Nike
Vaporfly
נעל-העל המקורית.

סוג חדש של נעל
לאורך ההיסטוריה, חברת נייקי הייתה בחוד החנית של הטכנולוגיה בתחום הנעל. החל מסוליה של ביל בוורמן וכלה בריפוד האוויר של פרנק רודי, המותג תמיד הצליח לספק לרצים עיצובים חדשניים המשפרים היבטים שונים של נוחות וביצועים. עם זאת, בתחילת שנות ה-2010, היה אזור אחד בו נראה שהם מתפרצים: נעלי מרתון. בין השנים 2007-2014, שיא העולם במרתון לגברים נשבר חמש פעמים על ידי ספורטאים שלבשו דגמים מסדרת עדיזרו זירו. המעצבים של נייקי היו צריכים להגיב, והם עשו זאת בצורה הכי מדהימה, ויצרו סוג חדש של נעל שלא נראתה קודם לכן. ידוע כNike Vaporfly, אצן מתקדם טכנולוגית זה לא רק עקף את התחרות, זה שינה את כל הנוף של הנעלה אתלטי.
הלוח הראשון מסיבי פחמן
באופן אירוני, הטכנולוגיה שאפשרה לנייקי לעשות צעדים משמעותיים כאלו קדימה פותחה בתחילה על ידי אדידס. בסביבות תחילת המילניום, יריבתה של נייקי עסקה במחקר עם מדענים במעבדת הביצועים האנושיים של אוניברסיטת קלגרי, מה שהוביל לתגלית חשובה. הם מצאו כי על ידי הוספת צלחת סיבי פחמן למרכז הסוליה של הנעל, ניתן היה להקשיח את הריפוד הרך בדרך כזו שהאצן איבד פחות אנרגיה עם כל שלב, ובכך יכול היה לבצע טוב יותר, במיוחד לאורך מרחקים ארוכים. בתחילת שנות ה-2000, אדידס ייצרה הנעלה עם מה שנקרא Pro Plate בתוכה, ובמהלך השנים הקרובות תכונות החזרת האנרגיה שלה הפכו את הנעליים להצלחה. למרות זאת, הם עדיין זכו בתחרות על ידי הרצת נעליים ללא צלחת סיבי פחמן, כך, שבשנות התשעים המאוחרות, המותג הפסיק להשקיע בטכנולוגיה היקרה, ובחר במקום להתמקד בוסט קצף.
מדען צעיר חשוב
בערך באותו זמן, סטודנט סיני צעיר בשם ג'נג לו ערך מחקר לדוקטורט בביומכניקה. הממונה עליו היה ד"ר דארן סטפנישין, שהיה במקרה אחד המדענים שהשתתפו במיזם סוף שנות ה-90 של אדידס באוניברסיטת קלגרי, וחלק בלתי נפרד מהצוות שתאם את הצלחת המקורית של סיבי פחמן. תחת הדרכתו, לואו לקח חלק ביוזמה בחסות אדידס בשנת 2012 שכללה בדיקת נעלי ריצה עם אבטיפוס, מה שנתן לו תובנה נהדרת לגבי עיצוב נעליים וסוג האתלטים הטכנולוגיים הנדרשים. בעוד שזה בטח היה מרגש עבור לואו, הוא היה מעריץ של נייקי מאז ילדותו, כאשר קו אייר מקס היה פופולרי בסין מולדתו, והיה הרבה יותר נוטה לעבוד איתם. לקראת סוף לימודי הדוקטורט שלו, לו התוודע לתחרות מחקר נעלים בחסות המותג, אליה הוא נכנס וניצח. התרשמתי, נייקי הציע ללו עבודה בשנת 2013, והוא קפץ על ההזדמנות, לוקח ידע חשוב על טכנולוגיית הנעליים, במיוחד צלחת סיבי פחמן, איתו. זמן לא רב לאחר שהצטרף לחברה, נשלח המדען הצעיר למשימה חדשה ושאפתנית, שמטרתה לבנות נעל ריצה מתקדמת שתוכל לקחת אצן מרתון אל מתחת מחסום השעתיים בפעם הראשונה בהיסטוריה. הרמז מהווה חלק מרכזי בתהליך הפיתוח של הארנב.
צוות מומחים
עד 2014 החליטה נייקי להתחייב אף יותר למטרה זו, בהקמת מיזם Breaking2 במאמץ נחוש להשיג את המרתון הראשון של מתחת לשעתיים. מנהיגה היה סגן הנשיא לפרויקטים מיוחדים של נייקי ואיגוד מותגים, סנדי בודקר, שהיה ידוע, בין היתר, בזכות הקמת חטיבת הסקייטבורדינג המוצלחת ביותר, נייקי SB. בודקר היה מוקסם מרעיון מרתון השעתיים של חייו, עד כדי כך שהוא קעקע על פרק כף ידו את הספרות 1:59:59. הוא החשיב אותה ל"מחסום הגדול האחרון שהיה פעם בדור", לאחר ארבע הדקות של רוג'ר בניסטר מ-1954 והשחתת מחסום 10 השניות של ג'ים היינס ב-1968. הגישה האובססיבית הזו הפכה אותו למועמד המושלם לקחת על עצמו אתגר כזה, אבל הוא גם היה צריך עזרה, והוא החל להרכיב צוות חזק של מומחים שיכלו לנתח כל גורם שעלול להשפיע על מרתון, עד לפרטים הכי טובים. קבוצת המנהיגות שלו הושלמה על ידי סגן נשיא לחדשנות בתחום ההנעלה טוני ביגנל, שהיה אחראי על הקשר עם האתלטים המובחרים של נייקי והשתמש בתובנותיהם כדי לשפר את הציוד, ומת'יו אחות, שהוביל את המדענים והחוקרים בצוות המחקר של נייקי במתקן ההיי-טק המכונה מעבדת המחקר לספורט של נייקי. ג'נג לואו - כעת חוקר בכיר בביומכניקה - היה חלק מצוות האחראי על עיצוב נעלי הספורט למרוץ, אליו הצטרפו עובדי נייקי מנוסים כמו הלין הצ'ינסון, אשר הייתה חברת מפתח בצוות שפיתח את טכנולוגיית נייקי החופשית, ברט סקולמיסטר, אשר סייע בעבר להשיק את נייקי פלייסרוג, ומהנדס נאס"א לשעבר חורחה קארבו. בינתיים, קבוצה נוספת של מדענים בראשות ד"ר בראד וילקינס וד"ר ברט קירבי עבדו על מוצרים ואסטרטגיות הממטבים את ביצועי הריצה. זה היה כרוך בהתבוננות על הכל, החל מאימונים ותזונה וכלה בביצועים קרדיווסקולריים, ואפילו על הגורמים הסביבתיים שמקיפים את הגזע.
