SPORTSHOWROOM

Nike

Air Zoom

מערכת ריפוד ביצועים גבוהים של נייקי.

Nike Air Zoom
© Nike

צורה חדשה של אוויר

מאז כניסתה של Nike לסוויטת הטכנולוגיות שלה ב-1977, Air cushioning מהווה חלק בלתי נפרד מהתפוקה של המותג. במשך עשור שלם כמעט ולא השתנתה - עד שעיצב טינקר הטפילד את נעל האייר מקס הראשונה. עם האוויר הנראה לעין, נעלי הספורט פורצות הדרך שלו היו הצלחה אדירה, מה שהוביל בהכרח לחידושים נוספים בטכנולוגיה. השינוי הבא של ריפוד האוויר היה מתן ריפוד מסוג אחר לריפוד מגן שהיה מורכב בבנייתו, אבל לא פחות מרשים בתוצאות שלו. הוא נקרא זום אייר, והוא הביא מימד חדש לגמרי לטכנולוגיה המפורסמת.

יוצר מתח

חברת Air Zoom פותחה במשך מספר שנים, ונבנתה בתחילה כטכנולוגיית ביצועים כדי לתמוך בספורטאים מכל הסוגים. דגם זה, הפועל זה לצד זה עם שחרורי Air Max, מציע אפשרות ריפוד שונה; משהו שטוח, נמוך לאדמה ויעיל. הסוד שלו היה סיבים סינתטיים שהוכנסו לתוך כיס האוויר העמיד שלו. החוטים האלו היו פרושים בחוזקה והיו מחוברים לחלק העליון והתחתון של יחידת אוויר דחוס, שם הם הוחזקו במצב מתוח. זה עזר למשוך את ריפוד האוויר לתוך עמדה שטוחה שהביאה את הלובש קרוב לקרקע, מתן יציבות מוגברת. זום-אייר גם הגיב בצורה מדהימה, תכונה שנבעה מסיבי המתיחה שלו. כשהרגל נלחץ על יחידת זום האויר, הסיבים האלו התקלפו ונרתעו לפני שנסוגו חזרה כמו קפיץ כשהרגל הורמה. בעוד שהאוויר מילא את תפקידו הרגיל של ריכוך ההשפעה, הפעולה של הסיבים הייתה החזרת אנרגיה מצוינת. זה יצר צעד רך ואחריו דחיפה חזקה מהאדמה, מה שהפך את התנועות למהירות יותר ויעילות יותר.

© Nike

תכונות אלה הפכו את Air Zoom הטכנולוגיה מושלמת עבור ספורט אשר נדרש תנועות מהירות, למקסם את הביצועים על ידי גילוח כמה אלפיות שנייה מזמני ספרינט של ספורטאי. כאשר נעלי האוויר זום הראשונות, ה-Nike Air Go LWP (Lightweight Performance), שוחררו בשנת 1995, עובדה זו הודגשה על פוסטרים שהראו את העיצוב כבעייתי. לצד תמונה של שחקן ה-NBA המפורסם טים הארדוויי, הופיעה שורה של טקסט המדגיש את יכולתה של הטכנולוגיה לאפשר לו לרוץ מהר יותר ולקפץ גבוה יותר. התמונה גם התייחסה לזום אוויר כ"נתיק-אוויר" כריפוד, שזה מה שנייקי בחרה לקרוא לו בימים הראשונים כהתייחסות למתח באלפי הסיבים בתוך כיס האוויר. עם זאת, זה לא נמשך זמן רב, כאשר אוויר מתיחה הפך זום אוויר מאוחר יותר באותה שנה, כאשר הוא שימש על טיסת זום האוויר 95, אשר היה בשימוש על ידי שחקן כדורסל מפורסם אחר של הזמן, ג'ייסון קיד. אוסף טיסות האוויר כבר היה מוצלח מאוד בתקופה זו, והפופולריות שלו סייעה להפיץ את שם חברת זום אייר כאשר הטכנולוגיה הורדתה לדגמים שונים של נייקי.

© Nike

יכולת ההסתגלות היא המפתח

אבל כדורסל לא היה הספורט היחיד שנהנה מטכנולוגיה חדשה זו. ה-Nike Air Go היה חלק מסדרה של נעליים תחת מטריה של LWP. קבוצה זו כללה גם את ה-Air Scream LWP, שנועד לאימונים צולבים, את ה-Air Challenge LWP, שנעשה כנעל טניס שלובש על ידי אנדרה אגאסי, ואת ה-Air Zoom LWP, נעל ריצה עם זום אוויר מקדימה. טווח הספורט והמשטחים אליהם יושמה כל כך מוקדם בחייו מראה את הרבגוניות של הטכנולוגיה. ניתן היה לייצר אותה לכל מיני צורות שונות במגוון גדלים, מה שאמר שהיא יכולה להתאים בקלות לכל חלק של הסוליה, מהעקב ועד לגב ואפילו לאורך המלא של הנעל, כך שתתאים לתנועות מסוימות של ספורט שונה. ב-1997, התכונה הזאת אפשרה לחברת נייקי לערום זוג יחידות של זום אייר אחת מעל השנייה באוויר. לצד זאת, ה-Foamposite הכיל מגוון של טכנולוגיות נייקי אחרות שהיו יכולות להפוך את נעל הכדורסל למגושמת ובעלת עודף משקל, אבל עם זום אוויר בסוליה, הוא נשאר קל משקל ומגיב. 

