SPORTSHOWROOM

Nike

Air Humara

נבנה עבור הנשמה הרפתקנית.

Nike Air Humara
© Nike

שאפתנות נשגבת ועובד צנוע

כבר בתחילת שנות ה-80 נייקי החלה להתרחב מעבר לנעלי הספורט שהפכו את החברה למצליחה כל כך בעשור הראשון שלה. חטיבת טיולים ייעודית שהוקמה בשנת 1981 איפשרה למותג להתנסות בנעליים טרשים יותר, ויצרה את היסודות של נייקי ACG (All Conditions Gear) - חלק מהמותג שהתמקד ביצירת בגדים פונקציונליים אאוטסייד. במהלך שנות ה-90 של המאה ה-20 התרחבה החברה אף יותר, ובשנת 1996 הצליחו המעצבים של נייקי לשלב את מומחיותם ברצי ביצועים עם העניין העדכני יותר בנעלי שטח כדי ליצור סדרה של נעלי ריצה, אשר למותג הייתה חיבה מיוחדת במהלך שנות ה-90 המאוחרות. למרות צוות של מומחי נעלים מוסמכים מאוד לשירותה, נייקי עשתה מסלול לא שגרתי, וגייסה מעצב צעיר עם היסטורית עבודה מגוונת, אך כמעט ללא ניסיון של עיצוב נעליים כדי לייצר את רץ השביל הפונקציונלי והמיומן ביותר מבחינה טכנית. המהלך השתלם כעובד הצנוע הזה בסופו של דבר יצירת שניים מצלליות הריצה השביל הנצחיות ביותר בהיסטוריה של המותג: Air Humara ויורשתה, אייר טרה הומרה.

© Nike

מעצב מלידה

פיטר פוג תמיד נועד להיות מעצב. הוא היה בן של מורה לאמנות ולציור מגיל צעיר, ולקח מספר שיעורי עיצוב בבית הספר. באחת מהן הבחין המרצה של פוג כיצד הוא נהנה לשרטט מכוניות והציע לו לנסות את עיצוב התכלילים - טכניקה שבה צורות שונות מוצבות יחד בצורת פסיפס כדי ליצור תבנית ללא רווחים. הפרופסור כיוון את פוג ללמוד עיצוב באוניברסיטת סן חוזה, שם הוא השלים תואר. הדבר הוביל את המעצב הצעיר לרשת של עבודות שונות כשחידד את אומנותו על ידי עבודה על מגוון רחב של פריטים, מסנורקלים ועד למשחקי מגשרים אלקטרוניים ואפילו פנים מטוס בואינג 737. עם זאת, בעודו עובד על המטוס, היו לו בעיות בריאות חמורות והוא עזב את עבודתו על מנת להתמקד בהחלמתו.

© Nike

חוזר לעבודה

לפני מחלתו, פוג החל לדאוג שהקריירה שלו לא מתקדמת לשום מקום, אז כשהוא חזר לתחום העיצוב אחרי כמה חודשים של טיפול, הוא השתמש ברגע כהזדמנות לעשות שינוי. הוא יצר קשר עם דייב שיינונה, חבר לכיתה בזמנו בסן חוזה שהפך למנהל העיצוב של מעצבי הנעליים של נייקי. שיינון אמר לו שהם מעסיקים אותו והמליץ לו לחשוב על מועמדות למשרה. פוג קיבל עצה מידידו, ובעקבות מספר דחיות שאיפשרו לו להתאמן בנעלי ציור ורולרבליידס - משהו Nike עבדה עליו באותו זמן - הוא קיבל הזדמנות להפגין את כישוריו בראיון. אין ספק שעבודתו הייתה שווה את הזמן, אם כי הדבר הקרוב ביותר לנעל שהוא אי פעם עיצב היה מגף צלילה, פוג קיבל את העבודה.

