקי דאנק יש סיפור משלו, בין אם הוא קשור לכדורסל, החלקה או אופנה. עם כל כך הרבה חזרות שונות, כמה הפכו כמו יצירות אמנות נדירות יותר מאשר מאמנים. באופן בסיסי, עם זאת, Dunk נשארת נעל נייק צנועה עם ערעור מאוד רחב ומקום מוצק בהיסטוריה של נעלי ספורט.

Read more

ב-SPORTSHOWROOM נעשה שימוש בקובצי cookie. מידע על המדיניות שלנו בנושא קובצי cookie.

המשך

עליך לבחור את מיקום המדינה שלך

אירופה

אמריקה

אסיה-פסיפיק

אפריקה

המזרח התיכון