SPORTSHOWROOM

Nike

FlyEase

מהפכה בתחום הנגישות.

Nike FlyEase
© Nike

התחלה טרגית

לאורך ההיסטוריה שלה, נייקי ניסתה לדחוף את הגבולות של עיצוב הנעל כדי לדחוף אתלטים לגבהים גבוהים יותר. עם זאת, באמצע שנות ה-2000, התרחשה טרגדיה שתשנה בסופו של דבר את האופן שבו המותג ראה נעלי ספורט. ג'ף ג'ונסון, העובד הראשון של נייקי במשרה מלאה, שהצטרף לחברה בשנות ה-60 כשעדיין היה ידוע בשם Blue Ribbon Sports, סבל משבץ. אף על פי ששרד, הייתה תנועתו מוגבלת, דבר שהקשה עליו ללבוש נעליים קונבנציונליות. כשהוא רואה את מצוקתו של ג'ונסון, המעצב החדשני טובי הטפילד הרגיש צורך לעזור, להתחיל מסע לתוך עיצוב נעליים מסתגל.

© נייקי

"אם יש לך גוף, אתה ספורטאי"

ב-2006, שנתיים לאחר השבץ של ג'ונסון, החל הטפילד לעבוד על הנעלה לבעלי מוגבלויות. בתחילה, התכנונים שלו כוונו לספורטאים, והוא גייס לשרה ריינרטסן ספורטאית מקצוענית כדי לסייע לו במשימתו. עצתה הממה את הטפילד, כאשר הוא פוקח את עיניו אל הקשיים שהיא ואחרים התמודדו עמם. הקטועה הסבירה איך היא תצטרך לקנות זוג נעליים רגילות ולהתאימן כדי ליצור משהו שיתאים לנכות שלה. הם המשיכו לדון בקשיים מולם ניצבו אנשים עם מוגבלויות אחרות וכמה זה יכול להגביל את יכולתם לצאת ולהיות פעילים.

הטפילד החליט שמשהו צריך להיעשות, תוך שהוא קורא למילותיו של מייסד נייקי ביל בוורמן, שאמר פעם "אם יש לך גוף, אתה אתלט". הוא הבין שלמרות שהיו פתרונות אורתופדיים, היה חלק עצום באוכלוסייה שלא הייתה לה גישה לנעליים נוחות, זולות ומסוגננות, שנעשו לצרכים שלהם. עם רצון לתקן את זה, הוא וריינרטסן בנו את סוליית נייקי בשנת 2012. מערכת המתיחה הזו לשינוי מהיר שנעשתה ללהבי ריצה שינתה את המשחק לספורטאים עם מוגבלויות כמו זו של ריינרטסן, והטכנולוגיה אומצה במהירות ברחבי התעשייה. אך זו הייתה רק ההתחלה. הטפילד עמד לקבל השראה ממקור אחר שירחיב את חשיבתו בנושא עוד יותר.

© נייקי

מכתב מעורר השראה

מת'יו וולצר היה רק נער כשהחליט לכתוב לנייקי. בשל שיתוק מוחין, הוא לא יכול היה לקשור לבד את מערכות השזירה הקונבנציונליות, מה שאומר שמישהו אחר תמיד היה צריך לעזור לו. למרות שהוא אהב לנעול נעלי כדורסל של נייקי במיוחד בגלל התמיכה הגבוהה בקרסול, שעזרה עם המצב שלו, הוא התאכזב מכך שהמותג לא סיפק אפשרויות הסתגלות לאנשים כמוהו. לאחר שנים בהן בחן כיצד לפנות לנייקי, בהיותו בן 16, הוא כתב להם, בסופו של דבר, על מנת להסביר להם את מצבו. הוא פרש מהבעיות שאירעו לו עקב מוגבלותו, אך ציין כי הוא עצמאי כמעט לחלוטין. המתבגר ציפה ללכת למכללה, אבל לא רוצה להסתמך על חברים לקשור שרוכי נעליו בשבילו - אתגר מתסכל סופי שהוא פשוט לא יכול להתגבר על ידי עצמו. הוא קרא לחברת נייקי לייצר נעל שתעניק לו את העצמאות שהוא חשק לפני היציאה לקולג'. את המכתב קרא מנכ"ל חברת נייקי, מארק פרקר, שהעביר אותו להאטפילד. מילותיו של וולצר עוררו בו השראה להכפיל את עבודתו בבניית טכנולוגיות מסתגלות, והוא הפך את המיקוד שלו ביצירת נעלי ספורט עם מערכת כניסה קלה שתפתור את הבעיה של וולצר.