© Nike

משימה מאתגרת

בהגיעו לנייקי, פוג שובץ למחלקת הריצה. הרצים היו בבסיס הצלחת החברה מאז שביל בוורמן עיצב את סוליית הוופל כדי לחזק את האחיזה על נעלי ההליכה, עד שב-1971 היה זה מינוי חשוב, שבא עם לחץ וציפייה. ואכן, המעבר לא היה כל כך קל לפוג, כפי שהוא עבר מלהיות חלק מצוות גדול האחראי על פרויקטים ארוכי טווח של עיצוב מטוסים מונעי מהנדס לעבודה בצוות קטן מאוד או אפילו לבד על נעליים ממוקדות בביצועים ואסתטיקה. הדברים נעשו עוד יותר מאתגרים על ידי ההצלחה הגוברת של נייקי כש, עד שפוג עלה על הסיפון באמצע שנות ה 90, מנהלי החברה הפסיקו להתייחס אליו כיצרן נעליים פשוט ובמקום זאת הדגישו את מומחיות העיצוב והשיווק שלה. בערך באותה תקופה, הם שמו לב לצורך בנעלי עקב באיכות טובה בקרב קהילת הריצה, כאשר יותר ויותר אנשים בילו זמן מחוץ לעיר בטבע, אבל מותגים פופולריים אחרים כבר היו פעילים במרחב, אז הם היו צריכים ליצור משהו שיפריד ביניהם לבין התחרות. בהתאם לשאיפות אלה, פוג התבקש ליצור נעל ריצה עם מיומנות טכנית, שהמציגה את היכולת של המותג לייצר הנעלה היפר-פונקציונלית עם אסתטיקה מושכת.

© Nike

הטראהומרה

פוג מתענג על המשימה והחליט שדרך הפעולה הטובה ביותר שלו היא להשתעשע עם העיצובים. הוא עסק בעיקר בדברים שעניינו אותו, כולל חיבתו לריצות שטח וימיו ברכיבה על אופני שטח בבוץ. אחת ההשפעות החשובות ביותר שלו הייתה הטראהומרה (Tarahumara) - קבוצה ילידית מאזור הקניון הסלעי של צפון מקסיקו, שסנדליו השטוחים כבר היוו השראה להשפעת ההואראקה של Nike Air Huarache ב-1991. מבחינה היסטורית, יישובים של הטראהומרה היו מרוחקים כל כך הרבה, שאנשיהם רצו ביניהם עד 200 מיילים במשך תקופה של ימים בתנאים סלעיים וקשים להעברת חדשות. המילה שלהם לעצמם, רארמורי, אפילו מתייחסת למורשת הריצה שלהם, וסיבולת למרחקים ארוכים היא חלק בלתי נפרד מהתרבות שלהם. 

עיצוב קשיח

פוג לקח את המילה "Humara" מטראהומרה ונתן אותה לנעל, חישל עיצוב שמגלם את האופי האתלטי והקשוח של האנשים האלה על ידי התרחקות מנעלי השביל הכבדות והמגושמות שהיו אופייניות לזמן ההוא. במקום זאת, הוא יצר משהו עם יותר דגש על ריצה, מה שיצר מודל קל משקל ופונקציונלי עם התאמה נוחה שלבשה עדיין קשה, עמידה ומסוגלת לעמוד ביסודות. הוא נתן לה סוליה עבה, עם שתי כריות אחיזה דו כיווניות על הרגל והעקב כדי לתמוך בעונד בעת עלייה או ירידה. חריצי Flex בפני השטח שלו שמרו על רמת תמרון טובה, והשימוש ביחידת Zoom Air בקדמת כף הרגל ובכיסויי Air בעקב גרמו לה להיות נוחה מאוד, לא משנה אם עוברים מעל סלעים, חצץ ושורשים או הולכים ברחובות העיר. בינתיים, סמל של שביל דמוי יהלום פועל מתחת לקשת כף הרגל שימש כמרכזו של היחידה הבלעדית, והודיע בגאווה על מטרת הנעל. בדומה לאאוטסול, גם החלק החיצוני של המידסוליה יותאם היטב לתנאים קשים, שכן הוא היה מצופה בניילון נצמד ייחודי, בהשראת המידסולה של נעל נייק הקודמת, שהגנה עליה מפני שפשופים - בפעם הראשונה שנעשה בה שימוש ברץ שבילים. פוג ניחן באוהלי מחנאות, בנעלי וובינג וטיפוס בעת תכנון חלקו העליון של המגדל, אשר נבנה באמצעות תערובת של טקסטיל ורשתות עבור עמידות ונוחות. זה גם נתן לה אסתטיקה ספורטיבית ועזר לה להתאים ברכות מסביב לכף הרגל, בעוד כובע בוהן מגומי הגן על החזית מפני שריטות וחתכים. תכונות דוחה מים אפשרו לו לעמוד בתנאים גשומים, ומערכת החתכים הייחודית שלו סייעה בהבטחת הרגלית בתנועות נמרצות.

