SPORTSHOWROOM

Nike

Vomero

ריפוד מפואר לנוחות מעולה.

Nike Vomero
© Nike

מורשת חזקה

נייקי מבוססת על היסטוריה של נעלי ריצה בעלות ביצועים גבוהים, אשר החלה עוד בשנות ה -60. מייסד המותג המהולל ביל באוורמן התחיל את הדברים עם מאמנים קלאסיים כמו קורטז, ומורשת העיצוב שלו היא שקבעה את הסטנדרטים בנוחות, עמידות ומהירות עבור צלליות עתידיות כמו פגסוס האמינה תמיד ומבנה היציבות הממוקד. בתחילת שנות ה-2000, שני המותגים הללו כבר היו מוכרים היטב, אך נייקי רצתה להוסיף נעל יוקרתית ויוקרתית לאוסף בגדי הספורט שלה. כך נוצרה צללית חדשה סביב הרעיון של ריפוד מקסימלי ורמות אפיות של נוחות. שמו היה נייקי וומרו.

© נייקי

האיש הנכון לתפקיד

כמו תקופות רבות בהיסטוריה של נייקי, תחילת שנות ה -2000 הייתה תקופה של חדשנות כאשר המותג ביקש להתבסס על טכנולוגיות שנות ה -90 כמו זום אייר. במהלך שנות התשעים, חלק גדול מההמצאה הזו הגיעה מחטיבת הכדורסל, וזה היה חבר לשעבר בקבוצת הכדורסל של נייקי בשם אהרון קופר שפיתח את מושגי המפתח מאחורי הוומרו. הרקע והניסיון של קופר הפכו אותו לאדם המושלם לעצב נעל ריצה ממוקדת נוחות. אביו היה כומר ואמו פעילה חברתית, הוא למד פתיחות מחשבתית ותחושת אמפתיה חזקה, עם יצירתיות שהגיעה מהצד של אמו במשפחה, שהורכבה מצלמים, מאיירים ואנשים מוכשרים אחרים, שחלקם היו מעורבים במכון המחקר הסמית׳סוניאן הנחשב. בינתיים, סבו היה חותר אולימפי, מה שהעניק לו כבוד בריא לאתלטיות והוביל לעניין רב במירוצי BMX בצעירותו.

© נייקי

רוח עקשנית

בזמן שלמד עיצוב תעשייתי באוניברסיטה, קופר החליט להגיש מועמדות לכמה התמחויות כדי לשפר את סיכויי העבודה העתידיים שלו, ונייקי הייתה אחת החברות בהן רצה לעבוד. באותה תקופה, למותג לא היתה תוכנית התמחות למעצבים, אז המורים של קופר אמרו לו לחפש במקום אחר, אבל הרוח העקשנית שלו זרחה, והוא יצר קשר עם נייקי ישירות כדי לראות אם הם יקחו אותו. אחרי כמה חודשים של ניסיונות, הוא לבסוף שכנע את המותג לקחת אותו כמתמחה הראשון אי פעם בעיצוב, וב 1994 הוא נשכר כמעצב במשרה מלאה. במשך העשור הבא, קופר היה חבר חשוב בחטיבת הכדורסל לאורך אחת התקופות המרגשות ביותר בתולדותיה.

עבודה עם כוכבים

במהלך תקופה זו, קופר עבד עם כמה מהשמות הגדולים ביותר בספורט, כולל 11 האולסטאר צ׳ארלס בארקלי ו-6 פעמים אלוף ה-NBA סקוטי פיפן, שעבורו הוא יצר מספר נעלי כדורסל חתימה. בתחילת שנות ה -2000, הוא היה מעורב בפרויקט אלפא ניסיוני של נייקי, פיתוח צלליות חדשניות כמו נייקי זום Ultraflight של 2003 עם מעצב עמית אריק אבר, והיה בעל השפעה בשנים הראשונות של לברון ג׳יימס שותפות. לאחר מכן עבר קופר לאמסטרדם כחלק מ״פוד" של EMEA Design שתפקידו היה לאסוף תובנות מספורטאים מקומיים וקהילות ספורט כדי שניתן יהיה להשתמש בהם ליצירת מוצרים חדשים. זה היה כאן שהוא בא עם הרעיון לנייקי וומרו.

© נייקי

למידות מפתח

במהלך תקופתו בנייקי כדורסל, קופר בנה על יסודות ילדותו, גילה את היתרונות של אמפתיה עם האנשים שהוא מעצב עבור ולשים את הצרכים שלהם מעל הרווחים. הוא גם הבין את החשיבות של להיות מעוגן בפילוסופיה של המוצר הראשון וליצור סימביוזה בין מדע ואמנות על ידי התמקדות בפונקציה לפני הצורה. לבסוף, הוא הפך מודע מאוד לכוח מעורר ההשראה של הסיפור. 