שלושה אתלטים מיוחדים
באמצעות הניסיון והמומחיות הרחבה שלהם, הצוות של Breaking2 בדק דרכים שונות לשלב את הלוח מסיבי פחמן בנעל, והוסיף אותו תחילה לדירת מרוץ מסורתית. זה לא עבד בכלל, אז הם עברו לרעיונות אחרים, וקיבלו משוב באופן קבוע מהספורטאים כשהם התקדמו. שלושה גברים נבחרו להיענות לאתגר וכל אחד מהם נתמך ונוטר במחנות האימונים שלו על ידי מדענים שהתאימו את הנורמות של הידרציה, תזונה והכנה לצרכיו הספציפיים. בספרד, אצנית אריתריאה, צרסנאי טדסה, זכתה במספר מדליות זהב באליפות העולם בחצי מרתון, והחזיקה בשיא העולם בריצת חצי מרתון מאז 2010, ובאתיופיה הייתה מומחית מרוצי הכביש, לליסה דסה, שהייתה צעירה בכמה שנים מהאחרות, אבל כבר התרשמה מריצה של אחת מנבחרות המרתון המהירות ביותר אי פעם במרוץ 2013 בדובאי, לפני שהמשיכה במרתון בוסטון באותה שנה. עם זאת, סגניתו המרגשת ביותר של הקבוצה הייתה הליכוד בקניה תחת הדרכתו של אליוד קיפצ'וגה. לאחר שהתמחה בריצת 5,000 מטר, מרחק שבו זכה במספר מדליות, עבר קיפצ'וגה לפורמטים ארוכים יותר ב-2012, ושנה אחת לאחר מכן, ניצח במרתון המבורג בבכורה, תוך קביעת שיא מסלול חדש. ב-2013 הגיע למקום השני במרתון ברלין אחרי וילסון קיפסנג, כאשר ארצו לקחה 15 שניות מאליפות העולם הקודמת. קיפסנג רץ בתוך נעל אדידס, מה שמעיד על הדומיננטיות של יריבתה של נייקי, אבל זה היה בקרוב אתגר כשפרויקט Breaking2 דחף את חדשנות בנעלי ריצה לרמה חדשה.
סנדלית מכווננת היטב
נייקי שיתף פעולה עם קיפצ'וגה ועמיתיו האתלטים במשך מספר שנים, ולבסוף גילה את כוחה של צלחת סיבי הפחמן באמצעות עיצובה לצורה דמוית כפית ייחודית והנחתו בין שני לוחות עבים של קצף פאבקס הידועים בשם ZoomX. המותג השתמש בחומר ריפוד זה מאז שנות ה-90, אך כל הזמן ניסח אותו מחדש כדי לשרת מטרות שונות. במהלך שלב 2, המדענים שינו שוב ושוב את הנוסחה עד שהם תמרנו את הקצף למצב של צפיפות נמוכה, ולכן קל יותר ובעל תגובה טובה יותר מהתגובה לטיפול. זה איפשר להם להשתמש ביותר קצף מבלי להגדיל באופן משמעותי את משקל הנעל, ובכך העניק לרץ יותר הגנה על השפעה והחזרת אנרגיה. ZoomX היה רך מאוד ועלול להיות לא יציב כתוצאה מכך, אבל צלחת סיבי הפחמן התנגדה לאפקט זה, הקשחת היחידה היחידה הבלעדית ולעבוד עם החומר הריפוד כדי להנחות את כף הרגל קדימה ולספק תחושה קפיצית דרך כל שלב.
אבות טיפוס מוקדמים
במהלך תקופה זו, הפרויקט פורץ הדרך של נייקי היה סוד שמור היטב, אבל בשנת 2016, הספורטאים של המותג החלו להיות בעלי ביצועים טובים וטובים יותר בתחרות הרשמית, מה שהוביל להשערה שהמעצבים שלו פיתחו פיסת נעליים חדשה ופורצת דרך. הסימנים הראשונים של מודל זה הגיעו במבחנים למרתון לנשים לקראת אולימפיאדת ריו. האצנית המנוסה קארה גושה, שייצגה בעבר את מדינתה באולימפיאדת 2012, הייתה אחת המועדפות להעפיל לתחרות, אבל כדי לעשות זאת, היא הייתה צריכה לסיים בשלושת המקומות הראשונים ברשימה. אז, כשהיא עברה את הקו במקום הרביעי, גוצ'ר התאכזב בלשון המעטה. אף על פי שלא הייתה מודאגת מכך באותו זמן, נאמר לה כי כמה רצים יהיו לבושים באב טיפוס של נייקי שיכול לשפר באופן משמעותי את הביצועים שלהם, והתברר כי שניים משלושת האנשים להכות אותה היו. איימי קראג, זוכת המרוץ, הייתה אחת מהם, לאחר שהביסה את גוכר ביותר משתי דקות, בעוד שהמציינת במקום השלישי, שאלין פלנגן, הייתה השנייה, הספורטאית בחסות נייקי לאחר מכן ציינה שנעליה היו "מחליף משחק" אשר עזר לה "לרוץ מהר יותר". במהלך מרוץ הגברים, גאלן רופ גם העלה את האבטיפוס Vaporfly כשהוא הפך רק רץ השני בהיסטוריה שזכה במבחני המרתון האולימפיים בבכורה.
אולימפיאדה שנויה במחלוקת
זה היה הראשון מבין הרגעים השנויים במחלוקת של אבות טיפוס Vaporfly, כשאתלטים מתחרים הפכו מתוסכלים למראה יריביהם המניעים אותם במרוץ אחר מרוץ. דוגמה בולטת לכך הייתה באולימפיאדת לונדון (2016), שבה ניצח קיפצ'וגה לאחר פיצול שלילי ראוי לציון של יותר משלוש דקות. כמו כן, סיימו במקומות השני והשלישי בהתאמה את הספורטאית האתיופית פיאיזה לילסה וגאלן רופ. כל שלושת הגברים רצו באב הטיפוס של Vaporfly, אשר העליונה הוורודה בהיר וצהובה שלו נלקחה מ-Zoom Streak 6, נעל שנלבשה על ידי אתלטים רבים אחרים באותו יום, כך שאנשים חשבו בתחילה שהם לובשים אותה יותר מדי. בגידה הייתה המידסול הגבוה בצורה יוצאת דופן של אב הטיפוס. מעניין כי אחד מפרשני הגזעים הזכיר את הזמנים המהירים יותר ויותר שייצרה קיפצ'וגה, אך הצהיר כי הוא חושב שמחסום בן שעתיים לא יישבר "עוד 25 שנה בערך". נייקי הייתה נחושה להפריך את התאוריה כי היום של הניסיון לשבור 2 היה פחות משנה משם.