© Nike

ריפוד לכל ספורט

נעליים המכילות את זום אייר תמיד הציעו יתרונות אלו, ובתקופה זו היא ביססה את עצמה כמערכת ריפוד פופולרית בענפי ספורט רבים, כולל בייסבול וכדורגל אמריקאי. חברת Zoom Air עשתה את דרכה לסדרת אייר ג'ורדן האגדית כבר ב-1996, ומאז נוספה לדוגמניות רטרו של אייר ג'ורדן 1 האייקונית. ב-2001 הוכנס הריפוד למגף הכדורגל של מרקוריאל, כאשר הנעל הפופולרית קיבלה את יחידת האוויר זום (Zoom Air unit) הראשונה שקיבלה את הריפוד בשנת 2022. מאוחר יותר, בשנת 2005, לאנס מאונטיין הכניס אותו לתוך בלייזר SB שלו, והוכיח שהטכנולוגיה יכולה לשפר סקייטבורד גם כן. כרוונה היא חלק בלתי נפרד מסדרת נעלי הריצה הוותיקה של פגסוס, אשר הוצגה לראשונה בתערוכת פגסוס 27 בשנת 2010. באותה שנה, הוא הופיע גם במאמן אתלטיקה קלה בשם Nike Zoom Vomero 5, נעלי ספורט אשר מאז שולבו כעיצוב סגנון חיים פופולרי.

© Nike

על הרגליים של אגדות

בנוסף להיותו מופיע במגוון עצום של ענפי ספורט, זום אייר העריצה את רגליהם של מספר ספורטאים לאורך הדרך, החל משחקן הבייסבול קן גריפי ג'וניור לאחד הרצים הזעירים ביותר של ה-NFL בבארי סנדרס ועד לריצת הריצות המפורסמת בעולם פולה רדקליף, שזכתה במרתון ניו יורק במרתון מרצת הזום ב-2004. בכדורסל, הטכנולוגיה זכתה לאהדה רבה, כשמספר רב של שחקנים נועלים נעליים שמכילות אותה. מייקל ג'ורדן הגדול החזיק אותה בנעל החתימה ה-12 שלו, שתוכננה על ידי חברת נייקי, טינקר הטפילד. שריל Swoops, כוכב ה-NBA של הנשים והשחקנית האישה הראשונה שיש קו חתימה נייקי משלה, גם היה להם שולב לתוך אייר Swoops 2. כיום, ברוב נעלי הכדורסל של נייקי יש אוויר זום בפנים, כל כך הרבה שחקנים מודרניים מופיעים עם הטכנולוגיה על הרגליים כאשר על המגרשים.

קונספט מתפתח

עם שמות גדולים כאלה עוטה אייר זום עיצובים, ברור כי נייקי עבדה קשה כדי לשמור על החדשנות שלה רלוונטית, ביצוע שינויים מסוימים לאורך השנים  ולהבטיח שהוא ימשיך להתפתח. העדכון המשמעותי הראשון נערך ב-1998 בטלאריה של חברת Nike Air Zoom ששימשה כגוף הראשון של חברת Zoom, כאשר הוא קירב אותו לתחתית הסולייה ומאפשר חלוקה שווה יותר של מערכת הריפוד. שיטה זו הציעה אופציה שנייה לצד יחידות מלאות, שבה התקרבות אוויר הזום לחלק העליון של המידג'ולה כך שהרגל נדחפה יותר ישירות לתוכה, ויצרה תחושה מעט שונה מתחת לכפות הרגליים. שתי המערכות שימשו במודלים הבאים של Zoom Air. בעקבות זאת, ב-1999, אזרח זום האוויר הציג את הזום באוויר הגלוי הראשון, עם יחידות בחלקו הקדמי ובעקב. זה איפשר סוף סוף לאנשים לראות את הסיבים המתיחה שנתנו לנעליים שלהם קפיצה כזו. ב-2003 יצאה קבוצת הריגול Zoom Air. לראשונה הציגו את כלוב ה-Pebax התרמופלסטי החזק סביב יחידת הזום כדי לשפר את היציבות ולספק הגנה נוספת תוך העלאת העקב מעל לרמה שנראית על נעליים קודמות. במשך הזמן, נייקי עבדה לקראת יחידת זום אוויר באורך מלא, ולבסוף השיגה אותו על נעל החתימה -10 של לברון. בשנת 2018, טכנולוגיית זום עברה שוב כאשר זום טורבו הוכנסה לקירי 5. העיצוב של כיס אוויר זה, שהוצב בו במיוחד על מנת לספק את סגנון המשחק של אירווינג קיירי, העניק לעונד ריפוד רב-כיווני לתמיכה גדולה אף יותר במהלך הצירים ובתנועות לרוחב.

© Nike

ענק של ריפוד ההיסטוריה

יותר מ-25 שנה לאחר השימוש הראשון בזום אייר, הטכנולוגיה ממשיכה לעשות את דרכה לנעליה של נייקי. זהו חידוש שהתפתח ושיפר יחד עם הספורטאים שתמכה, ובכך, היא הרוויחה את מקומה לצד הענקים המרחפים האחרים של נייקי: Air כימוס ו-Air Max. הוא הפך להיות מערכת ריפוד הנבחרת עבור דגמי ספורט הביצועים של המותג, המבטיחה את מעמדו כאחד מהטכנולוגיות הנעלות של ימינו.

Read more

ב-SPORTSHOWROOM נעשה שימוש בקובצי cookie. מידע על המדיניות שלנו בנושא קובצי cookie.

המשך

עליך לבחור את מיקום המדינה שלך

אירופה

אמריקה

אסיה-פסיפיק

אפריקה

המזרח התיכון