המיקום האידיאלי ומטרה שאפתנית

תוך התחשבות בעקרונות אלה, קופר שוחח עם האנשים שעבורם עיצב את נעל הריצה כדי לגלות מה הם הכי צריכים. הוא התבסס בעיר המושלמת לכך, שכן תרבות הריצה העשירה של אמסטרדם חזרה עשרות שנים לאולימפיאדת הקיץ של 1928, כאשר המרתון תפס את דמיונם של הרצים המקומיים. ב-1975 הוקם מרתון אמסטרדם, שבסופו הועלה לדרגת אירוע עולמי של חברת פלטינום, ויש רק מעטים כאלה. סביב העיר התפתחה קהילת ריצה נלהבת, והעיר הפכה למקום פופולרי עבור חובבי מרוצי כביש. מהם, קופר למד כי ספורטאים ברחבי אמסטרדם, הולנד ואירופה באופן רחב יותר זועקים לנעל עם ריפוד פרימיום. כך, הוא הציב לעצמו תדריך עיצוב כדי ליצור את נעל הריצה המפוארת והנוחה ביותר בתעשייה. נסיעה ואמינות פנטסטיות. BMW סדרה 7 באוורמן דלוקס".

© נייקי

מעצב חווייתי

למרות שמטרתו הייתה שאפתנית, קופר נתמך על ידי צוות מוכשר של מעצבים מונעים ברמה עולמית, אבל, כ״מעצב חווייתי" מוצהר, הוא רצה לבדוק את חווית הריצה בעצמו. בדיוק כפי שהוא השתמש באוזנו האמפתית כדי לאסוף מידע מהאנשים, הוא רתם את האתלטיות שלו כדי להיכנס לחשיבה של הרץ ולהרגיש את הנעל כפי שהם עשו. הוא הציב לעצמו את האתגר של ריצה של חמישה קילומטרים בפחות משלושים דקות, וזכה להבין בדיוק מה נדרש כדי לספק נוחות ומהירות, במיוחד עבור מישהו גבוה ובנוי כמוהו.

עיצוב מוצע

תוך שימוש בתובנות של ספורטאים ושילובן עם ניסיונו האישי והידע המשמעותי שלו בעיצוב נעליים וביצועי כף רגל, קופר וצוותו התמקדו בקצרה העיצוב שלהם, תוך מתן עדיפות לנוחות ומהירות תוך שהם מחפשים השראה גם לדגמים אחרים של נייקי. רישומים מוקדמים תיארו נעל בשם אייר נירוונה - השם בו בחר קופר במקור מכיוון שהוא ייצג את יכולתה של הנעל לספק חווית ריצה מהירה אך דמוית ענן. רישום מפורט במיוחד של העיצוב חשף רבות מתקוותיו לצללית, ותיאר את החלק העליון שלה כ״קטיפתי במיוחד אך נושם מאוד", עם "רשת גבוהה דמוית כרית" על הלשון, הקדמה והרבעון. תמיכה אסטרטגית הייתה אמורה להתווסף דרך כף הרגל האמצעית באמצעות חגורה "גמישה" ו״מתאימה צורה", בעוד ש״דלפק עקב יצוק בהזרקה" המבוסס על זה ממגף הכדורגל הקלאסי של נייקי יחזק את גב כף הרגל, יביא יציבות ונעילה. סוליית האמצע תציע ריפוד וגמישות באמצעות גיאומטריה "רחבה ותומכת", עם "אי" בצד המדיאלי "לתמיכה בקשת" ועקב "מגולף" שהראה את "תמונת הרוח" של "שקית קצף רכה". "חלון ויזי" בהשראת מבנה נייקי 8 ש״מתחדד לביצועים מהונדסים טובים יותר "יחשוף גם את יחידת הזום אייר הזו, העיצוב הגדול והגמיש שלה שמטרתו לספוג "כמה שיותר זעזועים ראשוניים" ולספק צעד מגיב. כריות האוויר בעקב ובכף הרגל הקדמית היו אמורות להיות "טעונות למטה", עם מכסה רך של קצף ניילון המכסה את "כל הדום" ו״מסגרת" ניילון מוצקה "המייצרת איזון של נוחות ועמידות. הסוליה החיצונית המוצעת של קופר הציגה עיצוב וופל "טכנולוגי" שלקח את רמזו מסוליית "הוופל המסורתי" של ביל באוורמן "לאחיזה יוצאת דופן", תוך שימוש ב״BRS או גומי עמיד חדש/טוב יותר" שיכול לתמוך בקילומטרים רבים של ריצה. החלק המדיאלי היה עוטף את האי האמצעי, עוזר לפזר את עומס הרץ, תומך "נגד פגיעה במשקל" ומקל על מעברים חלקים. הוא ישלב גם "מיקומי חריצים גמישים" שהושפעו מניסיונו של קופר בעבודה על פרויקט נייקי פרי - שהוביל לקו מוצלח של נעלי ריצה יחפות - מה שהופך אותו ל״גמיש ביותר ". לבסוף, תושבת הגרביים דמוית בירקנשטוק, שתוכננה תוך שימוש ב״כמה תובנות" שנלקחו גם מהכדורסל, תהיה "מעוצבת במלואה" לקווי המתאר של ה״נוחות המהונדסת" האחרונה.