מונשוט של חדשנות
ההישגים של הספורטאים הלובשים את אב הטיפוס של Vaporfly הדגימו למהנדסים של נייקי שהיא יכולה לשפר את הביצועים לאורך מרחקים ארוכים, ובעוד הקהילה הריצה דנה במוסר של השימוש של המותג בנעלי אבטיפוס בתחרות רשמית, בודקר והצוות שלו התכוננו להכריז על Breaking2 לעולם. הם עשו זאת ב-12 בדצמבר 2016, בהודעה לעיתונות שתיארה את הפרויקט כ"מונשוט חדשני שנועד לשחרר את הפוטנציאל האנושי". במהלך החודשים הבאים, כל אחד משלושת הרצים פתח בתוכנית אימון אישית בת שבעה חודשים, נייקי הוציאה סדרה של מבזקי חדשות נוספים שתיארו את הגברים והנשים שמאחורי הניסיון, את האתלטים המעורבים, ויום אחד בלבד לפני האירוע, את אסטרטגיית המירוץ. האחרון חשף את הדיוק המדהים איתו התקרב הצוות והניסיונות והדרכים השונות בהן הם ינסו למטב כל פרט קטן כדי להשיג את המטרה שלהם. כולל העסקת שלושים רצי קצב משמונה מדינות שונות שיאורגנו למשולש של שישה ספורטאים מול שלושת הרצים העיקריים בכל עת. נקבע כי זו תהיה התצורה הטובה ביותר להגן על הספורטאים מפני הרוח, עם שלושה ראפרים המחליפים לרצים טריים בערך כל חמישה קילומטרים. צוות התמיכה הובל על ידי מכונית חשמלית שתקרין קו ירוק בעזרתה ניתן יהיה לעקוב ובו בזמן להציג את הקצב, הזמן עבר והסיום המתוכנן. משקאות מותאמים אישית המכילים תערובות מותאמות אישית של פחמימות, קפאין ונוזלים יסופקו לכל רץ על ידי עוזרי רכיבה על אופנות כדי להבטיח הידרציה נאותה עם שיבוש מינימלי. בשל תנאים מלאכותיים אלו, המרוץ לא היה מועמד לתעוד רשמי, אולם נייקי התעניינה יותר בקביעת היסטוריה מאשר שיאו העולמי.
שניצל זבוב שניצל
במהלך תקופה זו חשפה נייקי את הפרטים של העילית הזום Vaporfly לציבור. בהודעה חדשותית ב -7 במארס, 2017, המותג תיאר את זה כ “נעל קונספט” ש “משלב תובנה ספורטאית עם ניתוח ביומכני והנדסה חדשנית.” כמו כן, מוסבר כי העיצוב של ה-Vaporfly מנוגד לתבונה המקובלת, ופועל למען גישת "עוד זה יותר", בניגוד למבנה המסורתי בפרופיל הנמוך. במקום המראה המינימאלי הזה, הנעל הייתה סנדלית ZoomX עם "גובה מחסנית 21mm forefoot stack" כי הן מרופד כף הרגל נגד הכביש וסיפק החזר אנרגיה מעולה, יחד עם "צלחת סיבי פחמן חד כיוונית, עם פרופיל נוקשות אופטימיזציה ספורטאי" ועקב זורם "מודל עבור אווירודינמיקה האולטימטיבי". אלמנטים נוספים שהודגשו כוללים את "היסט 9 מ"מ", שעזר להגן על אכילס, "Flyknit upper", שכלל את כף הרגל, ואת "הסריקה האייקונית של צבע המיד-סול", שפעלה כייצוג ויזואלי של "הגאומטריה של לוח מסיבי הפחמן" המגולף. ג'נג לואו חשף את ההשפעה של הצלחת הזו, וקבע כי צורתה הקפדנית והקשיחות מופחתת "כמה אובדן אנרגיה מתרחש כאשר הרץ מתכופף בבוהן... מבלי להגדיל את הביקוש על העגל." העבודה שזורה בקטע הזה הייתה מידע על פרוייקט Breaking2 ואיך כל מה שקשור לנעל ולבגדים אחרים שעוצבו במיוחד הותאמו לאירוע שובר השיאים, שעכשיו היה רק חודשיים מהיום.
המרוץ Breaking2
ב-6 במאי 2017, קיפצ'וגה התייצבו לצד טדסה, דסה ושישה אצני הקצב הראשונים במסלול המרוצים מונצה פורמולה 1 מוכנים להתמודד על האתגר. הקורס עצמו נבחר בקפידה בשל התנאים הנוחים שלו, הכוללים גובה נמוך, מזג אוויר ממוזג ואורך קצר של הקפה עם פניות ארוכות והדרגתיות שלא יאטו את הרץ. זה היה מוקדם בבוקר, ועדיין בקושי דמדומים, אבל הקנייתי בלט באפוד הכתום הבהיר שלו ושרוולי הזרוע, בעוד כל שלושת השחקנים לבשו את הצבע הכחול של האליטה של נייקי Vaporfly שהיה מכוון ספציפית לרגליים האישיות שלהם. ניתן היה לראות בבהירות את הזוהר הירוק של הלייזרים הקופצניים, וכשקרן המירוץ נשמעה על ידי סנדי בודאקר, הקבוצה החלה מיד להתיישב לתוך תצורת החץ המוגדרת מראש. ככל שחלף הזמן והאור השתפר, התברר כי היה רק אדם אחד שהיה יכול לאתגר את מחסום השעתיים. ב-16 ק"מ לערך, החל דסיה לסגת אל מאחורי הקצב הנדרש, וטדזה צנח ברדיוס של 20 ק"מ והותיר את קיפצ'וגה לבדו. בקילומטר ה-30, הוא היה שנייה אחת מאחורי הקצב הנדרש, והוא מעולם לא ממש עשה את הזמן חזרה, כשהוא מסיים את טיסתו המייגעת ב-2:00:25. למרות זאת, היה קיפצ'וגה חיוך גדול על פניו לאחר שחצה את הקו, וכעבור רגעים ספורים בלבד, הוא רואיין על ידי פולה רדקליף, אשר תיארה אותו כ"הישג פנומנלי" ו"הופעה מעוררת השראה מאוד". בראיון מאוחר יותר, קיפצ'וגה הראה את סימן ההיכר שלו גישה נדיבה, וקבע כי "העולם עכשיו נמצא במרחק של 25 שניות בלבד", מתוך מרתון בן שעתיים.