© Nike

טרה הומרה

עם כזה רפסודה של תכונות תומכות, רבים חשבו כי האוויר Humara היה חלק ACG של נייקי (כל הילוך תנאים) טווח כאשר הוא שוחרר ב 1997. אכן, זה יכול להתאים היטב עם הסדרה, אבל המטרה העיקרית שלה הייתה ריצת שביל, וכפי פוג עצמו הצהיר, עיצובים כאלה חייבים להיות נעלי ריצה גדולות לפני כל דבר אחר, כך זה נשאר במחלקת הריצה של נייקי. למרות זאת, ACG הייתה ההשראה לעיצוב עתידי של הרכב, ולעיתים קרובות היא נחשבת כחלק משורת ACG. הדבר נכון גם לגבי המתגנב הבא של פוג, Air Terra Humara, שהגיע בחורף 1997. כמו קודמיו, טרה הומרה הייתה בעלת outsole חזק ומאוזן שהצבעים השחורים שלו שאבו השראה מאויר מקס 95 המקורי וממוצא מידה שמכיל גם את זום אייר וגם את אנקפסולציה אייר. מערכת חלונות עגולים בעקב הציבה את כרית האוויר בתצוגה, מה שהפך את טרה הומרה לאחת מנעלי הריצה הראשונות שיש בהן אוויר נראה. על מנת למנוע נקבים כאשר הם בחוץ בטבע, החלונות הוחזרו מפני השטח של המידסול, כאשר אלה שבצד האמצעי נעשו מעט קטנים יותר על מנת לספק יציבות משופרת שם. עבור עליונותו, פוג לקח השראה מאופנוע כדי להביא תחושה של בטיחות ויציבות לעיצוב. מבחינה חזותית, הצלעות שלו דמו לגלגל אופניים, הכיסוי המעוקל על כל אחד מבוסס על דיסק בלם, עם סדרה של אצבעות דמויות-דיבור קורנות ממנו כדי ליצור את מערכת השרוך של הנעל, בעוד חלונות האוויר המעגליים בסוליה התיכונה פעלו כהתייחסות נוספת לאופניים מוטוריים ההשראה.

© Nike

פרסום יצירתי

Air Terra Humara היה אפילו יותר מחובר עמוק לקולקציית ACG של נייקי מאשר קודמו היה, השם Terra שנלקח מAir Terra ACG של 1991, ששימש כבסיס לנעלי הריצה העתידיות של המותג. הוא גם הרוויח מאותם פרסום שובב וחדשני שקו ACG התפרסם בו. פוסטר אחד מזמן השקתו כלל שיר שנכתב מנקודת המבט של הנעל. הוא פירט את המאפיינים המחוספסים של טרה הומרה, וקבע דברים כמו “יש לי outsole lug אגרסיבי שאוהב להחזיק מעמד”, “יחידות האוויר על כף הרגל והעקב שלי נוחות” ו “מים לא נהנים מהחברה של החומרים הלא סופגים שלי”. הוא סיים עם הקווים “אני האוויר טרה הומרה. ושמות לא יכולים לפגוע בי גם.”