© נייקי

טוטאל נירוונה

בהתאם לפילוסופיית העיצוב של קופר, צורת הנירוונה יצאה מתפקידה, עם צבעים "בהירים" על המשטח החיצוני המדגישים כיצד כף הרגל של רץ נייטרלי תעבור ממכת עקב לבוהן. החלק העליון היה אמור להיות "קווי עיצוב זורמים חלקים הנגזרים מפתרונות התאמה ונוחות", ואילו לסוליה האמצעית היה מראה "חלק וקווי מתאר" עם היבט "אורגני" ו״דמוי כרית" לעקב ולכף הרגל הקדמית. התקווה הייתה שהאסתטיקה הנועזת הזו תעזור לנירוונה לבלוט על המדף, ותמשוך רצים להביט מקרוב, שם הם "יהיו מעורבים באלמנטים האינטואיטיביים של הביצועים ובפרטי העיצוב שלה". כשהם הרימו אותה, הם היו מופתעים עד כמה היא קלה עבור "נעל שנראית תומכת כל כך", ועודדו אותם לנסות אותה ולהחליק לתוך "נוחות קטיפה של 360 מעלות". קופר הצהיר כי הרץ "יבחין מיד בעקבה מפוארת", מה שיגרום להם "להוטים לעלות על ההליכון כדי למצוא משהו לא בסדר עם הנעל". עם זאת, חוסר האמון שלהם רק יגבר כאשר יגלו שהעקב סופג זעזועים, כף הרגל האמצעית "תומכת באופן מפתיע" וכף הרגל הקדמית "מגיבה להפליא" אך "עדיין רכה". קופר סיים את תיאור החוויה הכוללת של הנעל במחשבות של הרץ: "הנעל הזו היא כמו לרוץ על עננים, אבל אני מרגיש מהר! הנסיעה והמעבר כל כך חלקים! הנעל הזו היא נירוונה מוחלטת! תודה, נייקי!!"

התוצר הסופי

אף על פי שכינוי האייר נירוונה לא הצליח להגיע לתוצר הסופי, והוחלף בשם של רובע גבעות בעיר האיטלקית ההומה נאפולי, רבים מאלמנטים הביצועים המתוארים בסקיצה של קופר עשו זאת. בהשראת "ז׳קט שכבתי", החלק העליון של הוומרו כלל לוחות עור סינתטיים שונים שנערמו על בסיס רשת נושמת. החגורה התומכת של כף הרגל האמצעית נגזרה מהמבנה שלה מרצועות דמויי צלעות וחבטה מלוטשת, בעוד שחורי ניקוב גדולים בדלפק העקב החסון, מכסה הבוהן המגן ושכבות הצד הביאו לאוורור נוסף. דגש על ריפוד קטיפה נשאר גם הוא, כאשר העקב, הצווארון והלשון היו מרופדים במיוחד לנעילה מוצקה והתאמה נוחה ונוחה. מתחת לרגליים, היחידה היחידה היחידה עוררה "ביצועי יוקרה" באמצעות שימוש בקצף כחלון משופר, שפותח במיוחד כדי לייצר את חווית הריצה החלקה של ה- Vomero. בתוך הקצף התומך הזה הייתה יחידת Zoom Air באורך מלא שסיפקה רמות גבוהות של החזרת אנרגיה וקפיצה, ומתחת לרגליים סוליית הגומי הקשה הייתה מצופה בחריצים בהשראת חינם לגמישות כמו גם לאחיזה.

© נייקי

רשימה מושכת של תכונות

כאשר הוא שוחרר בשנת 2006, ניקה וומרו הפך את הראשון ורק "תובנה-כדי-מופץ בעולם-נעל" לא להיות מתוכנן במטה העולמי של המותג. פרסומות מוקדמות, שזכו לשבחים על הנוחות היוקרתית והמהירות המפתיעה, תיארו אותו כ״ריפוד פנטסטי ועם זאת נסיעה מגיבה", תוך שהוא גם "תומך אך גמיש" ו״קל משקל אך מגן", מה שמרמז שאנשים ירצו "לרוץ בנעליים האלה יום אחר יום". רשימת הסתירות המושכת הזו הראתה כי הוומרו הגדיר מחדש את מה שנעל ריצה יכולה לעשות, ומאוחר יותר התווסף לסדרת Bowerman של נייקי - אוסף הנצחה של נעלי ספורט מיומנות מבחינה טכנית, שבנייתו הדגימה את עקרונות המעצב האגדי. אלה קבעו כי נעל צריכה להיות קלת משקל, מתאימה היטב (הן מבחינת התחושה והן מבחינת המטרה) ועמידה מספיק כדי "ללכת למרחק". עם תכונות הנוחות והחומרים הקשוחים, הוומרו של קופר בהחלט פגש את השניים האחרונים, אבל הוא גם היה קל משקל להפליא עבור המבנה השמנמן והמרופד שלו, מה שהפך אותו לתוספת מושלמת לסדרה. זה גם משתלב עם כמה ממוסכמות העיצוב האחרות של המותג, כגון הדגשה ניכרת של טכנולוגיות מפתח, שהושגה עם ניגודיות בגווני כחול בהיר וכסף מתכתי על צבע השחרור המסוגנן.