תוצאה מוצלחת
אף על פי שאף אחד משלושת הרצים לא הגיע למטרה שארכה שעתיים, הפרויקט של Breaking2 היה הצלחה גדולה עבור נייקי. קיפצ'וגה היה כל כך קרוב וטדסה ניצח את זמנו האישי בכמה הזדמנויות תוך כמעט ארבע דקות, ובכך הוכיח כמה הוא טוב. זה גם נתן לרצים ברחבי העולם את האמונה שהם יכולים ללכת פחות משעתיים, וכאשר Nike Vaporfly 4% שוחרר לציבור הרחב ביולי 2017, זה היה הצלחה מיידית. למעשה, זה הפך במהרה קשה עבור כל אחד להשיג את הנעל, עם הרבה אנשים שישבו ברשימות המתנה במשך שבועות לפני קבלת גישה לצמד. ספורטאים רבים ממומנים של נייקי קיבלו את הנעל לפני השחרור הכללי שלה, ובמשך כל השנה, הם הוכיחו את האפקטיביות של צלחת סיבי הפחמן וקצף ZoomX שוב ושוב.
שנה מדהימה
בסוף שנת 2017 נייקי הפיקה אינפוגרפיקה שעיצבה את הדומיננטיות של הנעל, תוך שימוש בסלוגן "זה חייב להיות הנעליים" המפורסם מפרסומיו של ג'ורדן ברנד לדגמים מוקדמים של אייר ג'ורדן. לצד זה, "19 גימורים עליונים" ו-"6 מרתונים עולמיים" ש- Vaporfly היה מעורב בהם באותה שנה הוזכרו לצד התייחסויות ל"גימורי פודיום חסרי התקדים" שלה והעובדה ש-"מתוך 36 גימורים אפשריים במרתונים הגדולים בעולם לשנת 2017, ספורטאים ב- Vaporfly Zoom של נייקי 4% השיגו 19". היא גם פיצחה הישגים באירועים ספציפיים, מה שהראה ש-83% משלושת האתלטים המובילים במרוץ של גברים ונשים בבוסטון חבשו את הנעל, ושבשיקגו וניו יורק, שמונה מ-12 הזוכים במדליות רצו בה. שאלאן פלנגן זכתה לכבוד על היותה האישה האמריקאית הראשונה מאז 1977 שהצליחה לזכות במרתון ניו יורק (לאחר שניצחה במקום השני ב-61 שניות), וקיפצ'וגה גם הוזכרה על כך ש"רשמה את הזמן המהיר ביותר בכל ששת מרוצי המרתון העולמי בעודה לובשת את ה-Zoom Vaporfly 4%" במרתון ברלין.
פגישה בלתי צפויה
ביצועיו המתריעים של קיפצ'וגה במרתון ברלין בשנת 2017 כללו מאבק נהדר עם אצן אתיופי ושחקן מרתון לשעבר, גויה אדולה. למעשה, מקצה ה-30 ק"מ, אדולה וקיפצ'וגה יצאו אל החזית בעצמם, אחרי ששיא העולם לשעבר, וילסון קיפסנג, פרש מהמירוץ. השניים היו קרובים במשך חמשת הקילומטרים הבאים, עד שאדולה עשה סיבוב, והתרחק מקיפצ'וגה. הקנייתית המנוסה עדיין לא סיימה את הריצה, וסגרה את המרחק ב-40 ק"מ. עד מהרה הוא עקף את אדולה, ובהדרגה הרחיב את ההובלה במשך שני הקילומטרים האחרונים עד לניצחון בפער של 14 שניות בלבד. הרצתו מעוררת ההשראה של קיפצ'וגה תפסה את תשומת לבו של המעצב בעל החזון וירג'יל אבלוה, שהיה בתהליך של השלמת הקולקציה האיקונית שלו "העשרה" עבור נייקי באותה תקופה. רבות מן הצלליות שאבו בחר היו קלאסיקות רטרו כמו הבלייזר ואייר ג'ורדן 1, אך לצד דגמים אלה היה ה-Vaporfly. הקולקציה הורכבה מהנעליים האלה ש"שברו מחסומים בביצועים ובסגנון" - ביטוי שסיכם בצורה מושלמת את ה-Vaporfly, ולכן המעצב הרגיש מחויב לכלול אותו. לאחר מרתון ברלין נסע אבו טאלב כדי להיפגש עם קיפצ'וגה ולדון בנושאים של ריצה וחדשנות עם נעליים. במהלך הראיון, שבו קיפצ'וגה נעל את נעלי הריצה שלו ואבו שילח את דגם ה- Vapormax מהקולקציה הקרובה שלו, המרתון דיבר על רצונו "לתת השראה" ל-"נבחרת הריצה שלו לשאוף גבוה ולעולם לא להביט לאחור", בעוד המעצב אמר שזה בגלל שהנעל עוצבה "לרץ" שהוא הרגיש מחויב לבחור בה כפי שהוא רוצה "לקרוא לכל הרעיון הזה של חדשנות" ולהראות ש-"גם ספורט וגם עיצוב הם פרוייקטים שמושרשים באיכות אנושית". לאחר מכן הוא חלק עם קיפצ'וגה את ה-Nike Zoom Vaporfly x Off-White, תוך שהוא כותב את שמו של הרץ וזוכה בזמן במרתון ברלין - 2:03:32 - באותיות שחורות על שם המותג שלו. לקראת סוף הראיון, אמר עבו: "הנפת רעיון היא משהו שצריך לקרות כדי שתוכלו להוסיף את הרעיון השני. אז התרבות יכולה להדביק את הפער ולעכל.” בין אם הבין את זה או לא, להצהרה הזו היו הקבלות מעניינות עם הסיפור של Vaporfly, שגרם למחלוקת בהתחלה אבל מאוחר יותר נחשב לחלוץ בעולם של הנעלה אתלטית.