לקוח מרוצה

לקח להאטפילד שלוש שנים כדי לשכלל את הנעל FlyEase הראשונה שלו - FlyEase Soldier 8 FlyEase. כאשר זוג נשלח לוולצר על מנת לבחון את המערכת, התברר כי הוא בילה זמן רב מדי כדי ליהנות מהתוצאה. הוא השיב להאטפילד להביע את תודתו, באומרו כמה הם אפשרו לו להיות עצמאי וכיצד לתאר את תחושת ההישג הרבה לה זכה כאשר לבש אותם. העיצוב החדשני שילב רוכסן שנסחף על העקב עם רצועת סקוץ' שאיפשרה לוולצר לפתוח את גב הנעל לגמרי. משם, הוא יכול בקלות להחליק את הרגל שלו ולעשות אותם ללא בעיות. מאחר וזה היה חלק מקו החתימה של לברון ג'יימס, הוא כלל גם קרסול גבוה, מה שהופך אותו לנעל המושלמת למצבו של וולצר - הוא אפילו זכה לפגוש את לברון כתוצאה משיתוף הפעולה. בפנייה ישירה אל נייקי, וולצר נקט בצעד אמיץ, אך אומץ ליבו גרם לזרם החזק בתנועה שהובילה למגוון חדש של טכנולוגיות הסתגלותיות.

הרחבת הטווח

לאחר שחרורו של החייל האלמוני 8 פלייז, החלה נייקי לחבור לארגונים כמו המרכז לאינטרפיד, שעובד עם קטועי גפיים צבאיים וקורבנות כוויות, וצוות כיסא הגלגלים הפאראלימפי האמריקאי, שעבורו הם פיתחו טכנולוגיה כדי לשמור על השחקנים במושביהם במהלך התמודדות. בנוסף לעבודה עם שרה ריינרטסן, המעצבים של נייקי החלו להתייעץ עם ספורטאים אחרים, כגון סייף כיסאות הגלגלים ביאטריס ביו, ובכך הגדילו את הידע שלהם על איך לשרת את הקהילה הנכה בצורה הטובה ביותר. כמו כן, הם עבדו ביחד עם כוכבת ה-WNBA ועם זוכת מדליית הזהב האולימפית אלנה דלה דון (Elena Delle Donne) על מנת לבנות נעל כדורסל נוספת, שהייתה מודל ה-FlyEase הראשון שלא היה שייך לקו נייקי. בהשראת אחותה ליזי, שיש לה מספר מוגבלויות, היא סייעה ביצירת קבוצת ההגדלה של נייקי. הוא כלל רצועת עקב ממוגנטת ועקב מתקפל כדי לספק גישה קלה, ללא ידיים, לצד שורה של טכנולוגיות נייקי אחרות, כגון כבלי Flyknit העליונים וכבלי Flywire, שאפשרו לו להתאים כפות רגליים בצורות שונות. בנוסף, הודפסו מסרים מעוררי השראה על פני העיצוב כדי להראות את השאיפות של נייקי עבור הנעל: "הרחב את הפוטנציאל האנושי על פני UNVRS כל המינים כל היכולות כל מקורות כולם", "אין גבולות שום דבר הוא אפשרי" ו "להביא השראה וחדשנות לכל ספורטאי בעולם".

© נייקי

הקבוצה נוסדה בשנת 2019, כאשר באותה שנה נרכשה גם קבוצת הכדורגל הראשונה הסתגלותית. הנעל הספציפית לספורט זו נוצרה עבור סיאטל סיהוקס הליינבקר שאקו גריפין אשר, ללא יד שמאלית, התקשה לבצע במהרה שרוכים. נייקי תכננה סיכה עם רצועות במקום, מה ששימח את גריפין כמו מערכת החיכוך הפשוטה יכולה להיות בשימוש על ידי כל אתלט. מאז שחרורה של נעלי הספורט, המשיכה נייקי לעבוד עם מגוון רחב של ספורטאים על עיצובים חדשים ונגישים יותר, עם נעליים מסוג Delle Donne שקיבלה את הנעל הייחודית שלה, נעלי נייק אייר דלדון, בשנת 2022. מערכת ה-FlyEase שלו הייתה קלה מאוד לשימוש, עם לשון שניתן לקפל אותה כדי להרחיב את הפתח בחלק העליון ואת העקב מתקפל. הוא אפילו הגיע עם תג תלוי המכיל הוראות ויזואליות על איך להפעיל את מערכת הגישה הקלה.