הקמת קו Vomero

בעקבות ההצלחה של הצללית הראשונה, נייקי הקימה את קו Vomero לצד זיכיונות נעלי הריצה הפופולריים האחרים שלה כמו פגסוס. בעוד הפג פעל כמקיף אמין, הנישה של הוומרו הייתה ריפוד קטיפה ונוחות: תכונות שהועברו לדגמים הבאים בסדרה. בשנת 2007, זום וומרו 2 שיפר את המאפיינים הללו במספר דרכים, והציג גרסאות ספציפיות למגדר לתמיכה גדולה עוד יותר. לדגם הגברים, הם הוסיפו נוקשה למחצה כדי לערסל את כף הרגל בצורה יעילה יותר, אחרון רחב יותר כדי להתאים למגוון רחב יותר של סוגי רגליים, גומי חיצוני עבה יותר ששיפר את העמידות וכרית זום אוויר גדולה יותר בעקב לריפוד מקיף. בדגם הנשים, החלק העליון המחודש כלל עקב קווי מתאר שיחזיק את כף הרגל בצורה בטוחה יותר במקומה, והגרב היה מעט עבה יותר לחוויה מרופדת יותר מתחת לרגליים. שניהם כוונו בעיקר לרצים ניטרליים עם ביומכניקה טובה שרצו להרגיש רכים, תמיכה קטיפה מתחת לרגליהם.

© נייקי

המודלים המוקדמים

רצים רבים הפכו לאוהדים של קו Vomero בשנותיו הראשונות, וחמשת הדגמים הראשונים התקבלו היטב. Vomero 3 הוכתרה כאחת מנעלי הריצה המרופדות ביותר כשיצאה בשנת 2008, כך שה- Vomero 4 לקחה את אותה יחידת סוליה והוסיפה שוק פלסטיק באמצע כף הרגל שייצב את כף הרגל על ידי הנחייתה בכל צעד. כמו כן, היה לו פתח מיוחד בסוליה האמצעית עבור שבב המחשב החדש של נייקי + - מכשיר איסוף נתונים שיכול להתחבר לאייפוד של הלובש כדי להזין מידע על ביצועי הריצה שלהם כגון קילומטראז 'וקצב. מבחינה ויזואלית, ארבע הנעליים הראשונות היו דומות למדי, אבל Vomero 5 של 2011 הציב סטנדרט חדש לאסתטיקת ריצה בזכות העיצוב המלוטש והדינמי שלו, שכלל עליון רשת נושם מאוד, אוכף כף כף כף רגל אמצעי מעודכן שהיה מסוגנן ותומך, דלפק עקב בצורת אנטומיה עם פתחים משולשים מובנים לאוורור נוסף, תנועות צד מודגשות, שכבות עקומות ורצועות רפלקטיביות ייחודיות. כף הרגל האמצעית המעודכנת שלה סיפקה מעבר חלק יותר דרך כף הרגל, בעוד העקב וכריות הזום אייר הקדמיות שלה וסוליית הקצפה בצפיפות כפולה מקסמו באמת את הנוחות. מסיבות אלה, וומרו 5 קם לתחייה כנעלי ספורט רטרו שובות לב בעקבות שיתוף פעולה ייחודי עם המעצב הבריטי סמואל רוס ותווית האופנה A-COLD-WALL* שלו בשנת 2018.

© נייקי

סוג חדש של Vomero

ה-Vomero 5 ייצג במידה מסוימת שיא עבור הזיכיון באותה תקופה, ויורשו, אם כי מאוזן היטב, מרופד ברכות וגמיש, היה מאופק יותר ופחות מרגש בהופעתו. למרות זאת, ה-6 עדיין התקבל היטב מכיוון שהוא נשאר נאמן לאתוס הריפוד הנוח של הקו, אך כאשר ה-Vomero 7 יצא ב-2012, משהו השתנה. זו עדיין הייתה נעל ריצה טובה למרחקים שהתאימה לקצב רגוע, אבל כבר לא הייתה לה את התחושה המרופדת המקסימלית שהמעריצים הגיעו לצפות מהוומרו. זה היה עד כמה שינויים מרכזיים בעיצוב שלה, ובמיוחד היחידה היחידה היחידה החדשה שלה. הוא כבר לא עשוי מקצף בצפיפות כפולה וללא בלוקים מפולחים במשטח האמצעי, הוא הכיל כעת לוח מלוכד אחד של כחלון באורך מלא, עם לוח תאית נוקשה המותקן בעקב ההבזק ורצועה עבה של חומר סינתטי המוגדר בין הסוליה לעליונה. למרות ששינויים אלה הפכו את ה- Vomero 7 למגן, יציב ועמיד, הם גם גרמו לו להיות הרבה יותר מוצק מתחת לרגליים ומגושם דרך אמצע כף הרגל, ולקחו את הזיכיון מהפלושיות המסורתית שלו. החלק העליון החדש של ההתאמה הדינמית הציג מערכת שרוך Flywire ותצורת חריר מעודכנת, שאפשרה ללובש להשיג התאמה מאובטחת ומותאמת אישית תוך הקלה על לחץ התחרה. בינתיים, ריפוד רך נשאר על הצווארון והלשון, וכך גם מונה העקב התומך של TPU, ותוחם הגרר שלו Ortholite Fitsole הפחית חלק מהקשיות מלוח העקב. בסופו של דבר, Vomero 7 היה נעל ריצה טובה, אבל רבים היו מאוכזבים על עזיבתו מן הערכים הבסיסיים של קופר של ריפוד מפואר ונוחות פרמיה. לרוע מזלם, נייקי השתמשה באותה יחידת סוליה בדיוק בשני הדגמים הבאים.