© Nike

אישיות מפורסמת מועדף

הצבעוניות הראשונה של אייר הומרה של פוג ואייר טרה הומרה התבססו על אופני הרים ובגדים חיצוניים אחרים, תוך שימוש בגוונים כהים ועמוקים שסייעו להסתיר את העפר שנאסף כאשר בחוץ באלמנטים. בעוד זה נתן להם אסתטיקה מושכת, שני הדגמים היו בעיקר פונקציונליים בעיצובם, כך שזה היה מפתיע כאשר הם החלו להיות מאומצים כנעליים מקריות, טרה הומרה במיוחד מה שעושה שם לעצמו בין סלבריטאים כפי שהוא נלבש על ידי כוכבי מוזיקה כמו קורטני לאב ובריטני ספירס. אף אחד לא היה מופתע יותר מכך מאשר פוג, שבהיותו חדש בתעשיית הנעליים, מעולם לא דיבר עם אנשים שאינם רצים על יצירותיו, שכן הוא ציפה שרק רצי מסלולים יהיו מעוניינים לקנות אותן. המעצב נרתע אפילו יותר כשפנה אליו ווג למאמר מערכת על נעלי ספורט שהפנו סגנון חיים. הוא פורסם במאי 1998 והתעמק בתהליך העיצוב של פוג, הציג את הרקע הלא שגרתי שלו, הרעיונות האקסצנטריים שלו והתוצר היצירתי הפורה שלו. כמו כן, התגלה עוד השראה לנעל - הפנימיות של השעון - והדגיש את העובדה Terra Humara יכולה להיראות על כפות רגליים מפורסמות בכל רחבי ניו יורק ולוס אנג'לס. מאמר זה עזר להדגים שפוג יכול להצליח בקריירה של מעצב נעליים, שנייקי החלה לתת יותר אמון בחברה שלו. מעבר לזה, זה נראה כמו רגע אימות עבור נייקי כפי שהוא הוכיח את אישורי העיצוב של המותג, מראה כי יש להם את המומחיות הדרושה כדי למזג ביעילות אופנה ותפקוד.

© Vogue

התערבות ברת מזל

תשומת הלב הבלתי צפויה הזו הפכה את רצי השביל של פוג למצליחים להפליא בסוף שנות ה 90 ותחילת שנות ה 2000 - עובדה שהיא אפילו יותר מדהימה בהתחשב בכך שהומרה כמעט ולא הצליחה לעבור את שלב הפיתוח. במהלך התכנון המוקדם, נאמר לפוג שהוא צריך להפסיק לעבוד על הנעל מאחר שהמפתח לא אהב אותה. למרבה המזל, מנהל השיווק של פוג האמין Air Humara, עומד על העיצוב שלו ומוודא שהוא עבר לייצור. אם זה לא היה קורה, לא היו יכולים להיות הומרה או טרה הומרה, ונעלי הריצה של נייקי היו מתקדמים בכיוון אחר לגמרי. בהתחשב בפופולריות של שתי הצלליות, כמעט בלתי נתפס שזה היה יכול לקרות, בייחוד לאור ההצלחה המתמשכת שלהן, שראתה אותן דועכות וחוזרות מספר פעמים בעשורים מאז.

© Nike

חוזרים למילניום החדש

בעוד שהשנים הראשונות Humara נקטעו בהופעות של ידוענים, היו אלו שיתופי פעולה שהביאו להצלחה ארוכת הטווח שלה. בשנת 2002, צוות HTM האימתני, שאיחד בין מייסד Fragment Design הירושי פוג'יווארה, מעצב בעל חזון טינקר הטפילד ומנכ"ל חברת נייקי לעתיד מארק פרקר, סיפק שני צבעי Terra Humara ממוקדי אורח חיים עם כיסויי עור מעולים שעזרו לצללית למצוא פופולריות באלף החדש. לאחר מכן, בשנת 2006, הגיעה טרה הומרה, יותר רצינית, הידועה בשם הטרומרה, אחרי השותפה המשותפת שלה: בגדי רחוב ובוטיק סניקרס True. נייקי אז השיקה מחדש את הלייזר camo colorway הזה ב-2009 כדי לכבד את יום השנה ה-13 של המותג בסן פרנסיסקו, ומאגר האוהדים של הנעל המשיך לגדול.