עיצוב אוניברסלי

האוניברסליות הזו היא משהו שהפך לחלק מרכזי בקו ה-FlyEase של נייקי לאורך זמן. הסוויטה של מודלים אדפטיביים מוקדמים סייעה ללא ספק לאנשים רבים שהתקשו בעבר להיכנס לנעליים מסורתיות, והציעה להם אופציות אופנתיות מחוץ למודלים הפונקציונליים-ראשונים שהיו זמינים בחנויות אורתופדיות. עם זאת, עיצובי פלייאיז מאוחרים יותר זכו לקהל רחב יותר בשל יכולתם להפוך את החיים לקלים יותר עבור כולם. האתוס הזה הוא מה שהביא את אחת מנעלי ה-FlyEase המוקפדות והנגישות ביותר שנוצרו אי פעם - ה-Nike Go FlyEase.

© נייקי

עיצוב מלא ללא ידיים

כשהמעצבים של נייקי המשיכו לחקור את הדרכים השונות בהן יכלו לעזור לאלה שהתקשו לנעול נעליים מסורתיות, הם שקלו איך ליצור מודל שלם ונטול ידיים. אנשים רבים פשוט משתמשים ברגליהם כדי לחלוץ את נעליהם, למשל, כאשר הם לא יכולים להתכופף, על ידי החזקת העקב עם רגל אחת והוצאת רגל שנייה החוצה. זה לא נדיר לראות נעליים שיש להם עקב התמוטט בשל הבעלים שוב ושוב לשים אותם בדרך זו. התצפית הזו הובילה את נייקי להתנסות עם עיצובים שמאפשרים את הפעולות הטבעיות האלה, אבל האתגר היה לעשות משהו פונקציונלי ואסתטי מהנה אבל לא מורכב מדי או יקר מדי לייצור. הוא גם היה צריך להראות כמו נעל כדי שאנשים יוכלו להתחבר אליה יותר מרק רמה מעשית.

© נייקי

שותפות פרודוקטיבית

כאשר העבודה על הדגם החדש התקדמה, החלה חברת נייקי ליצור קשר עם חברות אחרות שתכננו נעליים הסתגלות. קיזיק, מעצבת נעליים קטנה שעבדה על פתרונות ללא מגע ידיים, כבר יצרה נעליים נגישות עם עקבים מתקפלים במשך זמן מה. טום קלארק, נשיא החדשנות של חברת נייקי, החליט לפנות למייסדה של קיזיק, מייק פראט, שהיה המוח שמאחורי רבים מהעיצובים המסתגלים של החברה, כדי ליצור שיתוף פעולה שישפר את התפוקה היצירתית של שניהם. הוא אפילו המליץ שפארט תשכור עובד לשעבר של נייקי בשם סקיפ ליי. עם ליי על הסיפון, השותפות הוקמה, ושני המותגים החלו לחלוק רעיונות על בסיס קבוע. The Air Max 90 FlyEase היה תוצאה ישירה של שיתוף פעולה זה. הקונספטים העיצוביים של נייקי שולבו עם המומחים במעבדות Handsfree של פראט כדי ליצור גרסה מעודכנת של עיצוב האיקוני שעשה שימוש בטכנולוגיית הנעליים הממוחשבות שלהם. הוא היה מורכב מחומר גמיש מוקף בדיור משולש בעקב שיכול היה להידחף מטה בעזרת כף הרגל כדי לאפשר כניסה קלה. מערכת עקב הניתנת לצמצום דומה התקיימה במספר דגמים מאז, כולל נעל האימון הפופולרית Metcon של נייקי.

© נייקי

התקדמות

לצד שיתוף הפעולה המלבלב, המשיכה נייקי להתייעץ עם חברי קהילת הנכים, ועיצוב חדש החל להתעצב. המעצבים חשבו לראשונה על נעל שנחתכה לשניים באמצע והוחזקה יחד עם צינורות כירורגיים. זה נתן להם נקודת התחלה בסיסית והדגים את הצורך בפתיחה מלאה של העקב כדי לאפשר ללובש פשוט להחליק פנימה את הרגל. כשהגיעו למוצר הסופי, הוא נראה שונה לחלוטין מכל נעל סניקרס אחרת, אבל עדיין היה לו מראה של נעל. "נייקי" קראה לו "גו פלייסלס".

© נייקי

עיצוב פורץ דרך

עיצובו של ה-Nike Go FlyEase היה פורץ דרך בשלוש דרכים שונות. ראשית, היה לו קיבוע של יתד גדול על העקב שאיפשר את התנועה האינטואיטיבית של החזקת גב הנעל עם רגל אחת כדי להוריד אותה. שנית, רצועה אלסטית רחבה שידועה כטנסיינר הייתה עטופה סביב כל היקף הנעל כדי לתמוך בה כשהוא נפתח ונסגר. נייקי עשה חגורה עמידה זו באמצעות חומר המועסק בדרך כלל בבנייה של סוליות וביצע בדיקות מכונה מחמירות כדי להבטיח שיש לו את הכוח הדרוש כדי לבצע את הפעולה שלה. Tensioner סיפק יציבות עבור התכונה השלישית והחדשנית ביותר של הנעל - ציר דו יציב. 