סוליה בשימוש יתר

Vomero 8 של 2014 ייצג קפיצה קדימה בעיצוב, עם תערובת מלוטשת של רשת ספייסר ושכבות חלקות ללא תפירה המציעות התאמה קלה ונוחה ורמות נשימה גבוהות. זה היה גם ה- Vomero האחרון שכלל את טכנולוגיית נייקי + שכן עוקבי כושר שחוקים על פרק כף היד הפכו מתוחכמים יותר ולכן נפוצים יותר. Vomero 9 שוחרר באותה שנה כמו קודמו, עם עדכונים העליון שלה רשת ומערכת שרוך Flywire שלה, אשר כעת השתמשו בכבלים דקים במקום להקות שטוחות. עם זאת, אף אחד מהשינויים הללו לא יכול להסתיר את העובדה שנייקי עשתה שימוש חוזר באותו עיצוב בלעדי של החברה בשלושה דגמים עוקבים, מה שהשאיר כמה מעריצים מתוסכלים מחוסר החדשנות של המותג. זה היה נורמלי לסוליות להיות בשימוש על פני שני דגמים עוקבים, אבל שלושה דחפו את זה קצת רחוק. למרבה המזל, זה אומר שזה היה בטוח לשנות על Vomero 10.

© נייקי

חזרה לטופס

שוחררה בשנת 2015, האיטרציה העשירית של נעל הריצה של קופר שיפרה את הנוחות במספר דרכים, החל מהחלק העליון המהונדס של Flymesh. העיצוב העכשווי החלק שלו היה קל משקל, נושם ותומך, ושרוכי ה- Flywire המשולבים שלו הוכפלו כדי להציע אבטחה גדולה עוד יותר דרך כף הרגל. הוא כלל גם שרוול פנימי עם פנים מרופד ודיפון משיי, ודלפק העקב המעוצב של FitFrame עשוי לתחושה עדינה אך יציבה סביב גב כף הרגל. אבל הכי חשוב, סוליית הביניים החדשה שלה חזרה למערך בעל צפיפות כפולה שהחזיר את הוומרו לדרך לנוחות מרבית. שכבה מוצקה של Cushlon EVA יצרה את הבסיס העמיד שלה, בעוד שהשכבה העליונה הייתה עשויה מקצף Lunarlon רך, שהיה נפוץ יותר בקדמת כף הרגל לבוהן מרופדת. Zoom Air המגיב נשאר בעקב ובקדמת כף הרגל, והמשטח החיצוני המעודכן היה מחוספס ועמיד. Vomero 10 ייצג לחזור לצורה עבור הזיכיון, ונייקי הדגיש את המהירות ואת הרכות שלה במודעה שהראתה אותו זורח באוויר לפני מתפוצץ דרך כרית נפוחה, משאיר שובל של נוצות בעקבותיה, עם הכיתוב הסופי וקבע: "מה רגליים חלום על".

© נייקי

בונים על הצלחה

נייקי התבססה על הצלחה זו על ידי שמירה על דברים בעיקר ללא שינוי על Vomero של 2016 11. היחידה היחידה שלו הייתה זהה ל-10, והחלק העליון שלה היה בעל מבנה רשת מהונדס מעודכן לצד גישה חדשה לשרוך Flywire שחזר לרצועות שטוחות במקום מיתרים דמויי מיתרים, שחלק מהרצים לא הרגישו בנוח. בשנת 2017 הוצגה סוליה חדשה לדגמים 12 ו-13 שסגרה במלואה את העקב וקדמת כף הרגל שקיות זום אייר בתוך משטח רך של קצף לונרלון מוקף במסגרת EVA קשיחה יותר. זה חילק את משקל הרץ באופן שווה יותר על פני כף הרגל, ומספק נוחות אמינה לאימונים למרחקים ארוכים. בינתיים, המשטח החיצוני הגמיש קיבל רמזים מדגמי וומרו קודמים על ידי שילוב חריצים נדיבים בין רפידות האחיזה המעוגלות בסגנון הוופל. לכל אחד מהדגמים הללו הייתה עליון רשת מהונדסת שונה, כאשר ה-12 הציעה נעילה חזקה באמצעות שרוך ה-Flywire החדשני שלה, שהורכב מכבלים ורצועות כאחד. ה-13 חזרו לעיצוב רצועה בלבד, אך למרות זאת נודעו בכושר המצוין שנגזר מהשרוול הפנימי וממונה העקב שלו, כמו גם מהאסתטיקה הייחודית של הלוחות הסינטטיים המתנפנפים שעטפו את עקבו.