הטענה של 4%
הדומיננטיות הבולטת של הספורטאים הראשונים ומותגי הנעליים של נייקי הותירה את המומים, מה שעורר דיון ציבורי סביב הרעיון של הוגנות בספורט ותפקידו של ציוד ספורט. בינתיים, מדעני ספורט החלו לבחון את הטכנולוגיה שעזרה לרצים של נייקי להשיג תוצאות מדהימות. בפרט, הם חקרו את הטענה כי ה-Vaporfly יכול לשפר את כלכלת הריצה ב-4%, משהו שהמותג היה כל כך בטוח לגביו שהוא אפילו כלול בשם הרשמי של הנעל. המחקר ששימש לייצור נתון זה בוצע באוניברסיטת קולורדו ופורסם במהדורת נובמבר 2017 של רפואת ספורט, עם המסקנה כי נעלי האב טיפוס של נייקי הפחיתו את "העלות האנרגטית לריצה" על ידי "4.16 ו -4.01%" לעומת "שתי נעלי מרתון מבוססות" הודות לחזרתה האנרגטית הגבוהה של 80% בעקב ו 77% בכף הרגל. הועלתה גם השערה שאתלטים מובילים אשר נעלו את הנעל "יוכלו לרוץ מהר יותר באופן משמעותי ולהשיג מרתון בן שעתיים". ממצאים אלו נתמכו על ידי ניתוח שבוצע על ידי הניו יורק טיימס בשנת 2018. בהתבוננות בנתוני ריצה שנאספו באפליקציית כושר ה-Strava עבור מרתונים וחצי מרתונים מאז 2014, הם הראו שטענת ה-4% נכונה, והסיקו כי "רצים ב-Vaporflys רצו 3-4% מהר יותר מאשר רצים דומים שנעלו נעליים אחרות, ויותר מ-1% מהיר יותר מהנעל של הריצה המהירה ביותר הבאה." חלק מהממצאים היו אפילו יותר מאירי עיניים, כמו העובדה ש-85% מהרצים היו טובים יותר לאחר שעברו ל-Vaporflys בין המרתונים בבוסטון בשנים 2017 ו-2018.
שיפור העיצוב
בעקבות שנת הבכורה המוצלחת שלה, Vaporfly הלך מחוזק לחוזק כמו נייקי נראה לשפר על העיצוב החדשני של נעל הסופר המקורית. באפריל 2018, הצליח המותג להפחית את משקלו על ידי ייצור גרסה עילית עם הדפסה תלת ממדית של החלק העליון. הדגם הזה, שנקרא "הדפס-מעופף", נוצר ממש לפני מרתון לונדון, שבו קיפצ'וגה ניצח שוב. במשך רוב המרוץ, נראה היה שהוא יכול לקבוע שיא עולם חדש, אבל הוא לא עמד בקצב וסיים רק קצת פחות מדקה אחת לפני הזמן של דניס קימטו ב-2014. עם זאת, מורה המרתון לא היה צריך לחכות הרבה כדי לנצח אותו, כי הוא עמד לרוץ באחד המרוצים הגדולים ביותר של הקריירה שלו עד כה.
שיא מהמם
באוגוסט 2018 נייקי הציגה את הזום Vaporfly 4% Flyknit. הבד הקשוח וקל משקל המשמש בחלק העליון סיפק יותר נשימות לצד רמות גבוהות של נוחות ובלימה, מה שהעלה את העיצוב של דגם השחרור הכללי. החומר כבר היה בשימוש בגרסת עלית והוצג שוב בנעל קיפצ'וגה לבש כשהוא לקח למסלול בברלין ב -16 בספטמבר 2018. בציפיותיו היו גבוהות, אבל היה אפילו יותר לחץ על קיפצ'וגה בגלל הופעותיו האחרונות העלה שהוא מסוגל לקבוע שיא עולם חדש, במיוחד בתנאים החיוביים של מרתון ברלין. גבורה מנטלית הייתה משהו שהאתלט הקנייתי התפרסם בו במהלך השנים, והוא נראה כיוצא חזק במחצית הראשונה של המירוץ, כשהוא מיסד פער של חמישים מטר על שאר האתלטים הגברים לאחר 10 קילומטר. לפני שהגיע ל-16 ק״מ, הוא היה רק אחד משלושת רצי הקצב שלו, כשפרשנים טענו שהמצב אולי לא הולך לתכנן, למרות ההתחלה המהירה של קיפצ׳וגה. הרץ האחרון שלו, השאפן יוספהאט בויט, החזיק בגבורה עם קיפצ'וגה עד 25 קילומטר, אבל זמן קצר לאחר מכן פרש, והשאיר אותו לבדו. בשלב זה, פיט עשה את עבודתו כאשר קיפצ'וגה היה כבר יותר מדקה אחת לפני המקום השני, ואולי חשוב יותר, 26 שניות לפני הקצב העולמי. בהמשך המרוץ קיפצ'וגה קיצץ עוד יותר זמן במאזן של דניס קימטו, ובסופו של דבר חפף בהקלטת המנצח בזמן מרשים של 2:01:39, ורץ היישר אל זרועותיו של המאמן שלו לפני שירד אל ברכיו בחוסר אמון במה שהוא השיג זה עתה. התוצאה הייתה דקה אחת ושמונה עשרה שניות, שיא העולם הקודם, שהיה מרווח השיפור הגדול ביותר במקצה המרתון של הגברים מזה למעלה מחמישים שנה.
עוד יותר קצף
הנעל שנלבשה על ידי קיפצ'וגה באותו יום נראתה כמו הצבעונית הבהירה ארגמן של ה-Vaporfly 4% Flyknit, אך למעשה זה היה משהו שונה במקצת. בעוד שהחלק העליון של הנעל עודכן כדי לכלול 15% יותר קצף זום-X, שתכונותיו התואמות והגמישות אפשרו למרכז לספוג, לאחסן ובסופו של דבר להחזיר יותר אנרגיה לרץ מאשר אי פעם בעבר. צלחת סיבי הפחמן שלה שמרה על העיצוב שהביא את קודמו להצלחה כה גדולה, ייצוב מפרק הקרסול והפחתת הלחץ על העגלים בכל שלב. אולי זה מה שנתן לקיפצ'וגה תנופה נוספת להאיץ בשלבים האחרונים של המרוץ ולבסוף להוריד את שיא העולם. יש לציין, שהוא הקדים ספורטאים רבים שלבשו נעלי ריצה של אדידס, כולל המתמודד הקרוב ביותר שלו, עמוס קיפרוטו, כמו גם כאשר ניצח צמד של רצי נייקי עם האבטיפוס Vaporfly, שאחד מהם היה חברו לקבוצה Breaking2 זרסניי טדזה, האריתראי אשר קבע שיא אישי חדש משלו בגיל 36.