© Nike

שיתופי פעולה וקומובקים

כל זה שימש כדי לשאת את השם הומרה לתוך 2010, כאשר מומחה נעלי ספורט ידוע וחובב נלהב גארי ורנט תיאר פיטר פוג כאחד המעצבים הגדולים של נייקי. עם זאת, זה היה שיתוף הפעולה העליון של 2017 שממש העלה את התחייה של Air Humara. מותג הלייף סטייל שיחרר ארבעה צבעים של אייר הומרה 17, שלושה בגוונים תוססים של Blue Lagoon, Action Green ו Fire Pink, והרביעי מלוטש Triple Black. כל אחד הוצג במבנה המסורתי, עם חומרים רפלקטיביים של 3M שנוספו לבוהן והעקב כדי להפוך אותם אפילו יותר פרקטיים. זה זירז טווח חדש של חומאראס כשרץ השביל ניצל את המגמה הגוברת של נעלי שטח פונקציונליות, ששיאה היה בשיתוף פעולה אחר ב-2022. לשם כך, נייקי חברה לחברת האופנה הצרפתית Jacquemus כדי להפיק שתי מהדורות מיוחדות ומרווחות מעור - אחת קלה ומלאת חן Light Bone, השנייה Ale Brown - עם מראה מינימליסטי המומחש על ידי עיטורי הזהב הקטנים המעטרים את האגפים שלהם. צבע Pink Flash התוסס בא אחרי זה, החלק העליון הוורוד מכוסה ברשת ומעוטר באותם אפקטי מיתוג אלגנטיים כמו שני העיצובים הקודמים של נייקי X ג'אקמוס. אז, ב-2023, אייר טרה הומרה עשתה את החזרה הפופולרית שלה באמצעות שיתוף פעולה עם Unbeastמותג נעלי הספורט והביגוד שיחזר באהבה את הנעל המקורית בשני צבעים:x` Black ו Archaeo Brown, שניהם שילבו את הפרטים המחזיריים שלהם. הדלפק והכיסוי הבוהן של עקב הגומי הציגו מרקם מחוספס, דמוי גריד, דומה במידה מסוימת לזה של צמיג אופנוע בהנהון להשראה המקורית של פוג, והמשחק Dirty tagline של המותג הופיע באותו מקום כמו הלוגו על נעלי HTM, אשר היו מצוידות בחנות הראשונה בלתי מנוצחת בעת הקמתה בשנת 2002. שני צבעים נוספים הופיעו בתחילת 2024 - Light Menta בצבע טורקיז מרהיב וחאקי מטעני משופשף - שניהם הכילו גם את פרטי העיצוב הייחודיים האלה.

© Nike

מורשת יוצאת מן הכלל

למרות שהומרה Nike Air Humara הייתה רק הנעל השנייה פיטר פוג עבד על, זה היה הצלחה מהדהדת שהרחיבה את הערעור של נייקי, התחלה עשורים רבים של שגשוג עבור המותג והן מעצב. לאחר 6 שנים בחטיבת הריצה של נייקי, שם יצר רצי שובלים גדולים אחרים כמו הסרטיג והאלביס, פוג המשיך לעבוד במחלקות ACG, ספורט וכדורסל, והוכיח את הרבגוניות שלו על ידי יצירת עיצובים איקוניים כמו הפגאסוס של 2002 וההיפרדאנק של 2013 והפך לאחד המעצבים המצטיינים ביותר של המותג בתהליך. אף על פי כן, הגומרה וטרה הומרה נשארו חלק מהצלליות הטובות ביותר שלו מאז ומעולם, הודות למבנה המרשים שלהם, שמזמין את הלובש לחפש הרפתקה. היום, המורשת שלהם ממשיכה להתקיים ככת שלהם בעקבות חובבי נעלי ספורט נלהבים ורצי שובלים ממשיכים לאסוף אותם, בין השאר עבור היכולות הטכניות שלהם והאסתטיקה האופנתית שלהם, אבל גם עבור הסיפור שובה הלב של היוצר האגדי שלהם.

Read more

ב-SPORTSHOWROOM נעשה שימוש בקובצי cookie. מידע על המדיניות שלנו בנושא קובצי cookie.

המשך

עליך לבחור את מיקום המדינה שלך

אירופה

אמריקה

אסיה-פסיפיק

אפריקה

המזרח התיכון