© נייקי

שינוי כיוון נוסף

בשנת 2018, כשסמואל רוס העלה את זום וומרו 5 למסלול חדש לקראת הפיכתו לפריט אופנה מבוקש, נייקי הוסיפה עדכונים מרשימים לצללית הריצה האחרונה שלה, ה- Vomero 14. סוליית הביניים המוצקה שלה הייתה מרובדת עם Zoom Air באורך מלא וסוג קצף חדש בשם React שהיה ידוע כקל משקל ועמיד אך גם הרבה יותר קשוב מאשר Cushlon או Lunarlon. שוב, נראה היה שנייקי משנה את מטרת הוומרו, והיא החלה לאבד את זהותה בעולם המשתנה במהירות של נעלי ריצה. על פי שורת טקסט על העקב הצדדי של הנעל, הוומרו 14 היה "מתוכנן למרחקים ארוכים", אך עם הלשון העליונה, המינימליסטית, המעוצבת קלות, וריפוד העקב, נראה שהוא מעוצב לריצות קצרות ומהירות. השילוב של Zoom Air נמרץ ו-React מחזירה אנרגיה, שנארזה בעיקר בעקב המוגדל, הפכה את הנעל למהירה ומגיבה, במיוחד במהלך הורדת הבוהן, כאשר השכבה הדקה של React העניקה לכף הרגל גישה כמעט ישירה לתיק הזום הקפיץ. בינתיים, סוליית הגומי הפחמנית המלאה הייתה עמידה להפליא אך לא הצליחה להציע את השפעות הריכוך של קודמותיה, שכולן הגבילו את הגומי הקשה לעקב, ומילאו את כף הרגל האמצעית ואת כף הרגל הקדמית בגומי מפוצץ רך יותר.

© נייקי

משבר זהות

לא רק שהוומרו 14 בלבל את המעריצים הוותיקים של הזכיינית שבאו לצפות לתחושה של קטיפה לאורך כל הסיבוב לריצות אימון קבועות ארוכות, הוא גם ניתק את הצללית מהנישה הרגילה שלו, והכניס אותה לתחרות עם נעלי הריצה האחרות של המותג. בעוד קל משקל, מרופד ומגיב, זה היה חסר את ריפוד קדמי צורך כדי להתאים את הנוחות של פגסוס טורבו, אשר היה אמין מאוד על פני מרחקים ארוכים, ולא יכול להשוות את הטכנולוגיה המתקדמת של Vaporfly, אשר זכה מרתונים בכל רחבי העולם. ה- Pegasus 36 היה מאמן יומיומי תכליתי יותר, הדגמים האחרונים של Zoom Elite ו- Zoom Rival העניקו שניהם חווית ריצה מוצקה ומהירה יותר, ולמרחקים קצרים יותר, ה- Zoom Streak 7 היה הרבה יותר יעיל. אז, למרות שלוומרו 14 היו שלל תכונות מצוינות, הוא גם עבר משבר זהות שהקשה על רצים להכניס אותו לסיבוב ההנעלה שלהם.

השראות רטרו וחומרים מודרניים

נייקי חזרה לשולחן השרטוט, ובילתה שנתיים בומרו 15. כשסוף סוף יצא בשנת 2020, היה ברור שהמותג ניסה לצייר על דגמי ארכיון אהובים כמו ה- Vomero 5 להשראה, אולי בתקווה להתחבר לסגנון הרטרו שלו ולהצית להבה נוסטלגית בלבם של מעריצי Vomero הוותיקים. העשוי מרשת מהונדסת גמישה עם בטנה פנימית חלקה ונוחה, כף רגל קדמית מחוררת וצווארון מרופד בנדיבות, החלק העליון שלו כלל אוכף שקוף באמצע כף הרגל ודלפק עקב חיצוני עם פתחי אוורור שעוררו מהדורות פופולריות כמו ה- Vomero 3. לעומת זאת, הסוליה שלו הייתה חדשנית לחלוטין, והציגה קצף ZoomX לסוליה האמצעית של וומרו בפעם הראשונה. ריפוד קל משקל ועמיד זה היה קשוב מאוד וידוע בשימוש בו בנעל העל Vaporfly, שעזרה לספורטאי עילית כמו אליוד קיפצ׳וגה לרוץ מרתונים שוברי שיאים. מוגן על ידי מסגרת של SR-02 נושאת קצף, זה גם שוכן יחיד זום אוויר יחידה בקדמת כף הרגל, נותן תחושה מניעה את הבוהן. המשטח החיצוני שלו היה עשוי מגומי OG/RS-002 שחיקה גבוהה שנחרט בתערובת של דפוסי זיזים חוסמים ומעוגלים למתיחה ועמידות יעילים. שילוב זה של ישן וחדש הפך את ה- Vomero 15 למגוונים יותר מה- 14, מה שמאפשר לו לבצע טוב יותר על פני מרחקים ארוכים יותר, אם כי בשל כף הרגל הקדמית המוצקה שלו, הוא הצטיין סביב טווח 10k עד חצי מרתון ולא שום דבר מעבר לכך. אף על פי כן, היא החזירה את הזיכיון למסלול, ולכן נייקי שמרה על עיצוב דומה ל-Vomero 16 של 2021, רק הוסיפה עדכונים קלים כמו לשון מרופדת מפואר בהתאם לאתוס הריפוד המקסימלי של הצללית.