ה% הבא
ניצחונו של קיפצ'וגה במרתון ברלין והישגים נוספים ב-2017 זיכו אותו בפרס אתלט השנה מטעם התאחדות האתלטיקה הבינלאומית (IAAF), אך זה גם סימן את תחילתו של פרק חדש בסדרת Vaporfly. היחידה המתקדמת של אב הטיפוס שלו הייתה חלק מתוכנית המחקר והפיתוח של נעל הסופר החדשה של נייקי, ZoomX Vaporfly הבא%. בשל כמות המוגברת של קצף במרכז הסוליה התחתונה העקב-הבוהן היסט, אשר הופחתה ל -8 מ"מ, המותג גילה כי ספורטאים יכולים להשיג אפילו יותר יתרונות לריצה יעילה, ובמשך זמן מה, יוצריו חשבו על השם אותו Vaporfly 5% כדי לשקף את הגידול הזה. עם זאת, המחקר שלהם גם גילה כי רמת השיפור תלויה ביחיד, עם כמה קבלת שיפורים יותר ואחרים פחות. כתוצאה מכך, הם החליטו להשאיר את סימן האחוזים ללא מספר, ובכך להראות כי הרווחים יכולים להיות אפילו גדול יותר מבעבר.
עיצוב משופר
בנוסף לקצף נוסף, ה-Vaporfly NEXT% הגיעו גם עם המון שדרוגים אחרים. אחד מהשיפורים המרכזיים היה למעלה, שהיה עשוי מחומר חדש שנקרא Vaporweave. השילוב של שני פורמולציות שונות של תרמופלסטיקה, שנתנו לה תכונות גמישות אך רכות, היתרון העיקרי שלה לעומת התכנון הקודם היה שהיא ספגה 93% פחות מים, מה שאומר שהרצים לא יפריעו לה בשל המשקל העודף של החלק העליון ספוגה בתנאים רטובים. החלק העליון הבהיר יותר הוא מה שנתן למעצב הנעליים הבכיר ויאני דה מונטגולפייה ולצוות שלו את החדר כדי להוסיף מילימטר נוסף של קצף לעקב ועוד ארבעה על כף הרגל. שינויים אלה הגדילו גם את בסיס הנעל, הקנו קצת יותר יציבות ויצרו מקום נוסף בבוהן. ריפוד רך הונח בעקב כדי לשפר את כושר ההרפיה, להביא נוחות רכה סביב החלק האחורי של כף הרגל ולהגן על גיד אכילס מפגיעה. כמו כן, מערכת השזירה התקזזה כדי להפחית את הלחץ על החלק העליון של הרגל. השינוי האחרון סיפק מקום רב מספיק כדי שהכיפה תוצב לאגף האמצעי ולאורך כף הרגל; מהלך שנטען כי הונע מהעובדה ש-Kipchoge היה בדרך כלל "הראשון שחצה את קו הסיום", מה שאמר שהוא תמיד צולם מהחזית, מה שהפך אותו למקום הטוב ביותר בלוגו המפורסם של המותג.
עוד שיא עולם נופל
עד 2019, מותגים אחרים החלו סוף סוף לעצב נעלי-על משלהם, ועדיין הספורטאים של נייקי המשיכו לשלוט במרתון. באפריל, קיפצ'וגה זכה במרתון לונדון הרביעי שלו, בפעם השנייה במהירות בהסטוריה עד לנקודה זו, תוך שבירת שיא מסלול משלו תוך כדי, ובמקום השני והשלישי גם הגיע לרצים שלובשים את ה-Vaporfly. במרוץ הנשים, אצנית קנייתית נוספת בשם בריג'יד קוסגיי הפכה לאישה הצעירה ביותר שזוכה באירוע, והקימה אותה ואת ה- Vaporfly של נייקי במשך שנה נהדרת יחד. בספטמבר אותה שנה היא קבעה שיא מסלול חדש במרוץ הצפוני הגדול, אך הישגה הגדול ביותר הגיע רק חודש לאחר מכן במרתון שיקגו. בלונדון היא לבשה את ה-Vaporfly 4%, אבל את ה-NEXT% החדש של ה-Vaporfly שוחררה ביולי, אז היא בחרה בגרסה המעודכנת לריצה שלה בשיקגו, וכך גם ספורטאים רבים אחרים, שהובילה לים של נעלי ריצה ורודות בהירות באירוע. לאחר שניצחה השנה שעברה, קוסגיי הייתה במצב טוב לעשות זאת שוב בשנת 2019 והרגישה עוד יותר מונעת על ידי בן ארצה, אליוד קיפצ'וגה, שבדיוק רץ את ריצת המרתון התת-שעתיים הראשונה באבטיפוס נעלי הסופר החדש של נייקי. היא הלכה בקצב מהיר כל כך, שרוב מתחריה נפלו עד שהגיעה לעשרה קילומטרים, ובאמצע הדרך היא הייתה יותר מדקה אחת לפני שיא העולם הוותיק של פולה רדקליף, שהיה במקום מאז 2003. היא המשיכה לרסק את הזמן הזה ב-81 שניות, סיימה ב-2:14:04 וניצחה את הרצה הבאה בכמעט שבע דקות.
עוד שנה דומיננטית
ב-2019 גדל הפער בין נייקי ליריביה, כש-31 מתוך 36 עמדות הפודיום בשנה זו ייצגו את סבב המרתון העולמי בתחרות ספורטאים שהתחרו ב-Vaporfly. המירוץ היה כה פופולרי עד כדי כך שביפן, בינואר 2020, יותר מ-80% מהשדה נכנס לנעל. בנוסף לריצת המרתון לנשים, מספר שיאי המסלול נשברו, ואפילו היו דיווחים על ספורטאים שרצו עבור מותגים אחרים שהתחרו בגרסאות מוסוות של הVaporfly רק כדי לעמוד בקצב של עמיתיהם בחסות נייקי. חלק מחברי קהילת הריצה האמינו שהיתרון שהוא העניק הוא גדול מדי, ובתחילת 2020, כאשר הנייקי אלפאפלי עכשיו הופך אנשים למהירים יותר, וורלד אתלטיקס הציגה מגבלות חדשות על עיצוב נעלי ספורט.