במהלך השנים, רצועות סקוטש, רצועות ממוגנטיות, רוכסנים וכבלים כולם היו בשימוש בנעלי FlyEase, אבל הציר היה טכנולוגיה חדשנית יותר שהייתה שיאו של העבודה של המותג על רכיבים אדפטיביים שהתחילו על ידי Hatfield כמעט שני עשורים לפני כן. הוא הוכנס לסוליה התיכונה סביב החלק שבו הערפד פוגש את הרבעון, מה שמאפשר לשליש האחורי של הנעל להתקפל פתוח, הרחק מהחזית. כאשר היא בתנוחתה הפתוחה, היא אפשרה לכף הרגל גישה מלאה, כך שהיא יכולה להיות מחוררת פנימה בלי צורך למשוך או לדחוף משהו. ברגע שהרגל הייתה בטוחה בתוך החלק הקדמי של הנעל, הלובש פשוט דרך מטה על החלק האחורי, והיא השטוחה החוצה. לאחר מכן, הציר ננעל במצבו הסגור, ובאופן מפתיע, הוא נשאר שם כשמשקל הלובש הוסר, אפילו אם ביצעו תנועות נמרצות למדי. כדי להסיר את הנעל, על הלובש היה להחזיק את ידית הגומי ברגל אחת ולהתרומם בעזרת השנייה. הלחץ הנוסף על העקב גרם לצינור להיפתח תוך כדי שהרגל נתלתה, וניתן היה להחליק אותה החוצה. כדי לחזק את כוחה, הוסיפה נייקי רצועה של גומי עמיד מאוד לאורך אמצע היציע והקפה את הציר עם שכבות נוספות של קצף. מצב זה אפשר לטנסיונר להחזיק את הנעל ביחד, כשהיא נפתחת ונסגרת, מה שיצר יציבות לכל אורך התנועה.

© נייקי

הנעל האולטימטיבית והנגישה

כאשר הוצגה הגרסה בפברואר 2021, ה-Nike Go FlyEase היה העיצוב הנגיש האולטימטיבי, אפילו עם קופסה שניתן לפתוח אותה מבלי להשתמש בידיים. זה היה תוצאה של שלוש שנים של עבודה קשה, אבל במציאות העיצוב החדשני שלה היה חייב הרבה למאמצי היסוד של הטפילד, ריינרטסן והצוות שלהם. למרות שהוא פותח על ידי קהילת הנכים, זה היה גם נוח לכל מיני אנשים. כדי להדגים זאת, שלחה נייקי זוג לג'ימי פאלון, שכרת בעבר חלק מנעלי המותג לשניים עבור מערכון קומי. הדבר הביא את ה-Go FlyEase להגזמה מאחר שהוא היה בהלם מהתכנון, אותו הציג בתוכנית טלוויזיה פופולרית. המציג הראה את התנועה האינטואיטיבית הדרושה לשם הפעלת הנעל, והדגיש את הדמיון לדרך בה אנשים כבר נועלים את נעליהם.

נגישות בלתי נגישה

ה-Go FlyEase סיפק דרך אלגנטית יותר לכולם לנעול נעליים, לא משנה מה סוג הגוף שלהם, ואולי לכן הוא נמכר במהירות כל כך גדולה כשהוא הושק. למעשה, זה הפך במהרה לקשה להשגה, נושא שנייקי היתה להוטה לתקן, בהתחשב בכך שזה נעשה לעיצוב מכליל עבור אלה שהיו זקוקים לו יותר מכל. כמה חודשים מאוחר יותר, החלה להיות זמינה יותר, ומאז 2022, היא הרבה יותר נגישה, ומציעה שוב אלטרנטיבה עבור אנשים עם בעיות ניידות, כמו גם אנשים שפשוט רוצים נעל ידידותית יותר למשתמש.