© נייקי

מהלך נועז

למרות העיצוב המרופד וממוקד הנוחות של Vomero 16, כמה רצים עדיין הרגישו שהוא קצת מוצק מדי, אבל נייקי עמדה לעשות משהו שיהפוך לחלוטין את הבעיה הזו: להסיר את זום אייר לחלוטין. הריפוד הקפיצי הופיע בכל איטרציה של הוומרו עד כה, כך שזה אולי נראה כמו מהלך נועז להוציא אותו, אך על מנת לספק את סוג חווית הריפוד הפרימיום שהמעריצים שלו רצו, המותג היה צריך לעשות זאת. במקום Zoom Air, סוליית הביניים הגדולה של Vomero 17 הייתה שכבה באורך מלא של קצף ZoomX קטיפתי ומחזיר אנרגיה על גבי לוח עבה של Cushlon 3.0. לצד זאת, סוליית החוץ המעוצבת מחדש שלה הייתה גמישה ואכזרית, ה- MR-10 האחרון שלה העניק התאמה משופרת לנוחות עילאית, וחזרתו ללשון עליונה מהונדסת בעלת רשת מהונדסת מקשה אחת ועיטור מלא הבטיחה תחושה קלה ונושמת והתאמה נעימה. לבסוף, סוליית הביניים המוגזמת והחיצונית המלוטשת והמינימליסטית הציגה אסתטיקה עכשווית מסוגננת.

© נייקי

נעלי ספורט רטרו משכנעות

ה- Vomero 17 יצא בשנת 2023, בדיוק כמו שלרטרו Vomero 5 הייתה השפעה עצומה על סצנת הסניקרס. בעקבות שיתוף הפעולה עם A-COLD-WALL* בשנת 2018, היו כמה שחרורים כלליים של Vomero 5s בשנת 2019, אבל אז הכל השתתק בצד אורח החיים של הדברים. עם זאת, בשלהי 2022, נייקי השיקה את מהדורות 'קובלסטון׳ ו׳שיבולת שועל׳ המתוחכמות יותר, מה שמעיד על חזרה קבועה יותר לצללית המתוחכמת. במהלך השנים הבאות, השילוב של טכנולוגיית הריצה המורשת וסגנון הדחיפה הקלאסי הפך אותה לאחת מנעלי הספורט היומיות הפופולריות ביותר בסביבה, וסלל את הדרך לגרסה הבלייה של 2024, Vomero Roam המחוספס, כמו גם שיתופי פעולה כמו המהדורה המלוטשת מחנות הקונספט האופנתית דובר סטריט מרקט, שנועדה לחגוג את יום השנה ה -20 של הקמעונאי. כל זה שימש כדי לרומם את הפרופיל של זיכיון Vomero כולו בדיוק בזמן לאחד הרגעים הגדולים ביותר בהיסטוריה שלה.

© נייקי

מערכת חדשה לריצת כביש

בשלב זה היה ברור כי הוומרו זקוק לזהות חזקה כדי להגיע לפסגת ההצלחה, ובשנת 2025, המותג ביצע אופטימיזציה לכך על ידי ארגון מחדש של נעלי הריצה לכביש למערכת חדשה. נועד לספק קשת רחבה של ספורטאים, זה פישט את תהליך קבלת ההחלטות עבור רצים, עוזר להם לבחור את סוג הנעל הנכון לסגנון ולמטרות שלהם. שלוש קטגוריות ברורות של ריפוד יוצגו על ידי קווי הריצה המהימנים ביותר של נייקי, כאשר פגסוס מתמקדת בהיענות, מבנה התמיכה היציבה וריפודVomeroהמרבי. העובדה שהוומרו נבחר על פני זיכיונות כמו הבלתי מנוצח וה-Vaporfly הראתה עד כמה הוא נחשב, אבל עכשיו המותג היה צריך לספק את חווית הפרימיום לה ציפו מעריציו. הם עשו זאת עם וומרו 18.