תקנות מחמירות
אתלטים מסוימים קראו לאתלטיקה עולמית לשנות את חוקי הספורט כדי להגביל מה שנקרא נעלי-על מאז ש-Vaporfly המקורי יצא, אך בהתחלה היה קשה לארגון לקבוע בדיוק איזה חלק של העיצוב נתן לרצים יתרון כל כך גדול. ב-2020 התשובה הייתה ברורה: זה היה שילוב של ערימת קצף עמידה ופלטת סיבי פחמן. בעקבות השמועות שלאלפבית של קיפצ'וגה היו שלוש צלחות כאלה, ה-World Athletic הגביל את כל נעלי הריצה העתידיות ל"צלחת או להב (מכל חומר) קשיח", וקבע כי הוא יכול "להיות יותר מחלק אחד אבל החלקים האלה חייבים להיות ממוקמים ברצף במישור אחד (לא מוערמים או במקביל) ואסור לחפוף." סוליית היחידה הוגבלה גם ל"עובי מרבי של לא יותר מ-40 מ"מ". בנוסף, WA שינה את הכללים סביב אבות טיפוס, וקבע כי “מ 30 אפריל 2020, כל נעל חייבת להיות זמינה לרכישה על ידי כל ספורטאי בשוק הקמעונאי הפתוח (באינטרנט או בחנות) לתקופה של ארבעה חודשים לפני זה יכול לשמש בתחרות.” כל נעל שלא עמדה בקריטריונים נחשבת אב טיפוס ולכן אינה מותרת בתחרות רשמית. האתלטיקה העולמית הרחיקה לכת עוד יותר, והורתה לחקור לעומק את טכנולוגיית הנעל כדי לבסס את השפעתה על שלמות הספורט. נייקי הגיב באומרו כי הכללים היו "להחניק חדשנות על הטווח הארוך", אבל רבים בברכה אותם וכמה חשבו כי WA צריך לשים אפילו הגבלות כבדות יותר על עובי אמצע סוליה.
המבחנים האולימפיים ב-2020
באופן מכריע עבור נייקי, גם ה-Vaporfly וגם ה-Alphafly נותרו נעלי מרוץ חוקיות, וכל תיעוד שהושג בהם היה בתוקף. שתי הצלליות המשיכו להופיע היטב בתחרויות עולמיות, וניסויי המרתון באולימפיאדת לונדון 2020 הראו עד כמה שלטה העמדה של נייקי בעולם הריצה למרחק. במרוץ שבו מספר ספורטאים בחסות מותגים אחרים ניסו להסתיר את העובדה שהם לבשו את Vaporfly על ידי ציור גס של השחור החיצוני, התברר כי 94% מהמשתתפים שסיימו את המירוץ התחרו בנעליים עם צלחת סיבי פחמן. בנקודה זו, אתלטים הבינו שהם יישארו מאחור אם הם לא יעשו זאת, ולמרות העובדה שנייקי כבר לא החברה היחידה שמפיקה נעליים כאלו, עדיין היו 408 רצים שלבשו סוג של עיצוב של נייקי באירוע. במשימה זו השתתפו 65 גברים ו-148 נשים ב-Vaporfly NEXT%, כשבמקומה הופיעו 53 גברים ו-95 נשים. בעוד נעלי נייקי זכו רק במעמד אחד במרוץ הנשים, הן שלטו במרוץ הגברים, כאשר גאלן רופ וג'ייקוב ריילי קיבלו את הראשון והשני בהתאמה, באלפאפלי ואבדי אדבירהמן שהגיעו למקום השלישי ב-Vaporfly.
ניצחון מפתיע
בחודשים שלאחר מכן, אלפאפלי המתקדם יותר הפך לאופציה הלוך ושוב עבור רצי מרתון רבים. אף על פי כן, חלק המשיכו להשתמש ב-Vaporfly, והרצועות האתיופית שורא קיטטה הפתיעו את כולם על ידי זכייה במרתון לונדון בשנת 2020 שנדחה בנעל הישנה למרות מתחרים נגד לובשי אלפבית כמו סיסיי למה והכישרון המונומנטלי של אליוד קיפצ'וגה, שרשם את תבוסתו הראשונה במרתון בשבע שנים על ידי סיום במקום השישי. באחד הזימונים המרגשים ביותר למרתון כלשהו, וינסנט קיפצ'ומבה, אתלט קנייתי בעל אצן נלהב, אשר לבש את ה-Adizero Adios Pro, ובכך הוכיח כי המותג הגרמני עדיין עסוק במשהו כדי להדביק את הפער בקרב נעלי-העל.
שינוי כלל נוסף
בשל המגפה שהלכה, התפשטה והחמירה, מרתון לונדון 2020 התקיים ללא צופים, ובוטלו אירועים בינלאומיים רבים אחרים, כולל ארבעה מתוך ששת מרוצי המרתון. זה גרם להפרעה לאתלטים כמו Kipchoge, שביצועיה הנמוכים יותר יוחסו לחלק ממחסור בצופים, והשפיע על התוכניות של נייקי לפרסומיה החדשים. בינתיים, WORLD ATHLETIC שינו חלק מהתקנות החדשות שלהם כדי להתאים את נעלי הריצה לאב טיפוס, שהיו חלק גדול מתהליך העיצוב. בעקבות פסיקה זו, ספורטאים מסוימים יורשו ללבוש מה שנקרא "נעלי פיתוח" בתחרויות נבחרות בתוך תקופה מוגדרת, בדרך כלל של שנה אחת. תחרות זו פתחה את עולם האתלטיקה פעם נוספת לאפשרות של רצים להתחרות בנעליים מתקדמות שאינן זמינות למתחרים אחרים, מה שהוביל לסביבה תחרותית מאוד שבה מותגים שונים שחררו נעלי-על חזקות ועוצמתיות יותר במהלך השנים הבאות.
הארכת סדרת Vaporfly
במידה רבה הודות לאלפאפלי, הצליחה נייקי להקדים את יריבותיה במירוצים רבים, אך המותג המשיך להיות מחויב להארכת סדרת Vaporfly, ובתחילת 2021 השיקה את ה-NEXT% ZoomX Vaporfly 2. התכנון החדש חלק תכונות רבות עם קודמו, כולל שילוב בדוקה של לוחות סיבי פחמן עם ZoomX. למעשה היחידה היחידה נותרה כמעט זהה, כשעיקר השינויים מתרחשים בחלקים העליונים. והכי חשוב, נייקי החליפה את בד ה Vaporweave לרשת מהונדסת שהיתה יותר ברת נשימה וקצת רכה יותר, בסופו של דבר הפכה את זה ליותר נוח בכמה דרכים. כיסויים סינטטיים סביב כף הרגל נתנו למגע יותר עמידות, בעוד מערכת השזירה אופטית עודכנה עם אלמנטים בהשראת האלף-בית, כמו השרוכים החרוטים הבטוחים יותר והריפוד המוצב בזהירות על הלשון הממוזגת מעט, מה שהקל על לחץ התחרה. כמו האיטרציות הקודמות, ל-Vaporfly NEXT% 2 היה טקסט ייחודי שהודפס על גבי המידג'ולה שלו שמתייחס לרקע המדעי ולהיסטוריה המוצלחת שלו עם המילים "נמדד במעבדה. אושר עם מדליות & רשומות.” ו - “מהונדס במפרטים המדויקים של רצים ברמה עולמית.”