© נייקי

אוספים קלאסיים

מאז יציאתו של ה-Go FlyEase, המשיכה חברת נייקי להעלות דגמים בעלי יכולות הסתגלות, לעיתים תוך הוספת מערכות נטולות ידיים ותכונות נגישות אחרות לקווים קלאסיים כגון ה-Pegasus וה-VaporMax, ולעיתים אף עיצוביים חדשים לגמרי. נעל אחת הייתה חלק מאוסף מיוחד שהורכב באולימפיאדת טוקיו. קראו לזה FlyEase גלייד נייקי, הוא כלל עקב גמיש שהחליק אוטומטית בחזרה למקום מאחורי כף הרגל ברגע שהוא היה בנעל והיה לו חוט אלסטי מובנה בחלק העליון שעטף את הרגל כדי להחזיק אותו באופן מאובטח במקום. כמו גם להיות טוב עבור ספורטאים נכים, זה איפשר לספורטאים אחרים כדי להיכנס ולצאת במהירות של מאמנים שלהם מבלי כל הזמן צריך להתכופף כמו שהם עברו בין אירועים בספורט כגון התעמלות, שם הם צריכים לעשות זאת מספר פעמים. זה העלה עוד יותר את הפרופיל של העיצובים הנגישים של נייקי, מראה שהם יכולים לעשות את החיים של כולם קלים יותר, בעוד ערכת הצבעים האקסצנטרית Rawdacious של לבן, פיצוץ ורוד, כתום מוחלט ארגמן בהיר הוכיח את הרצון של המותג ליצור את הנעליים האלה עם אופנה בחשבון גם כן.

© נייקי

שני עיצובים אגדיים מקבלים את הטיפול FlyEase

עד שנת 2022, טכנולוגיית FlyEase התפתחה להרבה צורות שונות. זה סיפק לאנשים ברמות יכולת שונות גישה לכמה מהצלליות האיקוניות ביותר של נייקי, אבל עכשיו הגיע הזמן שקו FlyEase יתרחב לשני הנעליים הפופולריות ביותר בכל הזמנים - Air Jordan 1 ו Air Force 1. הראשון יצא גם בגרסאות גבוהות וגם נמוכות, עם שילוב של רצועת צווארון ורוכסן שמשמש לפתיחת הגב ורצועה שנייה המרחיבה את הפתח בחלק העליון כך שניתן היה להחליק את הרגל בקלות לפני שכל העסק הושלם שוב בעזרת יד אחת. לאחר שה-AJ1 הראשון הוכנס לשימוש בתחילת 2022, סדרה של קולוורדס הופצו במהלך השנה, עד שבסופו של דבר FlyEase יצר את הגרסה הידועה לשמצה של סדרת הצבעונים Bred בתחילת 2023. זמן לא רב לאחר מכן, הצטרפו לבסוף מטוסי חיל האוויר 1 למהפכת פליי איזי. הוא כלל הרבה יותר עיבודים סמויים ולמעשה נראה כמעט בדיוק אותו הדבר כמו הצבעונים הלבנים הקלאסיים, חוץ ממיתוג בעל מראה חדש שרמז על המבנה הנגיש שלו. מתחת לצד החיצוני היה לו עקב מכווץ והשרוכים היו תפורים, מה ששחרר את הלובש מהצורך לקשור אותם. בסוף, לעולם היה חיל אוויר 1 חופשי לגמרי.

© נייקי

עידן חדש של נגישות וחדשנות

זה כמעט בלשון המעטה לומר כי קו FlyEase של נייקי שינה לחלוטין כמה אנשים לובשים נעלי ספורט. הרבה יותר מאשר לספק נעליים אדפטיביות וכוללניות לאלו עם סוגים שונים של רגליים ויכולות משתנות, הוא מציע להם עיצובים מסוגננים ופונקציונליים שהם היו לפני כן לא מסוגלים לקבל. המשחק זכה לשבחים מהקהילה המוגבלת כיוון שהוא העניק להם גישה למגוון של נעלי ספורט אופנתיות, ופתח עבורם פורקן בלתי מושג לבטא את זהותם באמצעות נעליים. במאמציה לתמוך בקבוצות נישה אלו, החלה נייקי עידן חדש של נגישות וחדשנות. צוות FlyEase Innovation ממשיך לעבוד לצד חברי קהילת הנכים בעיצובים הבאים, מה שאומר שעוד יהיו מודלים מקיפים יותר בשנים הבאות. למעלה מעשור אחרי שוולצר כתב את המכתב שלו, יצירות ה-FlyEase המדהימות של נייקי עדיין בעלות השפעה כשהמותג חי עד למילים הנוקבות של ביל בוורמן.

Read more

ב-SPORTSHOWROOM נעשה שימוש בקובצי cookie. מידע על המדיניות שלנו בנושא קובצי cookie.

המשך

עליך לבחור את מיקום המדינה שלך

אירופה

אמריקה

אסיה-פסיפיק

אפריקה

המזרח התיכון