© נייקי

עידן חדש של ריפוד מקסימלי

ה-Vomero 18 סימל את שחר העידן החדש של נעלי הריצה המרופדות ביותר של נייקי. עם תפקידו מוגדר בבירור, הצללית יכולה כעת להתמקד באופן מלא במתן נוחות אולטימטיבית, והיא עשתה זאת על ידי צירוף שני הקצפים החדישים ביותר של המותג לסוליית ביניים ענקית אחת. מתחת ללוח עבה של ריפוד ZoomX היה בסיס של קצף ReactX - אבולוציה עוצמתית של React שהייתה גם 13% מגיבה יותר וגם הרבה יותר בת קיימא לייצור. ערימת סוליית אמצע רכה במיוחד זו הייתה הגבוהה ביותר שהייתה אי פעם בשימוש ב- Vomero, עמדה על 46 מ״מ מרשימים בעקב והציבה סטנדרט חדש לנוחות קלה. נייקי הרחיבה תחושה של תמיכת קטיפה על פני הנעל כולה, מגומי המשטח החיצוני המופחת והעליון הנמתח ועד ללשון המרופדת והבטנה הפנימית הצמודה שלה. תכונות אחרות כמו העקב המשופע והנדנדה הקדמית העדינה, שהנחו את כף הרגל משביתת העקב ועד כף הרגל עם אפקט הנעה עדין, נועדו להפוך את האימון היומיומי לקל ומהנה. תכונות כאלה, ולמעשה כל היבט של וומרו 18, התבססו על תובנות של רצות כדי להבטיח שהוא מתאים לכל המינים. בינתיים, האסתטיקה המלהיבה שלה הייתה אבולוציה משכנעת של קודמותיה, העליונה המלוטשת והמינימליסטית שלה מכוסה בדפוסים זורמים דינמיים כדי להתאים לקווי המתאר המעוגלים באלגנטיות של סוליית הסוליה שלה.

© נייקי

מעלה את הסדרה

Vomero 18 הביא את המורשת של קו ניקה Vomero מעגל מלא, ציור על שורשיו כדי להשיג את האולטימטיבי ב ריצת כביש מרופד מקס. אבל זו היתה רק ההתחלה. מערכת ריצת הכבישים של נייקי גם חילקה כל קטגוריה לשלוש רמות של תחכום ואיכות הולכים וגוברים. הרמה הנמוכה ביותר הייתה מה שנקרא אייקון, שנאמר כי הוא "מעגן" כל קטגוריה עם נעל אמינה עבור אלה המעוניינים לייעל את חווית הריצה היומיומית שלהם מבלי לבצע מחקר רב מדי. מעל זה היו רמות הפלוס והפרימיום, שנועדו להציע "חוויה גבוהה" שתאפשר ללובש לדחוף את הגבולות שלו.

© נייקי

טיזר מרגש

זמן קצר לאחר שחרורו של Vomero 18, נייקי נתן אוהדים נרגשים כמה פרטים על Vomero פלוס הקרובה. התמונות חשפו סוליית ביניים עצומה, כל זום X ועליון מינימליסטי שובה לב עם קווים קווי מתאר המתפתלים בחן לאורך צדיו. הוא הבטיח להיות הוומרו האולטימטיבי, והשיא של מסע שהחל כמעט שני עשורים קודם לכן. מרגש עוד יותר היה העובדה כי פסגת הסדרה, Vomero פרימיום, היה עדיין לא נחשף.

© נייקי

סיפור שובה לב

כשאהרון קופר החל לראשונה לאסוף תובנות עבור אייר נירוונה המוצע לו, הוא מעולם לא יכול היה לדמיין לאן הפרויקט שלו יגיע. עם זאת, בדבקות בעקרונותיו של לשים אנשים לפני רווחים על ידי מציאת אמפתיה עם הקהילות סביבו, קופר גילה נוסחה מנצחת שתהווה את הסלע של קו נייקי וומרו. למרות התנודדות מהיסודות שלה לפעמים, היא תמיד חזרה לערכים הבסיסיים של ריפוד מקסימלי לחוויית ריצה מובחרת שנמשכת קילומטר אחר קילומטר. לדברי קופר, "הסיפורים הם שחשובים", וה-Vomero של שובה לב כמו כל דבר אחר, שמקורה בתפיסה הנועזת של הצללית האייקונית, המתקדמת בשינויי עיצוב חדשניים, מאבדת את דרכה יותר מפעם אחת ומייצרת את אחת מנעלי הספורט הרטרו הפופולריות ביותר של שנות העשרים, לפני שהפכה סוף סוף לדגם חיוני בהרכב המודרני של נעלי הריצה בכבישים של נייקי.

Read more

ב-SPORTSHOWROOM נעשה שימוש בקובצי cookie. מידע על המדיניות שלנו בנושא קובצי cookie.

המשך

עליך לבחור את מיקום המדינה שלך

אירופה

אמריקה

אסיה-פסיפיק

אפריקה

המזרח התיכון