חזרה לטופס
על מנת לחזור ממאכזב בשנת 2020, קיפצ'וגה ביצעה את ה-Vaporfly החדש במרתון NN באפריל 2021. המגפה עדיין עשתה שמות באירועי ספורט ברחבי העולם, והמרתון בהזמנה בלבד הועבר מהמבורג לשדה התעופה טוונטה בהולנד, שם התקיימה ללא קהל חי. לפני המירוץ, קיפצ'וגה הציע לו לרוץ במרתון לונדון ללא קהל שיריע לו, ודבר זה נעשה ברור כשחזר לשיאו עם ניצחון חוץ טוב וזמן מתאים יותר לאלוף כל כך נפלא. הייתה זו ההכנה האידיאלית לעיכוב אולימפיאדת טוקיו, שהיו אמורים להתקיים מאחורי דלתות סגורות ביולי ואוגוסט 2021. בסצנות המוכרות, עשרות רצים לבשו את ה-Vaporfly NEXT% 2, צבע ורוד ולבן ייחודי בולט בולט על רגליהם. קיפצ'וגה היה פעם נוספת בצמרת משחקו, נשאר עם הקבוצה המובילה, אך ירד בהדרגה למספר מצומצם של גברים. לאחר שעבר 30 קילומטרים, הוא התרחק בהדרגה מהאתגרים שנותרו, והמשיך להגן על תוארו לפני עבדי נגאיי מהולנד ובאשיר עבדי מבלגיה, ששניהם רצו ב-Nike Vaporfly. הסוס היה פחות דומיננטי במרוץ הנשים, אך הוא עדיין עזר לבריג'יד קוסגיי לזכות במדליית הכסף האולימפית.
הקסם של קלווין קיפטום
במהלך השנים הבאות, האלפאפלי אומץ על ידי יותר ויותר רצי אליטה, מה שהוביל לשבירת שיא אדירה שהתרחשה אפילו על אלו של האבוודה פליי. למרות נוכחותו של עיצוב מתקדם יותר, הסופר-נעל המקורית החזיקה מעמד גבוה בקרב מגוון רחב של רצים, והיא עדיין מצאה מספר הזדמנויות לבלוט הודות לכישרון המדהים של צעיר קנייתי בשם קלווין קיפטום. הוא רץ רק שלושה ריצות מרתון לאורך הקריירה הקצרה שלו, כשזכה בכל ריצות השיא בקריירה שלו. רצף חסר תקדים זה הגיע לשיאו בקיפטום, כאשר שבר את שיא העולם במרתון שיקגו בשנת 2023. באותו יום, הוא לבש את האלף-בית, אבל בשני הניצחונות האחרים שלו, הוא רץ באפרית NEXT% 2. המרתון התחרותי הראשון שלו היה בולנסיה בדצמבר 2022, שם הוא הציג את הפוטנציאל שלו והפך לאדם השלישי שהשתתף בפחות משעתיים ושתי דקות, בזמן של 2:01:53 - הופעת הבכורה המהירה ביותר שנרשמה אי פעם. חודשים אחדים לאחר מכן, הוא רץ מהר יותר במרתון לונדון, תוך שהוא שובר את שיאו של קיפצ'וגה בכך שנפל 16 שניות בלבד מהשיא העולמי שלו.
נייקי ZoomX Vaporfly הבא% 3
זמן לא רב לפני הצלחתה של קיפטום במרתון לונדון, הודיעה נייקי על שחרור נעלי הסופר הבאות שלה, ה-Vaporfly 3. דגם זה, שנקרא "נעל מרוצת שכולה לסייע לרצים לכסות כל מרחק", נבנה על בסיס משוב של ספורטאים הן מהאליטה והן מהשגרה, והתהדר במעבר חלק יותר דרך כף הרגל, יציבות טובה יותר ואפילו יותר אנרגיה בהשוואה לדגמים הקודמים. שיפורים אלו סופקו על ידי "הגאומטריה המידסולית הרדוקטיבית של זום אקס", שהרגל הקמורה שלה, העקב המתנפח והאחורי בצורת הטריז הביאו נוחות ויציבות רבות יותר. מדלל וופל דק מעט יותר עם נקבים נוספים הוריד את משקל הנעל תוך יצירת מרווח נוסף של קצף ZoomX בעל תגובה קהה יותר שאיפשר לחברת נייקי להגיע לגבול 40 מ"מ של גובה. בינתיים, העליון היה ארוג יחד מחוטי Flykrit קשים עבור תחושה קלה, לנשימה ותומכת, עם תפר העקב לקזז כדי להפחית שפשוף. אחד הצבעים המוקדמים ביותר ששוחררו היה אב הטיפוס האייקוני, אשר כיבד את תהליך הפיתוח הנרחב של Vaporfly המקורי עם פרטים עיצוביים מיוחדים כגון מספר הזיהוי של הלבישה המודפס על הבלעדית וסווש צדדי מוגזם חופף אמצע הסוליה העליונה, בדיוק כמו הלוגו על Breaking2 Vaporfly.
נעל ריצה מהפכנית
הסיפור של נייקי ווייפורפליי התחיל לפני יותר מעשור, אבל הוא ממשיך לשבות את הקהילה שפועלת עד היום. זה היה אחד מעיצובי הנעל החלוציים ביותר בהיסטוריה, שגרם לשינוי סיסמי בתעשיית ההנעלה שכמעט כל מותג, אתלט וגוף מנהל היו צריכים להגיב אליו. אף אחד מההישגים שלה לא היה אפשרי בלי מאות הספורטאים שנתנו את הזמן, האנרגיה והנתונים שלהם לצוות המחקר של נייקי, ואליוד קיפצ'וגה הוא חלק גדול מהסיבה שVaporfly הפך לתופעה כל כך גלובלית. בכך שהוא דוחף את הגבולות של המאמץ האנושי, הוא הראה שאף בן אדם אינו מוגבל, מה שמעורר השראה באלפי אנשים להפוך לרצים טובים יותר בתהליך. במובנים רבים, נייקי עשתה את אותו הדבר עבור הטכנולוגיה, והוכיחה כי זה עדיין אפשרי להניע את הגבולות של חדשנות קדימה על ידי נקיטת גישה שונה באופן קיצוני לעיצוב נעליים. אף על פי שחלק מהאנשים השמידו את האדה, היא זכתה לאהבה רבה, והתרבות המנוהלת לא הייתה אותו הדבר בלעדיו. המורשת של Vaporfly היא כזו שלעולם לא תשכח אותה, בין אם על ידי המתחרים בה או על ידי אלה שצופים בה בפליאה כשרצי המרחק הגדולים ביותר בעולם שברו שיא אחר שיא. זו פשוט הנעל פורצת הדרך בהיסטוריה של הספורט.